urppis

Raskausdiabetes vol. 2

1072 posts in this topic

Mä syön just ennen nukkumaanmenoa puuroa tai weetabixia, aamupaasto yleensä 4 jotakin. Mut tosiaan ei riitä et syö vaik klo 21 iltapalaa ja nukkumaan 23, pakko syödä vielä sit ennen unillemenoa kun muuten iskee nälkä/huono olo.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla ei paastoarvo ole ongelma, vaikka paasto menisikin pitkäksi tai iltapala olisi nafti. Enemmän mulla vaan laskee se arvo, mikä ei tietenkään sekään ole hyvä, kun sitten aamupalan ja paaston välinen verensokerin pomppaus on liian korkea, vaikka rajoissa pysyisikin.

 

Minun ei illalla kärsi syödä paljoa viljatuotteita tai sokerit nousevat. Siksi syönkin usein yhden leivän ja rahkaa tai viiliä. Jos on vielä nukkumaanmennessä nälkä, niin syön omenan. Tuollainen iltapalan jakaminen on ihan sallittua, jos se auttaa nälkään ja aamupaastoarvoon. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Flapjack on semmoinen kaurapatukka, aika tiivistä tekoa. Punnitse ja Säästä ainakin myy niitä. Hiilareita on varmasti tyyliin 30g koko patukassa, on aika kookas köntti. 

 

Mun paasto iltapalan ja aamupalan välillä on tieten liian pitkä, plus tuo leipä, vaikka on ruista, ei tunnu riittävän. 7h paasto ruisleipäiltapalalla on liian pitkä, heti on raja-arvot koetuksella ja hermot kanssa. Ärsyttää niin vietävästi. Pitää vissiin ihan oikeasti lisätä niitä hiilareita iltapalalle ihan surutta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Chiavanukas kuulostaa kokeilemisen arvoiselta. Aineet vaan on ihan vieraita mulle... Saako niitä ihan perusmarketista (esim. Prismasta)?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kat100 kyllä saa, ihan cittarista ite ostin :)

 

Tässä vielä ohje:

Kookosmaitoa 2dl

Chia-siemeniä 0,5dl

Kookospalmusokeria 2rkl

Raakakaakaojauhetta 1,5rkl

 

Anna turvota kunnolla 10-30min. Päivässä chiasiemeniä saa syödä max 2-3rkl eli tässä on useampi annos.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja ne siemenet pitää aina turvottaa ennen käyttöä ainakin vedessä (reilusti vettä) jos vaikka puuroonkin laittaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Iltapalavinkkejä kehiin vielä, ei riitä ruisleipä eikä weetabixit. :( 

Aamupaasto huitelee rajan tuntumassa, tänään oli 5,4. Muuten sokerit on tosi hienolla mallilla, ei pauku rajat läheltäkään, mutta toi aamupaasto. Ahdistaa, tympii ja ketuttaa. Yhtenä aamuna paasto oli hyvä, koska päivällinen oli mennyt niin myöhään ja se vaikutti varmaan sitten yöhön. Sinä päivänä en ottanut käyrää, joten tiedä millä lukemilla mentiin. Mutta aamulla oli sokerit 4,3. 

 

Puuroa pitää kokeilla vielä ja jos sekään ei riitä, niin en oikeasti tiedä mitä tehdä. En ala syömään yöllä. Kai tässä pitää alkaa illalla keittelemään makaroneja tai jotain. Turhauttavaa!

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Menetkö nukkumaan heti iltapalan jälkeen? Jos syöt iltapalan reilusti ennen nukkumaanmenoa, niin ota vielä vähän lisää juuri ennen kuin menet sänkyyn.

 

Tai sitten viljatuotteiden lisäksi proteiinia, hedelmiä, kasviksia... Jos sulla ei ole ongelmana iltapalan jälkeinen arvo, niin syö runsaammin ja monipuolisemmin kerralla. Jos se on tuo pelkkä hiilaripitoinen ruoka, joka nostaa aamusokeritkin?!

Edited by Nadda

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meen aikalailla heti nukkumaan, mulle suositeltiin kahta iltapalaa tuon aamupaaston takia. Pitää kokeilla tänään rahkaa tai vastaavaa kaveriksi viimeisellä iltapalalla. 

Vois kokeilla vähentää hiilaria ja lisäis muita, ei tullut mieleenkään aiemmin. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle sanottiin polilla että jos aamupaasto on korkea niin sit iltapalalle proteiinia hiilarin kaveriksi :) munia, rahkaa, raejuustoa tms!

Ite oon tehnyt rahkaa välillä niin että joukkoon kevyt vaniljavaahto + marjoja jos pelkkä maitorahka ei maistu.

 

Täällä kokoarvio tänään 4kg, laskettu aika on huomenna. Käynnistystä ei tehdä eli nyt vaan ootellaan spontaania käynnistymistä. Kovasti on jo hinku saada vauva syliin ja tunteet pinnassa.

Edited by Lotta_

Share this post


Link to post
Share on other sites

Siihen aamupaastoon ei välttämättä auta mikään. Itse kokeilin kaikki mahdolliset kikat ja silti aina oli arvot yli. Nyt insuliininkin kanssa paastoarvo on korkea jos paasto on liian pitkä tai olen edellisenä päivänä syönyt liian paljon hiilihydraattia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nostaako tuo kookospalmusokeri verensokeria vähemmän (tai hitaammin) kuin esim. tavallinen sokeri tai hedelmäsokeri?

 

Onko muilla radilaisilla ollut virtsassa sokeria? Mulla on nyt sokeri yhdellä plussalla labrakokeessa (johon jouduin kun proteiini oli plussalla), eikä oikein tunnu löytyvän tietoa että mitä tuo voisi tarkoittaa ja mihin vaikuttaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla ei oo ollu sokeria pissassa, esikoisen aikana oli kerran, mutta siksi kun olin juonut tuoremehua ennen neuvolassa käyntiä.

 

Munista pysyn kaukana, ne tulee ylös heti. Toki leivonnassa niitä käytän, mutta paistettuna tai keitettynä... Hyh. Mutta rahkaa syön ihan mielelläni, Rainbow'n kermarahka on herkkua semmoisenaan, rasvaa 10% ja hiilareita oli tyyliin 4/100g. Ei paha. On ne maustetut 4% rasvaa myös hyviä, ehkä pikkasen makeita mun makuun. Mutta ei auta kun jatkaa etsimistä. 

 

Kertokaa ihmeessä iltapalojanne ja miksei muitakin aterioita, nuo esimerkkijutut on vaan leipää, leipää, leipää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ Kat100: Mulla on ihan satunnaisesti, olisiko kerran tai kaksi neljän raskauden aikana ollut sokeria virtsassa. Ekassa raskaudessa etsin tietoa siitä ja taisinpa kysyä lääkäriltäkin, tarkoittaako se jotenkin radin pahenemista, mutta jäin siihen uskoon, että jostain syystä sitä vain erittyy virtsaan. Ja edeltävät syömiset kyllä vaikuttaa myös. Eli ei ilmeisesti ole vakavaa, ellei ole sitten jatkuvaa.

 

Rontti: Tässä mun esimerkkiateriat:

 

aamiainen: tee, maustamaton jogurtti + 1,5 rkl mysliä (ei muromysliä), ruisleipä + juusto ja kurkku tai muita kasviksia (ehkä pieni pala vaaleaa leipää)

lounas: kotiruoka, lasillinen rasvatonta piimää, salaattia (hyvin harvoin pala ruisnäkkäriä)

välipala: tee, rahka/hedelmä/pulla tai muu kotileivonnainen/tuore sämpylä (nämä vaihtelee tosi paljon sen mukaan, mitä kaapista löytyy)

päivällinen: kotiruoka, vettä, salaattia

iltapala: tee, ruisleipä + juusto ja kasviksia, rahka (rahkaa, marjoja, vähän kermaa, ei juuri sokeria) tai viili

 

Leipää syön siis yleensä vain aamulla ja illalla. Jos lounaalla on kevyt keitto, saatan ottaa palan näkkäriä. Päivällisellä ei kärsi ottaa leipää ruuan lisäksi. Välipala on tosi pieni, mutta silloin saatan herkutellakin. Ei silti ole nostanut sokereita lähelle rajaa. Illalla ei voi syödä vaaleaa leipää, mutta aamupalalla toistaiseksi olen voinut. Tosin nyt näyttää siltä, että aamupalan jälkeinenkin arvo alkaa kohota, jos syön kaksi palaa leipää. Ja kotiruoka on kasvispainotteista, kun me vanhemmat emme syö lihaa.

Edited by Nadda

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aamiainen: 2 dl veteen keitettyä kaurapuuroa, 1/2 dl maitoa, pieni kahvi

TAI näkkileipä kinkulla, juustolla, tomaatilla, kurkulla ja pieni kahvi

 

Jos aamiainen on aikaisin niin otan ennen lounasta esim. 2 porkkanaa TAI purkillisen rasvatonta maitorahkaa.

 

Lounas: 2 pientä perunaa TAI 2 dl proteiinipastaa sekä liha/kana. Lisäksi paljon salaattia, kurkkua, tomaattia, kukkakaalia ja porkkana- tai kaaliraastetta

 

Välipala: purkillinen rasvatonta maitorahkaa ja pieni kahvi (ja näkkäri sulatejuustolla)

 

Päivällinen: sama kuin lounas TAI munakas ja pieni pala 100% täysjyväruisleipää juustolla

 

Iltapala: näkkäri kinkulla, juustolla, kurkulla ja tomaateilla ja purkillinen rasvatonta maitorahkaa

 

Jos iltapala aikaisin niin otan ennen nukkumaanmenoa vielä esim. hapankorpun juustolla TAI 2 porkkanaa.

 

Ihan näin yksipuolinen ruokavalio ei joka päivä ole, mutta tällainen on peruspäivä.

Mulla siis kaikki maitotuotteet maitorahkaa ja juustoa lukuunottamatta nostaa verensokerin liian korkealle. Kaikki vilja on 100 % täysjyvää (ruis tai kaura). Leipää ei voi syödä samalla aterialla perunan/proteiinipastan kanssa. Marjat ja hedelmät on myös pois laskuista. Tällä tavalla saan juuri ja juuri tarvittavan määrän hiilihydraatteja ja aterian jälkeinen verensokeri pysyy sallituissa rajoissa ilman insuliinia. Mulla ainakin rahka, munat, kukkakaali ja juusto tasoittaa verensokerin nousua.

 

Kertokaa muutkin millaisilla aterioilla saatte sokerit pysymään kurissa!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä voin periaatteessa syödä mitä vaan, eikä sokerit nouse yli rajojen (karkkia en pysty syömään ja jäätelöä syön harvoin), mutta tosiaan se aamupaasto on se mihin kompastelen. Kokeillaanpa kohtsillään tuota rahkaa!

 

Pasta ja riisi on tummia, samoin leipä, mieluimmin sitä Reissarin tosi tummaa. Kauratyynyt on kans hyviä. Kahvia ei mee ollenkaan ja teetä aniharvoin. Soijakaakao on kyllä hyvää, mutta hiilareita on pikkasen liikaa, joten satunnaiskäytössä. Rehuja syön paljon, monesti teen lounaalle salaattiannoksen ja leipäpala kaveriksi tai joku proteiini. Päivällisellä en syö leipää, paitsi keiton kanssa. Yritän laskea suurpiirteisesti hiilarit suositusten mukaan, vaikka en tee käyrää. Mun siis tarvii mitata joka päivä se aamupaasto ja tehdä käyrä 2krt viikossa. Miten muilla?

 

Hiilareita mulle tulee liian vähän, paino on pikkasen pudonnut ja nyt jumittelee samoissa lukemissa. Ei sinänsä haittaa, kun en tietoisesti laihduta ja vauva kyllä saa kaiken tarvitsemansa. Kunhan oon synnytyksestä toipunut, niin painelen lenkille ja salille, jos vointi vaan sallii. Mulla liikunta on melkeinpä mahdotonta kun supistaa ihan seisominenkin. Onneksi mitään avautumista tmv ei ole tapahtunut. 

 

Mutta siis, tosi kiva lukea noita teidän esimerkkejä, lisää vaan! Mä meen pitkälti sen käypä hoito-sivun suosituksella ja siksi menee sitä leipää. Pfffft. Pitäis muutenkin vähän reipastua ja syödä säännöllisemmin, plus kokeilla uusia ruokia kun kerran mieskin on intoutunut kokkaushommista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä mittasin alkuun diagnoosin jälkeen joka toinen päivä ja kun arvot pysyivät rajoissa, jäi mittauskerrat kahteen per viikko. Erikseen ei tarvi paastoa mitata joka aamu, koska siinä mulla ei oo ongelmaa.

 

Otan, Rontti, osaa tuohon liikkumattomuuteen. :( Mullakin on jäänyt ihan minimiin, kun on liitoskipuja ja supistusherkkyyttä. Taustalla myös ennenaikaista kypsymistä aiemmissa raskauksissa, niin ei viitsi riskiä ottaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun pitää nolona tunnustaa, etten ole nyt laskenut ekojen päivien jälkeen hiilareita/käyttänyt ruokapäiväkirjaa tai -laskuria, koska arvot on pysynyt ihan ok:na.  

Mutta selkeästi huomaa, että kun paastot tai ateriavälit menee pidemmäksi --> sokerit on korkeammat. Paaston pituus ei mulla vaikuta itse paastoarvoon, sen jälkeen "normaalilla" aamupalalla nousee sitten sokerit normaalia korkeammalle.

 

Mun pitää mitata 2 krt/vk ja 6 mittausta päivässä. Käytännössä olen mitannut paaston, yhden ennen ateriaa ja neljä aterian jälkeen. 

 

Innolla odotan mitä mun paino kertoo tiistaina. Painoa ei siis raskauden aikana ole tullut, mutta nyt on pitänyt opetella syömään kellon kanssa, joten varmaan ruokaa määrällisesti on tullut enempi. Toki pikaruoka on jäänyt nyt kokonaan pois.

 

 

Edit: Oho, nyt olikin ilta-arvo jo vähän enempi pielessä. :blush: Sokeri siis just äsken 7,2 mmol/l. Söin iltapalaksi viilin kauraleseillä ja -hiutaleilla, kaksi perunarieskaa (+ margariini, juusto, leikkele, kurkku), maitoa 2 dl ja mansikoita n. 1dl. Poikkeuksellisesti söin vaaleaa leipää, koska ruisleipä alkaa närästää - varsinkin yötä vasten. Mutta tuo taisikin olla nyt virhe..

Edited by rain

Share this post


Link to post
Share on other sites

Paasto venähti, mutta sokeri 5,5. Veikkaan ettei ollut ihan tarkin arvio, mutta kokeillaan vielä lyhyemmällä paastolla sama juttu. Lupaavaa! Ja vähän tympii kun ei vaan laske, mutta syypää on nyt ainakin pitkäksi venähtänyt paasto.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No, minä en ole laskenut hiilareita missään raskaudessa. :rolleyes: Olen enemmän ajatellut vain ruokaympyrän mukaisesti ja pitänyt silmällä hiilareiden määrää. Mulla nimittäin loppuu mielenkiinto tasan siihen, kun pitää jotain numeerisia arvoja alkaa ajatella.  :P Toisen lapsen syntymän jälkeen yritin kaloreitakin kirjata ylös painonhallintaa ajatellen, mutta ihan hirveän stressaavaa puuhaa! No, eipä sillä, että painoa pitäisikään erityisesti tarkkailla, kun aina olen normaalipainoinen ollut. Menen siis mutulla ja luotan omaan olooni (+ vs-arvoihin).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nostaako tuo kookospalmusokeri verensokeria vähemmän (tai hitaammin) kuin esim. tavallinen sokeri tai hedelmäsokeri?

 

Onko muilla radilaisilla ollut virtsassa sokeria? Mulla on nyt sokeri yhdellä plussalla labrakokeessa (johon jouduin kun proteiini oli plussalla), eikä oikein tunnu löytyvän tietoa että mitä tuo voisi tarkoittaa ja mihin vaikuttaa.

Kyllä, normaalin sokerin glykeeminen indeksi on 70 ja kookossokerin taas 35, eli tosi matala sokeriksi ja siten vaikuttaa sokereista vähiten verensokeriin. Punnitsin et 1rkl on 7g eli 26kcal ja sisältää 6g sokeria. Voi käyttää tavallisen sokerin sijaan teessä, rahkassa, leivonnassa tms.

 

 

Sokeria virtsassa mulla ei oo ollut koko raskausaikana.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei kai niitä hiilihydraatteja tarvitsekaan laskea ellei ole ateriainsuliini käytössä. Itse joudun laskemaan ettei hyvienkään hiilihydraattien määrä nouse aterialla yli 25 gramman, koska silloin verensokeri nousee yli raja-arvon. Ja toisaalta joudun laskemaan senkin takia, että päivässä on tultava täyteen 100 g hiilihydraatteja, koska se on kuulemma ehdoton minimi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kuinka pitkä paasto teillä on välillä iltapala-aamupala? Mua alkaa tosissaan nyppiä kun taas oli aamupaasto 5,7. Eilen otin viimeisenä iltapalana maitorahkaa ja kirsikoita, ekana ruisleipää kunnon päällyksillä. Tosi ahdistavaa. Toki mulla venyy paasto aika pitkäksi, pitänee laittaa joku kello herättämään tai jotain. Muuten sokerit on onneksi mallillaan.

 

Ja tosiaan, tuskin niitä hiilareita tarvis laskea. Itse arvioin paljonko jossain on, että osaan ottaa oikean kokoisen annoksen ja vähän tietää miten sokerit käyttäytyy. Tosin eilen söin ihan reilun annoksen perunaa päivällisellä ja sokerit ei nousseet mihinkään, joten tiedä noista.

 

Mutta eihän tuo villi aamupaasto (joka on 90% ajasta alle raja-arvon) ole peruste insuliinille?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla paastoaika on aika usein 12 - 14h  <_< Pitäs olla lyhempi, mut yöunet voittaa. Meen nukkuu klo 22 jälkeen eli syön klo 21 ja kello soi normaalina aamuna klo 8.30 eli syön klo 9.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.