urppis

Raskausdiabetes vol. 2

1072 posts in this topic

Kiitos rain :)

Paasto meinaa vedellä rajalla, pitää yrittää löytää parempi iltapala. Mut 1h aamiaisesta oli 6.1 eli se oli ruispala & rahkajugu-aamiaisella ok.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli alkuun (siis rv 14 kun radi-dg:n sain) aamupaastot 5,5-5,6. Kysyin heti neuvoa tutulta äpkl-kätilöltä jonka kanssa rukkasin edellisessä raskaudessa aamupaloja. Ohje oli että juuri ennen nukkumaanmenoa ruisleipä jonka päällä vain sipaisu levitettä ja korkeintaan kurkkua. Nyt on aamupaastot luokkaa 5,1-5,3. Liian pitkä paasto nosti arvoja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle määrättiin lisää inskaa, tänään tykitän 4 yksikköä. Harmittaa. Aamupaasto pitäis kuulemma olla 4,8-5,3. Seurataan viikonlopun yli ja maanantaina lisää samaa tavaraa jos tarvii. Muut arvot on oikein hyvät ja saan antaa sormenpäille hieman armoa kun ei tarvi ottaa käyrää loppuviikkona. Aika inhaa tuo pistely, mutta onneksi laskettu aika on aina vaan lähempänä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onpa kummallista, että nuo tavoitearvot vaihtelee noin paljon. Itsestä 5,4 tuntuu huonolta, kun esikoisen aikaan paastoarvot olivat ilman insuliiniakin alle 5. Lupaa annoksen pieneen nostoon en kuitenkaan muutamista ylityksistä huolimatta ole saanut, koska kuulemma raja-arvokin (5,5) on vielä hyvä!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko tuo Rontin paastoarvojen viiteväli jokin suositus eikä niinkään ehdoton raja? :) Tuostahan voisi myös ymmärtää, että paasto pitää olla vähintään 4,8 eikä se minulla yllä koskaan sinne. En silti ole ajatellut, että tätä pienemmät arvot olisi huonoja, vaikka toki se aamupalan jälkeinen arvo on vähän liian suuri suhteessa paastoarvoon (vaikka rajoihin jääkin).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Suosituspa hyvinkin, mutta alle tuon 5,4-5,5 saa olla. Ärsyttää mokoma hinkkaaminen, mutta no can do.

 

Inhottaa se pistäminen ihan älyttömästi, hyi että. 

 

Mulla onneksi on nuo muut arvot nuhteessa ja viitearvojen puitteissa heittämällä, 7 on mennyt rikki hyvin harvoin, yleensä saa syödä melko hiilarisokeripommin että hetkauttaisi. Ateriainska tästä nyt enää puuttuiskin, sitä en ehkä purematta nielisi.

 

Oliko täällä muita iltainskaa piikittäviä? Paljonko menee?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meille syntyi 17.7. rakas ihana tyttö rv 40+6 <3 oli 51cm ja 4170g, ei siis ollut radi vaikuttanut vauvaan ja sokeriseuranta oikein hyvä. Päästiin keskiviikkona kotiin, ihanaa kun ei tarvi enää mittailla sokruja! Ostin tänään sen kunniaks muumilimsan, jota oon kaivannut :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lotalle onnea tytöstä! Hyvä ettei radi ollut vaikuttanut vauvaan.

 

Mulla muuten aloitettiin iltainsuliini kahdeksalla yksiköllä, ja siitä sitä nostin pian kymmeneen.

 

Mulla saattaa nyt tunnin arvo olla hyvä, mutta kahden tunnin kuluttua syömisestä verensokeri onkin yli 7,8! 2 h -arvoahan ei tarvitsisi mitata, mutta välillä olen tehnyt tarkistusmittauksen, jos on vaikka tehnyt mieli syödä jotain pientä. Onko muilla samaa vikaa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onnea Lotta!

 

Mä mittailen kans tarkistuksia, jos on outo olo tai mietin milloin voi syödä. Radin aikana korkein tulos on ollut 7,6. Toki se rasitus antoi hurjempia lukemia, mutta eihän kukaan vedä semmoista määrää sokeria kerrallaan. Kai. Yöh, se oli kamala kokemus se.

 

Mä kans suunnittelen että sitten kun ipana on maailmassa ja ollaan kotona, niin ihan varmana syön maksalaatikkoa, salmiakkia (turbokallot, noitapillit, kuinka niitä kaipaankaan) ja se Muumilimsa! Mulla on haave palata salille kunhan voin ja pudottaa painoa 20kg raskauden alkupainosta. Toki jos lähtee enemmän, niin ei haittaa. Mutta ihan tikuksi en ala. Lihasmassa kasvuun ja mammalle habaa!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onnea Lotta <3

 

Mulle tuli viimeks kunnon dieettiputko, eka radiruokavalio ja sit vielä tiukempi lapsen maito,kala ja kananmuna-allergian vuoksi. Dieettasin sit reilut pari vuotta ja voi luoja miten hyvältä maitosuklaa, dippikastike, kaikki juustot, piirakat, pullat ja maistuikaa . Tarviaako ees sanoa, että ne itsestään tippuneet kilot tuli takaisin korkojen kanssa kun ei enää tarvinnut miettiä jokaista suupalaa :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onnea, Lotta. :)

 

Kat100: Kuulostaapa jännältä tuollainen jatkuva nousu. Saattaa tuntua nurinkuriselta, mutta jos söisitkin aterialla enemmän, niin ehkä sitten verensokeri olisi kahden tunnin päästä maltillisempi. Oliko sulla sitä paastoarvo-ongelmaa? Ajattelin, että jos et syö aterialla riittävästi, niin elimistö saattaa tulkita kahden tunnin tauon ruokailussa paastoksi ja alkaa kohottaa verensokeria. Normaalistihan kahden tunnin arvo ruokailusta pitää ehdottomasti olla pienempi kuin 1 h arvo.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aamupaaston kanssa mulla on ollut ongelmia, mutta muut ennen ruokailua otetut arvot ovat olleet yleensä hyviä. Tuon kahden tunnin korkean arvonkin jälkeen verensokeri kyllä sitten laskee sinne lähemmäs viittä. Viimeksi näin tapahtui kun kokeilin syödä Realin, josta olen luopunut aikaisemmin sen sisältämän siirapin takia. Pitääkin seurata, että jos tuo sokeri/siirappi aiheuttaakin tuon verensokerin nousun jatkumisen vielä tunnin jälkeen. Itse asiassa myös sokerirasituksessa mulla oli kahden tunnin arvo tunnin arvoa korkeampi!

 

Mulla ihan normaali kotiruoka (esim. 1 dl muussia, lihapullat, salaatti ja pieni ruisleipä) nostaa verensokerin korkeammalle kuin mitä se oli rasituksessa, vaikka sokerimäärä ei varmastikaan ole lähelläkään rasituskokeen sokerimäärää.

 

Suunnittelin kans viime raskaudessa mitä kaikkea syön synnytyksen jälkeen, mutta jouduinkin tiukalle imetysdieetille (mm. muna, maito) vauvan mahavaivojen ja jatkuvien itkujen takia. Nyt haaveillen että saisin jo laitoksella suklaata!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko kukaan uskaltanut testata Wheyhey -proteiinijäätelöä? Ainesosaluettelo kuulostaa hieman erikoiselta... Jotain hyvää tekee edelleen kovasti mieli, mutta verensokeriarvot anna periksi edes pienelle herkuttelulle :( Wheyheyssä näyttäisi olevan hiilihydraatteja vain 5 g per 100 g. Tosin eipä taida maidossakaan sen enempää olla ja sekin on pitänyt jättää kokonaan pois.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Ei tuossa äkkivilkaisulla taida olla diabeetikon tai raskaanaolevan kannalta mitään kiellettyjä ainesosia. Tietenkin aina pitkälle prosessoidut tuotteet ovat oma lukunsa ja jokainen voi pohtia, haluaako sellaisia käyttää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ahneuksissani ostin kauppareissulla kaikkia neljää makua Wheyheytä ja maistelin vähän jokaista. Melko kamalan makuista ja koostumuskin oli aika mielenkiintoinen. Ei kyllä auttanut jätskinhimoon, vaan nyt tekee entistä enemmän mieli kunnon jäätelöä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hyvä tietää, ei kannata siis ostaa tuollaista..

Mulla meinaa edelleen aamupaasto olla siinä 5.5, ärh.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miten muilla menee? Onko sokerit pysyneet sallituissa rajoissa? Mulla näyttää lounaalla verensokeri nousevan tosi helposti yli raja-arvon insuliinista ja vähähiilihydraattisuudesta huolimatta, vaikka ns. haasteellisimmat viikot pitäisi olla jo takanapäin. Pitää kai nostaa annostusta. Paastosokeri sen sijaan on useampana aamuna ollut alle viiden entisellä insuliinin ilta-annoksella.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä pärjäilen ruokavaliolla, kunhan katson mitä syön. Tosin aina ei jaksa katsoa. <_< Olen iloinen, että tämä verensokerin mittaaminen ja syömisten kyttääminen loppuu parin kuukauden päästä. Ensi viikolla menen ensimmäiselle äitipolikäynnille. Vähän jännittää, minkä kokoinen vauva on.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onneksi tosiaan tämä mittailu ja pistäminen loppuu piakkoin! Meillä vauva näyttäisi ainakin vielä nyt olevan siro ja kasvavan hieman keskikäyrän alapuolella. Toisaalta olen lukenut ja kuullut niin paljon noiden arvioiden heittämästä melkein kilollakin, että kovin vakaasti en noihin ultramittausten arviointeihin luota.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Muuton ja muun härdellin takia syömiset on ollut aikalailla päin peetä, mutta sokerit on ollut yllättävän hyviä. Neuvolasta sanoivat mittaukset nähtyään, että voin vähentää mittauksia, koska ylityksiä ei ole tullut. Viime viikolla 32+4 vauva oli 2255 g painoarviossa, mikä oli tasan keskikäyrällä, joten senkin perusteella olen vähän "höllännyt". Kalkkeumaa istukassa oli jo, mikä vähän huolettaa, mutta ei liity käsittääkseni radiin milläänlailla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Huomenta :) Mulla ei ole ollut kuin 1 ylitys tässä muutaman viikon kotimittailun aikana ja sekin johtui vain siitä mitä olin vetänyt napaan. Aamu arvot ovat olleet 5 tai alempia kuten edellisen raskauden aikana oli myös. Vehnää täytyy vältellä ja perunaa syödä maltillisesti niin pysyy arvot kohdillaan. Miten muita on ohjeistettu mittaamaan? Eli monestikko viikossa/päivässä? Neuvolasta löi liuskat ja neulat kouraan niin unohdin kysyä että miten tällä kertaa mitataan. No oon yrittäny mittailla 3-4 päivänä viikossa mut välillä on saattanut joku mittaus unohtua kun töissä on välillä hankala lähteä mittailemaan. Huomenna saan varmaankin tarkempaa ohjeistusta kun äitiyspolilta soittaa hoitaja tuota vuorokausi käyrää. Voi olisipa itselläkin enää vähän näitä mittauksia mut tammikuuhun on vielä aikaa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Multa ei ole koskaan mitattu vuorokausikäyrää. Muistaakseni rasituskokeen jälkeen ja ennen insuliinin aloittamista mittasin 3-4 päivänä viikossa aamupaaston, aamupalan jälkeisen, lounaan jälkeisen ja päivällisen jälkeisen arvon. Joskus mittasin omasta mielenkiinnosta verensokerin myös välipalan ja iltapalan jälkeen. Hassua ettei niitä käsketä yleensä mitata, koska mulla nekin meni usein yli ja olen saanut tosissani pähkäillä, että mitä voisi syödä.

 

Mulle on nyt viime aikoina tullut öisin nälkä ja aamupaastoarvo meneekin sitten yli rajan jos syön yöllä jotain :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle ohjeistettiin mittaamaan kahtena päivänä viikossa 6 mittausta päivässä. Ja silloin terkka käski mittaamaan myös ennen ruokailun arvoja, vaikkei insuliinihoitoinen olekaan. Uudessa neuvolassa ihmettelivät tätä ohjetta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Edelleenkään en siis mittaa ruokailua edeltäviä arvoja vaikka insuliini onkin käytössä. Insuliinin aloitus ei ole itse asiassa muuttanut mittauskäytäntöä muuten kuin etten voi enää pitää mittausvapaita päiviä. Joka päivä siis mittaan nuo yllä mainitut 4 kertaa + joitain mittauksiajoskus ihan omaksi "huvikseni".

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.