urppis

Raskausdiabetes vol. 2

1072 posts in this topic

Rain; mulla on ateriainsuliinit joka safkalla, sitä varten pitää joka ruokailun yhteydessä mitata. Tulosten perusteella sit rukkailen insuliineja. Mulla siis ongelma on liian korkeat sokerit syömisen jälkeen, paastossa ei oo mitään vikaa ollut (ainakaan vielä). Insuliinia menee ruuan kanssa 4-10yks/ ateria, elimistö ei kestä hiilareita ollenkaan ja tiukalla dieetilläkin vaatii tommoset insuliinimäärät. Sit kun laittaa paljon insuliinia niin helposti syömisten välissä meinaa sokerit laskea liikaa. Aikamoista kikkailua tää oleminen siis.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on mittausten kanssa muuten sama kuin Kullannupulla, mutta aamuarvopäivinä ei mitata aterian jälkeistä ja vuorokausimittauksessakin on muistaakseni vähemmän noita mitattavia, ei esim enää iltapalan jälkeistä.

 

Mun espoolaiselle ystävälle oli sen radi-hoitaja sanonut, että Helsinki ei ota tätä tarpeeksi vakavasti. Mä olen siis Helsingissä. Pikkasen silmienpyörittelyä tähän..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Saanuska, no tuo on ymmärrettävää, että mitattavakin useammin. Onko sulla ollut ennen raskautta häikkää sokereissa vai johtuuko täysin raskaudesta?

 

Lunna, oho mikä kommentti. Mä oon muuten onnellinen, ettei tarvitse mitata iltapalan jälkeistä. Koska mä menen usein sillon nukkumaan ja sit pitäs vaan tunti tappaa aikaa. Mun terkka (täällä radi-ohjauksen antaa oma terveydenhoitaja) sanoi, että olivat olleet vasta koulutuksessa ja kuulemma tärkeimmät arvot on päivällistä ennen ja jälkeen eikä esim. se iltapala, jos kaikki muut arvot on ihan ok. Tarkoitti siis varmaan, että tärkeimmät aterian jälkeisistä.

Edited by rain

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle tuli ohjeeks mitata 3-4 päivänä viikossa, joista 1 viikonlopun päivä. Verensokerimittauksia 4-6/vrk. Paasto ennen aamupalaa ja tunti aterioitten jälkeen.

 

-----

 

Muoks. nyt kun luen tämmöstä jotain diabetesliiton raskausdiabetes opasta, niin oikeesti mieleen nyt pyrkii muutamia kysymyksiä. Esimerkiks tässä lukee et insuliinin tuotto vähenee toisella kolmanneksella ja siitä johtuen tulee raskausdiabetes ja raskauden jälkeen arvot palautuu normaaliksi. Mä oon ennen ja jälkeen raskauksien käyny sokerirasituksissa sekä vaan paastoverinäytteitä ottamassa ja tää sama 5.3 on mulla ihan normaali ei raskaanakin. Onko mulla siis jotenkin heikentynyt insuliinintuotanto ylipäätään vaikka ei raskaana arvot on ok, koska korkeemmat rajat ? Aterianjälkeisissä ei oo siis ikinä ollu ongelmaa ja sokerit ei siis kohoa mihinkään taivaisiin ikinä...

Sitte täällä lukee että "erityisesti aterioiden jälkeinen verensokeri vaikuttaa sikiön kasvuun". Jostain toisaalta taas ihan äsken luin, että kohoneet paastoarvot kasvattaa vauvaa ja korkeat sokeriarvot ruokailun jälkeen kasvattavat äitiä.  Kumpi nyt on totta ?
 

Mistään vähärasvaisista maitotuotteista/tai lihatuotteista en ees alota, koska itsellä runsas rasvankäyttö nimenomaan tasottaa sokereita. Tai mistään kalorirajoitteista...Enkä itseasiassa viitsi noita ateriasuosituksiakaan käyttää, koska en halua inskoille ylikorkeitten paastojen takia. Aamupalaesimerkissäkin on leipää + laittijuustoa tai puuroa tai laittijogua+mysli ja lisäksi hedelmä tai tuoremehua tai...ääk . Sivuilla 14 ja 15 on lueteltu sellasia ruokia mitä voi valita vaihteluksi, jotka mä oon automaattisesti jättäny kokonaan pois.  Oisko ihme jos nostais verensokereita (mulla tosin vaan viiveellä paastoarvoja). Siis oikeesti ihmetyttää että korkea paasto tai korkeat aterianjälkeiset on ylipäätään voitu ympätä saman "sairauden" alle ja niitä hoidetaan samoilla ohjeilla ja jos ei joltain onnistu näitten ohjeiden mukaan niin insuliinille tai metformiinille. Siis tarkoitan et miten voi olla tälläset ohjeet verensokerin tasoittamiseksi jos ne ei toimi kun puolilla ? Tai en tiiä on vaan niin kummallista toisaalta.

Tiedän et sinänsä diagnoosi on mulla varmasti oikea, koska viime raskaudessa ne sokerit heitteli jossain vaheessa +30 viikolla pari viikkoa. Toisaalta onhan niitä vastakkaisiakin tutkimuksia, joiden mukaan on luonnollista ja oikein, että insuliinituotto heikentyy, jotta vauva saa enemmän ravintoa ja kasvaa paremmin. Oiskohan mulla sokerit heitellyt silloin jos ei ois ollu diagnoosia enkä ois mitannu, heitteleekö ne kaikilla ? Tietysti sitten on ne tapaukset joissa vauvan oma insuliinin tuotanto on sen seurauksena kehno tai vauva kasvaa ylisuureksi. Mutta tuntuu että tässä on vaan kaikki poikkeukset niputettu ja istutettu saman otsikon alle ja sitten oikeen kukaan ei tiedä miten asiat on ja miksi ne on ja miten pitäisi tehdä, kunhan ne sokerit nyt vaan ois tasasia pirkules !

Joo. Aika mysteeri tää tila mulle siis ja ärsyttää ettei oo mitään yleismaailmallista selvitystä mikä selittäis kaiken, inhottaa tommonen yleistys ja epämääräsyys. Ja varsinkin se et ei joku tavan neuvolaterkka nyt oikeesti mua voi hirveesti auttaa, kun se ei näytä tietävän mitään muuta kun mitä näissä neuvolan lipareissa lukee.

 

Edited by tossavainen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rain, mulla nää sokeriarvot johtuu vain ja ainoastaan raskaudesta. Yleensä ovat tasoittuneet/laskeneet n. 2 vrk:ssa synnytyksen jälkeen. Normaalisti paasto on alhainen eikä syömisetkään nosta verensokereita suuremmin. Tälleen raksaana mun sokerinsieto on ihan menetetty juttu, joka raskaudessa tuntuu nousevan enemmän. 

 

Mä en todellakaan mene radi-ruokavaliosuosituksilla, mulla ois ihan jäätävät insuliinimäärät jos pitäisi oikeasti syödä niiden suositusten mukaan. Mulla ei tavallinen sapuska kestä todellakaan samaan aikaan esim. maitoa tai leipää kun se ei kestä pätkääkään ees tummaa makaronia tai riisiä potuista puhumattakaan edes insuliineilla. O.o Omien kokemusten mukaan siis mennään, niitä syödään mitä omat sokerit kestää ees jotenkin insuliinien kanssa ja loppuja syödään sit synnytyksen jälkeen. :D 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on samat mittailut kuin kullannupulla. Vähän paastoarvot ovat rajoilla koko ajan, joten kertokaapa, miten olette saaneet niitä kuriin. En usko, että mitään isoa ongelmaa kuitenkaan on. Syön sillai melko vhh, leipää, sokeria jne vältellen. Esikoisen aikaan meni ok, mutta nyt paastoarvon ovat sen n 0.3-0.5 yksikköä korkeammat melkein koko ajan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oon tosi huono vertaistukija, kun mulle nuo yleiset ohjeet toimii.. yhden aamupaastoylityksen oon saanut kiinni, ja siitäkään en oikein tiedä, mistä johtui. Mä voin siis hyvin syödä iltapalaksi palan tai kaksikin leipää.

 

Aiemmin täällä on muistaakseni puhuttu proteiini- tai rasvapitoisemmasta iltapalasta, jos aamupaasto on korkeahko. Pystyisitkö jotenkin sellaiseen? Esim munakasta tai rahkaa tms?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mullakin toimii periaatteessa se virallinen ohjeistus, oikeastaan noudatan pääasiassa vanhaa ruokavaliota. Hieman enemmän joudun miettimään ateriavälejä ja kuidullakin "paikkaan". Kuidut siis auttaa mua hallitsemaan verensokereita paremmin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla rasituksessa ja muutamassa kotimittauksessakin se on ollut juuri se paasto missä mättää. Ei paljon, mutta mättää silti, ja syy on aina ollut vääränlainen iltapala. Paras ja takuuvarma arvo 5,1-5,3 tulee sillä että syön illalla yhden jälkiuunipalan (useimmiten päällä margariinia, tomaattia, basilikaa ja vähän pippuria) ja puolikas maitorahka sekoitettuna puolikkaaseen ananaspalapurkkiin. Julmetun hyvänmakuistakin kaiken lisäkso :D Yllätyksekseni myös halloumisalaatti jossa chili-lime-hunajakastiketta piti sokerit mainiosti aamuun saakka paikoillaan, mutta auta armias jos syön yhtään ruisleipää vaaleampaa niin heti on paastosokerit vimpallaan.

 

Olen muuten jostain mielestäni lukenut että esim. karppaajilla nousee helpommin tuo paastosokeri, eli vhh voi vaikuttaa asiaan. Jos siis muistan oikein :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on paasto-ongelma ja kauniit paastot saan kun syön tosi vähän hiilareita esim. 4.7 ja 4.8. ollu nyt kauniimmat. Aamupalaks minuuttisämpylää päällisillä, päiväruuaks lihaa ja salaattia tai lihaa lämpimiä kasviksia, samaa päivälliseks, illalla munakasta tai rahkaa.  Eilen meni "ketuiks" ja söin palan jätskiä kylässä ja aamupäivällä karjalanpiirakan kun ei ollu muutakaan tarjolla ja aamulla oli 5.4 :(  Kakkosta odottaessa ostin guaramia kun tuntu et ne paastot alko ihan sekoilee ja se kyl tuntu auttavan. Samoin kromia otin ylimääräsenä lisänä....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jossain joku paastoihin neuvo myös jotain yöpalaa tyyliin niin ettei paastoa oo, eli jää se aamunkoittoilmiö(maksa tuottaa sokeria vereen yöllä, kun kroppa katsoo et verensokeri laskee liikaa -> aamupaasto korkea) tapahtumatta...

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mulla menee juuri noin - eli sokerit nousee jos syön illalla jotain missä ei ole tarpeeksi kunnollisia hiilihydraatteja tai en syö tarpeeksi. Siksi uskon että tuo mun ruisleipä+rahka-setti onkin niin hyvä just mulle kun rahkan proteiinit ja sopiva määrä rasvaa (4,3%) jaksaa pitää ruisleivän ja ananaksen hiilareiden lisäksi verensokerin hyvänä aamuun saakka ilman että kuitenkaan iltapalan jälkeinenkään arvo pomppaa. Muissa kuin paastoarvoissa ei ole ollut missään vaiheessa mitään vikaa, joten jännityksellä odottelen sitä seuraavaa sokerirasitusta, jota ennen aion syödä tasan ja tarkkaan ton mun hyväksi havaitun setin :D

 

Jäin tässä nyt muistelemaan että millähän viikoilla se toka rasitus oli? Muistaako kukaan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos sait diagnoosin, niin ei sun tarvitse uuteen rasitukseen enää mennä. Jos oisit riskiryhmässä (kaksi rasitusta) ja eka ois "puhdas" niin joutus sit siihen toiseen.

 

Raskauden jälkeen suositus on kai, että vuoden päästä synnytyksestä ois rasitus ja sit jos on insuliinillä hoito, niin aiemmin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Huh, toivotaan ettei tarvitse! Olisi muutakin käyttöä parille tunnille arkipäivää kuin kököttää labrassa :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo jos saa ekassa rasituksessa diagnoosin niin ei sinne enää toista kertaa tarvitse mennä :) Mä selvisin ekasta puhtain paperein (hah, paasto 5.1) ja nyt toisessa oli sitten 5.3 eli diagnoosi rapsahti.


 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ääh. Eka paastoylitys. Eilen söin kinkkupiirakkaa kylässä, kun ei ollut mitään muutakaan, kauhea nälkä kun en ollu 4 h syöny ja siitäkin taas veny syömiset. Aterian jälkeiset oli jo päälle 7 niin arvasin et tänä aamuna sitten kusee <_< Oli siis 5.6 ja mittasin uusiks niin oli 5.4 - merkkaanko ton ylityksen vai ton pienemmän teidän mielestä ? Mun ei pitäny tänään ees mittailla, kun koko torstaista asti oon rei'ittäny sormiani, mut ehkä sit mittaan tänkin päivän...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuo on vähän kaksi piippuinen juttu, mut hyvin lähekkäinhän nuo arvot on. Mulle ei oo ikinä tullut kun muutama ylitys tai raja-arvo, joten en osaa ottaa kantaa. Mutta välillä teen tarkistusmittauksia, ja jos ne on samansuuntaisia ni merkkaan ekan tuloksen. Mutta jos ne on aivan erilaiset, niin mittaan kolmannen kerran. Mittausvirheitähän voi sattua ja kolmesta yleensä se poikkeuksellinen arvo sit näkyy. Noista kahdesta arvosta en varmaan olisi siis kolmatta edes mitannut, ovat niin lähekkäin.

 

Neuvolahan ei varmaan puutu yksittäiseen ylitykseen, että jos tiedät mikä oli vikana ja pystyt korjaamaan jatkossa syömisiä, niin sinänsä asialla oo varmaan suuremmin ole väliä. Itsekään en ylimääräisiä mittauksia (ns. satunnaisia tarkistuksia) kyllä merkkaa tuohon seurantavihkoon, vaan lähinnä niillä haen vaan tietoa, että miten sokerit käyttäytyy.

 

Edit: Mullakin on nyt noussut paastot alle viidesta yli viiteen (tänään oli 5,3) ja varmaan pitää asialle tehdä jotain nyt.. Eli lyhentää paastoa ja kiinnittää iltapalaan huomiota.

Edited by rain

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo siis yöruualla saan sen paaston alemman kyllä,mutta omasta mielestä se on vähän huijausta. Tai siis et en näe mun raskauden tai vauvan kannalta itse hirveää wroa, et onks mun paastpspkeri 5.2 vai 5.5, mut en haluais noita 5.5 ottaa, koska sit joutuu syyniin... Ja toisaalta haluaisin löytää hyvän ja järkevän iltapalan. Ja taas voi huomata, et mikä toimii yhdellä, ei ehkä toimi toisella.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Onko se sulla vaan siitä iltapalasta kiinni, vai vaikuttaako koko päivän syömiset paastoon ? Mitä oot nyt syöny iltapalaksi ?
 

Mä toisaalta toivon et pääsisin johonkin syyniin, mulla on sf:kin yläkäyrällä, niin hiukan huolettaa et onkohan vauva nyt joku mastodontti, kun on tä radikin. Eikä muuten toisaalta oo mitään mahista päästä enää neuvolan piikkiin ultraan... Mä merkkasin ton ylityksen nyt tohon ja pistin sulkuihin sen alemman. Kahtotaan tuleeko enemmän :) Koitan tiukistella nyt tän viikon ni näkee onko mimmonen vaikutus sillä...

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Edellisraskaudessa huomasin, että mulla vaikuttaa nimenomaan iltapalan koostumus ja se paaston pituus siihen paastoarvoon. Tai no sillon taisi olla aamupalan jälkeiset arvot ehkä enemmän riesana. Pitkän paaston jälkeen aamupalan jälkeiset tuppasi nousemaan.

 

Tästä raskaudesta en ole vielä täysin selvillä tuosta asiasta.

 

Mä oon käsittänyt, että nuo raja-arvot on aika tarkkaan harkittuja ja tutkittuja, että sinänsä uskon, että jos saa ruokavalioilla tai eri kikoilla ne arvot pysymään raja-arvojen sisällä niin hyvä. En osaa tuohon yösyöntiin ottaa kantaa, mutta minusta jotkut "kikat" esimerkiksi liikunta ruuan jälkeen, kuitulisät tai kromi ravintolisänä toimivat joillakin enkä pidä niitä ns. huijauksena. Tuota liikuntaa ruuan ja mittauksen välillä mulle suositeltiin neuvolassakin.

Edited by rain

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jahas, pääsin ensimmäistä kertaa pidättämään hengitystäni tuon paastoarvon kanssa. MIttasin ja tulos oli 5,7  :unsure:  Mittasin toisen kerran ja se oli 5,0. Mittasin kolmannen kerran, kun olivat niin erilaiset arvot ja se oli 5,0. Eli voisin kuvitella, et eka oli joku mittavirhe. Mut joo, vaihdoin eilen iltapalan ja siksi mittasin nyt aamulla. Aion myös oma-aloitteisesti mitata paastoja enemmän, kun siinä tuntuu tällä kertaa olevan tuo "kipupiste" ja aion merkitä ne myös tuonne korttiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko teille ohjeistettu että testaisi useamman kerran perätysten? Ja otatteko siis samasta haavasta? Ihmettelen kun mut on ohjeistettu ottamaan se yksi arvo per mittauskerta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minuakin, mutta joskus teen varmistus mittauksia, jos uskon, että arvossa on jotain pielessä (ei mulla ikinä ole ollut paastossa ylityksiä). Ja tuohan tosiaan kertoi, että oikeassa olin.. En ota samasta haavasta, vaan pistän uuden. 

 

Minusta ekassa raskaudessa puhuttiin sillon siitä uusintanäytteestä jotakin ja siksi joskus varmistan, jos näyttää jotain ihan mahdottomia. 

Edited by rain

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli aamupaasto 5,9 :blink:  :wacko:  :skilletgirl:  !!!

 

Nyt en mitannu toista kertaa. Mut jos mä epäilen et voiko olla joku arvo niin kyllä mä uudestaan mittaan. Mut mulla on kyllä tosi vaikee saada ees yhtä näytettä yhestä reijästä, ei kyllä veri virtaa ollenkaan, enkä pysty esim pyyhkimään ekaa veri tippaa pois niinku ohjeissa lukee, koska sieltä ei vaan tuu lisää ellen mä purista tosi kovin ja sitten pelkään, että siinä on niin paljon jotain kudosnestettä ettei ainakaan pidä paikkaansa. Mut siis yleensä toisesta sormesta, toisesta reijästä testaan uudelleen...

 

Muoks. en tajuu, aterian jälkeinenkin oli 5,7 ja tollasella aamupalalla nyt normaalisti ollu neljän pintaan aterian jälkeinen. Mikäköhän näitä nyt nostaa ?

Edited by tossavainen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tossavainen, ollaan samassa veneessä nyt tuon paastoasian kanssa. Rupes ahdistamaan koko asia, kun ne on kokoajan yli 5 ja lähentelevät rajaa. 

 

Iltapaloista oon nyt testannut erilaisia versioita ja testit senkun jatkuu.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.