urppis

Raskausdiabetes vol. 2

1072 posts in this topic

No joo, ei tuo lisämaito noin toteutettuna pahalta kuulosta :) Varsinkin, jos on riski tuohon tippaan joutumisella. Esikoisella keltaisuus "pelasti", koska mun maitohan ei ollut noussut ja sai keltaisuuden takia lisämaitoa muistaakseni toisena päivänä. Varmaan ilman sitä ois sokeritkin jo laskenut alas (syöttöpunnitukset oli 0g). Tosin tällä kertaa toivon, ettei lisämaitoa tarvitsisi antaa ja jos tarvitsee ni ehdottomasti ruiskulla (eikä pullolla). Mun synnytyssairaalassa ei käsittääkseni ole tarjolla luovutettu äidinmaitoa ollenkaan.

Edited by rain

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heippa! Joudun sitten minäkin tutustumaan tähän aiheeseen, kun toissapäivänä sain radi-diagnoosin. Aika yllärinä se tuli itselleni, kun mulla ei ole mitään riskitekijöitä ja sen vuoksi aiemmissa raskauksissa sokerirasitusta ei ole edes tehty. Kaksi nuorinta lasta ovat olleet syntyessään hieman isokokoisia verrattuna siihen, miten he ovat kasvaneet syntymän jälkeen. Varsinkin nuorimmainen oli aika punkero syntyessään. Kuitenkin kaikki lapset ovat olleet ihan normaalikokoisia, niin neuvolassa ei olisi nähty tarvetta sokerirasitukseen, mutta halusin itse mennä ihan varmuuden vuoksi ja hyvä, että menin, sillä radi-diagnoosi tuli ihan selvin lukemin.

 

Nyt sitten mittailen toista päivää sokeriarvoja ja olen vähän testaillut, mitä voi syödä ja mitä ei. Pullat, karkit yms. jätin heti suosiolla pois, mutta pahasti näyttää siltä, että ruokavalioon pitää tehdä aika rajuja muutoksia muutenkin, kun nuo sokerit nousee niin herkästi. Toivottavasti se riittää, eikä tarvita muuta hoitoa.

 

Synnytyssairaaloissa tuntuu tosiaan olevan hyvin erilaisia käytäntöjä lisämaidon ja vauvan sokerimittausten suhteen. En tiedä, mikä on oman sairaalan käytäntö radin kanssa, mutta kaksi nuorimmaista ovat saaneet lisämaitoa ihan vaan sen vuoksi, että ovat olleet hyvin nälkäisen ja hermostuneen oloisia ja toisella oli jotakin vapinaakin. Mahdollisesta radista noissa raskauksissa ei siis silloin ollut mitään tietoa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No, jos vaarana on joutuu sokeritippaan teholle niin toki lisämaito ok, mut mun mielestä sitä ei pidä antaa äidiltä kysymättä. Siis tosta noin vaan automaationa, varsinkin kun tää radi näyttää joka toisella äidillä käyttäytyvän ihan erilailla kun joka toisella ja varmasti myös vauvoilla siitä syystä on erilaiset lähtökohdat vaikka äideillä onkin sama "sairaus". Jollain vois olla vaikka se oma lisämaito mukana, mut mistäs nää tietää, jos vaan antavat kysymättä.

Vaikka tykshän pitäs olla imetysmyönteinen sairaala, et sinänsä kiva et ruiskulla antavat eivätkä pullolla jne. ja pidän siitäkin et vauvaa ei olla heti pesemässä ja vaatettamassa ja pistämässä tiukkaan kapaloon, vaan vauva saa olla ihokontaktissa mahdollisimman paljon.

En tiiä, ehkä mua vaan jäi närästää viimeks kun multa ei kysytty mitään tai kerrottu mitään kun vauva vaan vietiin vilpolaan ja olin ihan hoomoilasena yksikseen. Ehkä mieheltä kysyttiin jotain mutta ei hän taas ymmärrä tommosista asioista mitään eikä oltu keskusteltukaan mahdollisuudesta, että mitä jos vauva joutuu tehohoitoon tms. niin. ei tienny mun kantaa kyllä mihinkään. Siinä kun on hormonit muutenkin ihan sekasin niin ei kyllä hirmukiva...

Tervetuloa Sipuliinalle tänne :)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Perse. Haastattelin yhtä imetystukiäitiä tosta tyksin lisämaitopolitiikasta ja näköjään se on sitte joku saakelin pakko sitte ja kuulemma tarvii ite lypsää jos ei haluu vieraitten maitoa mukulalleen. Onpa taas ihanaa. Joo sori vaan mut mua oikeesti ärsyttää tää helevetin radi niin et pää repee. Lapsellinen oon joo, joillain on oikeitakin vakavia ongelmia elämässään ja raskauksissaan ja vauvojensa kanssa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ et oo ainut. Viimeksi ei annettu lisämaitoa ollenkaan, vaik yks muttaustulos oli jotenkin rajalla/just alle, mut maito nousi nopeasti ja homma oli hanskassa. Mä varmaan yritän saada omaa maitoa mukaan sairaalaan, jos vaan yhtään irtoaa (esikoista odottaessa ei ainakaan tullut yhtään maitoa ennen synnytystä, nyt toki imetyksen lopetuksestakin on vasta pari kuukautta aikaa tällä hetkellä)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä kans lopetin muutama kk sitten vasta kakkosen imetyksen et varmaan heruis helpostikin, en tiiä. En käsitä miten voi olla imetysmyönteinen sairaala, jos on tehny sellasen linjauksen mikä estää virallisen määrityksen mukaan täysimetyksen jokaiselta raskausdiabetesäidiltä, ellei tissit törröllään lypsä omia maitovarastoja synnärille mukaan. Me not like at all.

 

Mihin muuten teillä muilla menee vanhemmat lapset sitten kun ite meette synnärille, siis jos ovat kotihoidossa ? Mä en tiedä yhtään vielä...

 

Aamulla taas mielenkiintoset mittailut. 5,9 - järkytys, uus mittaus - 4,9 - jep jep....


 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mie suhtaudun tuohon lisämaitoon ihan positiivisesti, kun omalla kohdalla olen huomannut sen antamisen vain nopeuttavan oman maidon nousemista. Ilman lisämaitoa nälkäiset ja kiukkuiset vastasyntyneet ovat roikkuneet tissillä 24 tuntia vuorokaudessa ja nukahtaneet siihen vain muutaman minuutin pätkiksi. Sen seurauksena en ole itse pystynyt nukkumaan yhtään moneen vuorokauteen ja olen itse mennyt niin huonoon kuntoon, että maidon nousuun on mennyt kolmisen päivää. Lisämaitoa saaneet lapset ovat lisämaidon voimalla nukkuneet pari tuntia ja olen itsekin saanut nukuttua. Kun olen saanut levätä eikä oma kroppa ole ollut äärimmilleen stressattu, maito on noussut reilussa vuorokaudessa. Mutta tietenkin lapsissa ja äideissä on eroja, eikä kaikilla homma varmastikaan toimi samalla tavalla. Mulla ei ole koskaan tullut maitoa ennen vauvan syntymää, joten oman maidon lypsäminen vastasyntyneelle ei varmastikaan onnistu.

 

Myös mua harmittaa tämä radi ihan älyttömästi. Olen normaalisti sellainen sokerihiiri, että nämä sokerin vieroitusoireet on ihan kamalia. Kun saa vain vähän sokeria ja nopeita hiilihydraatteja, mulla tuntuu olevan koko ajan nälkä, vaikka olisin juuri syönyt. Olo on ihan voimaton ja hyvä että jaksan edes tuota 10 kg painavaa nuorimmaista lasta nostaa. Lisäksi olen pirun kiukkuinen ja ärtynyt koko ajan. Toivottavasti tämä pian helpottaa.

 

Meillä mies jää hoitamaan isompia lapsia, kun olen sairaalassa. Vauva sattuu vain syntymään todennäköisesti juuri sellaiseen aikaan vuodesta, että mies ei todellakaan voisi olla poissa töistä. Olin elätellyt toiveita, että jos kaikki menisi hyvin, kotiutuisin sairaalasta hyvin nopeasti ja miehelle tulisi vain yksi poissaolopäivä. Mutta nyt kun todettiin tämä radi, tuli sitten vielä lisää mutkia matkaan.

 

Mutta sitten vielä vähän positiivista tämän valivali-viestin päätteeksi. Eilen ei tullut yhtään ylityksiä sokeriarvoihin. Jos tänään menee yhtä hyvin, voi pitää vähän taukoa mittauksissa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Suosittelen jotain maitorahka sokeroimaton mehukeitto-komboa jos se mehukeiton aspartaami jne. ei haittaa. Valion Persikka-vadelma on mun mielestä ihan parasta. On makeeta ja täyttää kyllä pitkäks aikaa. Tietty ihmiset on erilaisia, et mikä kullakin pitää nälkää :) Mut mulla ollu ainakin semmonen kiva herkku sillon tällön, ei oo hermot niin kireellä eikä nälkäkään :)

Mulla on olleet lapset kilttejä tissivauvoja ja oon saanu molempien kanssa nukuttua ihan hyvin alusta asti. Tissi suuhun ja unta kalloon. Vauva iholla ja nopeesti on maitokin noussu. Saa nähdä mitä tosta maitohommasta tulee vai tuleeko mitään, mut kyllä mä nyt ihan piruuttani sit koitan saada omat maidot mukaan. Turha kai tämmösiä on turhaan murehtia, mut minkäs sille luonteelleen mahtaa. Musta on kuoriutunu melkonen imetysnatsi näiden lasten myötä niin pistää ketuttamaan...



 

Share this post


Link to post
Share on other sites

^mä kans niin toivon, ettei jouduttais antaa lisämaitoa, et saisin oikeasti kokeilla sitä täysimetystä. Viimeksi siis itse vähän sössin sen,kun kombo tiheä imu+refluksiepäilyt saivat mut 3 vk kohdalla pois lapsentahtisesta imetyksestä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mäkin toivon, että imetys sujuis paremmin tällä kertaa. Tai siis viimeksi ei sujunut ollenkaan ja lopulta pumppasin 3kk maitoa. Se pulloralli ja pumppaus oli tosi raskasta. Meillä poika aikoi hylkiä rintaa lisämaidon ja ennen kaikkea pullon takia. Tällä kertaa ei haittaa vaikka lisämaitoa joutuisikin antamaan, mut pullolla en sitä tekisi. Laitoinkin just viestiä imetystukiäidille ja nyt pitäs olla melko selvät sävelet.

 

Mua kyllästyttää raskaus ja radi aivan kympillä. Huoh. Arvot ovat olleet hyviä, mut nyt eilen ja tänään oon syöny aivan mitä sattuu. Saapa nähdä näkyykö huomisen arvoissa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mie tuskin pystyn täysimettämään lasta pidempää kuin pari ensimmäistä viikkoa, koska se ei ole onnistunut noiden viiden vanhemman lapsenkaan kanssa. Ensimmäisten kanssa stressasin kovasti tuosta maidon riittämättömyydestä ja kokeilin kaikki mahdolliset ohjeet ja niksit läpi maidontuotannon lisäämiseksi, mutta se ei vaan onnistunut. Seuraavien kanssa olen jo hyväksynyt asian ja ajatellut niin, että teen parhaani ja katson, mihin se riittää. Rintamaito on pysynyt tärkeimpänä ravinnonlähteenä lapsilla 4-6 kuukautta ja on sekin nyt parempi kuin ei mitään. Yhden lapsen kohdalla pulloruokinta imetyksen ohella haittasi imetystä, kun hän alkoi hylkiä tissiä. Muilla pullo ei ole häirinnyt imetystä.

 

Jotakin makeaa herkkua pitäisi kyllä välillä saada ihan oman mielialankin takia. Nuo makeutusaineilla makeutetut mehukeitot kohtuukäytössä voisi tosiaan olla hyvä vaihtoehto.

 

Liian aikaisin menin iloitsemaan yhden päivän hyvistä sokeriarvoista ja seuraavana päivänä tulikin kaksi ylitystä aterioiden jälkeen. Todella ärsyttävää, kun tuo verensokeri tuntuu käyttäytyvän ihan miten sattuu riippumatta siitä, mitä on syönyt. Välipalaksi söin kaksi tavallista leipää ja omenan ja pelkäsin korkeita arvoja sen jälkeen, mutta tulos oli vain 5.4. Iltapalaksi taas söin yhden vähähiilihydraattisen karppausleivän ja maustamattoman viilin ja tulos olikin yllättäen 8.3! Aamupalan jälkeinen arvo tuottaa myös ongelmia, kun sokerit tuppaa nousemaan korkeaksi todella pienestäkin syömisestä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Voi olla että sieltä paljastuu ne sun "akilleen kantapäät" kun vaan mittailet, vaikkei vielä tunnu mitään logiikkaa olevankaan. Mulla nostaa pitkät ateriavälit aterian jälkeisiä ja hiilihydraatit ja sitten jos jos niitä melkeen seiskan (ei tarvii mulla siis mennä ees yli 7.8)  aterianjälkeisiä on useampi niin seuraavana aamuna on huono paasto. Yhellä kaverilla nosti sitten taas rasva ja hän voi syödä kohtuudella leipää ja juoda vaikka mehujakin, mitkä taas itellä kostautui heti. Ja meillä kuitenkin oli samat arvot joista kiikasti rasituksessa, eli paasto, et olis luullut että ois jonkinnäköstä yhtäläisyyttä ollut et miten kroppa toimii. Vaan ei :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla ekassa raskaudessa pitkästä paastosta nousi aamupalan jälkeinen arvo ja tässä raskaudessa sit paastoarvo.

 

Liian pitkät ateriavälit mullakin nostaa sokereita ja "suorat" sokerit (vaalea pasta ja sokeri). Kuidulla, kasviksilla, säännöllisellä ruokarytmillä ja kromilla pystyn hillitsemään sokereita aika tehokkaasti. Eli onhan tämä aika etsimistä ja säätämistä, kunnes löytää omat tapansa.

Edited by rain

Share this post


Link to post
Share on other sites

No pitääpä korjata tuohon ekaan kappaleeseen tuosta paastosta taas, et illalla söin leipää iltapalaksi ja nukuin taas jonkun 12h ja paasto oli 4,8 mmol/l. Eli ei taaskaan sitä aamukoittoilmiötä. Mihinköhän se on päättänyt nyt karata? Eli kyllä nää sokerit on kummallinen matkakumppani välillä. En tosin valita, koska arvohan on parempi kuin normaalisti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle taas paastoarvo ei ole ainakaan toistaiseksi vielä aiheuttanut ongelmia, vaan lukema on aina ollut alle 5 ja sokerirasituskokeessakin se oli ainut normaali arvo.

 

Ehkä noihin aterianjälkeisiin arvoihin jotakin logiikkaa löytyy, kun tarpeeksi mittailee. Nuo pitkät ateriavälit saattaisivat kyllä ainakin jotakin selittää, koska korkeimmat arvot ovat tainneet tulla silloin, kun on ehtinyt tulla jo kova nälkä ennen ruokailua. Sitten on ärsyttänyt, kun en ole uskaltanut syödä edes mahaa täyteen korkeiden sokereiden pelossa, mutta siitä huolimatta rajat on paukkuneet. Meillähän on ohjeena mitata sokerit vain kahtena päivänä kahden viikon aikana, mutta olen katsonut tarpeelliseksi mitata useammin, kun noita ylityksiä on tullut. Täytyy löytää nopeasti oikea ruokavalio tai saada tehokkaampaa hoitoa, koska tässä vaiheessa raskautta vauva alkaa muutenkin kerätä nopeasti painoa ja en todellakaan haluaisi yhtään keskimääräistä isompaa lasta kun synnytyksessä on tiedossa riskitekijöitä muutenkin. Toivottavasti ei tule sanomista neuvolassa sitten, kun käyn pyytämässä uusia liuskoja mittauksiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuo on kyllä aika vähän mittauksia, varsinkin kun etsii sitä oikeaa tapaa syödä. Mähän oon diagnoosta asti mitannut 3:na päivänä  viikossa ja 5 arvoa päivittäin. Tai en mä tarkkaan laske tuleeko kalenteriviikolla just se kolme, mut mittaan noin joka toinen päivä tai niin, että on kaksi "vapaapäivää" välissä.

 

Meninki kehumaan tuota aamuarvoa, lounaalla vetäsin vähän liikaa vaaleaa viljaa ja 7,7 mmol/l. Ennen ruokaa oli nälkä ja sokerit 4,4mmol/l. Eli ei mulle tuo vaalea vilja sovi, tuntuu että sokeroidut jogurtitkin sopii ruokavalioon paremmin.  :huh: Oma moka tuo aterian jälkeinen arvo kyllä. 

Edited by rain

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä mittaan joka päivä paaston ja sitten jos syön jotain mitä en normaalisti syö. Tällä viikolla olis pitäny tehä myös 4 :nä pvänä se aamupaasto + 3-4 aterianjälkeistä, mut en oo muistanu, koska oon syöny oikeesti kaikkea samaa nyt joka ikinen päivä niin en oo yhtään muistanu tunnin päästä mittailla. Pari tarkistusmittausta oon kyllä tehny ettei sokerit huitele missään taivaissa koko ajan. Mut tuskin mua nyt ammutaan neuvolassa tiistaina koska noi paastot on pysyny rajoissa ja mitatut aterianjälkeiset myös.

Elin tänään vaarallisesti. Kummitytön ristiäiset. Menin ja söin voileipäkakkua, mun suurinta herkkua. Tunnin jälkeen sokerit 6,4. Sit nousi panokset ja söin Brunbergin sokeritonta suklaata ja lisää voileipäkakkua ja sokerit 7,6...Nyt kyllä pelottaa huomisaamu. Mutta toisaalta, onhan tuo nyt vielä rajojen sisällä eikä sitä joka päivä pääse pienen tyllerön kummitädiksi :)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pah. Kahtena aamuna ollu paastot perseestä. Oikeen kutosella alkavia. Eiliseen on oikeen syy, mut tähän aamuun ei oo. Tai no voi olla et tuli liian pitkä paasto :( Tai sitte pitää lopettaa hapankorpunkin puputtaminen (nooooooyyyyyy :girl_cry2:  ). Jaa niin ja ollu kyllä toi vehje tossa kylmällä ikkunalaudalla, voi olla et sekin syynä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Paah. Kolmas aamu ku paska paasto :( Syönköhän mä nyt ihan liian vähän ja harvoin. Niin perseestä kun nää muuttuu yhtäkkiä eikä tiiä mistä kiikastaa. Minihiilarit tänään, paljon vihreitä kasviksia, max. 3 h ruokavälit, rahkailtapala. Jos huomenna on vielä paska paasto niin itken. Kaikista hauskinta tässä on se, et neuvolasta annettiin mittausvapaata, eli jos oisin ollu mittaamatta niin en ees tietäis et taas mennään päin mäntyä :rolleyes:

 

Muoks. Heeiii, voiks tommoset magnesium imeskelytabut vaikuttaa ? Oon syöny niitä just kolme päivää...

Edited by tossavainen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voi ei :( Mulla kyllä menee hassusti tuo paasto, välillä on 5,2-5,3 ja toisina päivinä 4,7-4,8 mmol/l. Aivan randomisti vaihtelee. Yritän selvittää mikä ihme tuo on, muut luulen, että kuitenkin yli 10 tunnin paasto on mulle parempi vaihtoehto.

 

En tiedä voiko magnesium itsessään vaikuttaa, mut voihan siinä olla jotain apuaineita? Yleensä kai niissä on makeutusaineita, jos on joku mansikanmakuinen, mut ei kai niiden pitäisi sokereita heilautella.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kokeile tossavainen lisätä hiilareita iltapalalle! Viime raskaudessa mun paasto pomppasi aina jos iltapala oli liian pieni, pysyi parhaiten jos oli sekä proteiinia että hiilareita. Mun vakioiltapala oli kaksi siivua täysjyväleipää leikkeleellä, kananmuna/rahka fiiliksestä riippuen sekä mukillinen (n. 2dl) pensasmustikoita. Tarpeeksi proteiinia ja kuituja ja täydet 40g hiilareita niin sekä aterian jälkeinen että aamun eka arvo pysyi suht OK:na.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tsempit teille muille radilaisille!

 

Mun mittailut loppu tiistaina kun meille syntyi rv 40+1 tyttö. Painoa oli 3400g ja pituutta 51cm. <3

 

Tosin muutaman kuukauden päästä edessä on vielä rasitus, mutta siihen asti saa ottaa rennosti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onnea LURUTIN !!!

rain
- on siinä jotain makeutusaineita, mut en oo huomannu et ne ois muuten nostanu mitenkään sokereita. Testaan tänään et jätän ottamatta.

Nodu Mä oon testannu jo hiilarilisän iltapalalle, ei toimi mulla. Jälkiuunileipää en voi syödä ollenkaan (mulla nousee atreianjälkeiset ja sitä myötä paasto), marjojakaan en oo uskaltanu kauheesti syödä. Toi rahka ollu tähän asti hyvä. En usko et siitä kiikastaa. Ennen sit taas jostain hapankorpusta varmaan, ettei kestä ees sitä enää syödä. Tänään en oo sit syönykkään korppua tai muutakaan viljaa. Ainut et taas levis yks ateriaväli 4,5 h kun oli hommaa eikä yhtään nälkä, jos se sit taas siihen kusahtaa :(
 

Pahoittelut valkosiipitiiralle :(

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tossavainen, luontaistuotesivujen mukaan magnesiumin pitäisi auttaa insuliiniresistenssiin (kuten kromikin). Pikaisella googlauksella löytyi tommoista. Virallista tietoa ei ole.

Edited by rain

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.