urppis

Raskausdiabetes vol. 2

1072 posts in this topic

Paljon onnea lurutin! <3

 

Valkosiipitiiralle tsempit, täällä on paljon hyviä vinkkejä!

 

Onpa kyllä harmillinen tuo Tossavaisen tilanne.. mä oon mittauspäivinä jättänyt suosiolla renniet ja muut ottamatta, just noiden makeutusaineiden yms takia - mutta en tietty tiedä vaikuttaisko ne edes.

 

Neuvolalääkäriltä kysyin viikolla voiko arvot jäädä liian alas, kun mun aamupaastot on nykyään säännöllisesti siinä nelosen pintaan, niin ei kuulemma voi. Sen kyllä edelleen huomaan, että aamupalan jälkeinen nousee eniten, mutta ei sekään siis edes lähelle rajoja. Aamuisin pitää vain keskittyä syömään tarpeeksi vähän.

 

Mahan päältä tunnustellen lääkäri antoi vauvan tämän hetken kokoarvioksi n kolme kiloa, mikä mun viikoilla (kohta 37 täynnä) on ilmeisesti ihan normi. Täytyy toivoa ettei mini ota hullua loppuspurttia ja että osaa niitä sokrujaakin sitten itse kontrolloida :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei oo kyllä maggetabuista sitten vissiin kii. Mä en nyt kyllä tajua mistä tää johtuu. Voiko mulla oikeesti "jäädä päälle" jotku paskat sokerit ? Neljäs aamu jo. Mä kyllä oon nukkunu aika huonosti, mut sitä oon tehny kyllä melkein koko ajan. Aamulla heräsin taas ennen seiskaa noitten lasten takia ja meinasin et meen nukkumaan vielä, mut sit tuli kauhee nälkä, mittasin, ja taas oli korkee. Onks mulla sit vaan joku lännen nopein maksa, heti ruiskimassa glukoosia vereen kun vähänkään on puol ajatusta siihen suuntaan et nälättää. Ääh. Vitsi kun turhauttaa :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

tossavainen, voi ei :(  Mä luulen, että toisilla vaan on niin voimakas se aamunkoittoilmiö, ettei sille voi tehdä itse mitään. Mitkä viikot sulla on nyt menossa? Et voisiko tuo raskauden kesto vaikuttaa nyt niihin sokereihin haitallisesti?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on nyt 30+4. Voihan se tietty olla et on joku istukkahormoni villinä. Mut mitäpä sille sitte teet. Voi kakka. Toisaalta tuntuu, et jos sais nukuttua 8 h vaikka yhellä herätyksellä vaan, niin voisin lyödä pääni pantiksi et ois paremmat aamuarvot... Tolleen 6 h 4:llä herätyksellä ei oikeen wörki...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla kyllä menee hassusti tuo paasto, välillä on 5,2-5,3 ja toisina päivinä 4,7-4,8 mmol/l. Aivan randomisti vaihtelee.

Mittaatko useamman kerran peräkkäin? Nuo vaihtelut on niin pieniä, että osa voi mennä kotimittareiden mittausepätarkkuudenkin piiriin.

 

Aamunkoittoilmiö on aika raivostuttava radissa. Muutenhan se on kätevä, ei mm. tarvitse aamupalaa syödä muutenkin kiireisinä aamuina, kun maksa hoitaa polttoainetta kropalle. Mutta alapa sitten mittailla paastosokereita radi-diagnoosin saatuasi... Tsemppiä vaan.

 

Epäilemättä tossavaisen katkonainen yöunikin vaikuttaa; stressihormonitaso lähtee hyrräämään ja kortisoli nostaa verensokeria.

 

(Mulla oli siis omassa raskaudessa rasituksessa paasto 5.3, muut arvot priimaa ja koko raskausaikana en tainnut saada mitattua yli 5.3 paastoja tai seiskan aterianjälkeisiä, paitsi kerran pikkusta vaille kahdeksan oikein hiilaripitoisen aterian jälkeen. )

Edited by sarvis

Share this post


Link to post
Share on other sites

En mittaa, vaan siis nuo mittaukset on eri aamuina. Toisina aamuin saattaa olla 5,3 mmol/l ja seuraavana siis 4,8 mmol/l. Eli randomisti vaihtelee eri aamuina. Ja nyt yritän siis vaan etsiä, että mistä noi korkeammat johtuu, että osais ehkäistä niitä (vaikka raja-arvot ei paukukaan). Epäilen, että paaston pituus vaikuttaa tuohon eniten. Mut vielä testailut vielä käynnissä :)

Edited by rain

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Meinaan kun joskus itse mittasin usean kerran peräkkäin, ja tuollainen vaihteluväli 4.8-5.3 saattoi aivan hyvin tulla eri näytteistä peräjälkeen. Jos ei siis mitään logiikkaa tunnu olevan tuloksissa, niin pitäisin tuotakin yhtenä mahdollisuutena. Kotimittareissa ei ole ihan desimaalintarkat vaatimukset tulosten toistettavuudelle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

 

 

Aamunkoittoilmiö on aika raivostuttava radissa. Muutenhan se on kätevä, ei mm. tarvitse aamupalaa syödä muutenkin kiireisinä aamuina, kun maksa hoitaa polttoainetta kropalle. Mutta alapa sitten mittailla paastosokereita radi-diagnoosin saatuasi... Tsemppiä vaan.

 

 

Älä muuta virka. Normaalistihan mä en aamupaloista perusta, lapsena en ikinä syöny ennen kun koulussa oli ruoka puol 12, kun ei ollu nälkä eikä tehny ees mieli syödä. Ja sitte pitäis saada koko mekanismi toimimattomaks jonkun raskauden loppuajaksi koska radi. Hah.

 

Itellä ollu nyt paras kun mittasin 5,9 ja toisesta sormesta 4,9 :P

 

Tänään onkin sauna. Mie saakutti hiostan nää sokerit veks :D

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niin, no tuon oon kyllä huomannut tuon itsekin, mut enpä ajatellut pidemmälle :D Joskus on kyl niin käyny, et se 5,2 mmol/l on pysynyt samana. Mut tarkastusmittauksia en jaksa ton takia ruveta tekemään, pääasia et on raja-arvojen alla. Kokeilen nyt kuitenkin erilaisia paastoaikoja, et löytyykö jotain systematiaa. Nyt on ollut pidemmillä paastoila (10,5 - 12h) aina sen alle 5 mmol/l ja sillä kymmenen tunnin paastolla yli 5.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joskus on kyl niin käyny, et se 5,2 mmol/l on pysynyt samana. Mut tarkastusmittauksia en jaksa ton takia ruveta tekemään, pääasia et on raja-arvojen alla.

Just näin! Jos alkaa jatkuvasti hipoa raja-arvoja, voi huolestua, mutta satunnaisen poukkoilun ei varmaan kannata antaa liikaa painaa mieltä. Radinkin elämässä on muutakin kuin sokerimittari. 

 

Normaalistihan mä en aamupaloista perusta, lapsena en ikinä syöny ennen kun koulussa oli ruoka puol 12, kun ei ollu nälkä eikä tehny ees mieli syödä. Ja sitte pitäis saada koko mekanismi toimimattomaks jonkun raskauden loppuajaksi koska radi. Hah.

Niin tuttua! Aamulla ei ole koskaan ollut nälkä, mutta enpä ole ennen raskautta paastosokeria mitannutkaan. En osaa ottaa kantaa siihen, kuinka patologista tämä nyt sitten on raskaana olevalla, mutta kai niissä nykyisissä sokerisuosituksissa joku tolkkukin on taustalla...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo, onneksi ei ole elämäntehtäväksi vielä muodostunut, kun on kohtalaisen hyvät arvot olleet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

On tämä radi kyllä raivostuttava, kun verensokerit käyttäytyy välillä niin kummallisesti.

 

Mulla on menee homma toisinpäin tuon aamupalan kanssa. Olen aina aamuisin ihan hurjan nälkäinen ja normaalisti aamupala on ollut mulla oikeastaan päivän pääateria. Nyt radin kanssa tuo aamupalan jälkeinen sokeriarvo on kaikista ongelmallisin. Paastot on ennen aamupalaa olleet hyvät 4,3-4,8. Aamupalaksi en saa nähtävästi syödä kuin yhden täysjyväleivän ja sillä sokerit pysyy hätäsesti sallituissa arvoissa. Jos syön toisen leivän, hedelmän tai maitotuotetta lisäksi, rajat paukkuu. Tuo yksi leipä ei vaan riitä mulle alkuunkaan, vaan tulen siitä vain entistäkin nälkäisemmäksi ja sitten olen lounaaseen asti nälkäinen, väsynyt, voimaton ja äkäinen. Päivällä voin syödä melkein mitä vain ja sokerit pysyy hyvinä, mutta iltaisin sokerit alkaa taas oikkuilemaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sipuliina, mä kokeilisin varmaan kahta aamupalaa, jos sokerit laskee välillä "riittävän" alas. Mulle terkka ehdotti kahta iltapalaa, jos paasto alkaa nousemaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo, mä suosittelen kanssa kahta aamupalaa. Semmonen esipala ja varsinainen aamupala. Pulliksen odotusaikana mä söin paaston takia kaks aamupalaa. Varhaisaamupalan et sain paaston nätiksi ja sitte menin takasin nukkumaan ja uudestaan kun heräsin niin toinen aamupala :P

Kyllä tää taitaa olla jotain hormonaalista nyt oikeesti näitten sokereitten kanssa. Sauna ei meinaan laskenu yhtään sokereita. Eli valmistaudutaan taas paskapaastoon aamulla :dash2:

 

Muoks. ainiin, mulla on ei raskaana mitattu paastoja, niin huonoin on 5,7. Mut sehän on ei raskaanaolevalle ihan ok arvo vielä. Et sinänsä ihme et oon pari rasitusta selvinny ilman dg:tä. Mut kyllä mulla selvästi on huonontunut raskauden edetessä näissä kahdessa viimeisessä sokerit.

 

Edited by tossavainen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jes! Tai no, nyt tuli 5,5 mut melkeen jo sallitun puolella. Nälkä ehti taas jo tulemaan. Ja heräsin 6 kertaa ja nukuin 7 h. Näköjään saan syödä n. 20 g hh/pvä ni asettuu kohilleen. Tai no, pikanen johtopäätös. Täytyy kattoo huomenna. Yks liuska jäljellä :rolleyes: Mulla menee näitä 50 viikossa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hyvä Tossavainen, että nyt oli paastot edes melkein rajoissa. Kuulostaa kyllä hurjan matalalta nuo hiilihydraattimäärät.

 

Pitäisi varmaan testata tuota kahden aamupalan systeemiä ja katsoa, miten sokerit siihen reagoi. Ainakin viikonloppuisin kahden aamupalan syöminen onnistuisi, arkena olisi enemmän haastetta ehtiä syömään kahta. En millään jaksaisi nousta jo aamuyöstä syömään ensimmäistä, kun yöunet on muutenkin huonoja ja katkonaisia ja arkisin se olis pakko toteuttaa noin päin. Viikonloppuisin toisen aamupalan ehtisi syödä myöhemminkin, kun ei ole lasten viemisiä ja hakuja eskariin ym. juttuihin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli paaston pituus klo 21-09 eli 12h ja 4,9 mmol/l. Eli tyytyväisiä ollaan täälläkin :)

 

Hieno tossavainen :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jee, molemmille! Mulla ei ollut mittauspäivä, mut huvikseni mittasin, kun tuli melkein 12h unta ja oli 4,8mmol/l. Et en mä taida sitä paastoa alkaa enää lyhentämään sinne 10 tuntiin, koska jatkuvasti pidemmällä paastolla on nämä paremmat arvot.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on kans pitkän yön jälkeen paremmat arvot. Mietin tuossa et varmasti silti mulla käy ne sokerit ylhäällä silloin aikasemmin, mut nehän kerkiää laskemaan ennen kun mittaan. Et sitte juhlitaan hyviä arvoja vaikka sillon aamuyöllä herätessä ne varmasti ois ihan yhtä paskat. On tää touhua :pupu_1:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stressaannun ja pelottaa. Kävin katsomassa niin sokerirasituksessa tunnin jälkeen verensokeri oli 11. Ihan huiman korkea. Voihan ihan vaan radissa nousta sokerirasituksessa noin ylös, ettei ole 2.diabetesta? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Valkosiipitiira, mulla ei ole tarkkaa tietoa, mut luulen että voi johtua pelkästään raskaudesta. Toki 2 tyypin diabetes riski on korkeampi. Käsittääkseni kun diagnosoidaan 2 tyypin diabetesta, niin tuota 1 tunnin arvoa ei mitata. Siihen diagnoosiin siis ilmeisesti mitataan paasto ja 2 tunnin arvo.

 

Edit: Ja diabeteksessa sokerirasituksen raja-arvosta sanotaan näin "Jos kahden tunnin arvo on yli 11 mmol/l, on kyseessä diabetes." Eli radissa on aika paljon tiukemmat raja-arvot.

Edited by rain

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olisin aika samoilla linjoilla rainin kanssa valkosiipitiira, että on "vain" radi. Eikös radissa tunnin raja ole 10, eli sen suhteen 11 ei ole mikään hurja arvo, vaikka tietysti koholla, sitä en kiellä. Tsempit sinne! <3

 

Hienoa että ootte löytäneet sopivia paastoaikoja ja saaneet hyviä arvoja! Luin myös mielenkiinnolla tuota aamupalanälkä vs korkeat sokerit -keskustelua, koska mullahan on normitilassa(kin) aamuisin ihan törkeä nälkä enkä tod pärjää ilman aamupalaa - ja mullahan noi aamusokerit on matalat (tai siis rajan alla selkeästi). Jännää!

 

Täällä ollaan mittailujen loppusuoralla ja hyvin riittää tarjotut liuskat ja lansetit kyllä loppuun asti. Vielä pitää jaksaa toivoa, että vauva olis normaalikokoinen ja sokerit kunnossa <3

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.