urppis

Raskausdiabetes vol. 2

1072 posts in this topic

^ No mut jos se pitkä sokeri ois parempi ja kompensoi siten. Mulla ne on aina ne pitkät olleet tosi hyvät vaikka paastot on hiukan heitelleetkin :)

Mulla on varmaan joku hormonimyräkkä taas kun nännit kipeät, otsa finneillä ja sokerit tuppaa taas nousemaan sellasista mitä on voinu aiemmin syödä. Hirveen kivaa...Noh, ei tässä ny kovin kauaa enää oo, 34+3 tänään. 6-8 viikkoa. Jaksaa jaksaa.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aaargh, nyt alkaa näyttää siltä että ihme on jos ilman insuliinia selvitään loppuraskaus :( Oon jo yrittänyt yöpalaakin tuohon paastosokeriin mutta se yrittää sitkeästi kivuta hitusen rajan yläpuolelle. Kaikki vinkit olisi nyt kullanarvoisia...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voi ei Kullannuppu :/ Mulla on uskomatonta kyllä nyt vaan auttanut se pidempi paasto. Välillä oli sillä 10 tunnin paastolla se 5,2-5,3 mmol/l, mut nyt kun paasto on 12 -13 tuntia niin se on 4,6 - 4,7 mmol/l. Mut tuo nyt ei varmaan ole ratkaisu sun ongelmaan :(

 

Oletko kokeillut sitä kromi ravintolisää tai uskaltaisitko/haluisitko edes sitä keinoa käyttää? Multitabsin äitiysvitamiinissahan sitä on 40mikrogrammaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kullannuppu, mullahan on jo insuliinit käytössä aamupalalla ja lääkäri neuvoi, että insuliini myös iltapalalla voi auttaa aamupaastoihin, jos ne meinaa kohota. Mitään ennaltaehkäisevää vinkkiä en valitettavasti osaa antaa.

 

Mulla on nyt leipäongelma, kun mun suosikkileipä näyttäisi poistuneen kaikkien paikallisten kauppojen valikoimista (vai olisko valmistus lopetettu, en ainakaan löytänyt tietoa sellaisesta). Kyseessä on siis Sinuhen ruisryhti, jota olen syönyt jo vuosia ennen tätä radiakin, mutta nyt radin aikana se on osoittautunut loistavaksi leiväksi, joka pitää verensokerit rajojen sisällä, vaikka sitä söisi nälkäisenä vähän enemmänkin. Olen nyt yrittänyt löytää tilalle jotakin muuta leipää, mutta toistaiseksi huonolla menestyksellä. Muut täysjyväleivätkin tuntuu aiheuttavan välillä rajojen ylityksiä ja niitä saa syödä niin vähän, ettei nälkä meinaa lähteä. Pakkasesta löytyi vielä muutama ryhti, niin piti testata, onko vaikutus verensokereihin tosiaan leipämerkistä kiinni, vai jostakin muusta ja kyllä se näyttäisi ihan leivästä johtuvan. Ärsyttävää, juuri kun verensokerit alkoi olla parempia, piti tulla tällainen harmittava takaisku. En millään haluaisi alkaa pistämään insuliinia useammin, mutta jos toista verensokereiden kannalta yhtä hyvää leipää ei löydy, niin varmaan se on pakko. Olen kyllä vähän kade teille, joilla radi on helppohoitoinen, kun itse saan olla ihan hurjan tarkkana siitä, mitä suuhuni laitan :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Ootko testannu uotilan ruislimppua. Oon lukenu et monille sopii. Itselle ei. Löysin tänään muuten cittarista vaasan minihiilari merkkisiä ruispaloja, meinaan testata jos vois yhen palan sillon tällön syödä. Ostin myös kaurapaloja, mut kotona katsoin et niissä onkin 14g hh/100g - ei varmasti pysty syömään.

Kullannuppu, kromi on mullakin auttanut. Maksimiannoksella oon sitä vetäny eli 200 mikrogrammaa, se on monissa paikoissa ollu suositusrajana et ei siitä enempää. Toki pienemmälläkin voi koittaa, mut itse oon todennut et sillä tosi nopeesti laskee sokereita ja oon ottanut sen illalla viimiseksi. Söin kromia myös tuon kakkosen raskaudessa enkä oo kokenu siitä mitään haittaa. Mulla myös toi pitkä paasto on parempi kun lyhyt ja yöpalat ei käy mulle, monella toki ne auttaa. Itsellä myös hiilihydraattien rajoitus tiukasti on laskenut paastoa. Liikunta tietty auttaa, jos on joku liikkuvaisempi päivä niin kyllä se vaan parempina paastoina ilmenee. Itsellä laskee myös se sauna ja vihreää teetä litkin. En oo varma mut itsellä oon huomannu semmosta et jos otan kalaöljyä, niin se vaikuttaa huonontavasti verisokereihin, samoin noi maggetabletit mitä ostin suonenvetoihin - ne siis oon jättäny kokonaan. Myös se, että litkin koko ajan vettä on ehkä yhteydessä parempiin sokeriarvoihin (ja ainakin suonenvetoihin on auttanut). Ja se rahkailtapala. Ei se nyt autuaaksi tekevä oo, mut helpommin aamulla heittää jos syön jotain muuta... Tälläsiä vinkkivitosia ois itellä antaa. Toki voi olla et sun kroppa toimii ihan päinvastoin, mut voihan noita koittaa. Ite hätyyttelen koko ajan 5,5 rajaa, on taas pari viikkoa siitä kun oon saanu alle viiden paaston, mut mulle riittää kuhan ei mee yli sen 5,4. Tsemppiä testailuihin :)

 

Edited by tossavainen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos ihanat tuesta ja vinkeistä! Mun täytyy tutustua tuohon kromiasiaan. Ja muuten, tänään aamulla paasto 5.3, jes!!! Paasto 9 tuntia ja ainoa muutos oli maitorahka+ananas-kombon vaihtaminen iltapalalla raejuustoon. Täytyy kokeilla josko tuo taika toimisi toisenkin, saati useamman kerran. Peukkuja pystyyn!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en varmaan itse uskaltaisi ottaa kromia 200 mikrogrammaa ainakaan jatkuvasti, mutta painotan, että se on jokaisen oma asia  :) Tunnustaudun varovaisuusperiaatteen kannattajaksi :lol: Mä yleensä otan sen 50 mikrogrammaa ja joinain päivinä 100 mikrogrammaa. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oon kova poika googlettelemaan ja en oo löytänyt minkäänlaista syytä sille, miksen uskaltaisi ITSE ottaa 200 mikrogrammaa. Muut ottakoot kuinka paljon haluavat tai jättävät ottamatta. Mulle mikään 50 mikrogrammaa ei vaan vaikuta mihinkään, niin sama sitten ottaako ollenkaan :) En tiedä eikö se mulla sitten imeydy kunnolla vai onko mulla vaan niin suuri puutos siitä vai vaan paska sokeriaineenvaihdunta. Monissa maissa kuitenkin suositus kromille on 200-1000 mikrogrammaa, niin oon uskaltanut ite koittaa isompia annoksia. Mut en suosittele kenellekkään jokainen tehkööt omat päätöksensä :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo, minäkin muistaakseni googlettelin joskus asiaa (siis raskausajan rajoja), mut en osaa sanoa lopputuloksesta mitään :D Mutta nimenomaan jokainen käyttää oman harkintansa mukaan ja neuvolahan varmaan sanoisi kaikkeen, että ei  :grin:  Kuulin nimittäin, että kalaöljykapseleistakin sanonut joku neuvola, ettei saa ottaa. 

 

Ja niin toki mulla on syy olla ottamatta enempää, koska en koe näillä sokeriarvoilla tarvitsevani  :lol: Eli tapauskohtaista kaikki.

 

Edit: tossavainen, ootko kuullut, että C-vitamiini auttaa kromin imeytymisessä ja maito heikentää imetytymistä? Minä luin jostain, mut linkkiähän mulla ei tietenkään ole antaa  :grin:  :rolleyes:

Edited by rain

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eikös tuo oo rauta ? Rauta ainakin pitää ottaa c:n kanssa ja välttää maitoa samalla kertaa :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rauta myös joo, mut sama päti jonkun lähteen mukaan kromiinkin. Enkä sinänsä ihmettele, kun molemmat on hivenaineita ja metalleja.

 

Äkkiseltään löysin tuon tiedon vaan ravintolisäwikin sivuilta, mut en osaa sen luotettavuutta yhtään arvioida.

Edited by rain

Share this post


Link to post
Share on other sites

No ei ois ihme joo :) Mä otan monivitskun kanssa kaikki lisät et periaatteessa tuloo c:n kanssa otettua. C:tä en ota erikseen, mut d:täkin vedän "yliannostusta"...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos leipävinkeistä Tossavainen. Tuota ruislimppua voisi testata, jos löytyy kaupasta täällä. Noissa vähähiilihydraattisissa leivissä on mun kohdalla vähän se ongelma, ettei ne vie nälkää pois ja niitä pitää ottaa useampi pala kerralla ja sen jälkeen hiilihydraattien määrä onkin jo samalla tasolla kun normaalileipää syömällä :) Nyt olen testannut kolme leipämerkkiä, kaikki 100% täysjyvää, mutta eivät toimi mulla, rajat paukkuu kaikkien kanssa.

 

Yleensä olen hyvin varovainen kaikkien "ylimääräisten" vitamiinien ja hivenaineiden kanssa raskausaikana, mutta ehkä tuota kromia voisi testata, jos siitä on ollut apua muille. Hiilihydraattien määrää vuorokaudessa ei saisi kuulemma vähentää ja painokaan ei saisi tippua yhtään, niin jokin keino pitäisi löytyä, jolla saisi kropan kestämään nuo hiilihydraatit. Insuliinin lisääminen muillekin aterioille kun aamupalalle on tietenkin yksi mahdollisuus, mutta se olisi kaikista epämieluisin vaihtoehto mulle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo se vauvahan tarviikin hiilihydraattia (=sokeria), kun ongelma on liikaa sokeria sietokyvylle muutenkin. Ihme logiikka noissa ohjeistuksissa, hiukan erilainen meininki muuten tuolla ruotsin maalla, ootteko lukeneet ? Siellä nimenomaan suositellaan diabetekseen vähähiilihydraattista ruokavaliota, kun täällä käsketään lisätä entisestään leipää lautasmalliin.  Mut joo, ite vedän senkin suhteen ihan sooloilua, ei tod tuu 150g/hh/vrk...ei taida tulla ees kolmeekymmentä grammaa...Mut itse mieluummin oon lääkkeettä, meinaan se olis sitten se vaihtoehto, ei pysyis mulla muuten arvot alhaalla :) Ymmärrän toki ton varovaisuusaspektin, en halua siis ketään arvostella, muuta kuin noita suosituksia :) .

Mulla muuten pitää nälkää ihan hullun hyvin ne minuuttisämplät joita voi itse tehdä. Otetaan murokulho tai iso teekuppi, rikotaan sinne 1 kanamuna, lisäksi vehnäleseitä n. puol desiä, hiukan suolaa, rkl öljyä, ja leivinjauhetta lusikankärjellinen. Sitten mikroon minuutiksi. Tuote puoliksi ja päälle leivänpäälliset ja eikun napaa kohti. Ne on hiukan kumman näköisiä mut ihan hyvää minusta :)

 

Voi vitsi valkosiipitiira tota paastoa...:/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Äitipolilla käyty. Vauvalla kaikki hyvin. Mitään motkotuksia en saanu ja suositteli jatkamaan samaan malliin. Iso on vauva. 34+6 ja eka mittas 3100g, uusinta yrityksellä 2700g. Nyt panikoin et uusinta ultra kolmen viikon päästä ja väläyttelivät et käynnistetään jos vielä iso. EN haluu. Paniikki. Mä en uskalla syödä oikeesti kohta mitään, ettei toi vauva kasva liikaa vaan ainakaan mun syömisten takia :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toivotaan, että olisi vaan heittoa. Meillähän esikoinen arvioitiin 36+ jotakin eka 3,8kg ja sit polilla 3,6kg. Muistaakseni rv 38 3,9-4,0kg ja syntyi 40+1 4030g. Tsemppiä kuitenkin asian sulattelun kanssa.

 

Mulle terveydenhoitaja teki tänään kokoarvion, kun ultrasi neuvolassa. Arvio oli nyt 29+1 1400g ja esikoisesta oli viikoilla 28+5 1570g. Hyvin vastasi nyt viikkojaan.. Mut joo, arvioitahan nämä kaikki on. Eikä kannata liian vakavasti tuijottaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voi ei, Tossavainen. Muistanko oikein, että teidän muutkin lapset ovat olleet isoja syntyessään? Onko nuo synnytykset kuitenkin mennyt hyvin? Itse olen kokenut sekä luonnollisesti edenneen synnytyksen että käynnistyksen ja en kyllä itsekään tuota käynnistystä haluaisi. Todennäköisesti mun kohdalla synnytys joudutaan muista syistä joka tapauksessa käynnistämään ja vauvan koko vaikuttaa lähinnä vain käynnistyksen ajankohtaan.

 

Aamupaastot ovat palanneet taas alle viiden lukemiin, jee! En kyllä ymmärrä, mistä se hetkellinen nousu johtui.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo, neljän kilon molemmin puolin. Sikspä en nyt ihan kauheesti oo kauhistunu siitä koosta, mut esikoista kun häädettiin, niin oli oksitosiinitippa jossain vaiheessa tippumassa ja se ei ollut kivaa. Tää isompi kaveri tuli sitten paljon nopsemmin ja ilman apuja, tai no kalvot vissiin puhkastiin, kun laitettiin anturi päähän, mut liekö se nyt hirveesti vaikuttanut kun oli mukavasti käynnissä synnytys kuitenkin. No. En tiiä. Mietin et jos se on yhtään alle neljä kiloa sillon kolmen viikon päästä ni sanon et minä meen kottiin ja tuun takasin vasta ku oon neljä senttiä auki, vaikka ois 45+6 menossa :P
 

Mulla oli kans se neljä päivää korkeet paastot ja sitten ne laski. Mitä lie hormonijuttuja ollu ? Se oli muuten tosi mukava se lääkäri, kun sano et soitat sitte jos tulee jotain hämminkiä arvoissa. Paitsi jos tuut kipeeks ja ne johtuu siitä ne paastonousut tai et saa yöllä nukuttua, et semmosten paastonousujen takia ei kannata stressata. Oli kyllä tosi kiva, kun sitten oon kuullu näitä et parin paastonnousun takia alotetaan heti metut tai muut ja hinnalla millä hyvänsä vaan paastot alas väkisin vaan :)  

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en luota noihin kokoarvioihin ollenkaan :D

Esikoista odottaessa jouduttiin käymään ylimääräisiä ultrakeikkoja, kun vauva ei kasvanut niiden käyrien mukaisesti. Oli siis pienempi kokoinen. 4 päivää ennen käynnistystä ultrattiin vielä ja luvattiin siroa vauvaa, painoarvio ihan maksimissaan 3800g.

Noh, poika syntyi alateitse viikoilla 42+1 mitoin 4110g ja 53cm! Että se siitä sirosta vauvasta :D

 

Nyt toivon että synnytys käynnistyisi luonnollisesti ja vauva ei olisi ihan noin suuri :)

 

Mulle soitti hoitaja tänään sairaala-aikaa.... Käyn hakemassa sen verensokerimittarin, vien ruokapäiväkirjan ja käydään vissiin taas läpi ruokaympyrää, mikä on mulle täysin turhaa, kun syön muutenkin säännöllisesti ja monipuolisesti. Kahden viikon päästä mulla on se aika.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ No aika sama mulla kakkosen kanssa. Ekassa ultrassa sanottiin ettei ois millään isompi kun esikoinen (3830g) ja toisessa sanottiin et ehkä inasen isompi mut ei neljää kiloa mitenkään. Ja oli 4030g ja 53,5cm  :D Et sinänsä...  Mut joo. Mut sinänsä ei lohduta kun on heittäneet pienemmäksi kun ovat olleet :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hauska muuten tossavainen, et mun esikoinen oli just ton tokoinen syntyessään 4030g ja 53,5cm :D

 

Mut minäkään en luota painoarvioihin, mut mulla kyllä luultiin isommaksi kuin sit olikaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.