Tuulssi

Mitä lahjaksi kaverin vauvalle (ja perheelle)?

47 posts in this topic

elikkäs hyvä ystäväni sai lapsen joulukuun alussa, ja nyt yritän keksiä jotain sopivaa viemistä heille, kun menen käymään joulun välipäivinä heillä. en ole koskaan tavannut niin pientä vauvaa näin pian, ja koskaan ostanut mitään vauvalle. kortin ajattelin viedä, mutta se tuntuu liian vähältä. olisiko ideoita? :)

 

ja liittäkää tämä ihmeessä toiseen ketjuun jos vastaava löytyy :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me saatiin pojan just synnyttyä isomummulta Kolibrin kustantama kirjanen "Sinua ajatellen - onnea uudelle vauvalle". Ihana pieni kirja, jossa on paljon mietelauseita, runoja yms. vauvoista. Kirja itkettää mua aina vaan kun sitä luen, ja siitä saa ajattelemisen aihetta ja voimia niihin vaikeisiin hetkiin, joita vauvan kanssa aina kokee. Tällaista suosittelisin itse, aion ainakin viedä sen lahjaksi sitten joskus jos joku mun kavereista saa vauvan!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Marraskuun lopulla olin just katsomassa ihan pientä nyyttiä :wub: Paketti sisälsi seuraavaa:

 

 

Lapselle:

 

Body 56cm

Puolipotkarit umpinaisilla kärjillä 56cm

2kpl pientä myssyä

Brion pupu helistin

2kpl sukkia

Liberon pieni pakkaus vaippoja

 

 

Äidille:

 

Piparkakkuja

Glögiä

Sekalainen pähkinäpussi

 

 

Vauvalle ton kokoset vaatteet tuli tarpeen kun oli syntyessään alta 50cm :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuli muuten mieleen mun äiti :) Me kun tultiin tytsyn kanssa laitokselta kotiin niin äiti oli

sitten käynyt meille kaupaasa :) Eli ei tarvinnut ite heti mennä kauppaan :) Eli tuokin

on ihan kiva ajatus...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä kun kaverit ja sukulaiset tulivat tyttöä ekan kerran katsomaan niin aika monella oli tuomisena vaatetta tai pehmolelu vauvalle ja joillakin oli myös jotain pullaa, kakkua tai vastaavaa kahvipöytään. Varsinaisesti mä en tuoreena äitinä tainnut saada keneltäkään mitään (jollei noita tarjottavia ajattele mulle tulleiksi). Me saatiin myös pari pientä kirjaa, joissa oli mietelauseita, mutta mun on sanottava, että meille ne oli aika turhia lahjoja. Mä oon ne kerran vilassut ja laittanut kaapin perälle, ei oo vaan mun juttu.

 

Miehen kaveri toi varpajaisiin paketin, jossa oli miehelle jotain (olisko ollut viinapullo, en muista varmaksi), äidille iso pussi suklaakarkkeja ja vauvalle paketti pieniä vaippoja. Tää oli musta tosi kiva lahja ja varsinkin vaipat tulivat tarpeeseen.

 

Itse kun oon mennyt katsomaan kaverin vauvaa, niin viemisinä on monesti ollut vaatetta ja ehkä joku pehmolelu. Lisäksi oon vienyt monesti jotain pullaa tai vastaavaa mukanani. Näin joulun aikaan glögi voisi maistua, samoin joulutortut, piparit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

kiitos ideoistanne :)

 

tämäkin rinsessa oli vain 45cm syntyessään :) pehmolelu ei varmaan olisi vielä kovin ajankohtainen...on kyllä hankalaa kun ei ole kokemusta :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä veisin vauvalle vauva-pyyhkeen ku niitä aina tarvii. Äitiyspakkauksessahan on yks mutta meillä meni tosi usein pesuun ku poika pissas ne aina. Se on myös helppo ostaa jos ei oo varma minkä tyylisistä vaatteista vanhemmat tykkää. Äidille veisin ehkä pullaa tms ni ois kahvin kanssa tarjottavaa. Suklaata en veis kun aiheuttaa monille vauvoille vatsavaivoja jos äiti imettää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

jetset. tosi hyviä neuvoja :)

 

onko vauvapyyhkeet yleensä vauvaosastolla esim prismassa? :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

En oo varma missä ne ois just prismassa, ehkä joo siellä missä on vauvanvaatteet tai sit missä on muutkin pyyhkeet. Kannattaa kysyä. Sit niitä pyyhkeitä oon nähnyt myös Stockmannilla, KappAhlissa, H&M:ssä ja Anttilassakin oon tainnu nähdä...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuuls: Ne on siellä missä ihan tav.pyyhkeetkin. Kannattaa ottaa semmonen missä on huppu, siihen saa sit kivasti pikkusen käärittyä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

:)

 

täytyy tsiikailla...kun voivat olla vaatteiden, pyyhkeiden tai erikseen vauvantarvikkeiden luona :grin: ja tosiaan että niitä löytyy sitten monestakin paikkaa..:)

Share this post


Link to post
Share on other sites
pehmolelu ei varmaan olisi vielä kovin ajankohtainen...

 

 

Meidän neiti kun tuli laitokselta kotiin sai siskon tytöltä lahjaksi

elefantti nukkulelun joka heti päätys neidin viereen :) Siitä asti

olleet erottomat :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me saatiin kyläilijöiltä mm. vauvanvaatteita (pikkuruiset vaatteet tulivat heti tarpeeseen, kun itse en ollut tajunnut/raaskinut ostaa tarpeeksi pieniä. Poika kun oli vain 47 cm) , vauvanpyyhe, nalle, vaippoja, kukkia, suklaata, hedelmiä, tutti ja tuttinauha. Kaikki olivat oikein mieluisia! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ostin kaverin vauvalle sellaisen huppupyyhkeen, meillä on niitä kolme ja kaikki on aktiivisessa käytössä.

Prismassa luulisin niiden olevan ihan muiden pyyhkeiden seassa, ja kysymällähän tuo selvinnee :)

 

Me saatiin kanssa pieniä vaatteita kun niitä pyydettiin, ei kanssa älytty ostaa tarpeeksi pieniä, meidänkin likka oli 45cm.

Leluja saatiin tosi vähän eikä niitä kyllä tarvittukaan vielä silloin, työkaverit toi kuivakakkua, saatiin myös nameja tms.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse olen vienyt laitokselle/kotiin ekaan tapaamiseen vauvalle pyyhkeen, helistimen, vaunulelun, ainu ensipupun, mekon, pehmolelu soittorasian ja bodyja. En siis kaikkea yhdelle lapselle ;) Äiti on saanut aina lakritsia(on masulle hyväksi). Olen vienyt äidille myös ristisanoja, limpparia, sporttipullon(helppo juoda imetettäessä), muistiinpano välineet yms. Tietysti riippuu ihmisestä mitä tarvitsee/haluaa. Itse tulen varmaan olemaan ihan vain kortistakin onnellinen, en meinaan ole lahjaihmisiä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun mielipiteeni on se että ei sen tarvitse välttämättä olla sellainen mikä tulee heti käyttöön, paitsi tietty jos tietää että jotain uupuu tms. Meillä vauva sai sellaisen nukkulelun joka sitten vasta myöhemmin on tullut käyttöön lapsen toimesta sekä ihan lelu ja vaatteita esim. kokoa 62cm, on niitä ihan kiva ollut ottaa myöhemminkin käyttöön ja ajatella että tämän sai silloin sairaalaan tai kun joku kävi kotona katsomassa. Ja toisaalta ap:n tapauksessa kun on kyse pienestä vauvasta niin vois olla ihan kiva taas pienempi = sopivampi vaate jos vaikka vanhemmat ei ole panostaneet niihin ennakkoon.

 

Mutta esim. just toi huppupyyhe vois olla kiva, vaipat vois olla ihan käytännöllinen lahja, niitä kuitenkin kaikki käyttää; helppo ostaa esim. jos käyttävät kertakäyttövaippoja, muuten vaatii vähän taustaselvittelyä että mikä ois mieleinen kestovaippa. Leluthan on kanssa käytännöllisiä. Jokin tuollainen kirja, tosin en osaa sanoa suoraan mikä mutta kirjakaupasta varmasti löyty, sehän voi olla vanhemmillekin suunnattu. Kiva on aina muistaa myös vanhempia jos vauvalle vie esim. lelun tms. Jos osaa leipoa niin vaikka jotain sellaista mistä osan voi heittää pakastimeen, ottaa myöhemmin herkutteluun. Ja siks toisekseen eihän sen tarvitse kuitenkaan mielestäni olla mitään suurta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

taidan viedä pyyhkeen (vaippoja en osaa ostaa oikeanlaisia, ja ne ei tunnu lahjalta vaikka tarpeeseen voisivat tullakin), ehkä jonkun lastenkirjan tai sitten pienen heppapehmon (joita saattaa jo olla, kun äidillä on hevonen :)) ja äipälle sitten jotain herkkua (kuten vein sillon kun juhlittiin tulevaa äitiä :))...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Monet ovat sanoneet että ihana lahja on ollut viedä valmiiksi kokattua ruokaa. Kuulemma ihanaa suklaan jälkeen syödä herkullista kotiruokaa ja ihanaa jos sitä riittää kotiinkin asti :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meille lähes kaikki toivat 62-senttisiä vaatteita. Ihan ok kyllä, mutta vielä kivempi olisi ollut saada enemmän sitä seuraavia kokoja, joita ei niin kauheasti ole äitiyspakkauksessakaan. Meidän tyttö oli syntyessään niin iso, että hyvin pian siirryttiin 62-kokoon, joka myös jäi nopeasti pieneksi. Eikä kaikkia ehditä edes kertaakaan pitää päällä. Nyt kun aletaan käyttää 68:aa niin niitä täytyy lähteä ostamaan itse kun ei kovin montaa kappaletta ole. Leluja tuli myös muutamia. Syömiset olisivat olleet kyllä tervetulleita! Ja vaatteita kun ostaa niin ei tosiaan kannata aina luottaa niihin mittataulukoihin - 62-kokoiset eivät ainakaan meillä mahdu enää 4kk ikäisenä kun ovat jo nyt osa pieniä (neiti 2kk)...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Monet ovat sanoneet että ihana lahja on ollut viedä valmiiksi kokattua ruokaa. Kuulemma ihanaa suklaan jälkeen syödä herkullista kotiruokaa ja ihanaa jos sitä riittää kotiinkin asti :)

 

Allekirjoitan tämän. Samaten siivous ja tiskausapu moni varmaan ottaisi kiitollisesti vastaan. Itse olin toivonut joku lorukirja, ensimmäinen vuosi-kirja, valokuva-albumi tai pienet jalanjäljet-taulu mutta ei tullut joten kävimme sitten koko perhe ostosreissulla kun vauva oli vähän isompi.

 

Sairaalaan mielestäni ei tarvitse viedä mitään "ei ajankohtaista" tyyliin isommat vaatteet, puput ja muut pehmolelut, vauvan hammasharjat! yms. On vaan ongelmallista raahata kotiin...

Share this post


Link to post
Share on other sites

pyyhkeen ostin, äidille en ole keksinyt mitään...auttaa haluaisin jos hän haluaa, mutta asumme 400km päässä toisistamme...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Loistava aloitus, Tuulssi! :) Juuri samaa ketjua tulin etsimään. Kaverillani on laskettu aika tammikuun alussa, ja nyt tällä viikolla pitäisi heitä nähdä, mikäli kaverin vointi sen sallii eikä ole synnyttämässä. Täältä sainkin monta hyvää vinkkiä, pitääpä lähteä töiden jälkeen kaupassa pyörähtämään. Listalla olisi sukat, myssy, vauvapyyhe ja äidin massun hyväksi lakua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ai niin, mun äiti teki jo tälle vauvalle (jonka äiti on siis lapsuudenkavereitani ja kaasoni) sukat, lapaset, pipon ja kaulaliinan :) liekö mummokuume iskeny äippään ;) no meidän tulevasta yrityksestä en kyllä tule mainitsemaan mitään..

 

ja lisäksi vein sitten vielä suklaakakkua ja lakupaketin, menee kuulemma oikein hyvin kun tämä äityli saa syödä mitä haluaa ;)

Edited by Tuulssi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ystävien vauvoille olen vienyt mm. dermosilin puhdistuspyyhkeitä, babyextravoidetta, valokuvakehyksen, talvella syntyneelle vauvalle paksut tumput ja sukat, bodeja, pyyhkeen...nämä muistui nyt mieleen :)

Edited by maj

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now