Sign in to follow this  
Followers 0
Korppu

Koska vatsasi "laskeutui"?

12 posts in this topic

Mulla on viikkoja 33 ja nyt vatsa on jo todella alhaalla. Koska oma vatsasi "laskeutui" ja kuinka kauan siitä meni synnytykseen.

 

Ja mitä se koko vatsan laskeutuminen tarkoittaa? :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vauva saa tungettua päänsä niin alas synnytyskanavaan ettei vie enää niin suuresti tilaa ylempää. Yleensä vauva myös "kiinnittyy" silloin, eli jää oikeaan(tai väärään) tarjonta-asentoon odottelemaan syntymistä. Näin maallikkokielellä :grin:

 

Mulla ei kumpikaan lapsista ole laskeutunut, saatikka kiinnittynyt, olen kummankin joutunut synnytyssalissa ponnistamaan eka alas ja sitten vasta ulos.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Googlailin vähän asiasta ja sen perusteella laskeutunut vatsa ei todellakaan ennakoi vielä synnytystä... Eli joillain laskeutuu ajoissa, joillan vasta lopussa ja joillain JoHen tapaan se vatsa ei laskeudu ollenkaan.

 

Neuvolassa terkkari sanoi, että mun vauva ei ole vielä ihan kiinnittynyt, vaikka tosiaan siellä alhaalla jo onkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun molemmat lapset on kellineet alhaalla lantiossa jo rv 30 aikaan. Kätilö totes, että mulla on vaan sen muotoinen lantio, että siellä mahtuu kellimään, kätevää kun ei vauva silloin niin paljon paina keuhkoja, aiheuta närästystä jne. :) Maha ei siis varsinaisesti laskeutunut missään vaiheessa, vauvat kiinnittyi pari viikkoa ennen synnytystä, muistaakseni. :P

Edited by Smultron

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoisesta laskeutui tyyliin 4-6 viikkoa ennen synnytystä. Toisesta ei kunnolla laskeutunut ollenkaan. Kumpikaan ei kiinnittynyt kuitenkaan ja varsinkin toinen seilas kivasti ees taas.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vatsani ei tuntunut laskeutuvat ollenkaan, vasta käynnistyksen alettua. Kuulin varmaan rv 35 tai 36, että vauva olisi laskeutunut ihan hyvin, mutta kyllä sitä synnytyssalissakin vielä valittiin asentoja niin, että toinen laskeutuisi kunnolla. Vauvan kiinnittymisesta en tiedä sanoa yhtään mitään, koska minulle ei siitä kertaakaan puhuttu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kolmas raskaus ja kaikissa vatsa on alkanut roikkua jossain rv 36-37 tienoilla. Vauvan pää tosin ei silti kertaakaan ole kiinnittynyt ja kaikki raskaudet menneet yli (no, kolmas tänään 39+5). Tosi kiva kuunnella kommentteja että "se varmaan syntyy ihan kohta", kun tietää ettei se mahan laskeutumisesta huolimatta ole syntymässä vielä aikoihin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei laskeutunut. Poika oli perätilassa ja vielä synnytyksen käynnistyttyä ja totaalisen lapsivedenmenon jälkeen pää kolisi kylkiluihin... ;) Syntyi kiireellisellä sektiolla, kun elektiivinen sektio oli päätetty, mutta päättikin ottaa varaslähdön paria päivää aiemmin :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei laskeudu, ihan on pää lantiossa alusta asti. Nyt siis toinen raskaus. Tämä viihtyi perätilassa pitkään, enkä uskonut edes kääntyvän kun mulla on niin "syvä" tuo lantio. Kääntyi kuitenkin ja nyt on sitten jo lähtötilassa, ihan niinkuin isoveljensäkkin on ollut. :) Viikkoja siis 30+4.

Share this post


Link to post
Share on other sites

helmikuun alussa, ja vauva syntyi maaliskuun puolivälin jälkeen. olipa epämukavaa vaappua liki 2kk ajan.. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toinen lapsi laskeutui siinä hieman ennen ponnistusvaihetta synnytyksen ollessa käynnissä... Eivät kai koe vaan tarvetta laskeutua nämä minun lapseni :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0