Sign in to follow this  
Followers 0
Esikoinen14

Alkuraskauden ultran luotettavuus

5 posts in this topic

Olen kuullut, että mittausvirheitä voi sattua ultrissa, niin millaisista mittavirheistä puhutaan? Esim. vain muutaman mm virheistä vai voiko tulla ihan 1-2 cm virheitä jolloin se tekee jo viikkoja? Esim itselläni ekassa ultrassa mitta oli 7,5mm. Jos jolla kulla olisi asiasta "oikeaa tietoa"? :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alkuraskauden ultra on kuulemma kaikkein luotettavin mittaustuloksia ajatellen, koska siinä vaiheessa alkioilla ei oikeastaan ole vielä yksilöllisiä kasvueroja kauheasti. Ilmeisesti myös alkio on helpoin mitata, koska on niin pieni ja ei pääse liikkumaan hankalaan asentoon anturia karkuun.

Tuskin niissä 1-2 cm mittausvirheitä on ollenkaan joskus esim. raskausviikolla 8, koska koko alkiokin on vain reilun sentin kokoinen. Jos puhutaan mittausvirheestä ar-ultrassa, puhutaan kyllä vain muutamista milleistä, mutta nekin tietysti siinä vaiheessa voivat vaikuttaa joitain päiviä, jos pitää määrittää tarkkaan alkion ikä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Just näin minäkin olen ymmärtänyt, että heitot voivat olla joitain päiviä. Omalla kohdalla alkuraskauden ultran arvio täsmäsi nt-ultrassa saadun mittaustuloksen kanssa. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla täsmäsi ar-ultra (7+1) täysin ovulaatiotestin kanssa, mutta nt-ultrassa LA aikaistui viikolla. Lieneekö pikkuinen sitten vain ottanut kasvuspurtin...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoitoalkuinen raskaus, joten tarkka ovulaatio ja inseminaatiopäivä tiedetään. Alkuraskauden ultrassa mitat vastasivat joko 7+1 tai 7+2 (viimeinen milli oli hankala mitattava), joten hedelmöitys on tapahtunut inssipäivänä tai seuraavana päivänä. Muissa ultrissa (nt ja rakenne) saadaan hiukka erilaisia mittoja raajoille ja elimille, kun eri osa-alueet saavat eri aikaan kasvuspurtteja. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0