Birbir

TYKS

636 posts in this topic

^pari viikkoa sitten TYKSissä synnyttäneenä, ni meillä ainakin oli se tietokone käytössä, ja siitä näkyi jälkikäteen, milloin ponnistaminen oli aloitettu ja koska pikkusisko syntyi. Ja ilmeisesti siellä on nyt tapana ehdottaa kaikille uudestaan synnyttäjille nopeaa kotiutumista, me oltiin synnärillä perjantaina 14:20 ja oltais päästy pois jo lauantai aamupäivällä, mutta lähdettiin puoli neljän maissa, eli kun vauva oli juuri ja juuri vuorokauden :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en salin koneesta muista, mutta meillä oli kyllä oma läppärikin mukana, mistä avautumisvaiheessa katseltiin jotain ohjelmia :D siis epiduraalin jälkeen, sitä ennen ei olis oikeen pystynyt keskittymään.. Silloin annettiin ainakin olettaa, että kännykkään ei pitäis puhua siellä salissa, siellä käytävän päässä se oli ok. Taitaa olla joka kätilöllä omat ohjeet ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo, kyllä se pöytätietokone on eri vehje kuin se, jolla sydänääniä seurataan. Ja kello siellä pyörii.

 

Älkää unohtako kaalia!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla pistettiin viimeksi kaalia rintoihin estämään rintatulehdusta, kun maito nousi ihan järkyn kiivaasti. Käytetäänkö sitä johonkin muuhunkin? :)

 

Kannattaako viedä oma cd-soitin synnytyssaliin? Neuvolassa varottivat, että tyksin soitin voi olla rikki...

Share this post


Link to post
Share on other sites

No niin, nyt mulla on virallista tietoa tuosta puhelin-asiasta :grin: Mun th on tyksin entinen kätilö ja tekee edelleen satunnaisesti keikkaa siellä. Hänen mukaansa puhelimen käyttö on sallittua myös salissa, ei häiritse laitteita. Toivomus kuitenkin on, että puhelin on äänettömällä tai pois päältä, koska se häiritsee kätilöiden työtä. Th kertoi tapauksesta, jossa isä oli soitellut koko ajan työpuheluja ja vaimo oli varovasti yrittänyt kerjätä et mies tulis pitämään kädestä ja tukemaan. Lopulta käitlö hermostui ja sanoi et puhelin kiinni tai ulos täältä, koska se häiritsi niin pahasti työskentelyä ponnistusvaiheessa. En tiiä oliks tää toinen juttu ihan urbaani-legendaa, mutta Helsingissä olis 1 lapsi elvytetty ja toinen ehkä kuollut siihen, että äiti on alkanut synnytyksen jälkeen soitella kaikki sukulaiset ja kaverit läpi ja samalla painanut yhdellä kädellä vauvaa rintaan et se pysyisi siinä rinnan päällä, jolloin vauva ei ole saanut happea.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kokemuksia kaivataan tämän hetken tilanteesta:

 

Miten Tyksissä, saako äidin ja isän sisarukset (eli tuoreet tädit, sedät ja enot) tulla vierailulle? Isälle/tukihenkilölle, vauvan sisaruksille ja isovanhemmillle kun on ilmeisesti omat aikansa.

 

Olen itse reilut kuusi vuotta sitten saanut mennä katsomaan sairaalaan ystävänkin vauvaa, mutta vierailusäännöt taitavat nyt olla tiukemmat.

 

Nimim. Toivottavasti pian Tyksissä, rv 39+0

Share this post


Link to post
Share on other sites

TYKS:ssä on vierailuajat muistaakseni kello 19.30-20? En muista enää mihin aikaa. Tuolloin voi tulla, muuten mielummin ainoastaan isä+mahdollinen terve lapsi/lapset. 

 

Tuohon aikaa pääsee siis osastolle. Kyllä muulloinkin voi, mutta tapaaminen on sitten osaston ulkopuolella esimerkiksi käytävässä taikka kanttiinissa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vauvan isä sekä vauvan (terveet) sisarukset (tai nimetty tukihenkilö) saavat vierailla osastolla klo 10-20 välillä ja vauvan isovanhemmat ma-la klo 18-19 ja su klo 14-15 sekä 18-19. Eli muut sukulaiset tai ystävät eivät pääse osastolle käymään. Näin oli sekä 5/2010 että 10/2012, jolloin mun lapset on syntyneet. Tuskin on viime lokakuun jälkeen käytäntö muuttunut, kun on jo ainakin melkein kolme vuotta ollut tuollainen. Sinne hissiaulaan tai muualle sairaalaan voi tietty sit tulla kuka vain. 

Edited by Cloe

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hah, oltiin samaan aikaan liikkeellä ^

Tällä hetkellä on sellaiset säännöt että isä+ vauvan sisarukset saa olla osastolla klo 10-20. Ja vierailuaikaan klo 18-20 vain isovanhemmat saa tulla -muita vieraita saa käydä tapaamassa vaikka hissi aulassa

Edited by Martsu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos nopeista vastauksista :)

 

minulla oma läheinen siskoni on luultavimmin todella halukas näkemään vauvaa, harmi kun ei saa tulla osastolle. Vauvaahan kun ei varmasti minnekään hissiaulaan saa viedä jotta tuleva kummitäti näkisi pikkuisen?

 

Toki tiedän että sairaalassa ei montaa päivää olla ja ehtiihän vauvaa nähdä sitten kotona, mutta tämän perhepiirin ensimmäinen vauva on monille niin tärkeä että hänet haluttaisiin heti nähdä <3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en ainakaan nähnyt. Aika usein vauva oli jätetty hoitajien luo siksi aikaa. Mutta aina voi kysyä jos esim hissien luo vie pienokaisen :)

Edited by Yazz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hassua, että jotkut kotiutuu 6 h synnytyksestä ja toiset ei sais viedä vauvaa hissiaulaan? :huh: Luulis kätilöiden suostuvan moiseen, jos ei ole mitään lääketieteellistä estettä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En mä mitään muuta estettä hissiaulaan viemiselle näkis kuin mahdolliset pöpöt.. Sinne ainakin silloin sanottiin, että voi mennä treffaamaan, kun mun sisko oli pari kuukautta sitten siellä :) (me oltiin loppujen lopuks olla ihan siinä ovien sisäpuolella, kun oli tosi hiljaista just sillä hetkellä ja kukaan ei tullut käskemään pois :D) Menin yksin, kun miehellä ja lapsella (mun siis) oli flunssaisia. Mä pesin kädet superhuolellisesti. Nyt varsinkin on aika paljon infektioita liikeellä.

 

Silloin kun meidän lapsi syntyi, kävin näyttämässä häntä mun perheelle parin päivän ikäisenä siinä samaisessa hissikäytävässä :) meidän äiti kurkki kauempaa vaan, kun hän oli kanssa just ollut kipeänä, eikä tietty haluttu ottaa sitä riskiä, että se tarttuis pikkuiseen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Juu, niin oli eilenkin. Yhden vauvan siinä näin vanhempien ja jonkun vieraan kanssa. Muutenhan vauvaa ei saa viedä pois osastolta.

 

Cloen kertomat vierailuajat pätivät edelleen. Vaikka mun naapuripedin mies tulikin eilen jo ysiltä räkäisenä ja puol pulloa partavettä loiskuttaneena. Yök. Kera kovan äänen ja pienen (joskin suloisen) tytön kanssa. Lauantaina sillä kävi isän ja sisarusten vierailuajalla oma mies, omat lapset, joku muu mies ja nainen sekä lapsi. Kaikki ei ikävä kyllä noudata niitä aikoja :( eikä musta ollut sanomaan..

 

Piti vielä sanomani niille ketkä toivoo nopeaa kotiutumista. Meidän tyttö oli niin iso (4725g), että sokereita seurattiin 2,4,6,12,24 ja 48 tunnin ikäisenä. Sen vuoksi ei oltais päästy vuorokauden iässä vielä kotiin. Enpä tuotakaan tiennyt etukäteen, vaikken kyllä tytön kokoakaan :D Salissa tosin kerrottiin jo, joten oli ihan ok mulle.

Edited by Yosa

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mäkin kävin katsomassa mun kummityttöä siinä hissiaulassa :)

 

Saisivat kyllä seurata tarkemmin noita vierailijoita. Mullakin oli viimeksi naapuripedissä äiti, jonka luona oli päivittäin koko suku. Silloin ei kyllä ollut vielä noita rajoituksia et onneksi edes vähän on rajoitettu. Mun puolesta isienkään ei tarttis päästä koko päiväksi sinne kun ei pysty nukkua jos jotkut juttelee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ihan hyvät kyllä nuo rajoitukset on munkin mielestä, ei ollut kiva kun mun vieruspedissä mies oli paikalla ihan koko ajan ja molemmat isovanhemmat varmaan koko vierailuajan aina... Inhottavaa kun itse pitäis imettää keskipedillä ja vieraat miehet ramppaa ohi ikkunapedille kun on tissit paljaana. Sinne huoneeseen tuleminen on mun mielestä kuitenkin aika eri asia kuin päivähuoneeseen/tai juuri osaston oven sisä- tai ulkopuolelle. Mun kaveri kävi (2,5 vuotta sitten) myös siinä käytävällä oven sisäpuolella katsomassa tyttöä. Aika hiljaista oli muuten ja en mitään lupia hoitajilta kysellyt, mutta näkivät kyllä eikä kukaan tullut käskemään pois. Ja en mäkään alkaisi lupia kyselemään siihen hissiaulaan menosta. Eihän siitä edes mennä muualle kuin noille kahdelle vuodeosastolle niin ei siinä mitään ylimääräisiä ohikulkijoita pitäisi olla mitä ei siellä osastoillakaan. Mutta ihan oma päätös se tietty on.

Mun mies tosin tuli myös jonain päivänä ennen kymmentä kun halusi olla mukana siellä hoitohuoneessa tehtävissä vauvan pesuissa ym. ja se oli ihan hoitajan kanssa etukäteen sovittu juttu, sanoi siis vain että joku päivä voit sopia miehesi kanssa, että tulee vähän aiemmin.

Edited by leenuliinu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei muakaan se mies muuten olis häirinnyt niin aikaisin, mutta ei tuntunut osaavan ottaa muita huomioon. Ja ikävä kyllä, pakko sanoa, ettei ollut suomalainen. Äiti itse oli suomalainen. Hänen äitinsäkin kävi isovanhempien vierailuaikana ja oli tunnin liian kauan, mutta se ei haitannut mua yhtään, koska hän osasi käyttäytyä ja puhelikin hiljaa. Otti siis myös minut vauvoineni huomioon. Mutta meitähän on moneen junaan...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Musta olisi liian rajua kieltää isiltä tuleminen osastolle vaan koska tilat ovat huonot ja se häiritsee nukkumista. Ennemmin ratkaisu pitäisi hakea tilojen ja olosuhteiden parantamisesta (esim. innokkaille isille mahdollisuus perhehuoneeseen, lisää näkösuojia sänkyjen ympärille, vähemmän äitejä per huone) sekä isien ohjaamisesta sinne päivähuoneeseen. Olisi mielenkiintoista tietää, että millaista synnäriä ne suunnittelee uusiin tiloihin. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minunki mielestä olis liian rajua ruveta rankalla kädellä rajoittamaan isien olemista osastolla äidin ja vauvan kanssa. Ei minua häirinny imettää vaikka muiden miehet siitä sängyn ohi menikin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olin keskipedissä, mutta onneksi ohi käveltiin aina muualle katsoen. :P Mun vanhemmat oli kahtena iltana puolisen tuntia huoneessa ja mies joka päivä monta tuntia, iltaisin aina kahdeksaan asti. Miehen kanssa oltiin paljon ihan hiljaakin ja hän hoiti vahtivuoron aina jos kävin vessassa, suihkussa, hakemassa ruokaa jne. Ei mielestäni häiritty ja puhuttiin hiljaa.

 

Mutta naapuri... Siellä kävi mies, sisko, muita sukulaisia, joku "tärkeä uskon mies" joka viljeli Allahia ja otti kuvia koko vierailunsa ajan. Kaikki vieraat pitivät kamalaa meteliä ja kun ei ollut vieraita nainen oli koko sen ajan puhelimessa mitä ei nukkunut. ARGH! Kerran kuulin kun hoitajat sanoivat että täällä ei saa olla kuin isä ja vieraat lähtivät. Mutta seuraavana päivänä tuli taas uutta sakkia. :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now