Sign in to follow this  
Followers 0
*Milli*

Töiden tekeminen kotihoidontuen aikana

7 posts in this topic

Pahoittelut jo alkuun, jos kysymykseni ei kuulu tänne. Olisin muitenkin kaivannut apua/kokemuksia ja mielellään sellaisilta, joilla varmaan tietoa tältä vuosikymmeneltä.

 

Esikoinen on hieman reilun vuoden. Olen hänen kanssaan kotona. Mies vuorotöissä, jonka vuoksi onnistuisi tehdä tuurauksia/sijaisuuksia hänen työvuorojensa mukaan. Lasta hoitamassa kotona siis jompi kumpi aikuinen. Emmekö olekin oikeitettuja kotihoidontukeen?

 

Toisen lapsen pitäisi syntyä ensi vuoden alussa (esikoinen tällöin n. 1,5vuotta). Eikö äitiyspäivärahan laskennallisena pohjana käytetä samoja tuloja kuin esikoisesta? Entä jos saan tuloja tässä välillä?

 

Kiitos mahdollisesta avusta jo etukäteen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Jos lapsi ei ole kunnallisessa päivähoidossa, niin kotihoidontuki tulee normaalisti. Töitä saa tehdä samalla, kun lapsi on kotona.

 

Kerta la on 3v sisään esikoisen syntymästä, niin saat sen saman rahan kuin esikoisesta. Tää on vähän mutu-tuntuma, mutta muistelisin et jos tulot nousee 20% niin sitten ne laskee uudelleen, mutta onhan se sen verran iso summa niin tuskin kerkiää täyttymään. Tai siis oletan että ei täyty :D Varmaan kela kysyy niitä tuloja, niin säästät vaan tiliotteet niin saat siitä suoraan laitettua määrän, kun haet rahaa :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä,olette oikeutettuja kotihoidontukeen jos lapsi ei kunnallisessa hoidossa ole. :) sinulla on myöskin mahdollisuus joustavaan hoitorahaan,jos työtuntisi on max 22,5/ kk.

Meillä on siis näin,että molemmat oltiin viime kuuhun asti vuorotöissä ( nyt mies päivävuorossa ja itse teen sitten iltoja pelkästään). Mies saa kotihoidontukea ja minä tekiessäni maksimissaan sen sallitun tuntimäärän kuukautta kohden,saan joustavaa hoitorahaa. Eli siis yksi vanhempi ei voi saada molempia,mutta samaan talouteen se onnistuu. Meillä 2 v poika ja maaliskuussa tulossa toinen lapsi ja helmikuuhun mennään näin :) Tuo joustava hoitoraha on vasta viime tammikuussa tullut uudistus,kannattaa tutustua KELAn sivuilla :)

 

Äitiysrahan saat halutessasi joko laskettuna viimeisen 6kk tulojen mukaan tai sitten jos vanhempi lapsi on vauvan syntyessä alle 3 v,niin saat saman rahan kuin esikoisestasikin :)

 

Toivottavasti osasin edes pikkusen auttaa epäselkeällä selostuksellani :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Voi sama henkilö saada molemmat tuet ;) Minä saan sekä kotihoidontuen että joustavan hoitorahan. Kelalle on ilmoitettu isovanhemman olevan lapsen hoitaja vanhempien ollessa töissä, siellä kun ei hyväksytä tuen hakijaa lapsen hoitajaksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Paljon kiitoksia vastauksista ja vielä nopeista sellaisista. Kelaan vaan soittelin ja kovin varovaisesti vastailivat mun kysymyksiin. Puhui jotain, että äitiysrahan laskennallisena perusteena käytettäisiin vuoden 2013 tuloja. Meillä esikoinen syntynyt silloin, joten tulot ei kovin suuret tuolta vuodelta ole.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Yleensä se lasketaan parin vuoden takaisten tulojen perusteella, mutta sinun tapauksessa saat saman kuin esikoisesta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen kahden lapseni jälkeen ollu joka kerta hoitovapaalla ja käyny aina miehen vapailla töissä. Koskaan ei ole ollu niin hyvin rahaa kun sai tilin ja lapsilisät ja siihen vielä kotihoidontuen päälle!! Mä tein kyllä aika paljon töitä ja normaalisti olen huonosti palkatulla alalla töissä.. nyt odottelen kolmatta ja tarkoitus toimia samalla tavalla äitiysloman loputtua ihanaa kun lapset saa olla kotona!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0