Sign in to follow this  
Followers 0
nonna-marie

USAan vauvan tai pienten lasten kanssa

26 posts in this topic

Voitaisiin kerätä tähän huomioita tai vinkkejä Yhdysvaltain matkailuun erityisesti lasten ja lapsiperheiden näkökulmasta...

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heti kysyn, jos joku on hiljattain jenkeissä käynyt pienten lasten kanssa, kun ei ole tämmöinen ennen tullut eteen: saako USAan viedä vauvan purkkiruokaa? Myös siis lihaa/kanaa/kalaa sisältäviä Bonia/Pilttejä... Joutuuko esittelemään tullissa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me käytiin vuosi sitten, lapsi oli silloin 9 kk. Ei meiltä ainakaan mitään kyselty, vaikka koneeseen varattuja ruokia jäi ylikin. Maahantulotarkastus kylläkin kesti ikuisuuden, siihen kannattaa etukäteen varautua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^OK,

jooh, se riippuu ihan mistä kohtaa maahan tulee, joissain paikoissa on vähän paremmin tai huonommin sujuvat muodollisuudet kuin toisaalla...ärsyttävää toki, jos joku jumbojetti on laskeutunut ja ihmiset ehtineet juuri oman koneen edelle...silloin saa jonottaa pitkään... :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tarkoitatko nonna-marie käsimatkatavaroissa olevia mahdollisia purkkeja, jotka jääneet yli, vai meinasitteko ottaa matkalaukkuun enemmänkin? Ekat en usko olevan ongelma, mutta laittaisin kyllä maininnan tullikorttiin ja ois sitten tietty helppo laittaa siinä tullissa roskiin, jos ei saakaan ottaa.

 

Isompi satsi matkatavaroissa voi olla ongelma. Jos tätä ootte meinanneet, niin voin kysyä yhdeltä palstalta, jossa on jenkkejä. Ne varmasti tietää enemmän.

 

Mihin päin olette menossa? Jos teillä on auto käytössä, niin onneksi on helppo piipahtaa vaikka Walmartissa tai Targetissa. Niissä on aina isot valikoimat purkkeja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^joo siis matkalaukkuun meinasin laittaa parin päivän satsin, käsimatkatavaroihin pari prk (ne just helppo vaikka hävittää siinä immigrationissa), meillä on auto mut saadaan se vasta parin päivän päästä kun ollaan tultu kohteeseen...siksi mielelläni veisin pari purkkia laukussa... :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

En saanut jenkkien ryhmästä suoraa vastausta, eikö sellaista taida ollakaan. Liha noissa on ehkä ok, kun on prosessoitua ja pakattua. Hedelmissä ja vihanneksissa ei EU:sta tullessa taida olla tiukkoja rajoituksia, eli ehkä ottaisin ennemmin jotain kadvislasagnea tms kuin lihatuotteita, just in case. Tuoreesta munasta tehtyjä tuotteita ei ilmeisesti myöskään saada viedä, eli kannatta tarkastaa mitä noissa on käytetty, luultavimmin kyllä prosessoituja tuotteita.

 

Mut täältä siis voi katsoa lisää ja ehkå voisi yrittää myös laittaa vaikka US suurlähetystöön Helsinkiin mailia. On kyllä yleensä suht nihkeitä asiakaspalvelijoita.

https://help.cbp.gov/app/answers/detail/a_id/82/~/travelers-bringing-food-into-the-u.s.-for-personal-use

 

 

Ja ehdottomasti merkitsette kaikki siihen tullauskorttiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä ottaisin tuon parin päivän satsin kyllä ehdottomasti käsimatkatavaroihin mukaan. Sitä kun ei oikeasti valvota juurikaan, minkä verran ruokaa ottaa matkustamoon - mulla ollut aina erillinen muovikassi ja siellä ruokaa parin päivän tarpeisiin ihan jo siksikin jos matkalaukut katoaa tmv. (käynyt niin suorallakin lennolla, vaikka sen pitäisi olla kuulemma lähes mahdotonta)

 

 

Ja tosiaankin saattaa helpommin saada vietyä ne ruuat maahan kun ovat käsmatkatavarana.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei mitään tsäänssiä saada parin päivän satsia sapuskaa mahtumaan käsimatkatavaroihin... :D Käsimatkatavaraksi kun mulla katsotaan jo hoitolaukku (johon ei paljoa mahdu, lennolla tarvittavat jutut ja ruoat) ja miehen reppuun menee varavaipat ja 2-3 vaatekertaa (just jos laukut viivästyy, tulee vahinkoja, yms.), lelut, kirjat ja molempien meidän aikuisten varavaatteet & mahdolliset matkalla tarvittavat lääkkeet eli ns. matka-apteekki (niitäkään kun ei ruumaan voi laittaa laukkujen häviämisen pelossa...)... :P Niin näistä jo tulee sen verran täytettä & painoa, että ei mitenkään mahdu kyl... Velliä joudun ottamaan 2 dl purkit per päivä, joten ne on pakko heittää ruumaan...en ole koskaan jenkeissä nähnyt vielä noita valmisvellejä oikein missään, vaan jauheista tehtäviä (ja niitä neiti ei juo).

 

Nooh, pakko vaan panna ruumaan ja selittää sitten tullissa, että näitä samoja siellä on. Jos haluavat nähdä, niin sitten laukkujen haun jälkeen vaa näytille. Eihän siinä sit auta, :D:P

Edited by nonna-marie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo ja siis nihkeys tuolla suurlähetystön as.palvelussa on omaa luokkaansa...kerran kysyin, voiko lapseni matkustaa vuoden vanhalla passilla (kun ulkonäkö toki ihan vauvaikäisestä muuttunut kun kohta täyttää 2 v ) niin siitäkin meinasivat ensin että mun pitää faksata se passi heille, yms. hei hetkinen...!!! :D

Edited by nonna-marie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Immigrationin jonotuksesta kommentoin.

Muutama kuukausi sitten Fort Lauderdalessa virkailija ohjasi pikkulapsiperheet pitkien jonojen ohi... Kelpas!

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

 

Nooh, pakko vaan panna ruumaan ja selittää sitten tullissa, että näitä samoja siellä on. Jos haluavat nähdä, niin sitten laukkujen haun jälkeen vaa näytille. Eihän siinä sit auta, :D:P

 

tuli hoidetaan vasta matkalaukkujen noutamisen jälkeen, antamalla koneessa täytettävä paperi jollekin tullimiehelle. On siis erillinen maahantulotarkastuksesta, eli ensin se, sitten laukut ja tullin läpi. Kysyvät sitten lisätietoja tai avaavat laukut, jos haluavat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me ainakin vietiin perus purkkiruokia Usaan ilman ongelmia. Siis juuri esim. Piltin Lihapataa, hedelmäpilttejä ja sen lisäksi tetroissa olevia valmispuuroja. Merkitsimme kaikki lomakkeeseen ja asiaa hoitava mies kyseli sitten millaisissa purkeissa, mistä puuro valmistettu yms. Ei ollut sanavarasto ihan valmiina, kun en ollut tajunnut, että kyselevät niin paljon, mutta suurin piirtein saimme selitettyä mitä meillä on ja saimme pitää kaiken. 

 

Meillä tämä kysely tehtiin siis siinä samassa kuin maahantulotarkastus. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei kun niin se taitaa olla, että siinä samassa katsovat tuonkin lapun ja merkkaavat varmaan jollain koodeilla, jos on jotain ongelmaa ja siit matkalaukkujen kanssa kuitenkin vielä mennään tullin läpi (eli tullimiesten ohi) ja annetaan niille lappu ja ne myös katsovat vielä sen ja kyselevät jos on tarvetta. Tai meiltä on ainakin joskus kyselty jotain.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo siis mulla on aina kysytty kaikki siinä immigrationissa ennen laukkujen noutoa... mut voihan tuo riippua miltä kentältä maahan tulee, itse en ennen Miamista ole mennyt maahan, monilta muilta kentiltä kyllä. Mut varaudun henkisesti avaamaan kaikki laukut ja näyttämään piltit, :D pitää pakata ne vaan yhteen laukkuun johonkin tiettyyn nurkkaan, niin käy helpoiten, :)

Edited by nonna-marie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä lensin tässä kuussa ainoana aikuisena näiden mun muksujen kanssa ja mulla oli kolme isoa ja painavaa käsimatkatavaraa ;) Itelle ja kahdelle lapselle siis vaipat, vaatteet, ruuat... kaikki mahdollinen parin päivän tarpeisiin. Ruuat pelkästään oli yksi ruokakaupan muovikassillinen, loput käsmatkoissa, eli silleenkin saa kyllä paljon tavaraa mukaan!

 

Mutta toki teette niinkuin tuntuu parhaalta, mulla ei ollut juuri vaihtoehtoja.. :) toivottavasti saatte ruuat vietyä maahan!

Edited by duudeli

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Joo siis toki toi olis kätevintä, jos saa vaan viedä! :D Ovat vaan aika tarkkoina olleet noiden käsimatkatavaroiden määrässä viime aikoina. :(

 

Ja hatunnosto, että oot saanu ittes, kaks lasta ja noin monta kassia läpi koko lentokenttäproseduurin ja koneeseen. On siinä hikeä varmaan pukannut!  :girl_pinkglassesf:  :lipsrsealed:   Mä olisin ollut vaihtopaidan tarpeessa jo siinä vaiheessa, :D

Edited by nonna-marie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heippa! Nostelen tätä aihetta jos vaikka olisi tuoreita kokemuksia. Me siis suunnittelemme ensi kesälle reissua Miamiin (tai Tampaan) kahden lapsen kanssa. Purkkiruokia ei tarvitse miettiä, mutta kaksi kysymystä nousi ensimmäisenä mieleen: raskaus + matkavakuutus - kuinka älyttömän pikkutarkkaan laadittu sen täytyy olla ja mitähän sille tulee hintaa? Tämä tietysti selviää vakuutusyhtiöstäkin mutta jos jollain olisi myös kertoa omia kokemuksia. Ja toinen, niin turvallisuus kun mukana on 4- ja 6-vuotiaat lapset? Lentokentällä saa näköjään kuluttaa aikaa (jee, rakastan jonottamista. Not) mutta entä sitten noissa isoissa kaupungeissa? 

 

Säätä yritin googlata ja kaksi sääsivua ei toimi. Hyvä enne :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lentokentältä voi suoriutua hyvin nopeastikin, riippuu tuurista. Jollain kentillä lasten kanssa pääsee eri jonoon ja immigration sujuu nopeesti. Mut suosittelen varautumaan siihen et hommaan menee tunti. Eli vessareissut ja muut tarpeelliset jutut ennen kuin menee jonoon.

 

Vakuutuksesta en osaa sanoa mitään kun mulla on tavallinen sairaskuluvakuutus ja 100% korvaus. (Synnytys täällä ajankohtainen parin kk päästä).

 

Tuohon turvallisuusasiaan.... Itse asutaan pikkukaupungissa, mutta kunhan lapsi pysyy näköpiirissä niin kaikki ok. Eihän ne 4 ja 6-vuotiaat kyllä Suomessakaan paljoo mihinkään mene ilman valvontaa....

 

Ette varmasti joudu palelemaan. Eilen oli +30, tänään pari astetta vähemmän, eikä se kesää kohden ainakaan viilene :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mää olen lähdössä Washingtoniin vauvan kanssa (silloin 4 kk) huhtikuun puolivälissä (kunhan vaan pysytään terveinä nyt!!). Jännittää, koska en ole mikään kokenut matkailija ja lisäksi olen vähän lentopelkoinen. Toisaalta jännittää kans hyvällä tavalla. Ois kiinnostavaa kuulla jos jollain ois viimeaikaisia kokemuksia! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Washingtonissa ainakin pääsee hyvin kulkemaan rattaiden kanssa; kaikkialla on esteettömyys huomioitu todella hyvin. Ja kauppoihin ym on ihan ok ottaa vaunut mukaan eli ei tartte olla mitkääm rimpularattaat edes.

 

Jos vauva siinä kohtaa jo syö kiinteitä, niin niitä saanee parhaiten esim CVS tai Wallgreens (Pharmacy)

 

Lennolle mukaan molemmille neuletakki tms kun voi olla kova ilmastointi ja joku iso pehmeä huivi, jota voi käyttää imetyksen suojana,peittona, tyynynä ym ym. Ja vaihtovaatteita äidille ja lapselle.

 

Ja kannattaa kysyä lentoyhtiöltä sitä baby bassinettia eli seinään kiinnittyvä "pesä" vauvalle. Joillain maksaa erikseen, mutta vou kyllä olla hyvinkin rahan arvoinen.

Mun lapsi muinoin nukkui siinä menomatkan, mutta paluuseen mennessä oli iskenyt eroahdistus eikä se enää kelvannut :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos kovasti Lainie, tosi hyödyllisiä kommentteja!! Sattuuko sulla olemaan kokemusta aiheesta taksi ja turvakaukalo? Kun varmaan matkattaisiin hotellille taksilla lentokentältä. Pitääköhän raahata oma kaukalo mukana?

 

Ja miten muuten tuolla alueella suhtaudutaan julki-imetykseen? Onko merkittävää eroa Suomeen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voin vastata tuohon turvakaukalo asiaan, että suosittelen oman kaukalon mukana roudaamista, koska takseihin sellaisen saaminen voi olla hankalaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0