-Heidi-

TAYS -Tampere

702 posts in this topic

Eikös 4A ole sellainen synnyttämättömien osasto ja sinne laitetaan vaan jos 2a ja b on täyttä. Tai sitten toivomuksesta. Mä toivoin että pääsisin 4A:lle kun siellä olin viikon ennen sektioo oleskellutkin ja moni tuttu ihminen oli siellä. Ja oon ihan tyytyväinen kun tutut ihmiset olivat siellä ja sai jutella niiden kanssa päivähuoneessa. Toki huonekaverit muuttuivat kun ei synnyttämättömät ja synnyttäneet voi olla samassa huoneessa. Tosin hoitajien kanssa ei sitten mennytkään niin hyvin synnyttäneiden puolella kuin synnyttämättömien puolella.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mä oli justiinsa 4a:lla. Taysissa syntyy niin paljon vauvoja, että sinne laitetaan missä tilaa on. Pahimmillaan ilmeisesti on jouduttu käytäväpaikoillekin laittamaan.

 

Ilmeisesti vierailijoita saa tulla joissain tosi spesiaalitilanteissa, jos on ollut jotai dramatiikkaa tai jotain. Muutoin normisynnyttäjiä koskee se sääntö, että vain isä ja vauvan sisarukset saa vierailla.

 

Muuten kokemus Taysista on ihan ok. Tosiaan pyytäessä saa apua, mutta ei siellä kukaan tule tyrkyttämään hoitoneuvoja tai mitään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mua harmittaa kun en tajunnut, että sinne 4a:lle olisi voinut päästä pyytämällä. Olin siellä 10 päivää käynnistyksessä ennen synnytystä ja hoitajat tulivat tutuiksi ja olivat mukavia. Lisäksi siellä olisi ehkä paremmin otettu huomioon mun vakava raskausmyrkytys, jonka takia jouduin palaamaan takaisin taysiin yhden kotipäivän jälkeen (kun 2a:lta laitettiin kahden päivän jälkeen kotiin).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nelosen TAYSissa kuvatussa "Sairaala"-sarjassa (mikä luotettava lähde synnytysvalmennusta ajatellen... :rolleyes:) kaikki näkemäni synnyttäjät ovat aina maanneet sängyssä selällään! Kertokaapa te, joilla on käytännön kokemusta TAYSista joko synnyttäjinä taikka kätilöinä, onko tämä jokin TAYSin yleinen periaate vaiko vain Sairaala-sarjan ohjaajan/leikkaajan valinta? Mua kauhistuttaa, jos joudun TAYSiin synnyttämään ja jos siellä on jokin ohjeistus, että sängyssä pitää pötköttää läpi synnytyksen sievästi selällään... Tahtoo ainakin mahdollisuuden olla pystyssä!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei mua ainakaan pakotettu sängyssä makaamaan..

Tarjottiin mm keinutuolissa keikuttelua.. Mutta kun mulla oli tippoja parhaimmillaan kolme kädessä, piuhoja tuli alapäästä pari - niin ajattelin parhaimmaksi pyöriä siinä sängyllä.. Sitten kun sai epiduraalin, niin piti pysyä pedillä..

 

Ponnistusvaiheessa itse pyytämällä sain päätyä ylöspäin ja sain ponnistaa lähes istuvassa asennossa..

 

En siis usko että ketään varsinaisesti pakotetaan sängyssä pysymään.. Tietty poikkeuksia on, ja joissain tapauksissa voi joutuakin tilanteesta riippuen..

 

Voi olla että tossa sarjassa on tultu kuvaamaan niin myöhäisessä vaiheessa (vasta just kun ponnistusvaihe on alkamassa) niin on saatettu jo ehtiä antaa puudutteita tai muuten synnyttäjä jo niin kipeä ettei halua liikkeellä olla..

 

Tulipa pitkästi ja epäselvästi.. Kuitenkaan en usko et sun tarvii pelätä joutua sängyssä kahlittuna makaamaan jos kaikki menee normaalisti :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei siellä sinne sänkyyn pakoteta. Useimmitenhan tossa sairaalassa ne synnytyksestä olevat otokset on niitä hetkiä, kun se kätilö on paikalla, eli tehdään jotain toimenpiteitäkin yleensä, esim. kokeillaan edistymistä ja ne aika usein tehdään vissiin sängyllä, joten johtuisko siitä toi, että telkkarissa näkyvät synnyttäjät on aina sängyssä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ ja ^^

Kiitos! Vaikka olinkin aika varma, että noin asian täytyy olla, alkoi kysymys kuitenkin kaihertaa mielessä niin paljon, että oli pakko kuulla muiden vakuutteluja! B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja jos kätilö meinaa, että esim. käyrää otettaessa pitäis olla sängyssä, niin kannattaa vaan sanoo, että ei pysty jos siltä tuntuu. Meidän nuorimmaista pakerrettaessa ehdittiin oleen salissa reilu puoli tuntia ennen ponnistamista ja sen aikaa piti saada otettua käyrää ja sain sitten olla sen aikaa keinutuolissa, kun makuultaan en kertakaikkiaan kyennyt oleen, eteneminen oli siinä vaiheessa nimittäin tosi nopeeta ja kivuliasta välillä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen nähnyt yhden jakson missä synnytettiin jakkaralla.. Mutta tosiaan jos saa selkäydinpuudutuksen niin sehän pakottaa ainakin makaamaan sängyllä. Ja moni varmaan ottaa sen ettei tuntis kipuja niin paljoa.

 

Sektiossa mä jouduin oleen kaksi tuntia heräämössä. Siihen saakka kun jalat alkoivat liikkua..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulle kätilö ehdotti TAYSissa seisaaltaan ponnistamista epiduraalin saatuani. Kokeilin sitä, muttei hommasta tullut mitään - epiduraali vei kyllä kaikki kivut, mutta supistukset meinasivat silti joka kerta viedä jalat alta (säteilivät siis voimakkaasti reisiini kuten kuukautiskipunikin). Ei siis oikein jäänyt muuta vaihtoehtoa kuin makoilla sängyllä. :lol: Ponnistusvaiheessa selkäpääty kyllä kohotettiin, joten olin puoli-istuvassa asennossa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Epiduraalin kanssahan saa käydä vielä vessassakin ja olla pystyssä, mutta spinaalin kanssa on sänkyyn sidottu kokonaan. Mutta epiduraalissakin se ensimmäinen puoli tuntia menee maatessa mittailujen vuoksi, mutta käyrällä on silti oltava vaikka tuoliin menisikin.

 

 

Yleisimmin ponnistetaan puoli-istuvassa asennossa, mutta jos on omia toiveita jostakin muusta synnytysasennosta, niin tokihan toiveet voi välittää ja niitä voidaan yrittää toteuttaa. Lapsen hyvinvointi menee aina äidin toiveiden edelle, joten on hyvä varautua siihen että kaikki ei välttämättä mene omien toiveiden mukaisesti jos lapsen vointi jotenkin muuttuu..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä vietin 90% ajastani salissa sängyssä, samassa asennossa kyljelläni maaten, se oli ainoa asento missä oli hyvä olla. Liikkuminen oli minulle ihan kamalaa! :girl_impossible: Ponnistelunkin aloitin kätilöiden ehdotuksesta kyljelläni, mutta kintun ylhäällä pitäminen alkoi tuntua pahalta vaikka toinen kätilö olikin "jalkatukena". :girl_haha: Puoli-istuvassa asennossa sitten jatkettiin ja kun Jätkä oli pihalla oli taas hyvä olla selällään ja istuallaankin. :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ihan positiiviset kokemukset Taysista keväältä 09. Olin kolme päivää 4A:lla, synnytyksen jälkeen siirrettiin 2B:lle. Hieman paremmin olisi voitu ensisynnyttäjää ohjeistaa ja informoida, mutta hyvinhän tuo kaikkiaan sujui niin osastoilla kuin synnytyksessäkin. Hoitajat eivät tosiaan paljon häirinneet kaiken sujuessa normaalisti, mutta olivat ystävällisiä ja auttoivat tarvittaessa. Eniten jäi ihmetyttämään eräs vanhempi hoitaja, joka olisi ehdotomasti halunnut antaa lisämaitoa lapselle, en vain ymmärtänyt miksi. Lapsi söi hyvin, ei itkenyt ja oli muutenkin tyytyväinen. No, tämä unohtui, kun vuoro vaihtui. Hyvillä mielin menen uudellen, mikäli joskus vielä lapsia saan.

 

Hiustenkuivaajista. 4a:lla oli muistaakseni hiustenkuivaaja suihkuhuoneen seinällä ja 2B:llä sain sellaisen pyytämällä hoitajalta kansliasta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kuulin ettei TAYSiin saisi enää tulla muita vierailijoita kuin isä - isovanhemmat ja kaikki muut olisi siis kiellettyjen listalla. Mahtaakohan pitää paikkansa? Kukaan muu kuullut tällaisesta?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Pitää paikkansa, TAYSin sivuilta vierailijoista:

 

Isä / tukihenkilö ja vauvan sisarukset voivat vierailla osastolla vapaasti klo 10 - 20.

 

Tuo rajoitus otettiin käyttöön viime syksynä H1N1-epidemian vuoksi, ja koska synnytysvuodeosastojen rauhoittamisesta tuli synnyttäjiltä niin paljon myönteistä palautetta, päätettiin käytäntöä jatkaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en oikeen tajua tuota käytäntöö. Siis onhan synnyttäneidenkin osastolla olemassa päivähuoneet ja niihin voisi vieraat ohjata. Esikoisen kohdalla meitä käytiin katsomassa ja juuri siinä vierashuoneessa. Huoneeseen en viittinyt ottaa porukkaa vastaan etten häiritsisi huonekaveria.

Ilman niitä vieraita olisin kuollut tylsyyteen kun olin jo maannut sairaalassa ennen synnytystä ja sitten sektion takia jouduin olemaan vielä 5 päivää synnytyksen jälkeenkin sairaalassa.

 

Nyt kesällä varmaan taas joudun makaamaan sairaalassa pidemmän aikaa. Nyt pissan proteinit on plussalla ja edellisestä synnytyksen viikontakaiset tapahtumat ovat hyvin tiedossa ja lääkärit on sanonut että mua pidetään nyt pidempään siellä synnytyksen jälkeen. Voi sitä tylsyyttä jos pelkästään isi ja isoveikka pääsee vaan katsomaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Nyt keväällä ainakin tuommoisissa spesiaalitapauksissa on vierailijat mahdollisia. Mut tämmösten jotka on lyhyen ns. normaalin ajan sairaalassa niin muita vieraita ei sais olla. Kannattaa kysyä hoitajilta. Mulla oli huonekaverina just tämmönen tapaus ja sillä kyllä ramppasi vieraita.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle sanottiin 4a:lla että tosiaan muut vierailijat on kiellettyjä lukuunottamatta isää ja sisaruksia. Eikä siis mitään poikkeuksia ole vaikka joutuisi olemaan ennen ja jälkeen synnytyksen pitkänaikaa sairaalassa.

 

No onneks mulla on kotilomat mahdollisuuksia niin ei tunnu ihan niin pitkältä ajalta sairaalassa olo. Ja osastolle jouduin torstaina ja jokapäivä olen kotiin saanut luvan mennä kun lääkäri on kuitannut käyrät. Tosin huomisissa joudun sitten jäämään osastolle ja vauvan kans kotiudun sitten joskus..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hyvä toi uusi sääntö. Silloin vuonna 2002 kun viimeksi olin siellä , niin oli ne kolmen hengen huoneet. Ekana yönä sain huonekaverin, ja keskellä yötä kaikki valot päälle, räps ja selitys mitä osastolla tapahtuu...skilletgirl.gif

 

Sillä huonekaverilla ramppasi vieraita ihan hullun lailla, ja ne istui siinä sen sängyn vieressä ja hirveä kälätys päällä! En pystynyt olemaan yhtään rauhassa vauvan kanssa, todella toivon että tämä uusi käytäntö pysyy. Jos on pakko, niin ilman vauvaa voi kahvilassa käydä tapaamassa vieraita. On siinä jo infektio riski isompi kun porukkaa ramppaa hullun lailla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hyvä toi uusi sääntö. Silloin vuonna 2002 kun viimeksi olin siellä , niin oli ne kolmen hengen huoneet. Ekana yönä sain huonekaverin, ja keskellä yötä kaikki valot päälle, räps ja selitys mitä osastolla tapahtuu...skilletgirl.gif

 

Sillä huonekaverilla ramppasi vieraita ihan hullun lailla, ja ne istui siinä sen sängyn vieressä ja hirveä kälätys päällä! En pystynyt olemaan yhtään rauhassa vauvan kanssa, todella toivon että tämä uusi käytäntö pysyy. Jos on pakko, niin ilman vauvaa voi kahvilassa käydä tapaamassa vieraita. On siinä jo infektio riski isompi kun porukkaa ramppaa hullun lailla.

tokihan yölläkin pitää osastolle tulevalle kertoa mitä on missäkin. jos mulle ei olis synnärin kätilö kertonut aamuyöllä osaston juttuja, niin ei niitä olisi kukaan sitten esitellyt. eri asia sitten miksi eivät käyttäneet yövaloa.

 

sitä olen ihmetellyt, että miksi ihmeessä ihmiset ei käytä sitä päiväkahvitilaa vieraidensa tapaamiseen. meitä kävi moikkaamassa kaksi eri pariskuntaa ja molemmat tapasimme siinä yleisessä tilassa. huonekaverillani ravasi vähän väliä sokerimittaajat, hoitaja + opiskelija ja vielä sukulaisia ja kylän miehiä lapsineen. minkäs siinä teet? onneksi mulla oli ikkunapeti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Saako osastolla nykyään käydä vieraita edes siinä päivähuoneessa? Jos mulla synnytys menee kuten ekan kanssa, niin en pääse kotiin osastolta ihan heti. Olisi siis kiva esitellä tulokas ainakin isovanhemmille jo sairaalassa (ja passittaa ne mummut ja papat sen jälkeen koteihinsa). Mä mieluummin vastaanottaisin vieraat nopeesti sairaalassa ja olisin sit kotona "rauhassa"... Meillä kun on matkaa mummoloihin n. 350 km kumpaankin, niin sieltä ei ihan päiväseltään kovin helposti käydäkään. Enkä mä todellakaan ole innostunut ajatuksesta, että meillä olisi yövieraita heti vauvan syntymän jälkeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei saa käydä muita kuin puoliso/tukihenkilö + omat lapset :girl_sigh: Käsittääkseni, jos sairaalassa joutuu olemaan poikkeuksellisen pitkään (vauva lastenosastolla jne.), niin sitten saa tulla tilanteen mukaan. Mua harmitti toi vierailukielto ihan vietävästi, mutta minkäs sille mahtaa. Itse saa poistua vaikka kahvioon ystäviä tapaamaan, mutta vauvaa ei saa ottaa mukaan. Olisinkin lähtenyt kotiin jo seuraavana päivänä synnytyksestä, mutta vauvan tulehdusarvoja jouduttiin seuraamaan (vesien menosta syntymään 46h).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos vauva joutuu LO5/VTO niin sinne voi saada junailtua isovanhemmat käymään (flunssakausina ei), mutta lapsivuodeosastolle ei heillä ole mitään asiaa. Päiväsali kun on aika usein jonkun petipaikkana (tilat aivan liian ahtaat) ja rajoitukset ovat selvät; isä/tukihenkilö sekä vauvan sisarukset voivat vierailla, muut eivät.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Samaa olin tulossa sanomaan, mä olin sairaalassa 8 päivää mutta silti ei saanut tulla isovanhemmat katsomaan. Harmitti kyllä aika paljon kun olin siellä pääsiäisen pyhät niin kaikki olisi päässyt silloin käymään. Ja tosiaan lastenosastolle isovanhemmat pääsisi käymään mutta vaikka siellä lukee että isovanhemmat ja muut läheiset tmv niin se ei tosiaan ainakaan flunssakautena pidä paikkaansa. Mun sisko asui 600 km:n päässä meistä ja olisi ollut pääsiäisenä huomattavasti lähempänä mutta ei saanut tulla katsomaan vauvaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo, ei saanut tosiaan saanut isovanhemmat tulla katsoon munkaan aikana ja viikon olin syntymän jälkeen 4a:lla. Onneks mä en joutunut pitkään makamaan ennen sitä siellä. Juhannuksen yli kävin ravaamassa 4a:lla käyrillä mutta pääsin aina kotilomille.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now