-Heidi-

TAYS -Tampere

702 posts in this topic

Täytyy tulla tänne kertomaan, että saatiin ihan hirmu hyvää palvelua 2a:lla! Oltiin kaksi vuorokautta siellä ja ei ole kyllä mitään huonoa sanottavaa! Aivan ihana ja osaava henkilökunta, tunsi koko ajan olevan hyvissä käsissä. :tender: Ja samaten muutenkin SVO:lla ja salissa, kätilöt oli ihan huippu kivoja ja kaikki meni hyvin!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Päivän paras uutinen pian TAYSiin synnyttämään menevälle. Siis mulle :girl_dance: Muista en tiedä :P

Supertiukkaa vierailukäytäntöä on hieman höllennetty. Ja mielestäni ihan kohtuullisissa määrin. Edelleen ottaen huomioon ahtaat tilat ja toipuvat äidit.

 

Aamulehti & TAYS

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vuonna 2006

 

sai käydä vieraita, mä makasin 2,5 viikkoa ennen ja 1 vk jälkeen synnytyksen 4A:lla ja poika oli 2 vk lastenosastolla kun oli keskonen, sielläkin sai käydä isovanhemmat. Kaikki muut sai käydä osastolla kattomassa mutta eipä siellä oikein muuta katteltavaa ollu kuin minä, koska poika oli keskolassa. Naapurilla ramppas vieraita ja vauva itki.Se oli raskasta. Eli mun huoneessa oli kolme ihmistä joista keskinmäisellä oli vauva vieri hoidossa ja mulla ja toisella oli vauvat keskolassa. ja voin kertoa että ikävä oli suuri eikä se helpottanut yhtään kun vauva itkee vierellä eikä oma lapsi saanut olla siellä. se oli rankkaa!!

 

Mutta hoitajista mulla ei oo pahaa sanottavaa ! Kun sairaalaan jouduin valuin lapsivettä ja olin hysteerinen, hoitajat jaksoivat kertoa uudelleen ja uudelleen miksi olen sisällä ja mitä seuraavaksi tapahtuu!! Synnytyksen jälkeen en osannut enää pissata eli vauva oli painanut virtsaputkeen ja rakkoon niin että kävin ultrissa ja opettelin uudelleen pissaamaan ja silloinkin hoitajat opastivat ja kannustivat!!

 

Puudutuksesta sen verran et mä sain epiduraalista allergisen reaktion ja raavin itseni vereslihalle joten sitä en tule enään koskaan saamaan. Synnytykseni hoiti opiskelija ja ohjaaja seisoi vain turvana vieressä, hänellä oli näyttö menossa ja todella upeasti sujui!!

 

lipsrsealed.gif Musta on hyvä et vierailijoita rajoitetaan... sairaalassa on tarkoitus levätä ja kotona sitten voi vauvaa tulla katsomaan!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kertokaa kokemuksia nykyisestä imetystuesta. Tilanahtauden vuoksi jouduin helmikuussa 2009 neloselle ja siellä en kyllä saanut minkäänlaista opastusta imetykseen, vaikka sitä pyysinkin. Rintakumeilla mentiin ihan onnistuneesti reilu viisi kuukautta, mutta tällä kertaa kaipaisin oikeasti apua, jos imetys ilman niitä olisikin mahdollinen. Vaihtoehtona on myöskin mennä Vammalaan, koska siellä tuohon imetyksen onnistumiseen panostetaan. Taysin valintaa taas puoltaa lasten tehohoito jne., jos jotain sattuukin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän vauva syntyi sektiolla ja joutui vuorokauden ikäisenä LO5:lle, josta sitten kotiutui. Mä en sen ekan vuorokauden aikana saanut minkäänlaista imetysohjausta, toki olinkin vielä leikkauksen jäljiltä toipumassa. Itse koitin muutaman kerran imettää, mutta en oikein onnistunut. Lastenosastolla vieraillessani en saanut muita ohjeita imetykseen kuin että "napa napaa vasten". Olisin kyllä kaivannut enemmän neuvoja, mutta ehkä se ei sitten ole lastenosaston hoitajien tehtävä neuvoa imetyksessä... En myöskään olisi saanut mitään ohjeita vaipanvaihtoon ja pesuihin, jos en olisi itse osannut vaatia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hanku, vaatimalla voit saada imetysohjausta. Yleisesti ottaen tuntuu, että toissynnyttäjät jäävät aivan paitsioon - onhan se tuttu taito jo :girl_impossible:

Ja lastenosastolle joutuessa ohjausta saapi ilmeisesti vielä vähemmän.. :girl_to_take_umbrage2:

Edited by laura!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lastenosastolla sain ensimmäistä kertaa rinnalle lapsen 3 päivää synnytyksestä. Eivät kovin mielellään ohjeistanut siihen tai muutenkaan usuttanut. Eipä sillä, en itsekään uskonut sen onnistuvan kun eivät tytöt jaksaneet edes pullosta syödä mutta maidonnousun kannalta oli aika oleellinen seikka.

Edited by catap

Share this post


Link to post
Share on other sites

Viime heinäkuussa TAYSissa on aloitettu oikein imetysopastus. Lisäinfoa kohdasta imetys. Vuonna 2008 2a:lla opastus oli ihan ihmisestä kiinni. Toisia kiinnosti ja toisia ei... Kannattaa yrittää itse perehtyä etukäteen imettämiseen ja sitten vaatia apuja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Taysin imetyspolilta sain muuten jälkeenpäin tosi auliisti apua. Sieltä jopa itse oma-aloitteisesti soitettiin mulle ihan vaan tiedustellakseen, miten meillä lähti imetys neuvojen jälkeen sujumaan. Joten suosittelen sitä, jos synnytyksen yhteydessä jäi neuvot saamatta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja lastenosastolle joutuessa ohjausta saapi ilmeisesti vielä vähemmän.. :girl_to_take_umbrage2:

 

Just näin. Sain kyllä pojan syliin jo samana iltana mutta tyttöä en. Kolmantena päivänä halusin koittaa imetystä tai ottaa edes rinnalle maidonnousua helpottamaan mutta imetyksen suhteen vaan tuhahdeltiin ja todettiin ettei ne jaksa kuitenkaan syödä, turha väsyttää niitä enempää. Kotona TAYSin vauvaperhetyöntekijä yritti auttaa ja ohjata muttei onnistunut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle jäi tosi positiivinen kuva TAYS:sista. 3pv makasin synnärillä ku yritettiin saada pieni pidettyä viä mahas mutku se oli tulla ja ei jne.Kätilöt tsemppas ja puhu mukavia jne.

 

Imettämisestä en voi sanoa mitää ku en imettäny ku pieni 10pv teholla ja sit siirrettiin lähemmäs meitä eli E-P:lle ja neiti on vielä keskolassa ja mulla maito loppu. Osastolla mulle kylä tuotii heti seuraavana päivänä rintapumppu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ensimmäisellä kerralla jäi vähän huono mieli, osastosta missä olin, mutta lastenosastolla saimme hyvää palvelua :)

Toisella kerralla vain ja ainoastaan hyvää sanottavaa :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vaikka tuosta toisen lapsen syntymästä tulee kolme vuotta niin en voi antaa kuin positiivista palautetta. 2a:lla oltiin ystävällisiä ja LO5:lla minne vauva vietiin parin päivän ikäisenä. Ainoastaan voin antaa miinusta lääkärille joka tästä siirtopäätöksestä ilmoitti, häneltä ei sitten yhtään löytynyt empatiaa mua kohtaan rolleyes.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kaipailisin uusia kokemuskia TAYSin 2A osastosta? Sinne kun näillänäkymin (ainakin aluksi) suunta vie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Vai ootko menossa 4A:lle? Sinnehän siis menevät synnyttämättömät, noi 2A ja B on synnyttäneiden osastoja.

Vai ymmärsinkö väärin, että joutuisit osastolle ennen synnytystä..?

 

Mä olin tällä toisellakin kierroksella TAYSissa ensin yhden vajaan päivän 4A:lla ennen kuin siirryttiin saliin synnyttämään, mulle osui huippukivat kätilöt ja muutenkaan ei oo missään vaiheessa ko. osastosta pahaa sanaa.

 

Synnytyksen jälkeen meidät siirrettiin sitten 2A:lle. Sielläkin saatiin hyvää ohjausta mielestäni. Kiirettä oli ja joistain hoitajista/asioista sen huomasi, muttei mua niin isosti häirinnyt kun mitään tärkeää ei kuitenkaan jäänyt tekemättä. Koin saaneeni tarpeeksi ohjausta (mm. imetyksen suhteen, erilaista kun esikoisen kohdalla mutta kuitenkin tukea hoitajilta) ja tarpeeksi touhuta vauvan kanssa itsekseni, kun kuitenkin oli jo toinen.

Edited by sera

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Meillä siis sektioaika varattuna ja siinä ainakin aamun ilmottautuminen on merkattu osaastolle 2A:lle. Tiedä sitten lopulta miten se muotoutuu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle jäi vähän huonot fiilikset ekasta kerrasta 2a:lla. Tyttö joutui lastenosastolle vuorokausi syntymästään ja tapa, jolla asia kerrottiin, oli dramaattinen. Imetysohjausta sain huonosti enkä osannut enempää pyytää/vaatia, koska heti alettiin antaa vauvalle lisämaitoa. Niinpä jäi imetys mulla aika vähiin. Myöskin sen jälkeen, kun vauva siirtyi lastenosastolle, niin kohtelu 2a:lla oli tylyä; en ollut heille oikein mitään ilman vauvaa. Lastenosastolla onneksi oli hyvä palvelu.

 

Tällä kertaa uskallan toivottavasti vaatia parempaa palvelua myös synnytyksen jälkeen.

 

Tiukka vierailukäytäntö on mielestäni hyvä. Meillä kävi heti ekana päivänä anoppi ja appi ja miehen sisarukset, vaikka olisin mielelläni vähän levännyt. Kyllähän se vauva on pieni vielä viikonkin päästä, jolloin voi tulla kotiin katsomaan. On itselläkin sitten mukavampi olo ottaa vieraita vastaan, kun on kotiutunut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Meillä siis sektioaika varattuna ja siinä ainakin aamun ilmottautuminen on merkattu osaastolle 2A:lle. Tiedä sitten lopulta miten se muotoutuu.

 

Aa, ok :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hyvät tunnelmat jäi. Ihania ihmisiä siellä töissä. Salissa kannustusta riitti vaikka satuinkin kiireiseen aikaan ja huoneessa oli aina apua tarjolla. Menisin mielelläni uudestaan. :girl_wink: Perhehuoneita tosiaan jäätiin mekin kaipaamaan. Käytäväpaikka ei ollut kovin mieluinen. Onneksi pian saatiin edes oma huone. Naapurin huutava napero vei kyllä voimat. Oma kun oli ihanan hiljainen ja kiltti! Tietysti!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko siellä synnyttäneiden osastolla vielä jääkaappi, josta saa hakea välipalaa?

 

Pari vuotta sitten siellä olleet ovat kaappia kehuneet, eräs viime syksyinen asiakas ei muistanut sellaista olleen lainkaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Joo on siellä jääkaappi mistä saa halutessaan hakea välipalaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mutta siitä kaapista ei välttämättä kukaan muista kertoa, joten kannattaa itse kysyä tai pistää mies asialle!

 

Multa kyllä kätilöt kyselivät aina välillä haluanko jotain välipalaa, kun en aluksi pysynyt jaloillani niin että olisin päässyt huoneesta pois.

Share this post


Link to post
Share on other sites

kotiuduin tänään 2B:ltä, jossa olin 1,5vrk. Täysi kymppi Taysille synnytyksestä ja osastolla olosta. Ilmeisesti ruuhkaa ei ollut, svo:lla olin käyrillä ja suihkussa ainoa sunnuntai-iltana. Synnytyssaliin siirtyessä kun odoteltiin hetki käytävällä niin jotain ääniä kuului mutta ketään muita ei näkynyt. Kauaa ei salissa keretty olemaan mutta meillä oli ihan älyttömän ihana ja rauhallinen kätilö. Osasi tsempata ja kannustaa ponnistusvaiheessa täydellisesti kun itsellä tuntui voimat ja kipukynnys loppuvan.

 

Osastolle siirryin kahden aikaan yöllä ja hiljaista oli. Ruuhkaa ei sielläkään näkynyt, esim kukaan ei ollut päiväsalissa tai käytävällä. ja tänään ainakin kuulin ruokaa jaettaessa että huoneissa oli parikin paikkaa tyhjänä. omahoitaja tuli nopeaan kun painoi nappia ja kaikki oli tosi ystävällisiä. Mulla ehti olla muistaakseni viisi eri hoitajaa (tai neljä, hiukan huono muistikuva :grin:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Millaisia kokemuksia teillä on viime aikoina saadusta tuesta ja ohjauksesta imetyksen suhteen? Oliko synnytyssalissa kiireettömästi aikaa ensi-imetykselle vai hätistettiinkö pian suihkuun ja osastolle? Entä osastolla saatu imetysohjaus?

 

Imetysoppaiden mukaan vauva on valmis ensi-imetykseen n. 30-45 minuuttia syntymän jälkeen. Vauvaa ei saisi pakottaa rinnalle, vaan odottaa, että vauva alkaa itse hamuta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ainakin Itu sai rauhassa kokeilla imemistä, mutta raukkariepu oli niin nälissään ettei se muutama tippa nälkää vienyt ja sai lopulta lisämaitoa. :girl_sigh: Mikään kiire ei salissa ollut enää kun Itu itse oli kiirehtinyt maailmaan. :grin: Osastollakin sain hyvää ohjausta sekä ilman pyytämistä että pyydettäessä. Kätilöt seurasivat vierestäkin pariin otteeseen miten imetys sujuu.

 

Sama kokemus oli jo esikoisestakin, joten en voi kuin kehua omalle kohdalleni osunutta palvelua. :girl_smile:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now