-Heidi-

TAYS -Tampere

702 posts in this topic

Muualla asuva kaveri oli kuullut lääkäriltään ettei Tampereella enää anneta synnytyksessä ilokaasua, eihän tämä vain pidä paikkaansa? Miksi ihmeessä sen antaminen olisi lopetettu? Jos joku hiljattain snnyttänyt tietäisi tämän paremmin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä synnytin taysissa viime tiistaina ja vetelin kyllä ilokaasua ponnistamiseen saakka. :)

Edited by nykerö

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itseäni jännittää jo nyt synnytys jonkin verran (vaikka raskaus on vielä ihan alussa) ja se oli asia mitä ensimmäisenä mietin. Ystäviltä olen kuullut lähes pelkästään positiivisia kommentteja TAYSista ja sen henkilökunnasta joten ehkä vähän olen nyt rauhoittunut. :) Toivotaan että kun lähtö tulee ettei siellä ole kovat ruuhkat ja että kaikki menee hyvin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lekama: kuten kaikissa terveydenhuollon putiikeissa ja oikeastaan missä tahansa ns. asiakaskohtaamisammateissa, väkeä on moneen lähtöön. Osa on sydämellisempiä kuin toiset ja vaikken kokenutkaan olleeni minkään ylettömän tunnemyrskyn kourissa, oli henkinen puoli niin puhkipiesty, että nuoren mukavan kätilön rauhallinen ja "sivelevä" puheäänikin sai melkein itkun aikaan...heh. Mutta joo, osa kätilöistä saattaa tuntua vähän vähemmän sydämellisiltä, mutta sekin on vain subjektiivista. Ammattitaitoista väkeä siellä on, se on kuitenkin se olennaisin juttu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla ei kyllä ollut toisessa synnytyksessä todellakaan ammattitaitoista kätilöä, toivottavasti saan vaihtaa jos sattuu sama ensi kerralla kohdalle. Muuten oon ihan Taysista tykännyt lastenosastoa myöten. Tai no, synnyttäneiden osastolla yksi kätilö päästi sellasia sammakoita suustaan sairasta vauvaani koskien, että sai mut ja miehen turhaan kauhun partaalle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Huoh, mikä helpotus. Jyväskylässä ei saa ja minä en takuulla ilman ( 3 kertaa parhaan hyödyn saaneena) synnytä. Äkkiäkös sinne painelee

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä synnytin tays:issa elokuun lopulla ja ihan hyvä mieli jäi. Synnytyksessä oli napakka kätiö: miehelle totesi, että täällä ei sitten mitään pyörtyileviä miehiä katsella ja itse saa käytävään selviytyä jos huono olo tulee (miehelleni oli kerran aiemmin tullut huono olo kun näki isänsä tuoreen leikkaushaavan). Ponnitusvaihessa kätilö komensi tiukasti mua kun meinasin huutaa (joka vie voimia synnytyksestä). Hyvä ettei sanonut, että naama kiinni ja synnytät :D Sopi mulle!

Osastolla oli myös kivaa henkilökuntaa. Tuolloin oli osastolla äitejä ja vauvoja ylipaikoilla joten ihan ymmärrettävää, että hoitajilla ei ollut paljon aikaa per perhe.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Synnytin Taysissa joulukuun alussa. Ei voi muuta kuin kehua Taysia! +++ :) Sattui olemaan hiljaista (2 muuta saleissa koko aikana) joten kätilöillä oli  hyvin aikaa. Ja opiskelija oli ihan koko ajan salissa vaikka synnytys kesti melkein vuorokauden, opikelijat ja kätilöt vaihtuivat kertaalleen, mutta kokemus yllätti iloisesti, vaikka pelkäsin ja jännitin synnytystä paljon!  Opiskelija vastaili tyhmiin kysymyksiini ja tiesin paremmin mitä olisi edessä. Kyllä ilokaasua Taysissa annetaan ja suosittelen,tehos jonkin verran, ainakin siihen joutui keskittymään ja vei ajatuksia hetkellisesti kivusta pois. Osasto oli äitejä ja vauvoja täynnä, mutta ei jouduttu ylipaikalle. Ihan mukavaa henkilökuntaa oli vuoroissa osastolla ja aikaa riitti jokaiselle joka pyysi vaikka kiirettä varmaan piti :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Millainen TAYS:ssa on käytäntö sinivalojen kanssa, jos vauva on muuten hyvinvoiva voiko valohoitoa saada vierihoidossa vai ainoastaan LO5:lla?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä sinivalohoitoa voi saada vierihoidossakin  :girl_smile:  Kätilöpolin kautta se on itse asiassa mahdollista kotioloissakin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä oli sinivalohoitosänky kotona aikoinaan - oli tosi hieno juttu että saatiin hoidettua se kotona eikä tarvinnut palata takaisin osastolle (olimme siis jo kotiutuneet ja kävimme bilikontrolleissa kätilöpolilla).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mäkin tykkäsin kyllä, kun saatiin peti kotiin eikä tarvinnut valohoidon takia osastolle palata. Meillä kävi kerran kätilö kotona ottamassa verikokeet, muuten käytiin päivittäin äitipolilla kontrolleissa kunnes laskivat tarpeeksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Meillä sama juttu kun valohoito oli kesken niin ei voitu lähteä kätilöpolille verikokeisiin, joten silloin kätilö kävi kotona punnitsemassa tytön ja ottamassa verikokeet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ihanaa että täällä on positiviisia kokemuksia. Käytiin tänään siinä yleisessä tutustumisessa Taysissa ja jäi ihan hirveä fiilis. Jotenkin se paikka oli ahdistava, jäi olo että synnyttäjiä on aivan liikaa resursseihin nähden ja ties mitä. Apua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Juliet, avoimin mielin vaan synnyttämään :) jokaisessa sairaalassa on hyvät ja huonot puolensa!

Edited by vaude09

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niin kai sitä pitäis mennä, mua rupesi vain oksettamaan se pelkkä aulassa käynti kun tuli niin paniikki. Ne pitkät keltaiset käytävät, mahdollinen odotus käytävillä ruuhka-aikaan jne. Mietin että josko sittenkin yrittäisi mennä Vammalaan. Vaikka onko sillä loppujen lopuksi väliä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^riippuu vähän siitäkin, missä asut. Esim. itselläni Vammala olisi toisella puolella Pirkanmaata, eikä kovasti kiinnostaisi. Lisäksi menin varmoin mielin TAYS:iin siksi, että siellä on valmius parempaan hoitoon, jos jotain erityistä sattuisi. Tehdasmainen juttuhan koko synnytys vähän on, eli tenava pihalle, tenava ja äiti pihalle, mutta näillä mennään niin kauan, kunnes se maaginen uusi synnäri valmistuisi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Juliet, rohkeasti vaan TAYSiin! Vammalakin on hyvä vaihtoehto, jos siihen päädyt!

 

Muistan itse, kun synnytin TAYSissa ekan kerran 3 v sitten. Synnytys käynnistettiin ja mua vaan ahdisti olla siellä. Jotenkaan mä en ollut ajatellut, mitä tunteita laitoksessa olo voisi herättää. Lisäksi odotuksen loppumetreillä oli muutenkin herkillä. Kaikki meni hyvin ja mulla oli hyvät kätilöt!

Toisen kerran synnyttäessä 5kk sitten fiilis oli paljon parempi. Olin käynyt kokemuksen kerran läpi ja tiesin, mitä tapahtuu. Mua ei edes hirveästi harmittanut, että kätilöt olivat ekaa kertaa huonompia. Tsemppasin itseäni, että kohta täältä päästään pois :D

 

Mulla Vammala ei ollut vaihtoehto, kun asutaan melkein TAYSin vieressä. Ekalla kerralla eivät olisi ottaneet käynnistykseen ja tokalla kerralla en nähnyt järkeä ajaa 80km toiseen paikkaan.

 

Tsemppiä synnytykseen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

No meiltä ajaa alle 10 minuuttia Taysiin, eli sijainnin kannalta ei ole järkeä lähteä Vammalaan. Mua vaan pelottaa ihan hirveästi ja oon lakannut nukkumasta synnytyspainajaisten takia. Äh, täytyy ehkä puhua tästä neuvolassa...

 

Kiitos teille tsempeistä!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Juliet, näin huikean yhden synnytyksen kokemuksen (hehe) rintaäänellä, uskallan veikata, että kaikki ensisynnyttäjät (tulkitsin sinun olevan ensikertalainen?) pelkäävät kokemusta jollain tasolla. Ei sitä voi yksinkertaisesti kuvitella etukäteen ja vaikka tämä ei tippaakaan lohduttaisikaan, uskallan myös väittää, että TAYS:in hoitovalmius, erityisesti äkkilähdöissä, on parempi, vaikka siellä täydempää saattaa ajoittain ollakin.

 

Neuvolassa kannattaa puhua, ainakin siitä, että mikä synnytyksessä erityisesti pelottaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jes, puhuin eilen neuvolassa ja nyt on lähete Taysiin, tsekkaavat miten päin vauva on kun ei selkeästi ole pää alaspäin. Myös maininta pelkopolista laitettiin lähetteeseen. Helpotti jotenkin oloa.

 

Ja juu, ensikertalainen olen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now