-Heidi-

TAYS -Tampere

702 posts in this topic

Entäs kannattaako roudata omat suihkusaippua,- shampoo,-hoitoainepullot?

 

Joo,ehdottomasti kannattaa. Talo taisi tarjota jotain kälyistä suihkusaippuaa. Mulla ainakin oli omat mukana.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kuulostaa ehkä turhamaiselta, mutta onko siellä hiustenkuivaajaa? Tätä pörröä ei nimittäin ilman sitä saa mihinkään suuntaan ja vaikkei muuta itselleen ehtisi tehdäkään, niin hiukset olis ainakin kiva saada vähän ihmisen näköiseksi... :rolleyes: Eli otanko oman laukkuun mukaan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Saako synnytyssalissa kuvata kännykkäkameralla vai pitääkö kännykän olla kiinni? entä digikameralla? Saako digivideokameralla kuvata? :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Saako synnytyssalissa kuvata kännykkäkameralla vai pitääkö kännykän olla kiinni? entä digikameralla? Saako digivideokameralla kuvata? :rolleyes:

 

Meillä ainakin kännykät piti sulkea synnytyssalissa. Digikameraa sai käyttää,ja varmaan myös digivideokameraa.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kuulostaa ehkä turhamaiselta, mutta onko siellä hiustenkuivaajaa?

 

 

 

 

Hei, mun mielestä edellisellä keikalla hiustenkuivaajan näin synnyttäneiden osastolla! Muistin nyt kun sanoit. :lol: Eli kannattaa kysyä.

 

 

Itse keikoista... Koen että mua kohdeltiin ihmismäisesti, olen kokenut siellä sekä sektion että alatiesynnytyksen. Selvästi huomasi, että kun toista kertaa oli asialla, osastolla puututtiin mun tekemisiin hyvin vähän ja kysyttiin mun mielipidettä moniin asioihin. Tää lienee kyllä näin lähes joka paikassa. :) Olihan tuolla "iso sairaalan meininki", mutta sellaista se on. Tukihenkilö kenties on sitä tärkeämpi ja pitää itse osata vaatia, jos jotain tiettyä tahtoo. Mutta eivät ne kätilöt sielläkään mitään tunteettomia koneita ole....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moikka!

 

Nostelen tätä keskustelua josko tulisi tuoreempia kokemuksia?!

 

Pari itseä askarruttavaa asiaa myös: Kuinka paljon TAYSissa panostetaan imetyksen opettamiseen/auttamiseen? Jos kaikki on mennyt synnytyksessä hyvin, onko vauvaa saanut pitää heti tarpeeksi kauan rinnalla että se on hakeutunut tissittelemään? Paljonko on tarpeeksi kauan, tunti, pari?

 

Entä onko viime vuoden joulutonttujen saajilla millaisia kokemuksia joulun viettämisestä sairaalassa? Otetaanko silloin yliaikaiskontrolliin ja/tai käynnistykseen vai odotellaanko vain?

 

Itsellä on nyt 40+1 vaikka ihana laskurini hehkuttaakin mun olevan onnellinen äiti :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Imetyksen opettaminen ja auttaminen on tosi paljon hoitajasta kiinni. Kannattaa itse pyytää aktiivisesti apua, jos kokee sitä tarvitsevansa. Mulle jäi vähän paha maku siitä suuhun, kehoitettiin vaan katsomaan opetuskanavaa ja lukemaan pari kansiota jotka huoneesta löytyi. Tarvittaessa hoitajan sai soittaa paikalle niin se auttoi nännin suuhun... :rolleyes: Siinä mun imetysohjaus. Vauvaa saat pitää kyllä rinnalla vaikka koko ajan, jos haluat. Tosi vähän siellä puututaan onko vauva kainalossa vai omassa kaukalosängyssään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^mua taas on opetettu vähän turhankin aktiivisesti..tai siis ottaen huomioon että olin sillon jo toista kertaa siinä puuhassa kun olivat jatkuvasti tississä kiinni :P eli riippuu todellakin osastosta/ hoitajasta! nyt kun 7kk sitten olin sielä viimeksi niin mulla oli huonekaverina ensisynnyttäjä joka soitti oikeasti ihan koko ajan kelloa ja hoitajat kyllä kärsivällisesti opastivat kädestä pitäen imetystä ja vaipan vaihtelua uudelleen ja uudelleen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ehkä sitä olis pitänyt itsekin soittaa vaan sitä kelloa. :P Mutta kun tuntui, että se on vähän niinkuin "hätänappi". :rolleyes: Eikä sitä ensikertalaisena osannut oikein mitään kysyäkään, kun oli muutenkin niin päästään pyörällä. Eikä mulle mitään vaipanvaihtoja näytetty, kylvetys kotiinlähtöpäivänä kun tarpeeksi jaksoin pyytää. Ja olin siis 2A:lla. Eli oma aktiivisuus on tärkeää, jos haluaa apua. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^yhdyn edelliseen. Ei liiemmälti kyllä ohjattu ja vaikka apua pyysikin, niin kovin pintapuolisesti neuvoivat.. Onneksi tietoa oli ammatinkin puolesta jo valmiiksi niin ei ollut aivan ulapalla noiden juttujen kanssa. Oma lapsi on kuitenkin aina oma eikä ammatista ole aina siltikään apua kun on itse uudessa tilanteessa. Osasto oli 2B.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kotiuduttiin eilen esikoisen kera sairaalasta osastolta 2B. Oma kokemukseni vastaa kyllä kukkiksen ja Tiitiäisen kuvausta osittain. Mutta taas toisaalta koin todella hyväksi sen, että kukaan ei ollut jatkuvasta vieressäni neuvomassa. Koen itseni nyt kotona jollain lailla osaavaksi tässä lapsenhoidossa, kun sairaalassakin pärjättiin aikalailla kahdestaan.

 

Ehkä omat tuntemukseni johtuvat osin siitä, että olin jotenkin kuvitellut lisämaidon automaatiksi TAYSissa ja pelkäsin imetyksen puolesta. Onnekseni näin ei kuitenkaan ollut, vaan ainoa mitä sieltä tuputettiin mielestäni liikaa, oli glukoosiliuos joidenkin hoitajien toimesta.

 

Eniten noottia antaisin TAYSille siitä, että huoneeseeni tuotiin sektiopotilas, jonka vauva oli lastenteholla. Hänelle oli todella rankkaa se, että minä vierihoidin omaa lastani ja hän kävi muutaman kerran päivässä katsomassa omaansa vointinsa mukaan. Mieheni sanoi, että osastolla oli silläkin hetkellä tyhjiä huoneita, joten mielestäni tämä oli aivan käsittämätöntä toimintaa heiltä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle jäi positiivinen kuva TAYSista. Oltiin osastolla yhteensä 5 päivää. Apua sain mielestäni tarpeeksi ja pyytämättä varsinkin ensimmäisinä päivinä. Ja mulle se, että hoitajat tuli tunkeen sen tissin vauvan suuhun oli positiivinen juttu, koska vauva oli väsy, enkä ois ite sitä kyllä koskaan saanut rinnalle. Myöskin kelloa soittamalla sai aina apua. Mä en kokenut sitä mitenkään hätänapiksi. Äitiltä lähti ylösnoustessa taju ja poika oli kipeenä ekana yönä, niin hoitaja otti pojan yöksi kansliaan. Se oli luksusta, kun olin huoneessa yksin, niin sain nukkua. Loppua kohden sitten tietty apua tuli vähemmän, mutta ei sitä silloin enää tarvinnutkaan, vaan saimme sitten opetella ihan kahdestaan. Parista ekasta päivästä en olisi kyllä selvinnyt ilman niin hyvää hoitoa. Osasto oli 2A.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun synnytyksestä ja Taysilla olosta on pian vuosi, mutta valitettavasti mulla on edelleen sama tunne kuin sieltä lähtiessä, en kokenut saavani asianmukaista palvelua, kiireen siis huomasi. Hoitajat unohti tuoda särkylääkkeitä ja vastasi tosi tylysti, kun en päässyt sängystä ekana päivänä ja pyysin heitä tuomaan mulle ruokatarjottimen. Olin valvonut synnytystä käynnisteltäessä ja synnytyksen vuoksi pian pari vuorokautta ja pyysin apua vauvan vaipanvaihtoon yöllä, kun liikkuminen oli aluksi niin vaikeaa, mutta just kun olin nukahtanut, niin yöhoitaja tuli herättelemään ja käski opetella itse vaipanvaihtoa... :unsure: Jouduttiin olemaan siellä kuusi päivää just bilirubiiniarvojen tarkkailun vuoksi ja sinä aikana en juuri nukkunut, jossain vaiheessa sitten avauduin kivalle hoitajalle ja asiat parani hieman.

En uskaltanut öisin kunnolla nukkua, kun vauvaa piti keltaisuuden takia syöttää 3 tunnin välein ja mietin, miten herään ajoissa. Vasta viimeisenä päivänä muistettiin sanoa, että olisi voinut käyttää niitä parkkikiekkoja yöhoitajille osoittamaan, koska pitää herättää... <_< Lisäksi pyytäessäni lämmintä geelipussia mulle tokaistiin, ettei oo aikaa niitä lämmitellä. Olisin voinu ite sen lämmittää, jos sellaisen olisin saanut... Imetyskään ei sujunut, tai siis maito ei noussut, mutta heti kun vihdoin päästiin kotiin ja sain nukuttua paljon paremmin, niin johan tuli maitoa.

 

Samaa mieltä kuin Tiitiäinen, mä aristelin sen kellon soittamista. Muutaman kerran nimittäin yöhoitaja tuntui tulevan vähän kypsänä paikalle kyselemään, että mitä nyt taas... :rolleyes:

 

Nyt olisi varmaan eri tilanne, että kaikkea tuollaista ei ottaisi niin henkilökohtaisesti, mutta heti synnytyksen jälkeen oli väsynyt, kipeä ja kaikki uutta, niin olisin kaivannut vähän ymmärtäväisempää otetta. Kiire taitaa olla se suurin syy näihinkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Saako mies Taysissa mitään ruokaa/kahveja synnytyksen jälkeen vai pitääkö eväitä varata enemmänkin? Voiko eväitä säilyttää jossain muualla, kun omassa sairaalakassissa (rajoittaa aika paljon, mitä voi ottaa mukaan)?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Periaatteessa ei saanut ainakaan vuosi takaperin, mutta tarjottimella oli kyllä sen verran syötävää, että jotain olisi siitä liiennyt. Meillä mies tosin ei syönyt mitään, kun ei silloin yöllä maittanut ja varmaan ajatuksetkin olivat jossain ihan muualla. Mulla sen sijaan oli nälkä ja hyvällä ruokahalulla nautin teetä ja leipää :) .

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ & ^^ Kyllä meillä ainakin 1v5kk sitten myös mies sai aamupalan synnytyssaliin. Muuta ruokaa ei mies sitten saanutkaan. Eväät meillä muistaakseni oli alakerrassa synnytysvastaanoton jääkaapissa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Kaveri muisteli, että osastolla 4 olisi kolmen hengen huoneet. Neloselle kai menevät lähinnä ne, jotka joutuvat sairaalaan synnytystä odotellessa, kakkoselle sitten synnytyksestä toipuvat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

5kk sitten sai mies aamupalaa saliin. :) Ja synnyttäneiden osastoilla (2a ja 2b) ovat tosiaan kaikki huoneet kahdelle hengelle ja osasto 4a on kolmen hengen huoneita.

Edited by Myria

Share this post


Link to post
Share on other sites

Osastolla 4a on tosiaan 3hengen huoneet. Siellä on sekä synnyttämättömiä että synnyttäneitä. En tiedä millä katsotaan kuka synnyttänyt menee 4a:lle ja kuka 2a:lle tai 2b:lle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olin synnytyksen jälkeen (reilu vuosi sitten) nelosella ja sinnekin kyllä pistettiin huoneisiin 2/huone vaikka vuodepaikkoja olikin se kolme. Silloin myös mies sai synnytyssalissa synnytyksen jälkeen evästä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now