leenuliinu

Lapset mukana keittiöpuuhissa

23 posts in this topic

Usein tuntuu, että paras keino pitää lapset tyytyväisenä kun pitäisi laittaa ruokaa on ottaa heidät mukaan puuhiin, mutta monesti lapsista on keittiössä kuitenkin enemmän haittaa kuin hyötyä. Nelivuotias esikoiseni pyytää myös usein, että leivottaisiin yhdessä. Kaipaisin siis vinkkejä siihen mitä lapsille voi antaa tehtäväksi keittiössä ja miten puuhat hoituvat niin ettei lopputuloksena olisi vain kaamea kaaos keittiössä ja hermoraunio äiti, joka hokee koko ajan "ei noin, varo sitä, älä, älä....".

Esimerkiksi meillä esikoinen on ainakin kolmivuotiaana osannut jo pilkkoa tavallisella ruokaveitsellä keitettyjä perunoita pyttipannuun tai muuta pehmeää, pestä hedelmiä ja vihanneksia, kuoria sipuleita, kuskata roskia kompostiin, tuoda tarvittavia välineitä, kaulia ja täyttää oman pizzansa, lisätä mitatut ainekset kulhoon ja sekoittaa niitä, kertoa onko uuniruoka noussut/ruskistunut, maustaa ruokia jne. Yksivuotias pikkuvelikin osaa jo nyt "auttaa" perunoiden tai muiden pesemisessä, tuoda kauhan/kattilan kannen tms. Yhdessä lasten kanssa myös kurkitaan kattilaan/pannulle onko valmista, sekoitetaan kauhalla ja usein lapset ihan vain seisovat korokkeella/tuolilla vieressä katsomassa kun teen ruokaa ja maistelevat kaikkea mitä voi maistaa :)

Mitä teidät alle kouluikäiset lapset ovat osanneet eri ikäisenä keittiössä tehdä?

Olennaisinta kai on olla välittämättä siitä, että pienten lasten auttaminen ei tarkoita sitä, että hommat hoituisivat nopeammin kuin yksin ja yrittää olla välittämättä sotkuista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mahtava aihe. Juuri tänään mietin, mitä tyttäreni voisi tehdä ruoanlaittohommissa. Hän on 3 vuotta lähestyvä kovapäinen neiti rämäpää, ja luonne rajaa aika paljon pois asioita, joita voitaisiin tehdä yhdessä. Terävää veistä en uskalla tuolle vielä antaa, joten ehkä voisi leikata voiveitsellä tms. pehmeitä asioita. Eli mitä?  :lol:  Leipää on leikannut ja juustosiivusta paloja. Voisi banaaniakin leikata, mutta mikään näistä ei ole ns. välttämättömyys ruoan valmistuksen kannalta. Olen antanut hämmentää kattilassa tai pannulla olevaa ruokaa, mutta ei oikein malta hämmentää varovasti, joten vieressä täytyy olla ihan koko ajan ja vahtia, ettei ruoka lennä lattialle tai pikkuapurin päälle. Noita pesuhommia voisi kokeilla, vaikka sekin muuttuu varmasti aika nopeasti vesileikiksi ja äidin pinna alkaa kiristyä.  ;)

 

On yksi melko vaaraton ja siisti asia, jota tyttö rakastaa tehdä: astianpesukoneen ruokailuvälinekorin tyhjentäminen. Otan itse ensin vaaralliset tavarat, kuten terävät veitset, pois korista ja tyttö saa tyhjentää loput. Kaapissa on yleensä puhtaita välineitä valmiina oikeilla paikoilla, joten tyttö tietää, mihin mikäkin kuuluu. Tykkää myös laittaa apk:een päälle, mutta tässä on se ongelma, että pikkuveli katsoo mallia ja menee sitten painelemaan käynnissä olevan koneen nappeja itsekseen. Tyttö tykkää myös auttaa kahvin keittämisessä eli keittimen täyttämisessä ja sen päälle laittamisessa. Nämä eivät nyt ihan ruoanlaittoon liittyneet, mutta keittiöhommia kuitenkin.

 

leenuliinun viimeinen virke pitää niin paikkansa.  :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hermorauniota äitiä ja kaaosta keittiössä ei varmasti voi täysin välttää, jos lapset pääsee mukaan, mutta kannatan lasten mukaan ottoa ehdottomasti. Omasta mielestäni lapsen onni oppia, osallistua ja onnistua on tärkeämpää kuin siisti keittiö ja täysin virhettömät tuotteet. Mies saattaa toki olla eri mieltä, kun hän useimiten sen keittiön joutuu siivoamaan :D

 

Meillä esikoinen (kohta 5v) on mukana lähes kaikessa ruuan laitossa sekä leipomisessa ja onkin jo taitava (ainakin äidin mielestä) apulainen. Meillä osataan ainakin kuoria perunoita ja porkkanoita kuorimaveitsellä, tehdä salaatti alusta loppuun, mitata ainekset mittalusikoilla, sekottaa ainekset, kaulita taikinaa, vatkata kermaa, pyörittää sämpylöitä ja pullia, rikkoa kananmunia, paistaa jauhelihaa ja kanasuikaleita, yms.

 

Ei taida olla ruokaa tai leivonnaista, jonka tekemiseen ei saisi osallistua. Esikoinen saa käyttää teräviä veitsiä sekä touhuta hellan ja pienkoneiden kanssa, mutta ei yksin ja muutaman ehdottoman säännön kanssa.

 

Tänään ollaan esikoisen kanssa tehty piparitaikina jääkaappiin, esikoinen mittasi kaikki aineet ja sekoitti koneella taikinan valmiiksi. Huomenna tehdään yhdessä lihapullia, todennäköisesti esikoinen taas tekee äidin ohjeiden mukaan taikinan itse ja äiti auttaa sitten pyörittelemään pullat uuniin.

Edited by V.M.S.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jo mainittu lihapullien pyörittäminen sujuu ihan hyvin 2-3 -vuotiaalta. Toinen mieleinen homma on kanafileiden panerointi eli pyörittely vehnäjauhoissa, kananmunassa ja korppujauhoissa. Kaikenlainen sekottaminen on ja vatkaimen pitäminen (itsellä myös ote vatkaimesta) ovat hyviä tehtäviä, samoin kuin, piparien ja pullien leipominen. Lopputulos ei välttämättä ole aina ihan yhtä hyvä kuin silloin jos itse tekee, mutta työskentelyrauha on jopa parempi, kun lapsi saa olla mukana keittiöpuuhissa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eskarilainen keittää kahvin, paistaa jauhelihan,laittaa veden kiehumaan,pilkkoo salaattiaineet yms.Esikoinen saa oikeastaan tehdä keittiössä jo kaiken mitä haluaa.Paitsi maustaa ruuan :grin:.Pari kertaa on ollu jauheliha hieman curryinen niin sen laitoin kieltoon :D.

Keskimmäistä ei oikeastaan keittiö jutut kiinnosta, mutta jos tekee jotain niin pilkkoo ja sekoittelee.

Pienin tiskailee,sekoittelee,häärää apuna :D

 

Onko teillä joitain leipomisohjeita, joissa pitäisi ihan vaan sekoittaa aineet keskenään ja ei kun uuniin? Tuollaisia ohjeita kaipaisin, olisi lasten helpompi tehdä kun se vatkaaminen on aina työlästä ja tylsää katsoa kun monitoimikone sen tekee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Kaurakeksit? En nyt ohjetta löydä tähän hätään, mutta muistelen tehneeni niitä usein lapsena ja niihin on tosi simppelit ruoka-aineet, työvaiheina sekoitus, keoiksi leivinpaperin päälle ja uuniin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Teeleivät ja rieskat on hyviä ja nopeita suolaisia lasten kanssa tehdä, kun ei tarvitse kuin sekoittaa ja ei tarvitse nostattaa.

 

Teeleipiä meillä tehdään tällä ohjeella

 

3,5 dl vehnäjauhoja

2 tl leivinjauhetta

150g juustoraastetta

1 prk (200g) kermaviiliä

1dl sulaa margariiniä

 

Ensin kuivat aineet ja juustoraaste sekaisin

Lisätään kevyesti sekottaen margriini ja kermaviili

Jauhoen avulla taputellaan leivinpaperille neljä matalaa leipää

Pistele haarukalla

Uuniin 225 astetta n. 15 minuutti

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ajankohtainen aihe meillekin, ollaan otetettu nyt kohta 1,5-vuotiasta tyttöämme mukaan ruoanlaittoon, koska usein se on parempi vaihtoehto kuin lahkeessa vaarallisesti roikkuva natiainen.

 

Leivonnassa tai esimerkiksi salaatin tai lihapullien teossa tyttö osaa sekoittaa kulhossa aineksia sillä välin kun mittainen loppuja aineksia pienempiin kuppeihin. Niitä sitten yksin tai yhdessä kaadetaan taikinaan. Myös vuoan voitelu onnistuu.

 

Kananmunan rikkomisen katselu on ihan hitti ja se, kun saa rikkoa keltuaisen haarukalla taikinaan. Sähkövatkaintakin ollaan kokeiltu yhdessä, se tärinä oli neidistä tosi hauskaa ja aiheutti kikatusta :)

 

Pellin laitto uuniin ja tuotoksen ihailu uunin lasioven läpi tuntuu myös kiinnostavan. Ruuanlaittoastiat meillä on lapsilukkojen takana, joten niiden antamissa tyttö ei voi auttaa.

 

Hyvä vinkki muuten tuo astianpesukoneen ruokailuvälinekorin tyhjennys vähän vanhemmalle lapselle!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän 1,5v on haka tyhjentämään astianpesukoneen ruokailuvälineet laatikkoon. Me sit lajitellaan ne myöhemmin.

 

Me tehdään lättyjä, koska siinä on lapsille sopivia tekemisiä. :) Mut muuten meillä askarrellaan ja piirretään paljon keittiönpöydän ääressä silloin kun äiti laittaa ruokaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minun nyt 2 v. poikani on myös innokas keittiöapuri.

Auttaa tyhjentämään astianpesukoneen, eli ojentaa minulle sieltä astian kerrallaan. Minun ei tarvitse kumarrella :D Kattaa myös pöydän, kun annan hänelle kaapista astian kerrallaan ("Lautanen äidille, lasi iskälle, jne). Ja menee muuten astiat just oikeille paikoille! Olen ottanut sen asenteen, että jos menee astia rikki niin sitten menee, kaupasta saa uusi. Yhtään ei ole vielä mennyt, vaan poika on tosi varovainen.

 

Tykkää myös lotrara vedellä eli pestä aivan kaiken. Ja hämmentää keitoksia. Leivottiin myös pipareita yhdessä: minä kaulitsin ja poika paineli muoteilla.

 

Itse jouduin aikuisena opettelemaan about kaikki keittiöhommat, kun ei meillä kotona lapsia keittiöön pyydetty. Nyt haluan omalle lapselle opettaa kaiken mahdollisen kun kerran kiinnostusta on.

Edited by Neferty

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä myös lapset 2 ja 4v innokkaasti mukana keittiöhommissa. Suosikkeja pöydän kattaminen ja leipominen. Isosiskolta jo jotkin paloitteluhommatki ohjattuna sujuu.

Sotkua tulee ja kärsivällisyyttä vaatii, mutta uskon, että palkitsee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toistaiseksi en ole antanut 2-vuotiaani auttaa keittiössä lainkaan, mutta kovasti kiinnostusta olisi ja aina kun isi kokkaa, pitää äidin nostaa poika niin että varmasti näkee mitä hellalla tapahtuu. Leikkikeittiö on sen sijaan kovassa käytössä. :girl_crazy:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täältähän saa hyviä vinkkejä miten voi ottaa lapsen mukaan keittiöpuuhiin :)

 

Meillä 1v tyttö on innoissaan mukana tiskaamassa (vaikka enemmän vaan läpsii vettä tiskiharjalla), katsomassa kun tehdään ruokaa, tyhjentämässä astianpesukonetta (saa viedä muoviastiat alakaappiin), ja pyyhkimässä keittiöpintoja. Piparkakkuja ja pullia on olut mukana leipomassa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lainaan itseäni suoraa itsealoittamastani ketjusta. :D

 

 

 

Eli, onko muilla lapset mukana ruuanlaitossa?

Miten ja minkä ikäisistä lapsista on kyse?

 

Meillä junnu 3,5v on ollut aina "kiinnostunut" ruuanlaitosta ja onkin pyörinyt aina jaloissa kun on hella kuumana. Nytmkun on ikää jo noin "paljon", oon ottanut junnun mukaan konkreettisesti siihen ruuan tekemiseen. Herraie, ei siis mitään veitsiä tms. käsittele, vaan mä pilkon kaiken valmiiksi ja junnu saa sit lisäillä niitä sitä mukaa ruokaan kun on oikee hetki. Saa hämmennellä kastikkeitä jne jne.

Taustana voin kertoa, että oon ite kokki ammatiltani, eli mitä luultavimmin ihan pätevä "opettamaan" ja ohjaamaan toista hellan ääressä (tästä syystä junnu ei myöskään koske veitsiin, omatkin sormet lähtee jos ei keskity :D ).

Junnu tykkää aivan tosi paljon tästä, puhuu aina kuinka tehdään yhteistyötä. :) Ja aivan niinkun ruoka maistuis paremmin, kun on ite ollut mukana hääräämässä? :)

 

Muitta pikkukokkeja? :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niin ja lisäksi vielä, että mun punanen lanka lapsen suhteen keittiössä on se, että antaa tehdä omalla tyymillään. Pullista on ihan turha odottaa täysellisen pyöreitä, mutta mitä sitten? Eikö parasta oo se, että saa itse tehdä? :)

Mä oon ehkä pienoinen kontrollifriikki ja tekisin kaiken omalla tyylilläni ja haluaisin tietty että muut tekee samoin, mutta ammattikeittiössä kun on työskennellyt, on joutunut luopumaan tästä. Kaikki tekee hommat eri tavalla ja lopputulos on silti sama, täytyy vain löytää kultainen keskitie ja itelle hyvä tapa, noudattaa sitä. Uskoisin että tälläsellä ohjeella pääsee lasten kanssa keittiössä paljon helpommalla, eikä hermokaan niin kiristä. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä kommentoin tänne omia kokemuksia. Omia lapsia ei vielä ole, mutta nuorisokodissa olen työskennellyt ja siellä nähnyt maailmaa. Haluunkin tsempata ihan teitä kaikkia perheellisiä ottamaan lapsia mukaan ruuanlaittoon heti, kun tavarat alkaa pysyä kädessä ja lapsi kykenee ohjeita noudattamaan. :) yhteistä aikaa vanhemman tai sisarusten kanssa ei ole koskaan liikaa, silläkin tavalla saa välitettyä omaa rakkautta ja välittämistä. Nuorisokodissa kukaan sillä hetkellä olleista nuorista ei koskaan ollut päässyt keittiöön vanhempien kanssa erinäisistä syistä. Itsenäistymisopetuksessa ja yleensä arjessa lähdettiin liikkeelle ihan pienestä - miten tiskataan astiat, miten leikataan leipä tai sipuli. Tai miten pestään salaatti. Tai lämmitetään uuni. Ja itseä naurattaa omasta elämästä tilanne, etten osannut pestä pyykkiä kun muutin ekaan omaan kotiin vanhempien luota. Mun ei vaan koskaan tarvinnut pestä pyykkiä. :D

 

Tsemppiä yhteisvastuulliseen ruuanlaittoon, vaikka se olis pirun sottaista, stressaavaa ja aikaa vievää. Vaivannäkö joskus palkitaan ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä aloin ottaa poikaa jo 1-vuotiaana mukaan keittiöpuuhiin, koska muuten en olis saanut päivisin ruokaa tehtyä ollenkaan kun toinen hinkui/vaati koko ajan päästä näkemään, mitä teen. :) Lapsi seisoo siis tuolilla vieressäni ja katsoo, mitä teen, monesti myös osallistuu esim. sekoittamiseen, hämmentämiseen, pastan mittaamiseen yms. Ruoanlaitossa lapsi on nykyään (1 v 11 kk) mukana päivittäin, ja leivonnassakin aina kun jotain ollaan leipomassa. Kaikenlaisia taitoja on tässä vajaan vuoden "keittiöharjoittelussa" karttunut, poika osaa mm. voidella leivän, avata erilaiset maitotölkit, kaataa maitoa mukiin, lisäksi tietää että hellan levyt ovat kuumia ja niihin ei saa koskea yms. Erilaiset keittiövälineet ovat tulleet tutuiksi, samoin raaka-aineet, kun saa maistella ruoanlaiton ohessa. Muutakin kuin ruoanlaittoa teemme keittiössä yhdessä: täytetään ja tyhjennetään tiskikone, siivotaan ruoanlaiton jäljet, tiskataan käsin jne.

 

Ruoka tuntuu maistuu lapselleni paremmin, jos on ollut mukana itse tekemässä. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä pian 4v esikoinen on ollut pienestä lähtien mukana ruuanlaitossa. Nyt hänen bravuuriaan on esim. kasvisten peseminen tai salaatin linkoaminen, ruuan hämmentäminen jne. Auttaa myös astianpesukoneen tyhjentämisessä, kunhan olen napannut veitset tms. pois. Toivoisin, että sama innostunut asenne säilyisi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meilläkin poika on ollut keittiöhommissa mukana jo alle 1,5-vuotiaasta. Ja se on parasta mitä hän tietää, kun saa auttaa keittiössä. Annan kaataa aineita pannulle/kulhoon jne. Saa sekoittaa ja ojentaa munia kennosta. Välillä annan nostaa esim. pilkotut kurkut salaattiin. Tosi silloin menee aika paljon suuhun :) Toisaalta, sillälailla kasviksia menisi loputtomasti! Ja muutenkin poika haluaa aina maistaa kaikea ruoanlaittovaiheessa, kun ruoka on lautsella, ei ehkä enää haluakaan maistaa! Mutuaman kerran poika on polttanut vähän kättään pannun tai kattilan reunaan kun ei ole malttanut noudattaa varoituksia. Ei pahasti koskaan, mutta sen verran, että on huomannut, ettei siihen kannatakaan koskea...Varovaisena saa kyllä olla tuon kanssa! Astianpesukoneen tyhjennys on ollut pojan mieleen jo heti kävelemään opittuaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän taloudessa 2,5v poika ei yleensä ole kiinnostunut keittiöhommista, mutta 4v tyttö sen sijaan haluaa kovasti olla apuna leipomassa ja tekemässä ruokaa. Annan tytölle tehtäväksi esim.kakkua leipessa hämmentää kuivat aineet sekaisin kulhossa, pizzaa tehdessä saavat laittaa itse täytteitä jne :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Linkkejä en saa nyt toimimaan, mutta sain sähköpostiini mutta siellä siis todella hieno uusi lapsiperheille kohdistettu kuukausittainen uutiskirje (pääsisiköhän tällä sisään:


jossa oli esim. linkki ohjeeseen: http://www.valio.fi/reseptit/pizza/

ja vinkit apukokeille:

 

Apukokin tehtäviä

pixel.gif

Leikki-ikäinen apukokki:

 Hiivan murentaminen ja sekoittaminen.

 Taikinaan tutustuminen – kauliminen tai taputtelu.

 Pizzatäytteiden ripottelu pizzapohjalle.

 Taikinan maistaminen – totta kai!

 

Kouluikäinen apukokki

Edellä mainittujen lisäksi:

 Raaka-aineiden pilkkominen ohjatusti (esim. pikkutomaattien puolitus)

 Valmiin pizzan paloittelu pizzapyörällä tai saksilla.

 Rohkea maistelu – esim. vanhempien pizzan sinihomejuusto tai simpukat.

 

Lisäksi myös esim. tässä linkissä: http://www.valio.fi/reseptit/teemat/lasten-kanssa-leipominen/

vinkkejä leipomiseen lasten kanssa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä kolme ja puoli vee on lähes joka kerta mukana kokkaamassa ja/tai tyhjentämässä tiskaria. Yksi vee on tullut nyt mukaan ostoskassien purku- projektiin :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän 2v pojan lempipuuhaa on tiskaaminen, mutta aina ei jaksaisi itse sitä läträämisen määrää. Kiva silti, kun on innostunut keittiöhommista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now