Sign in to follow this  
Followers 0
Ringa

Endometrioosista johtuva lapsettomuus

4 posts in this topic

Hei, minulla on todettu endometrioosi 2012 laparoskopiassa.

Raskaaksi olen yrittänyt 11/13 alkaen.

Ensimmäinen aika lapsettomuuspolille Poriin on muutaman viikon päästä, perusverikokeet ja miehen sperma testattu, molemmat ok.

Miten yleensä edetään, kun oletettavasti syynä on endo?

Käynkö läpi aukkarin, kokeillaanko kevyempiä hoitoja ennen IVF-hoitoja?

 

Kokemuksia aiheesta?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Riippuu vähän kuinka vakavasta endosta on kyse. Yleensä tehdään aukkari koska johtimet voivat endon takia olla tukossa ja muutama Clomifen-kierto (joille itse en näe kyllä varsinaista syytä). Sitten yleensä siirrytään ilman inssejä IVF-hoitoihin, koska insseissä onnistumisen prosentti on samaa luokkaa kuin luomuna ja usein ajatus on se, ettei haluta pitkittää sitä luomuna olemista koska endometrioosi pahenee juuri silloin.

 

Mun kokemus aihesta näkyy allekirjoituksessa, eli laparoskopia 10/11, sitten Clomifeneja siinä välissä kun jonotettiin ekaan IVF-hoitoon ja 5/12 toteutui ensimmäinen hoito.

Edited by Speranza

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse olen hoidot käyny Porissa ja lapsettomuuden syy vaikea endo. Mulle tehtiin aukkari laparoskopian yhteydessä eikä tukoksia löytynyt, mutta koska löytyi vaikea endometrioosi päätettiin siirtyä suoraan ivf hoitoihin. En ole siis käynyt läpi mitään clomikuureja tai inssejä. Diagnoosin sain vuonna 2009 ja yritystä oli ennen sitä ollut 2,5 vuotta. Raskaaksi tuli 2. ICSI:n 4.Pas hoidosta ja siirretty alkio oli 10. Tyttö syntyi kun yritystä oli 5 vuotta täynnä. Hoidot kävimme SatKS ja TAYSin tiloissa. Sisarusta yritämme nyt saada ja ollaan jouduttu siirtymään yksityiselle kun julkisen hoidot on jo käytetty. Koitamme saada endon nyt rauhoittumaan ja siksi pieni hoitotauko päällä. Procren depot kuuri siis menossa. Saattaa olla että tuo lääke tulee sinullekin tutuksi ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla lähdettiin clomeista liikkeelle ja söin niitä neljä kiertoa (endo paheni kuurin aikana ja munasarjaan kasvoin clomeilla endometriooma. Olen melko varma, että clomit aiheutti sen, koska olin vuoden ollut jo ilman e-pillereitä ja mut oli useasti ultrattu ja endometrioomia ei ollut. Ekan clomikuurin aikana oireet yhtäkkiä paheni ja neljännen kuurin jälkeen löytyi endometriooma). Yksi inssi kokeiltiin clomien jälkeen, mutta sitten heti ivf. Itse kyllä lämpimästi suosittelen IVF:n menoa mahdollisimman pian. Ainakaan clomeja ei kannata montaa kuuria syödä. Eikä mullakaan luotto ole suuri noihin insseihin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0