-Heidi-

Mikä hoitomuoto


162 posts in this topic

Muksu siirtyi perhepäivähoidosta ryhmäperhepäivähoitoon vajaa kaksivuotiaana. Perhepäivähoitaja jäi työelämästä pois.

 

Edit. Ryhmiksessä lapsiryhmän koko on n. 10-12 lasta.

Edited by HelmiQ

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kotona haluaisin pitää lapsen mahdollisimman pitkään. Äitiysloman loputtua jäin opiskelijana kotihoidontuelle, jolloin käytännössä mies hoiti lapsen päivisin. Nyt kesällä olen edelleen opiskelija ja syksyllä minulla on vielä kuuden viikon harjoittelu, jonka ajaksi lasta tulee hoitamaan esim. siskoni, jos miehellä on muut työkuviot.

 

Tästäkin eteenpäin jään kotiin ja toivon, ettei esikoista tarvisi laittaa hoitoon vielä pitkään aikaan, vaan saisin hoitaa pikkusisaruksen samaan syssyyn ainakin 2-2,5-vuotiaaksi kotona.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän kääpiö on ollut nyt n. 10 kk hoidossa perhepäivähoitajalla ja tosi tyytyväisiä ollaan oltu. Ryhmässä on meidän pojan lisäksi 3 muuta poikaa, joista vanhin on 3 vuotta, joten hoitajalla on todellakin kädet täynnä työtä, mutta pieniä muksahduksia kummempaa ei ole hoidossa tapahtunut. Minä tykkään siitä, että ryhmä on pieni ja lapsi saa tarvittaessa huomiota helpommin. Täällä myös varahoito on järjestetty niin, että aina viedään samaan paikkaan ja siellä on tutut hoitajat, joten sekään ei ole tuottanut ongelmia. Suunnitelmissa on, että poika olisi vielä ainakin vuoden pph:lla ja ensi kesän jälkeen, kun ikää on jo yli kolme vuotta siirtyisi päiväkotiin, mutta tämä tosiaan on vielä ihan suunnitelman asteella...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Poika on päiväkodissa, tosin aluksi olisin halunnut hänet perhepäivähoitajalle. Päiväkotiin olemme kuitenkin olleet ihan tyytyväisiä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ehdottomasti päiväkoti.

 

-10kk päiväkotiin -> muuton vuoksi vaihtui pph, hoitaja oli ihana mutta lopetti -> seuraava hoitaja oli kaamea ja otin pojan vuodeksi kotiin -> 3 vuotiaana pääsi päiväkotiin. Ihan täydellinen paikka ollut kaiken kaikkiaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
- kontrolli. Päiväkoteja valvotaan paremmin, hoitajat "valvovat" mysö toisiaan.

 

Mun mielestä lapsi on hyvä mittari josta voi päätellä onko paikka hyvä vai huono.

Taannoin nähtiin julkisuudessa kuinka hyvin ne hoitajat kontrolloi toisiaan.

 

Älä Helitys loukkaannu kun lainasin just sun tekstiä.

Mun mielestä kaikissa hoitomuodoissa on omat hyvät puolensa ja arvostan jokaisen vanhemman mielipidettä. He tietävät parhaiten mikä heidän lapselleen on parasta.

Mun oli vaan pakko kommentoida tuota kun usein luullaan, että päiväkoti olisi jotenkin turvallisempi kuin esim. pph...

Edited by Äiskä

Share this post


Link to post
Share on other sites
Meillä pojat ovat kotihoidossa näillä näkymin ainakin siihen asti, kun kakkonen täyttää kolme ensi vuoden kesäkuussa. Tän vuoden tammikuusta lähtien pojat ovat olleet päivisin mun kanssa ja iltaisin miehen kanssa. Olen siis hoitovapaalla, mutta nykyisin myös iltatöissä. Yli 3,5 vuotta olin siis kotiäiti, mutta ei mua vissiin enää sellaiseksi voi sanoa :rolleyes:

Omaan vastaukseeni päivitystä hieman. Nykyisin olen iltatöissä ma-to eli pe-su töistä vapaata (aiemmin vain la-su vapaita). Esikoinen aloittaa kuukauden päästä kerhon. Sitä on kolme kertaa viikossa kolme tuntia kerrallaan. Kerhon myötä mun ja poikien päivärytmi muuttuu toisenlaiseksi. En tiedä vielä meneekö kuopus ensi vuonna myös kerhoon vai meneekö hoitoon. Haaveena olisi, että ensi vuonna, kun pojat ovat 5 ja 3, voisivat kumpikin käydä kerhossa ja sitten, kun esikoinen menee kahden vuoden kuluttua esikouluun, niin kuopus menisi vasta sitten päivähoitoon. Sen näkee sitten meneekö noin vai jollain muulla tapaa. Vuosi on pitkä aika ja mieli voi muuttua monta kertaa ;)

 

muoks. Päivitys sivulla 5..

Edited by AnneJ.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Päiväkoti, koska muuta ei täällä ole käytännössä tarjolla :( . Jos olisin saanut valita, niin ryhmäperhepäivähoito olis minusta ollut paras vaihtoehto.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Saako monella paikkakunnalla oikeasti valita hoitomuodon? Täällä mennään sinne mistä paikka vaan löytyy <_< Pääsääntöisesti alle 3-vuotiaat perhepäivähoidossa ja yli 3-vuotiaat päiväkodissa.

 

Eli perhepäivähoidossa meidän poitsu (1v3kk) on. Tosin nyt on kesällä ollut viisi viikkoa varahoidossa päiväkodissa. Olen ollut tyytyväinen perhepäivähoitoon, tämän päiväkodin kanssa on ollut enemmän ongelmia. Se johtuu varmasti osittain siitä että koko ryhmä on nyt muodostettu vaan kesäksi ja hoitajatkin on koottu eri puolilta. Perhepäivähoidon huonona puolena on ollut juuri varahoito. Meillä on ollut huono tuuri, kun poitsu on ollut neljän kuukauden aikana jo neljässä eri paikassa hoidossa vakituisen hoitajan sairaslomien vuoksi. :(

Share this post


Link to post
Share on other sites
Perhepäivähoito. Mä en noin pientä halunnut vielä laittaa isoon päiväkotiin, kodinomainen ympäristö vähän pienemmällä porukalla oli vuoden ikäiselle mun mielestä sopiva vaihtoehto ja pienessä ryhmässä hoitaja ehtii huomioida kaikkia lapsia yksilöllisemmin.

 

 

Just samaa mieltä! On kyllä ollut meijänkin poitsulle hyvä ratkaisu. Ja meijän kunnassa ne kyllä suositteli ehdottomasti vuosikkaalle perhepäivähoitoa. Ehkä sit joskus isompana voisin ajatella päiväkotiakin, mut tähän tilanteeseen toi on just passeli hoitomuoto. Ei oo sit niin tarkkaa noi ruoka-ajat ja nukkumisajat.

Edited by M.E.K

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä Hetukka aloitti hieman päälle 1-vuotiaana perhepäivähoitajalla, sillä syyllä etten halunnut laittaa häntä vielä niin pienenä päiväkotiin. Hoitaja oli tosi ihana, vanhempi nainen, jolla synkkäsi lapsemme kanssa tosi kivasti. Hänestä näki, että hän oikeesti tykkää työstään lasten parissa. Ja taas lapsesta näki sen, että hän viihtyi ja tyytyväisiä oltiin me vanhemmatkin.

 

Hetukan olessa 2,5 -vuotias muutettiin suuremmalle paikkakunnalle ja hain lapselle hoitopaikkaa päiväkotiin.Perhepäivähoitopaikkoja ei tuolloin olisi ollut edes tarjolla. Ja toisaalta ajattelin että päiväkodissa oli helpompi noudattaa viljatonta ja maidotonta ruokavaliota kuin uuden perhepäivähoitajan. Onneksi näin valittiin koska ei mennyt kaunkaan kun ruoka-aineallergioita tuli lisää.Tyttö on viihtynyt hyvin päiväkodissa, eikä sairastamisiakaan ole ollut yhtään sen enempää kuin aikaisemmin.On paljon kavereita ja virikkeitä ihan eri tavalla kuin perhepäivähoitajalla ja edelleen ollaan hoitoon tyytyväisiä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on lapset menneet päiväkotiin kun ovat täyttäneet kaksi vuotta. Päiväkotiin päädyttiin siitä syystä että niiden toiminta on kontroloidumpaa, sekä englanninkielistä vaihtoehtoa päiväkodille ei juurikaan ole.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Perhepäivähoito. Täällä maalla ei päiväkotia edes ole joten tuo on ainoa vaihtoehto. Ja meille erittäin hyvä sellainen. Täällä lapset ovat siis perhepäivähoidossa siihen asti kun menevät kouluun (siis myös eskavuonna ovat iltapäivät perhepäivähoitajalla).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Päiväkoti. Ekat 7 kuukautta mun töihin menon jälkeen on ensin kotihoidossa sukulaisen kanssa ja sen jälkeen menee päiväkotiin. Tuo kotihoito on ihan ykkönen tässä ikävaiheessa, mutta tuollainen 1,5 vuotias on ihan ok viedä jo muiden lasten seuraan.

 

Perhepäivähoitajaa meille tarjottiin ensisijaisena, mutta ei otettu paikkaa vastaan vaan pitkitettiin hoitoon menoa, jotta saadaan tuo päiväkotipaikka. Mä en halua viedä perhepäivähoitajalle ja en vähäksi aikaa ainakaan, kun en halua myöskään vaihtaa hoitopaikkaa usein. Joten nyt saatiin tuo haluamamme päiväkotipaikka ens vuoden alusta, johon asti on kotihoidossa mummun kanssa.

 

Perhepäivähoitajalle viemisessä painaa varmaan paljon mun ja miehen omat kokemukset, kun kummallakaan ei oo ollut lapsena hyviä kokemuksia perhepäivähoidosta, mutta päiväkodista taas on. Faktoja sitten on juurikin nuo hoitajan lomat/sairastelut jne. jolloin olisi aina sijoitus ihan vieraaseen tarhaan! Tuntuu kovin isolta stressiltä tuollaiselle pienelle. Päiväkodin kontrolloitu ympäristö on myös iso juttu, kun siellä ei voi kukaan hoitaja sooloilla vaan mennään yhteisillä säännöillä. Jos joku hoitaja ei jaksa, niin aina löytyy joku joka jaksaa. Perhepäivähoidossa olisi toki painanut plussana pienempi ryhmä ja rauhallisempi olo. Myöskin lapsen henk.koht huomioiminen saattaa olla helpompaa, kuin lapsia on niin vähän. Mutta mä oon jotenkin tosi pimee varmaan, mutta mua huolettaisi jättää lastani koko päiväksi vieraan ihmisen omaan kotiin hoitoon, kun en tiedä mitä siellä tapahtuu. En mä nyt pelkää, että lapsia pahoinpidellään tai mitään, mutta se, että jos hoitaja tekeekin vaan omia juttujaan. Ei leiki tai pidä sylissä lapsia, vaan siivoaa tai lukee vaikka lehteä koko päivän. Mistäs sitä tietää :rolleyes: Todennäköisesti tälläisiä tapauksia on HYVIN vähän, jos lainkaan. Mutta musta tuntuu paremmalle viedä päiväkotiin. Vaikka viime aikojen uutisoinnin perusteella ei taida kauheen kontrolloitua olla sielläkään, kun voidaan pakkosyöttää kuukausitolkulla lapsia yms. :unsure:

Edited by Agatha.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän poika on päiväkodissa. Perhepäivähoitajaakin mietin, mutta tyrmäsin sen sitten samoista syistä mitä Agatha tuossa edellisessä viestissä mainitsi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä en vielä tiedä minkälaisen hoitopaikan meidän poika saa mutta pidän kyllä pph:ta ehdottomasti ensisijaisena. Minusta kodinomainen ympäristö yhden tutun hoitajan ja muutaman lapsen kanssa tuntuu vain pienelle paljon pehmeämmältä hoitomuodolta kuin päiväkoti jossa on kuitenkin hulinaa ja hälinää paljon enemmän. Ehkä olen naiivi, mutta en usko että nykyisistä perhepäivähoitajista kovin moni olisi mitenkään inhottava, sen verran raskasta työtä pienellä palkalla tekevät että eiköhän siinä pidä olla kutsumus takana. (Kuulemani kauhujutut perhepäivähoitajista sijoittuvat kaikki aikuisten kertojien lapsuuteen, josta on kuitenkin kulunut aikaa jo vähintään 20 vuotta, kyllä ne tarhatkin oli tuohon aikaan monet aika hurjia paikkoja.) Toki tuo sijaishoitojärjestely voi olla hankalaa ja ajattelisin ehkä asiasta toisin ellei meillä vois isovanhemmat tarvittaessa paikata jos hoitaja sairastuu eikä haluta viedä lasta vieraaseen sijaishoitoon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Päivittelen tilannetta nyt kun neiti on ollut perhepäivähoidossa kotvasen. Hoitomuoto vaikuttaa aivan täysosumalta, pieni kotoisa ryhmä, ihana omakotitalon piha leikkipaikkana, paljon retkiä esim läheiseen metsään ja muutenkin tosi samanlaista meininkiä kuin meillä kotona. Tietenkin hoitajan persoona ja henkilökemiat vaikuttavat asiaan- minusta tuntuu että hän aidosti pitään työstään ja hoitamistaan lapsista. Ihania havaintoja hän tekee meidänkin tytöstä. Varahoitojuttu on tietty se kurja puoli mutta onneksi hoito on läheisessä ryhmiksessä jossa käyvät muutenkin välillä leikkimässä joten paikka tulee tutuksi :). Lisäksi saamme aika hyvin hoidon järkättyä muulla tavalla jos hoitajalla on loma tmv ennalta tiedossa olevaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

perhepäivähoidossa aloitteli 1.7v. Pidän, että on kodinomaisempaa ja kun poika on allergien niin tiedonkulkuun ei tule katkoja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yksityisessä päiväkodissa aloitti vuoden ikäisenä. Valitsimme päiväkodin siksi, että perhepäivähoitajan valitseminen olisi ollut sian säkissä ostamista. Kun ei ole mitään kokemusta, ennakkotietoja tai suosituksia tuttavilta, niin katsoimme päiväkodin olevan riskittömämpi vaihtoehto. Lisäksi ei tarvita varahoitopaikkaa, kun päiväkodissa on aina tuttua henkilökuntaa paikalla. Valitsemamme päiväkoti on pieni ja kodinomainen. Poika on viihtynyt siellä mainiosti :).

 

Mikäli tutun tuttu olisi jatkanut työtään yksityisenä perhepäivähoitajana jo nyt syksyllä (eikä vasta ensi keväänä), olisin yrittänyt saada pojan hänelle hoitoon.

Edited by Rogue

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tyttö aloitti perhepäivähoidossa 1v 9kk ikäisenä. Valitsimme perhepäivähoidon, koska pieni ryhmä ja kodinomaisuus tuntui hyvältä. Ja todella tyytyväisiä olemme olleet! Tyttö ei ole sairastellut ja on viihtynyt tosi hyvin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Päiväkoti. Halusin ehdottomasti, että toiminta on ns. valvottua, eli että paikalla on useampi kuin yksi hoitaja kerrallaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Poika on ryhmäperhepäiväkodissa. Pieni ryhmäkoko oli tärkeä (ryhmässä nyt 6 lasta, max. on 8).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Poika on perhepäivähoidossa. Meillä on mieheni kanssa positiivinen kuva perhepäivähoitajista. Otettiin myös selvää tulevan hoitajan "sairastelu" historiasta ennen lopullista päätöstä. Poika meni vuoden ikäisenä hoitoon ja ollaan oltu todella tyytyväisiä. Hoitaja ei ole ollut sairaana kuin kaksi päivää ja nekin päivät pystyin itse hoitamaan pojan kotona. Hyvä ja toimiva varahoito on lähellä perhepäivähoitajan kotia, mutta sinne emme ole vielä päässeet tutustumaan. Nyt joulukuussa poika joutuu varahoitoon viikoksi kun hoitajalla on kahden viikon loma enkä itse saa kuin viikon loman töistä jolloin voin olla pojan kanssa viikon kotona.

Perhepäivähoitaja valitiin hoitomuodoksi sen "lempeyden" vuoksi. Emme olisi pystyneet laittamaan poikaa päiväkodin suureen maailmaan vaikkakin ei sielläkään ne ryhmät kovin isoja ole. Perhepäivähoitajan valintaan vaikuttivat myös sijainti. Nyt meillä on vielä melkoinen matka (täytyy kulkea autolla) hoitoon, mutta muuton jälkeen on hoitoon kävelymatka. Ja myös pojan isovanhemmat asuvat aivan lähellä hoitopaikkaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Menee tiistaina päiväkotiin! Syyt taitaa olla, että kumpikaan meistä ei pääsisi hakemaan tyttöä ennen klo 17 ja muutamana päivänä on vielä 18 asti. Sit on tuo jos hoitaja sairastuu ni mihi sit joutuu ja se, et yleensä päiväkodissa on edes yks kiva hoitaja ja vähän valvottua toimintaa!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now