-Heidi-

Mikä hoitomuoto


162 posts in this topic

Eli missä hoidossa teillä lapset on, tai mihin haluaisitte lapsenne?

 

Kotivaihtoehdoissa on että hoitaa itse kotona tai että kotona hoitaa joku muu, hoitotäti, mummu tms.. muut onkin ihan selvät.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Päiväkoti. En jostain syystä luota perhepäivähoitajiin (ehkä jo siksi, että heitä ei kukaan tavallaan voi vahtia, kun ei ole toista aikuista siinä vieressä). Teemu on todella sosiaalinen otus, joten päiväkoti oli selvä valinta siinäkin mielessä, kun eivät nuo rahat riittäneet kotona hoitamiseen. Hienosti on mennyt :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meiän tyby on perhepäivähoitajalla. Se tätsy on ihana ♥ Tosi hyvin huolehtii kaikesta. Lapsia on yhteensä 4, kaikki 1-3v vanhempia kun meidän tyby, mutta likka pärjää sielä hienosti, kun on vanhemman oloinen kun oikeasti on. Tyby on viihtynyt hyvin ja me olemme olleet enemmän kuin tyytyväisiä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä lapsukainen on perhepäivähoitajalla ja hyvin on mennyt. Kokemusta on myös päiväkodissa, josta saatiin niin railakas tauti (pneumokokki), joka meni ohi vasta sairaalareissulla eikä sitten enää päiväkotiin mentykään vaan siirryttiin suoraan perhepäivähoitajalle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä tykkään perhepäivähoidosta. Päiväkodissa on musta jotensakin liikaa hässäkkää ja tuntuu, että tädit ei kerkeä panostaan niin paljon kaikkiin lapsiin. Esikko on nyt osapäiväisenä perhepäivähoidossa ja syksystä on molempien lasten tarkoitus mennä kokopäiväisesti perhepäivähoitoon :).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoinen jäi kotiin samalla kun itse jäin äippälomalle. Sitä ennen hän kerkisi olla vuoden verran päiväkodissa, johon oltiin tosi tyytyväisiä. Perhepäivähoitajien kanssa on vähän arpapeliä, suurin osa on varmasti erinomaisia, mutta jos ei ole, niin tosiaan kukaan ei sitä kontrolloi. Perhepäivähoidon huonompi puoli on lisäksi se, että jos hoitaja sairastuu tai on lomalla, niin lapsi pitää kiikuttaa vieraammalle varahoitajalle. Mutta on perhepäivähoito varmasti leppoisampi ja kodinomaisempi vaihtoehto. Eikä tosiaan taudit jyllää ehkä ihan samalla volyymilla kuin isossa päiväkodissa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän typy on toistaiseksi kotihoidossa, hoidetaan miehen kanssa puoliksi. Jossain vaiheessa sitten jonnekin ulkopuoliselle, ehkä vuoden päästä? Ei olla vielä päätetty, mihin menisi, mutta oon viime aikoina kallistunut enempi päiväkodin kannalle. Vaikka kyllä perhepäivähoidossakin olisi puolensa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kotona hoidetaan lapset vielä parisen vuotta, jolloin esikoinen on 4 vuotta. Siihen asti saadaan kotihoidontukea nuoremmasta lapsesta. Olen osa-aikaisesti töissä ja mies hoitaa lapsia minun töissä ollessa. Saa nähdä mihin laitetaan hoitoon sitten kun sen aika on. Onneksi ei tarvitse vielä vähään aikaan sitä päätöstä miettiä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidan 2,5 -vuotias on paivakodissa ja tuntuu hyvin viihtyneen. Tassa lahistolla ei ollut pph:ta, paivakoti taas 5-10 min kavelymatkan paassa. Joten etaisyys meilla ratkaisi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä pojat ovat kotihoidossa näillä näkymin ainakin siihen asti, kun kakkonen täyttää kolme ensi vuoden kesäkuussa. Tän vuoden tammikuusta lähtien pojat ovat olleet päivisin mun kanssa ja iltaisin miehen kanssa. Olen siis hoitovapaalla, mutta nykyisin myös iltatöissä. Yli 3,5 vuotta olin siis kotiäiti, mutta ei mua vissiin enää sellaiseksi voi sanoa :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Perhepäivähoito. Mä en noin pientä halunnut vielä laittaa isoon päiväkotiin, kodinomainen ympäristö vähän pienemmällä porukalla oli vuoden ikäiselle mun mielestä sopiva vaihtoehto ja pienessä ryhmässä hoitaja ehtii huomioida kaikkia lapsia yksilöllisemmin. Tyttö on tykästynyt hoitajaansa ja kavereihinsa kovasti ja iloisena menee aina hoitoon. Ehkä sitten isompana päiväkoti voisi olla hyvä vaihtoehto.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Poika on perhepäivähoitajalla ja täti on aivan ihanaa. Haettiin päiväkotiin mutta ei ollut silloin tilaa muualla kun perhepäivähoitajalla ja nyt en ikinä vaihtas pois.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Päiväkotiin haen paikkaa, ihan siitä syystä että vanhin on jo 6.v ja menee eskariin syksyllä. Nuorin on vasta 1.5v mutta en kyllä halua viedä lapsia moneen eri paikkaan hoitoon. Sisarusryhmä olisi ihana pienimmälle, mutta isommille kaveriseura on tärkeää. Sisarusryhmässä ei varmaan monta samanikäistä olisi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Poika aloitti "hoitouransa" 1-vuotiaana ryhmäperhepäivähoidossa/päiväkodissa, mutta vaihtoi pian perhepäivähoitoon.

Perhepäivähoito on meidän tapauksessa ollut lapselle parempi vaihtoehto, sillä poika on hieman ujo ja hiljainen ja suuressa ryhmässä oli ihan hukassa. Hoitoon jäi välillä itkien jne. Perhepäivähoidossa taas on ollut paljon vapautuneempi ja jää hoitoon mielellään. Lisäksi hoitotäti on aivan ihana, kuin myös hoitoryhmä. :) En vaihtais lasta pois tuolta, ellei pakko ole.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tällä hetkellä hoidan itse muksuja kotona (tosin juuri nyt toinen nukkuu ja toinen kattoo telkkaa, HÄ!!). Syksyllä menevät sitten päiväkotiin (todennnäköisesti, mitään tietoahan kunnalta ei vielä saa). Ollaan siis ensisijaisesti haettu lähipäiväkotiin, sitten seuraavaaksi lähimpään ja sitten pph:lle. Tosi vaikea päätös oli, pienempi on tosi arka ollut (onneks nyt on reipastumassa, tuntuu paljon paremmalta ajatus hoitoon viemisestä). Isompi taas todellakin tarvitsee ikäisiään kavereita, diggaa kerhoa ihan täysillä. PPH ois paras, jos siellä ois samanikäisiä tai sitten pph veis esikkoa kerhoon, mutta kunnallisella näitä ei oikein voi valita.

 

Esikko muuten oli ennen kakkosta hoidossa kotona/kaverilla. Meillä oli siis toisen perheen kanssa yhdessä palkattu hoitaja, ja hoito tapahtui vuoroviikoin molempien kotona.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän 4-vuotias esikoinen ja 2-vuotias keskimmäinen ovat hoidossa samassa ryhmiksessä. Ryhmässä on 13 lasta, joista jostain sattuman oikusta vaan 3 tyttöä. Kuopus joutuu luultavasti aloittamaan hoitouransa heti mun äitiysvapaan päätyttyä syyskuussa, toivottavasti samassa paikassa.

 

Meillä esikoinen aloitti 10 kuukauden ikäisenä päiväkodissa, jossa ehti olla vuoden ennen kuin keskimmäisen synnyttyä jäi kotiin. Sen jälkeen esikoinen oli ensin pari kuukautta eri päiväkodissa, kunnes aloittivat keskimmäisen kanssa yhtäaikaa tuossa ryhmiksessä. Hyvin nuo hoidossa viihtyvät ja etenkin esikoinen on jo sen ikäinen, että huomaa, että tarvitsee ikäistään seuraa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on toistaiseksi mummojen hoitamana kotihoidossa. Vajaan puolen vuoden kuluttua menee ryhmikseen tai perhepäivähoitajalle, riippuen siitä suostuuko kukaan pph ottamaan hoitoon aamukuudelta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kotihoito olisi ollut ihanne vaihtoehto mutta töihin oli mentävä. Katsastelimme myös hoitajia kotiin, mutta siihen hätään ei ketään sopivaa saanut. Poitsu on pienessä päiväkodissa ja on viihtynyt huippuhyvin alusta saakka. Se onkin ainut asia mikä on lievittänyt mun huonoa omatuntoa siitä, että lapsi joutui hoitoon jo reilun vuoden iässä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lapset ovat päiväkodissa, mutta vapaapäiviä on molemmilla useita kuussa. Hoitoajat määräytyvät miehen vuorotyön mukaan, ja mahdollisimman paljon pidetään lapsia kotona. Uuden äitiyslomani alkaessa lapset jäävät taas kotiin kanssani.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me valittiin päiväkoti, monestakin syystä: käyvät paljon retkillä, päiväkodissa paljon tapahtumia, mm. isovanhempien ystävänpäiväjuhlat, paljon lapsia (poika on tosi sosiaalinen tyyppi) ja muutenkin paljon kaikkea tekemistä. Myös ruokavalio vaikutti asiaan kun on maidottomalla ruokavaliolla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

kotona tällähetkellä lasten kanssa, toivottavasti pikkukolmonen ilmoittaisi pian itsestään niin ei tarvitsisi hoitopaikkoja ruveta vielä etsimään.. tyttö (5v) on kerhossa 2x viikossa ja harrastaa taitoluistelua,harjoitukset 1xviikko... sitten käydään perhekerhossa joten poikakin (1.5v)saa ikäistään seuraa..mulla on ollu tavoitteena voida olla kotona siihen asti että lapsi olisi sen 2v..

Share this post


Link to post
Share on other sites

1v tyttö on kotona äidin kanssa. Syksyllä palaan töihin ja silloin mies jää hoitovapaalle eli kotihoito jatkuu. Tehdään näin, koska se tuntuu hyvältä ja suunnitelmien mukaan pärjätään myös taloudellisesti niin, että vain toinen on töissä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now