-Heidi-

Mikä hoitomuoto


162 posts in this topic

Päiväkoti. Koska on epäsäännölliset työajat toisinaan ja ei ole yhden ihmisen henkilökemioista kiinni toimiiko homma (mm. tykkääkö lapset, kestovaippojen käyttö, yllättäen muuttuneet työvuorot..) Onhan niissä aina enemmän hälinää mutta tämän olen kokenut nyt parhaaksi vaihtoehdoksi meille :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on tytöt nyt menossa päiväkotiin. Vanhempi on siis pian 3-vuotias ja nuorempi 1 v 3 kk. Paljon valinnan varaa ei täällä ole, etenkin kun tarvii kahdelle paikan ja mieluusti vielä saman katon alta. Meidän tytökin menevät johonkin ihan uuteen, vasta tammikuussa aloittavaan ryhmään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

päiväkoti, koska lapset jo 3 ja 4 vuotiaat oppivat isommassa ryhmässä oloa, saavat rohkeutta ja samanikästä seuraa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän lapset ovat (helmikuusta alkaen) hoidossa päiväkodissa neljänä päivänä viikossa, yhden päivän olen heidän kanssaan kotona osittaisella hoitovapaalla.

 

Meille tämä on ollut paras ratkaisu. Lasten päiväkoti sijaitsee vain n. 200m päässä meiltä ja on pieni ja kotoinen, yhteensä lapsia päiväkodissa on vain parikymmentä. Hoitajat ovat meille tuttuja ja pidämme kovasti heistä. Lisäksi itse en ole sen tyyppinen, että jaksaisin olla vain kotona montaa vuotta, mutta lyhyemmän viikon ansiosta työt eivät stressaa liikaa ja saan olla melko paljon lastenkin kanssa :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hain aluksi päiväkotiin, mutta antoivat perhepäivähoitopaikan enkä enää edes voisi harkita päiväkotia. Täti on ihana ja Lucas viihtyy loistavasti (kertaakaan ei ole tarvinnut itkien jättää, ei edes ekoina päivinä). Harmi vaan, että muutamme kuukauden päästä, mutta ilokseni sain kuulla, että myös uudella paikkakunnalla Lucakselle on varmistumassa perhepäivähoitopaikka.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun iltatyö loppui viikko sitten. Pojat ovat olleet kerhossa koko syksyn ja se jatkuu ensi viikolla. Sitä on kolmesti viikossa kolme tuntia kerrallaan. Mun työnhakua rajoittaa se, että työ pitäisi olla illalla ja max. kolme kertaa viikossa ja tietty vakioillat, mutta ei viikonloppuna. Esikoinen aloittaa esikoulun tänä vuonna. Jos vain on mahdollista, haluisin, että kuopus voisi jatkaa kerhossa vielä kaksi vuotta eli esikouluun asti. Saa nähdä miten käy, koska siihen vaikuttaa kahden ihmisen työt, muut menot, hoitovuorot, asumiset ja moni muu asia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

päiväkoti. Käytännöllistä, monta hoitajaa ja paljon kavereita. Meillä norm. päivätyöt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Päiväkodissa parasta on ikäisten, ja vanhempien, lasten seura. Sosiaalinen tapaus tarvitsee kumppaneita ympärilleen. Nauttii kovasti ryhmästä, ei ole paluuta enään perhepäivähoitoon...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Halusin tytön perhepäivähoitoon ja onneksi sain paikan. Paikka on meiltä n. 300 m päässä ja hoitaja on todella mukava ja tuntuu pitävän työstään ja kemiat kohtaa hyvin. Hoitaja ei ole ollut kuin pari päivää sairaana, isäntäperhe on jonkin verran syksyllä sairastellu, joten silloin on mummo tullut hoitamaan meidän tyttöä kotiin. Tähänkin on tulossa muutos niin, että meidän kämpästä tehdään varahoitopaikka. Haluttiin perhepäivähoito, koska tyttö on selvästi arka isoissa ryhmissä ja saattaa pelätä päällekäyviä lapsia. Pph:ssa viihtyy hyvin, yksi samanikäinen kaveri ja kaksi vanhempaa. Ja itse olen ollu lapsuuden perhepäivähoidossa ja tosi hyvät muistot on jäänyt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

kuopus äidin kanssa kotona, esikoinen 15pv kuusta päiväkodissa puheen vuoksi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän poika on yksityisessä perhepäivähoidossa. Ollaan miehen kanssa molemmat oltu lapsena pph:lla ja on jäänyt ihanat muistot, minä pidän edelleen yhteyttä hoitotätiini. Halusimme pojan pieneen ryhmään myös siksi, että aloitti hoidossa ollessaan vain reilun vuoden ja koska on arka isoissa ryhmissä. Hoitoa on takana ensimmäinen viikko ja hienosti on mennyt, tullaan oikein hyvin juttuun hoitotädin kanssa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Perhepäivähoito.

Tosikko oli hoidon alkaessa nipin napin vuoden, haluttiin mahdollisimman kodinomainen hoitomuoto. Esikko oli tuolloin 2,5v ja oli ollut vain kotihoidossa, joten hänenkin takia perhepäivähoito tuntui kivuttomimmalta vaihtoehdolta.

Onnistuttiin saamaan hyvä hoitopaikka ihan naapurista, hoitomatka on 200m! 2,5v hoitorumbaa takana eikä valittamista. Esikko käy kaksi kertaa viikossa seurakunnan päiväkerhossa (hoitotäti kuljettaa) ja saa näin ikäistään seuraa & erilaista aktiviteettia. Ensi vuonna onkin eskarin aloitus ajankohtaista, joten silloin molemmat muksut siirtyvät päiväkotiin, ellen satu itse olemaan kotosalla ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vastasin: koti (joku muu kuin itse)

 

Poika on mummillansa hoidossa naapurissa! lipsrsealed.gif Eli melkein kuin kotonaan.. grin.gif

 

Mummi eli minun anoppi on entinen perhepäivähoitaja/kerhon vetäjä ja on hoitanut kaikki omat viisi lastansa kotona ja myös

mieheni sisarusten lapset ja nyt on meidän lapsen vuoro. Romeon serkut ovat aina silloin tällöin vielä mummilla hoidossa mutta

ei näin "täysipäiväisesti" enää kuin meidän lapsi.. biggrin.gif

 

Meille ei edes tullut mieleenkään laittaa lasta muualle hoitoon kun se oli jotenkin itsestään selvyys jo ennen lapsen syntymää

että lapsi menee mummille hoitoon ja varsinkin kun mummi oikein odotti että milloin palaan takaisin työelämään ja lapsi pääsee

hänelle hoitoon.. happy.gif

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vastasin perhepäivähoito. Olen tosin vielä pojan kanssa kotona, mutta syksyllä alkaa päivähoito ja hoitomuotona on perhepäivähoito. Haluttiin ehdottomasti näin, poika on silloin 1v 5kk ja mielestäni perhepäivähoito on sen ikäiselle ihanteellisin vaihtoehto oman kodin jälkeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

08/06 syntynyt poitsumme on tällä hetkellä perhepäivähoitajalla, mutta haluaisin hänet jo päiväkotiin.. Ei vain taida olla mahdollista meidän kunnassamme, täällä päiväkotipaikan saavat lähinnä vain eskarilaiset.

Share this post


Link to post
Share on other sites

esikko päiväkodissa. perhepäivähoitajalla kukaan ei kontrolloin päivittäistä toimintaa. jos kohdalle osuukin ns huono hoitaja, sen huomaamiseen menee pidempi aika, ja on hankalampaa selvittää. päiväkodissa työntekijät kuitenkin toimivat työryhmänä. mätiä on sielläkin, mutta helpompi puuttua, ettei lapsen tarvitse kärsiä.

 

pienempi (6kk) on kotihoidossa nyt siihen asti että menevät sit syntyvän kolmosen kanssa päiväkotiin.

 

ja päiväkoti siksikin, että esikolle ainakaan ei olisi rittänyt 3 kaveria vaan sosiaalinen tapaus tarvitsee toimintaa, ja enempi ihmisiä ympärilleen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tällä hetkellä kaikki lapset ovat kotihoidossa; nyt mun kanssa ja toukokuun alusta miehen kanssa. Aikaisemmin pojat olivat perhepäivähoitajalla, koska emme jaksaneet viedä kahteen paikkaan ja kakkonen oli 11 kk, kun meni hoitoon. Oli siis liian pieni tarhaan meidän mielestä. Olemme muuttamassa ja esikoinen aloittaa ensi vuoden alussa tarhassa, kun olemme asettuneet uuteen kotipaikkaan. Kakkonen menee samaan tarhaan, kun täyttää 4. (Eivät ota alle 4-vuotiaita siihen tarhaan)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tyttö menee yksityiseen (taidepainotteiseen) päiväkotiin elokuussa. On silloin 2v3kk. Haluttiin juuri tuonne positiivisen palautteen vuoksi ja siksi että siellä pienten eli alle 3v ryhmässä on ainoastaan 6 lasta. Ja muutoinkin lapsia vain 26 koko pk:ssa. Tyttö on toistaiseksi vähän arka kerho- yms piireissä joten uskon, että pieni ryhmäkoko on hälle hyväksi. Ja sitten toisaalta oppii niitä toisten kanssa olemisen taitoja samalla.

Niin ja on viikosta tosiaan vain kolmena päivänä päiväkodissa.

Edited by Gurmeli

Share this post


Link to post
Share on other sites

meillä poju hoidossa yksityisessä liikuntapainoitteisessa päiväkodissa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tällä hetkellä pojat ovat päivisin joko kotona mummin hoidossa tai mummilassa. Näin jatketaan vanhempien kesälomiin asti eli juhannukseen. Tämä siitä syystä, ettemme halunneet nuorempaa heti 1-vuotiaana kodin ulkopuolelle hoitoon. Mieluiten hoitaisin itse kotona mutta talolaina pukkaa päälle...

 

Lomien jälkeen elokuun alkupuolella pojat siirtyvät kodin lähtistöllä olevaan ryhmäperhepäivähoitoon ja ainakin tutustumisen perusteella olen tyytyväinen, että saatiin pojat sinne. Kriteereinä olivat poikien saaminen samaan ryhmään ja sijainti (ei tarvitse autoa kuljetuksiin). Lisäplussana on se, että uskon ryhmiksessä yhdistyvän päiväkodin ja pph:n parhaat puolet. Lapset ovat eri ikäisiä jolloin pienemmille on enemmän sylittelyaikaa, sama ryhmä molemmille pojille, hoitoon tarkoitetut tilat (kodinomainen muttei kenenkään koti), hoitajilla on tukea toisistaan (jaksaminen parempaa), enemmän valvovia silmiä, koulutettu omahoitaja, ruoka ja siivous hoituvat kunnan puolesta, eli hoitajat voivat paremmin keskittyä lapsiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Poika oli 2-vuotiaaksi kotona ja sen jälkeen puolipäiväisesti yksityisessä päiväkodissa. Ryhmässä on vain 7 lasta ja 2 lastentarhanopettajaa ja viihtyy erinomaisesti :girl_smile: Täyttäessään 3v. syksyllä siirtyy sitten isompien ryhmään ja päivät pitenevät muutamalla tunnilla.

 

Tulevankin lapsen haluaisin pitää kotona siihen 2 vuoteen asti. Sen jälkeen ainakin esikko alkoi kaivata leikkiseuraa, joten päiväkoti oli paras vaihtoehto.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoinen oli 1-2 vuotiaana päiväkodissa ja nyt molemmat menevät syksyllä tarhaan. Perhepäivähoitoa emme missään nimessä olisi halunneet kun hoitaja voi olla minkälainen tahansa ja omasta (työ)kokemuksesta isommat lapset (yli 3v.) oppivat päiväkodissa sosiaalisemmaksi kuin pph:ssa. Pienemmille lapsille pph saattaa hyvinkin olla paras paikka, me vaan emme koe sitä omaksemme.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kotona hoidan pikkulapsi-vaiheen yli. Jos olisi pakko laittaa hoitoon, niin luultavasti perhepäivähoitoon....itse olen ollut ja omalla kohdalla hyväksi kokenut ja luulen, että nimenomaan pienelle lapselle "kotiympäristö" saattaa olla mukavampi. Mikäli kuitenkin ennen kouluun menoa lapset hoitoon menevät, niin käytännössä sitten varmaan tarhaan, koska ovat siinä vaiheessa sen ikäisiä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hakemukseen jo laitoin molemmille lapsille perhepäivähoidon vaihtoehdoksi.

Poika oli osapäivähoidossa kevään perhepäivähoidossa ja tykästyin kovasti hoitajaan, joten hain tottakai jatkoa samaan hoitopaikkaan tutulle hoitajalle nyt, kun molemmat lapset aloittaa kokopäiväisen hoidon minun koulun takia.

 

Kovasti jännitettiin sitä, että saadaanko poikaa enää perhepäivähoitoon, koska meidän pienessä kylässä yli kolmevuotiaita ei mieluusti enää kuulemma laitettaisi täyttämään alle 3v. paikkoja perhepäivähoidossa. No pääasia, että saimme toivomuksemme menemään läpi ja molemmat lapset pääsee samalle hoitajalle samaan pph-ryhmään. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now