Vervetti

Varhaisraskauden ultra

386 posts in this topic

Mäkin oon sitä mieltä että jos vähääkään mieltä askarruttaa että onko kaikki ok, niin sillon pitää mennä varhaisultraan.

 

Itse kävin eilen (rv 6+4) yksityisellä Seinäjoen Lääkäritalolla ja vietin sielä 30min, hintaa tuli ennen Kela-korvauksia 160e. Ajan varasin siis niukan verenvuodon (viikossa max. ruokalusikallinen) takia. Gyne löysi 2,5cm pitkän soikion mallisen möhkäleen mutta ei alkiota. Laittoi lähetteen sairaalaan ja hippulat vinkuen sinne itseni siirsin. Verikokeet joista tärkeinpänä hCG ja arvo oli reilut 51 tuhatta eli normaali. Ultralla lääkäri löysi saman möhkäleen (jossain sivulauseessa puhui hematoomasta ja saatoin kuulla myös myooma sanan, en tietty osannut kysyä mitään siinä paniikissa) ja mahdollisen alkiokaiun, muttei sykettä. Uusinta kierros 4.1. labran kautta uuteen ultraan ja sit ollaan viisaampia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

heirii, itse kävin Femedassa täälläkin kehutulla Fredrika Forsskåhlilla ja hintaa tuli vajaa 90€. Teki kyselemättä sisätutkimuksen ja ar-ultran, kuvia saatiin mukaan 4kpl ja kelakorvaukset lykkäsivät tiskillä automaattisesti. :) Jos siis pk-seutu on näpsäkkää aluetta, suosittelen Femedaa lämpimästi! Ultran aikaan viikkoja oli 7+6. On se sykkeen bongaaminen kyllä sen satasen arvosta! :girl_in_love:

 

riikkajohanna , voimia! Toivottavasti kaikki on kuitenkin hyvin!!! *halaus*

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jkl ar-ultrasuosituksia? Ei siis mitääntietoa raskauden kestosta, neljäs lapsi. Luulin että mulla on vatsahaava, tein ennen pikkujouluja raskaustestin kuten yleensäkin. Ja plussahan se komeili..

Vai kuinkakohan nopeasti nlan puolesta pääsisi ultraan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ E-P:llä ei ainakaan pääse kun vasta rv 9-10 kunnallisella puolella ultraan. Siis ilman painavaa syytä. Ja toki vaikka mä vuodin, ja vuodan edelleen, ei mua otettu silti neuvolaan ultraan kun ei niiden vehkeillä näy mitään. Siispä suosittelen suoraan yksityiselle menoa jos haluaa mielenrauhan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Itse oon Jyväskylässä menossa Gyne-praxikselle. Jotenkin tuntuu että täällä ei paljon noita paikkoja ole, tai sitten en osaa niitä löytää. Satasen hujakoilla on hinta tuolla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sama vieras, mulla maksoi siellä jonku 180 € ja kelakorvauslaput laitan postiin, vaikka epäilivät, että en sieltä korvauksia saa ja tähän olin varautunutkin. Siis sen ultrahinnan päälle tuli kaikenlaisia lääkärinpalkkioita ja toimistokuluja.. Ei siis mikään halpa keikka, mutta mielenrauhan kannalta tekisin uudelleen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jkl ar-ultrasuosituksia? Ei siis mitääntietoa raskauden kestosta, neljäs lapsi. Luulin että mulla on vatsahaava, tein ennen pikkujouluja raskaustestin kuten yleensäkin. Ja plussahan se komeili..

Vai kuinkakohan nopeasti nlan puolesta pääsisi ultraan?

 

Neuvolastahan voi kysäistä. Riippuu neuvolasta ja terkasta. Meidän neuvolassa on laitteet paikan päällä ja terkka ultraustaitoinen, niin pääsisi mahdollisesti heti, kun rv 8+ oletettavasti oisi täynnä, mutta kaikissa neuvoloissa ei laitteita ole niin niissä tuskin kauhean helposti.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sama vieras, mulla maksoi siellä jonku 180 € ja kelakorvauslaput laitan postiin, vaikka epäilivät, että en sieltä korvauksia saa ja tähän olin varautunutkin. Siis sen ultrahinnan päälle tuli kaikenlaisia lääkärinpalkkioita ja toimistokuluja.. Ei siis mikään halpa keikka, mutta mielenrauhan kannalta tekisin uudelleen.

 

Onpas kauhea hinta! Itse kävin syksyllä tuolla ihan tavallisessagyne tarkastuksessa jossa sitten ultrattiin ja silloin hintaa tuli 160-170e. Eli siinä se ultra nosti tavallisen käynnin hintaa reippaasti, kun tuli ylimääräisenä.

Nyt kun soittelin ja varasin tuon ajan ar-ultraan, niin kysyin samalla hintaa. Hinnaksi ilmoitettiin 95e + 12e käyntimaksu(?), samat on niiden nettisivuilla. Mutta mukaan voi tulla lääkärinpalkkiota tapauksesta riippuen, ja käsitin että  tämä lääkärin palkkio riippuu siitä että mitä muuta tuolla käynnillä tehdään, eli joutuuko esim neuvomaan jossain tai kirjoittamaan reseptiä tms. Lääkärin palkkio on sitten 55e ylöspäin. Sanoinkin miehelle että siellä ei sitten kysellä yhtään mitään ettei tuo hinta tuosta nouse :D Puhelimessa ollut nainen tosin sanoi ettei tuo lääkäri, jolle aika on, yleensä ota palkkiota. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ en minäkään kysellyt mitään ylimääräisiä, aattelin, että jätän ne sit neuvolaan halvemmalla kysyttäväksi :grin:  Mulle kans puhelimessa sanottiin nuo hinnat, kun kyselin kokonaishintaa. Sanoi kyllä, että lääkärit sitten ottaa minkä ottaa ja sitä ei oikein voi ennustaa. Oon kyllä tyytyväinen silti, kun ultrasi munasarjatkin (mulla ei oo niitä koskaan tarkistettu, että missä kunnossa mahdollisesti ovat) ja tarkasti kohdunsuun tilanteen.

Ei tuolla yksityisellä ihan huvikseen käy, ainakaan näillä tuloilla.

Minä vissiin olin sit just sillä "väärällä" lääkärillä, joka otti palkkiot. En usko, että kela korvaa mitään, mutta kokeilen ainakin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^No onpas kyllä epäreilua toimintaa! Jos kerran hinnat ilmoitetaan niin silti menee yli ja reippaasti. Miksei voi olla joku hinta mikä sisältää sen lääkärinpalkkion suoraan ettei tartte arpoa että onko tämä nyt 95e vai 100e kalliimpi. No, menen silti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä kyllä veikkaan, että aika tosi monelle loppusumma tulee yllätyksenä. Jos en ois ite kyselly muista maksuista tuon ultran ja toimistokulujen päälle ni oisin minäkin ollu tosi yllättyny. Ei siis puhunu nuista palkkioista ennenku kysyin, että mitä kokonaisuudessaan mahdollisesti tulee maksamaan. Mut silti, menisin uudelleen :) lääkäri oli mukava ainakin.

Edited by Atiilia

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onpas nuo hinnat kalliita, jotenkin tuntuu ihan rahastukselta. Itse olen käynyt kierukan paikkaa ultraamassa yksityisellä gynellä ja hinta on ollut mehiläisessä se normi 70-80e mitä nyt gynekäynti maksaa. Aikoinaan esikoista odottaessa normi gynekäynnillä sai sen alkuraskauden ultran eikä erikseen ns "ultraa" varattu. Sehän on hetken toimitus ja ei vaadi kummosia laitteita...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Päivitän nyt hintatiedot kun siitä tässä keskustelua oli.

Eli oma käyntini maksoi sen 95e+12e minkä puhelimessa sanoivat. Tehtiin ultra ja puhuttiin vähän. Laittoi myös lausunnon menemään äitipolille että pääsisin sinne nopeammin kuin neuvolan kautta (veren hyytymistekijän takia). Oli ihan hyvä kokemus :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Varasin yksityiselle ultran 21.1., silloin mulla pitäis olla viikoja 6 + jotain. Tarkka aika on hakusessa kun kuukautiskierrosta ei voi päätellä mitään (edellinen kierto 47 vrk ja plussan sain kp52, digitestin mukaan raskaana 3+). Mä olen vaan niin kärsimätön etten jaksa odottaa kauemmas, menen sitten vaan uudestaan ultraan jos ei tollon vielä näy. :) Mua on huolestuttanut alavatsakivut ja kohdunulkoisen raskauden mahdollisuus mutta onneksi kivut tuntuu olevan helpottamassa.


Tein nettivarauksen niin hintaa en voinut kysyä mutta ainakaan viimeksi tää gyne ei ottanut multa mitään maksua vaikka ultrasi munasarjatkin (kollegaetu). Mutta ihan sama mitä maksaa jos maksaa, mielenrauha on sen arvoinen. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä tässä arvon menisinkö yksityiselle ultraan vai ei... Olen ihan pihalla näistä. Koska on ensimmäinen julkisen puolen ultra?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Katso oman äitiysneuvolasi sivulta, onko siellä ohjeellista aikataulua tarkastuksille.

Mun neuvolassa eka ultra on rvk 11-13+6. Oma aikani sinne on, kun olen viikolla 11+3.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla  on ensimmäinen julkisenpuolen ultra ensiviikon perjantaina ja silloin on viikkoja vajaa seitsemän. Tämä johtuu siitä, että olen hormonipuolen hoidoissa niin he haluavat tarkastaa tilanteen

ennen kuin "antavat" minut eteenpäin. Np ultra taitaa olla normaalisti vasta rv11 -rv14 muistaakseni.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tiedetään - olen aivan pihalla.

 

Mitä tarkoittaa np-ultra?

Ensimmäinen neuvola (ja ultra?) 9+1 ja ihan julkisella puolella.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Np-niskapoimu, nt-niskaturvotus. Sama asia. Ja toi nt/np-ultra on yleisesti se eka julkisen puolen ultra, ja viikoilla 11-13. Ekassa neuvolassa (yleensä viikoilla7-9) ei  (yleensä) ultrata, siellä vasta saa sen lähetteen tuohon np/nt-ultraan. Ainakin näin täällä keski-suomessa, voi varmaan toki vaihdella eri paikoissa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Käytäntö taitaa vaihdella eri paikkakunnilla. Olen lukenut monen neuvolan ultraavan, mutta ainakaan minulla ei ensimmäisessä raskaudessa ultrannut kuin SatKs:n lääkärit ja kätilöt.

Yleisen puolen maksuttomat ultrat yleensä ovat vain tuo NP ultra ja rakenneultra.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lahdessa on niin että ensimmäisellä neuvolalääkärin käynnillä, joka on viikoilla 8-10, tarkistetaan raskauden kesto, sikiöiden määrä yms. ultraamalla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eilen kävin ekassa neuvolassa. Eka oli lääkäriaika muusta syystä (lähete yhteen verikokeeseen jota terkka ei voinut määrätä) ja poikkeuksellisesti lääkäri ultrasi mut samalla, kun sanoin että olen hieman huolisssani onko siellä ketään elävää enää. Ilman tuota mun huolta ei olisi ultrannut. Terkan huoneessa taas ei olisi ollut edes ultraa, millä ultrata.

Tuo Lahden malli kuulostaa järkevältä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä edelleen pohditaan, että mennäänkö ar-ultraan (nyt alkamassa 7. rv) vai odotetaanko neuvolan nt-ultraan (ilm. rv 12-13 aikoihin). Luin kyllä ketjua läpi, mutta kysyisin vielä teiltä muilta, mitkä olivat mielestänne ar-ultran hyödyt ja kannattaako sinne mielestänne mennä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mulle itselleni se hyöty oli mielenrauha, et näki siellä jonkun olevan ja elävän. Ei muuta hyötyä, mutta sitäkin isompi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Komppaan Samaa vierasta, tarkoitus oli tietää, että siellä ylipäätään on joku ja elossa ja kaikki sillä hetkellä hyvin. Tulevaisuudestahan tuo ei vielä mitään kerro, mutta ainakin (hetkeksi :D) mielenrauha oli taattu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now