Vervetti

Varhaisraskauden ultra

386 posts in this topic

Kiitos Auringonkukka! :)

 

Tässä suora linkki Varsinais-Suomen lääkäripalveluun (Kaarinassa):

http://www.vslaakaripalvelu.fi/

 

Sivuilta löytyi tietoa ultrauksista eri raskauden vaiheissa ja mitä milloinkin voi sillä selvittää.

Kannattaa käydä katsomassa. (Hintoihin kuuluu muuten aina dvd! :o )

 

Ainakin sivut herättivät luottamusta ja mikä parasta hinnasto oli esillä ja nettivaraus onnistui!

Tosi hyvää palvelua siis. Harmi vain, että sain varattua itselleni ajan vasta kahden viikon päähän eli 8. raskausviikolle <_<

No, sitten ehkä voin lykätä kunnallista ekaa ultraa 13. viikolle asti, jolloin sitten näkee jo tosi paljon.

Edited by SallaS

Share this post


Link to post
Share on other sites
^Tossa linkissä ei taideta puhua ultraamisesta, vaan joistain muista tekniikoista sykkeen havaitsemiseen joita käytetään tyyliin tutkimuslaboratoriossa. En oikein usko, että mikään ultralaite voisi (vielä) olla niin tarkka, koska alkiohan on aivan olemattoman kokoinen noilla viikoilla.

 

Öh, en päivällä yhtään ajatellut, että onhan niitä tosiaan muitakin keinoja tutkia kuin nämä tavallisessa käytössä olevat, eikä mulla siis mitään teknistä asiantuntemusta olekaan, joten siis korjaanpa viestiäni. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja tuolla on muuten vaan kuvia sikiöstä eri vaiheissa

Pregnancy Timeline

 

Musta vk 9 ultra oli aika kiva, kun siinä näki jo vartalon, pään, käsien ja jalkojen alut ja tietysti sen sykkeen. Vk 6 ultrassa oli vain se sykkivä möykky, ja vaikka sekin oli hienoa, oltiin ehkä kumpikin odotettu näkevämme enemmän. Hieno tunne sekin oli, mutta nykytietämyksellä odottaisin kyllä pari viikkoa pidempään, ehkä just viikoille 8-9, jolloin alkaa jo erottua vähän muutakin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kävin ihan vaan mielenkiinnosta ja oman mielenrauhan vuoksi ultrassa viikolla 5.

Kun olin hengittämättä, niin sydänäänetkin kuului!

 

Saatiin pari kuvaa "todistusaineistoksi" 2,7 mm vauvelista ja varmuus siitä, että a) olen raskaana, B) sieltä löytyy kaikki mitä pitääkin ja c) koko paketti on oikeassa paikassa. Kaikki hyvin ja bonuksena tosiaan vielä ne sydänäänetkin, mutta kaipa yhtään aikaisemmin niitä ei olisi pystynyt kuulemaankaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itsekin olen menossa varhaisraskauden ultraan, koska raskausviikkojen arvioiminen on muuten hankalaa (tärppihetki tuntematon, edellinen kierto jäi väliin). Saattaa siis olla, että joudun odottamaan vielä muutaman viikon, koska kannattanee mennä ultrattavaksi vasta kun viikkoja olisi ainakin sen 7-8.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä kävin ultrassa viikolla 5+1 (tuo rv varmistui vasta myöhemmin, silloin luultiin että laskujen mukaan ois ollut rv 6). Siinä mielessä oli tarpeellista käydä, että näki ettei ole kohdun ulkopuolinen raskaus (kun mulla oli kipuja ja vuotoakin). Mutta siellä tosiaan näkyi vain raskauspussi, mutta sikiökaikua ei näkynyt. Oli kyllä elämäni pisimmältä tuntuvat 2 viikkoa jotka odotin ennen seuraavaa ultraa (rv 7+2), jolloin sitten näkyi jo sikiö ja sykekin.

Että ehkä jos ei ole epäilyä kohdun ulkopuolisesta raskaudesta, niin noin aikainen ultra on "turha" ja aiheuttaa ainakin huolta. Mutta toki jokainen tehköön miten parhaaksi kokee! :)

Edited by sasa

Share this post


Link to post
Share on other sites

olen menossa varhaisultraan keskiviikkona koska minulla ei ole hajuakan koska olen tullut raskaaksi. Ovatko teidän miehenne tulleet mukaan varhaisultraan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Meillä oli mies mukana alkuraskauden ultrassa, ja on ollut kaikissa muissakin. Miehellekin raskaus alkoi tuntua enemmän todelta, kun näki sen pienen sykkeen :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kävin ekassa KM:oon päätyneessä raskaudessa ultrassa viikolla 6. Alkio oli normaalin kokoinen, mutta sykettä ei vielä näkynyt, joten uusi ultra viikon päästä. Toisessa ultrassa huomattiin sitten, että ruskuaispussi oli valunut pois ja kohtu oli alkanut pienentyä, joten kyseessä oli keskeytynyt keskenmeno. En tiedä missä vaiheessa tuo olisi tullut vasta ilmi, ellen varhaisultraan olisi mennyt. Joten sinänsä tuo varhaisultra tavallaan nopeutti keskenmenon toteamista ja siten myös uuden raskauden alkamista, jos näin voidaan ajatella.

 

Nyt tässä toisessa raskaudessa en tosin uskaltanut enää varhaisultraan mennä, koska pelkäsin huonoja uutisia niin paljon. NP-ultra jännittikin sitten ihan mielettömästi! Onneksi kaikki oli tällä kertaa hyvin.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ovatko teidän miehenne tulleet mukaan varhaisultraan?

 

Mun mies on ollut mukana jokaisessa ultrassa ja haluaakin olla. Juuri sen takia, että näkee hänkin miten vauva kehittyy ja kasvaa. Tulee koko raskaus todellisemmaksi, onhan tämä meidän yhteinen projekti. Neuvolaan en ole sitä jaksanut ottaa mukaan, se tuntuisi jo työajan tuhlailuta. Siellä kun käydään enempi läpi vain minun vointiani ja otetaan minulta kaikki testit ja mitat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Juu meilläkin mies on tulossa mukaan kaikkiin ultriin ja mä toivoisin, että myös neuvolakäynneille. Varoitin miestä jo tänään että eka ultra tehdään alakautta, se vähän ihmetteli :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voiko varhaisraskauden ultraan päästä julkiselle puolelle ilman mitään erityistä syytä? Siis ihan vaan pyytämällä.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Voiko varhaisraskauden ultraan päästä julkiselle puolelle ilman mitään erityistä syytä? Siis ihan vaan pyytämällä.

 

Rovaniemellä eikä Oulussa ainakaan pääse. Itse kävin suosiolla yksityisellä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla on eka ultra neuvolan kautta varattuna viikolle 11+2. Haluaisin kuitenkin ultraan myös aiemmin, joten olen harkinnut yksityiselle menoa. Kokemuksia Turun lähistöltä ja Turusta otetaan vastaan :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mä suosittelen tässä ketjussa aiemminkin mainittua Varsinais-Suomen lääkäripalvelua, joka tosin sijaitsee Kaarinassa. Ultrasta jäi maksettavaksi 65 euroa, ja mukaan sai pari kuvaa sekä dvd:n, jolle ultra oli tallennettu. Firman nettisivut ( ks. tänne) ovat toistaiseksi työn alla, mutta sitä kautta pääsee kuitenkin ajanvaraukseen. Normaalisti tuolla nettisivuilla näkyy myös hinnasto ja muuta tietoa. Lääkäri oli mies, ja mun mielestäni tosi mukava. Vapaita aikoja näyttäisi tällä hetkellä olevan vain muutama, joten kannattaa varata aika heti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä kävin varhaisraskauden ultrassa viikolla 7+6, koska halusin tietää onko kaikki ok. Ultrassa viikkoja varmistui 6+6 (mulla on kierto 34 päivää) ja sykekin näkyi jo. Hintaa tutkimukselle tuli vajaa 100e ja se tehtiin Espoossa Diacorissa. Mukaan sai pari kuvaakin, josta ei tosin pahemmin mitään erota :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä olen menossa ultraan 6+0 viikoilla. Toivottavasti siellä näkyy jotakin. Voisi tietysti mennä uudemmankin kerran vähän myöhäisemmillä viikoilla :D!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla olisi mahdollisuus päästä ultraan jo 5+5, mutta gynekin varoitteli, että tuolloin ei vielä välttämäti näy sykettä eikä edes sikiötä. Haluttaisiin vain varmistua ennen juhannusta, että raskaus on oikeassa paikassa ja ultraus olisi ilmainen. Syke olisi kuitenkin kiva bonus käynnistä, ja välttäisimme myöhemmän uuden ar-ultran jos sen voisi jo tuolloin mahdollisesti löytää. Osaako kukaan siis sanoa, onko minkäänlaista mahdollisuutta nähdä sykettä vielä rv5+5, vai onko se auttamatta aivan liian aikaista?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Apila, tuo olisi ihan kohtuullisen hintainenkin. Pitääkin ehdottaa miehelle kunhan hän palaa tänään reissusta :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mulla olisi mahdollisuus päästä ultraan jo 5+5, mutta gynekin varoitteli, että tuolloin ei vielä välttämäti näy sykettä eikä edes sikiötä. Haluttaisiin vain varmistua ennen juhannusta, että raskaus on oikeassa paikassa ja ultraus olisi ilmainen. Syke olisi kuitenkin kiva bonus käynnistä, ja välttäisimme myöhemmän uuden ar-ultran jos sen voisi jo tuolloin mahdollisesti löytää. Osaako kukaan siis sanoa, onko minkäänlaista mahdollisuutta nähdä sykettä vielä rv5+5, vai onko se auttamatta aivan liian aikaista?

 

Mulle lääkäri sanoi, että sydän (tai sen alku) alkaa sykkiä n. viikolla 6+0. Tosi vaikea siis sanoa tuosta sun tilanteesta...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos Scarlet. Hilkulla tosiaan oltiinkin.

 

Käytiin tänään ultrassa siis tarkoituksena vain varmistaa, että raskaus on oikeassa paikassa. Kohdusta löytyi kuitenkin 5+5 viikkoja vastaavan 2,4 millisen alkion lisäksi voimakas ja tasainen sydämensyke. :wub: Eli on se mahdollista näemmä, että syke näkyy jo tässä vaiheessa!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heippa, olen menossa ar-ultraan torstaina Tampereen Terveystaloon. Aika hintavalta vaikuttaa, onko kenelläkään omia kokemuksia kyseisestä paikasta? Palvelu? Hinta kelakorvauksen jälkeen :)?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now