Vervetti

Varhaisraskauden ultra

386 posts in this topic

^ Hinta riippuu lääkäristäkin, jolle olette menossa. Muistaakseni maksoi yli 200 euroa, josta Kela korvasi noin 40 euroa. Kelan korvausta emme olisi saaneet, ellei minulla olisi ollut ennen ultraa hieman tiputtelua (syyksi paljastui muuten pieni hematooma) ja siten lääketieteellistä syytä tutkimukselle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Siinä käsityksessä minäkin olin aikaa varatessani, mutta lääkäri kertoi laittavansa ultrauksen syyksi tuon verenvuodon, jotta saamme siitä korvaukset. En olisi edes tajunnut mainita mitään siitä tuhruttelusta, ellei lääkäri olisi erikseen kysellyt siihen mennessä ilmenneistä raskausoireista ja mahdollisista vaivoista. Voihan olla, että tämä riippuu lääkäristäkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Aika jännä. Mullakin oli vuotoa alussa ja kerroin siitä lääkärille, kun kysyi. Se ei kyllä sanonut, että se olisi syynä Kela-korvaukseen, mutta kaikkihan on mahdollista.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kiitos Scarlet. Hilkulla tosiaan oltiinkin.

 

Käytiin tänään ultrassa siis tarkoituksena vain varmistaa, että raskaus on oikeassa paikassa. Kohdusta löytyi kuitenkin 5+5 viikkoja vastaavan 2,4 millisen alkion lisäksi voimakas ja tasainen sydämensyke. :wub: Eli on se mahdollista näemmä, että syke näkyy jo tässä vaiheessa!

 

Hienoa että näkyi :) Onnittelut!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Varasin eilen ajan Terveystalolle varhaisultraan, sain ajan ensi maanantaiksi (5+5), en osannut edes ajatella että hinta olisi yli 200e :huh:

Sellainen 140e miinus kelakorvaus olisi vielä mennyt mutta toi on jo siinä rajoilla että alkaa miettimään, onko sinne tarpeen mennä sittenkään <_<

 

Pitänee hoitaa tilanne niin että mies seisoo tarpeeksi kaukana luukulta, ettei kuule hintaa :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Täällä on keskustelua Tampereen lääkäriasemista, joissa tehdään alkuraskauden ultria. Mutu tuntuma on, että Terveystalo on kallein.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei, olin tänään Tampereella Terveystalossa varhaisraskauden ultrassa. Hinnaksi tuli 166,50 euroa, josta vähennetään Kela-korvaus! Hinta koostui vastaanottomaksusta, joka oli 65 euroa, ultrasta - 90 euroa ja poliklinikkamaksusta, joka oli sen 11,50. Toivottavasti tiedosta apua! Mun mielestä ei ihan hirveästi ollut hinnoissa eroa kun kiertelin ja kyselin. Terveystalo ehkä noin 10 kalliimpi kuin esim. Koskiklinikka.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vuosi sitten oli pihlajalinnassa kela-korvauksen jälkeen 70e. Ja syöpäyhdistyksellä tais olla vielä halvempi. Tän vuoden puolelta ei ole kyllä mitään käsitystä hinnoista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Menin ja siirsin ultraa viikolla eteenpäin, silloin olisi kasassa 6+6 niin varmasti näkee paremmin missä mennään ja pitäisi jo sykekin löytyä :)

 

Aika on Mehiläiseen kun Terveystalolla ei ollut antaa uutta aikaa ennen heinäkuun loppua.

Googlaamalla Mehiläisen varhaisultrakokemuksia, maksettavaa jää alle satanen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
^Mä suosittelen tässä ketjussa aiemminkin mainittua Varsinais-Suomen lääkäripalvelua, joka tosin sijaitsee Kaarinassa. Ultrasta jäi maksettavaksi 65 euroa, ja mukaan sai pari kuvaa sekä dvd:n, jolle ultra oli tallennettu. Firman nettisivut ( ks. tänne) ovat toistaiseksi työn alla, mutta sitä kautta pääsee kuitenkin ajanvaraukseen. Normaalisti tuolla nettisivuilla näkyy myös hinnasto ja muuta tietoa. Lääkäri oli mies, ja mun mielestäni tosi mukava. Vapaita aikoja näyttäisi tällä hetkellä olevan vain muutama, joten kannattaa varata aika heti.
^Eikös Kelan korvaus pitäisi tulla ihan kaikille tuosta ar-ultrasta?

Me käytiin tällä Savonlahdella Kaarinassa esikoisesta ja nyt kakkosesta muutama päivä sitten. (Viime viikolla kun katoin niin aikoja sai vasta elokuussa....) Kuten Apila jo totesi mies on todella mukava ja kaupan päälle saa tosiaan tuon dvd:nkin. Meille jäi myös tuo 65€ maksettavaa omavastuun jälkeen. Mä olin kyllä varautunut tällä kertaa maksamaan täyden hinnan, sillä ennen kuin varasin ajan, soittelin piruuttani Turun muita paikkoja läpi. Oisko ollut Medisonarista, mistä kerrottiin, että tuo Kelan korvaussysteemi on muuttunut muutama kuukausi sitten. Enää ei saa korvausta automaattisesti, vaan lääkärin täytyy kirjata jokin syy Kelalle, miksi korvaus on maksettu. Me oltiin tietysti tyytyväisiä kun nähtiin hinta, enkä sitten tajunnut edes kysyä, että miksi saatiin korvaus. Voi johtua ehkä siitä, että mulla on ollut tiputtelua ja la:kin siirtyi taas yli 10pv kuten viimeksikin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen käynyt nyt jo kahdesti ultrassa, vaikka viikkoja on vasta 8+1 (tickerissä neuvolan laskentatapaa noudatteleva viikkomäärä, mutta oviksesta laskien on pari päivää vähemmän). Ensimmäisellä kerralla ultrattiin kovien kipujen vuoksi viikolla 4+2 ja koska kohdusta ei tietenkään siinä vaiheessa löytynyt vielä mitään, sain uuden ajan kahden viikon päähän eli viikolle 6+2, jolloin löytyi raskauspussi ja 2,9-millinen kaiku, josta lääkäri ei oikein tiennyt, mikä se on, joten taas laitettiin uusi aika. Sykkeitä ei siis ole vielä näkynyt, mutta ylihuomenna on sitten seuraava ultra, jossa lääkärin mukaan se sykekin pitäisi näkyä, jos on näkyäkseen. Mitään vuotoja mulla ei ole ollut, mutta taustalla on yksi alkuraskauden keskenmeno ja lisäksi mulla on kaksiosainen kohtu, korkea verenpaine, sokeritauti ja PCOS, joten riskitekijöitä on niin paljon, että siksi kaiketi seurataan nyt ahkerasti ihan julkisellakin. Ennen viikkoa 7+ en itse lähtisi ainakaan yksityisestä maksamaan, jollei sitten ole kohdun ulkoisen epäilyä ja senkin varmaan kyllä hoitaisin julkisella, jos vaan mahdollista.

 

sunniva, mut ainakin on nyt ultrattu niin, että on komennettu tyhjentämään rakko ennen ultraamista.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mennäänkö tähän ultraan rakko täynnä vai tyhjänä?

 

Mulle sanottiin että ei tarvi huolehtia muusta kun että juo paikanpäällä ennen ultraa jonku verran vettä. Ultra on yksityisellä.

Toisaalta, neuvolan ultra on tulossa heinäkuun lopulla, johon sanottiin että pitäisi olla tunti-puolitoista pissaamatta.

Edited by ohdakkeenkukka

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kela ei enää automaattisesti korvaa ar-ultrasta mitään kuluja, yleensä vaaditaan joku erityinen syy kuten tiputtelu tai la varmistaminen tai jotain. Onneksi lääkärit on aika hyviä keksimään noita syitä :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nostetaanpas tätä. Kävin eilen alkuraskauden ultrassa ihan julkisella puolella. Sain lähetteen neuvolasta lasketun ajan tarkistamista varten. Kuukautisten mukaan viikkoja olisi ollut kasassa mutta ultran jälkeen niitä olikin n6. Siellä se pieni näkyi ihan oikeassa paikassa ja sydänkin sykki kovasti. 2,5viikon päähän saatiin uusi ultra, jossa tarkistetaan vielä sitä kokoa ja laskettua-aikaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

kävin rv 5+5 ekan kerran ultrassa, olin varannut gyneajan ihan muun takia ja sitten tarkoitus muuttuikin. :D ruskuaispussi näkyi ja oikeassa paikassa oli.. seuraavan kerran kävin jo 6+5 keskussairaalalla jossa halusivat myös katsoa että on pieni oikeassa paikassa (keväällisen kohdunulkoisen takia) ja tuonne pääsin pyytämättä (olisin halunnut vain verikokeisiin). tuolla näkyi kaikki oikein ja syke.. :D seuraava ultra on tasan 12+0 np-ultra. tosin varmaan parin viikon päästä lääkärineuvolassa lääkäri ultraa.. (silloin 10+5)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alkuperäinen tuskin enää tietoa kaipaa, mutta tuon (raskaus- ja ruskuaispussi)

gallery_30_4_56842.jpg

verran näkyi tänään rv5+5 ultrassa. Kävin ihan kunnallisella puolella sulkemassa pois kohdunulkoisen, kun semmoinen oli muutama kuu takaperin. Muuten tuskin on ihmeemmin järkeä vielä noin varhain mennä, ellei ole rahoissaan. Mieluummin odottaa viikon-pari ja näkee sitten sikiön ja sykkeen myös.

Edited by inkkumaa

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kävin varhaisultrassa viikolla 6+5. Paljoa tuota aikaisemmin en kyllä menisi, ellei olisi syytä epäillä kohdunulkoista raskautta. Tuolloin näkyi syke selkeästi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

paljonko pk-seudulla ovat nuo ultrat maksaneet? Aika huonosti löytyi hintoja netistä...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jonkin pienen kela-korvauksen niistä ultrista saa. Maksoin yksityisellä varhaisultrasta (15min aika lääkärille, joka kyseli taustat ja sitten tsekkasi ultralla ja antoi muutaman kuvan mukaan) alle satasen, muistaakseni noin 80e nyt syyskuussa. Kävin Femedassa. Hinta on lääkärikohtaista eli tuossakin paikassa jokainen lääkäri itse saa määritellä hintansa eli kannattaa ehdottomasti kysyä aikaa varatessa hinta. Helsingissä hinnat vaihtelee noin 80-170e omien tiedustelujeni mukaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kävin muista syistä Diacorissa (en epäillyt olevani raskaana) ultrassa 5. viikolla. Silloin ei näkynyt mitään, vaikka kuitenkin olin tosiaan raskaana. Lääkäri epäili, että sillä kierrolla ovulaatiota ei olisi tapahtunut lainkaan ja siksi kuukautisiakaan ei kuulunut. Myöhemmin oksennettuani aamulla yllättäen tein testin ja selvisi, että olen raskaana.

 

Edellisessä raskaudessa olin jo tehnyt testin ja menin ultraan viikoilla 6+jotain, sillä joidenkin lähteiden mukaan silloin sykkeen pitäisi jo näkyä. Ei kuitenkaan näkynyt, ei vaikka myöhemmin selvisi että kaikki oli kunnossa. Silloinkin kävin Diacorissa.

 

Mitä pitemmälle jaksaa odottaa, sitä varmemmat tulokset saa (syke ym.).. Toki laitteilla ja paikallakin on varmasti väliä. Itse en kuitenkaan menisi alkuraskauden ultraan ennen 7. tai 8. viikkoa näiden kokemusten jälkeen. Tuntuu, että liian aikaiset ultrakäynnit aiheuttivat vaan turhaa huolta ja uuden käynnin.. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kävin tänään Pulssissa ultrassa, koska oli kovat alavatsakivut. Tarkalleen en tiennyt viikoista, muuta kuin sen että niitä on n. 6-7. Ultrassa löytyikin 2,5mm kokoinen alkio, joka vastasi viikkoja 5+6 ja syke näkyi. Lääkäri olikin ihan yllättynyt, että yleensä hän ei näin varhaisissa ultrissa sykettä ole vielä nähnyt.

 

Ja saatiin KELA-korvaus, ehkä syynä oli juuri nuo kovat kivut ja se, että meille lasketun ajan määrittäminen oli todella tärkeää tulevia toimenpiteitä varten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miekin kävin tänään ultrassa ja kelakorvaus saatiin, vaikka mitään varsinaista syytä ei ollut :) Ehkä se lääkäri loruilee niihin kelan papereihin jonkun syyn :P Viikkoja siis 6+6 ja sydänmensykekkin löytyi :)

 

edit. ja hinnaksi tuli Femedassa Larkio-Miettisellä n. 80 euroa. Femedassa ainakin joka lääkäri saa päättää hinnoittelun itse, eli kannattaa kysellä, on aika huimiakin eroja.

Edited by ank

Share this post


Link to post
Share on other sites

En jaksanut selata koko ketjua, joten en tiedä onko muilla ollut vastaavaa. Menin ensimmäiselle neuvolakäynnille, kun viikkoja piti olla jo 8-9. Neuvolatäti ultrasi ja ei näkynyt oikein mitään. Pieni pallo, mutta ei muuta. Menimme toisen kerran neuvolaan viikon kuluttua, ei sen kummempaa silloinkaan. Taas viikon päästä uusi yritys ja silloin näkyi syke ja kaikki. Vauva olikin 3 viikkoa jäljessä siitä, mitä oletimme. Eikö muiden neuvoloissa pääse ultraamaan jos vain varaa neuvola-ajan? :huh: Oli ilmaista "lystiä" täällä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now