Mrs.K

raskausajan korkea verenpaine

11 posts in this topic

Onko joku kärsinyt useammassa raskaudessa korkeasta verenpaineesta?

Miten olet siitä toipunut synnytyksien jälkeen?

Onko ollut myös raskausmyrkytystä tai muuta vaivaa lisäksi?

 

Mulla oli ekassa odotuksessa raskausmyrkytys ja vauva syntyi keskosena.

Toinen vauva pääsi täysiaikaiseksi, mutta verenpaine oli korkea loppuraskauden ja kesti kolme kuukautta synnytyksen jälkeen, että paineet laskivat normaaliksi.

 

Toisen synnytyksen jälkeen lääkärit sanoivat, että voi olla että mulle jää verenpainetauti. Onneksi ei jäänyt! Kolmas lapsi on harkinnassa, mutta mietityttää saanko siitä verenpainetaudin. Toipuuko kroppa huonommin, mitä useampi raskaus on takana?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ mikä on korkea lukema? Entä mittailitko myös kotona ja oliko sielläkin luvut katossa? Mulla ei ole muuta kokemusta kuin se, että aina vastaanotoilla on korkeammat luvut kuin kotona ja niillä vastaanoton lukemilla olisi aloitettu verenpainelääkitys... Kotona mittailun jälkeen ei sitten ollut tarvetta.

 

Verenpaineeseenhan vaikuttaa moni asia, sukurasite, stressi, ruokavalio... Olet varmaan neuvolastakin siihen saanut ohjausta?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli sama tilanne kuin airualla, eli neuvolassa paineet huiteli älyttömissä lukemissa, mutta kotona olivat normaalit. Myös synnärillä mittailtiin verenpaineita pariin oteeseen. Siellä olivat korkeammat kuin kotona, mutta eivät niin korkeat kuin neuvolassa. Luulen että tässä raskaudessa tulee olemaan sama tilanne. Mulla on tutkittu sitä verenpainetta monta kertaa mun elämässä ja aina todettu mun kärsivän jännitysverenpaineesta. Luulen myös, että huono asento vaikuttaa niihin neuvolamittauksiin. Synnärillä istuin nojatuolissa ja pystyin olemaan myös fyysisesti rennommin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli esikoisesta alusta asti rr neuvolamittauksissa n.140/95. Kotona n.120/84. Jouduin aloittaan rr-lääkityksen n.rv20 & lopulta mulla oli neljä eri verenpainelääkettä joita söin kaikkia samanaikaisesti. Makoilin myös vähän väliä pakkolevossa ja tutkittavana kättärillä. Sain tuosta kaikesta niin hillittömän verenpainekammon, että tunnen kuinka paineet nouse ku näen mittarin ja käyn terveysasemalla.

ahjoo, jouduin käyttän lääkkeitä n.3kk kiireellisen raskausmyrkytys-sektion jälkeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli aina neuvolassa mitatessa korkeat lukemat ja muillakin käynneillä, terveyspisteellä mitatessa omassa rauhassa ei. Loppua kohden alkoi lukemat kuitenkin kohota, raskausmyrkytystä ei tullut onneksi kuitenkaan. Synnytys käynnistettiin sitten lopulta rv42+0, kun lukemat oli oikeasti taivaissa ja mä kuulemma sen näköinen että on pakko päästää kärsimyksistä. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on hieman korkeahko verenpaine ollut aina, oma ns. normaalitaso on ollut sitä suositusten ylärajojen luokkaa aina. Kärsin myös jännitysverenpaineesta, eli usein lääkärin tai hoitajan mittaamana on luvut korkeammat kuin kotona. Esikoista odottaessa verenpaineet pysyi suht hyvin kurissa raskausviikolle 30 sakka, jolloin alkoi paineet pikkuhiljaa kipuamaan ylöspäin myös kotimittauksissa. Albetol-lääkitys aloitettiin 34 raskausviikolla, annostus oli koko ajan suht pieni, toki sitä pariin otteeseen raskausaikana nostettiin. Samalla seurattiin myös koko ajan mahdollista raskausmyrkytyksen kehitystä ja loppuajasta sainkin sitten tikut kotiin, jotta sain proteiinia tikuttaa pissasta. Koskaan ei kuitenkaan proteiinia ilmestynyt eikä muitakaan raskausmyrkytyksen oireita turvotusta lukuunottamatta. Synnytys käynnistettiin verenpainelääkityksen vuoksi vähän lasketunajan jälkeen. Synnytyksen jälkeen verenpaineet nousivat hetkellisesti valvomisen ja muun stressin myötä ja lääkitystä olisi pitänyt jatkaa pikkuhiljaa purkamalla siihen saakka, että alapaine olisi ollut 80 luokkaa pysyvästi. Ihan siihen en päässyt, mutta lääkityksen jossain vaiheessa lopetin.

 

Nyt toinen raskaus pikkuisen yli puolenvälin, lähtöpaineet ollet pikkuisen paremmat kuin edellisessä raskaudessa, mutta sitä omaa suht normitasoa kuitenkin. Nyt seuraillaan ja mittailen paineita kotona säännöllisesti. Jos alkaa kohoamaan samaan tapaan kuin esikoisen aikaan, on edessä taas lääkityksen aloitus. Toiveena olisi, että lääkitykseltä tosin tässä raskaudessa välttyisin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kaikilla on siis paineet tasoittuneet raskauden jälkeen? ei ole jäänyt verenpainetautia?

 

Olis mielenkiintoista jos olis joku jolla 3 tai enemmän lapsia ja korkeaa verenpainetta raskauden aikana, että onko  palautuneet paineet aina normaaliksi synnytyksen jälkeen..

 

Mulla siis normaalit paineet n.115/75, mutta raskaaana molemmilla kerroilla ne nousi 150/100 lukemiin. Ja ihan kotimittauksissa myös. Sairaalassa taisi olla korkeimmillaan 155/120!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli ekassa neuvolassa paineet 129/95 ja terkka ymmärsi kun selitin, että kärsin valkotakkipaineesta. Kuulemma kolmasosa neuvolan asiakkaista kärsii jännityspaineesta. Yllättäen (lue: en oikeasti yhtään yllättynyt) jouduin kotiseurannalle. Silloin tällöin pitää mittailla, viikottaiseen seurantaan ei ole tarvetta. Sen lisäksi mun pitää seuraavaan neuvolaan viedä oma mittari kalibroitavaksi. Noh, jos sillä säästyn säännölliseltä seurannalta äitipolilla ja lääkitykseltä, niin ihan mielelläni mittailen paineita kotona. Kyllä tämä silti tympii. :girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nostellaanpa tätäkin, jos löytyis uusia kokemuksia korkeista paineista raskausaikana.

 

Itsellä viikkoja nyt 30+6, ja Albetol mennyt rv 22+ asti. Tällä hetkellä menee 200+200+200, ja paineet on kotimittauksissakin ihan omaa luokkaansa, korkeimmillaan 165/102. Lääkäri nyt viimeksi puhui Adalatista myös, mutta siinä kuulemma ollut pitkään jo saatavuus ongelmia, niin ei voi sitä kaveriksi albetolin rinnalle määrätä.

Kuulemma albetolin voi nostaa jopa 300+300+300 annokselle. Kovasti vaan mietityttää, että viikkoja on kuitenkin noin vähän, mitäs jos lääkitys ei auta..

Rm oireita ei oo kun pääkipu ja turvotus, ja joka viikko melkein labroja otetaan ja ne on aina kunnossa.

Te joilla ollut korkea verenpaine, niin miten istukka on toiminut? Täällä seurataan nyt kasvua, kun tippunut jo alakäyrille ja vartalonmitta jätättää jatkuvasti käyriltäkin. Lisäksi nyt lapsiveden määrä laskenut kahdessa viikossa afi 15 --> 8.

 

:girl_cry:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now