Anna Odottaja

Nettikeskustelujen aiheuttama stressi

7 posts in this topic

En tiedä onko kukaan muu kokenut samaa, mutta tuntuu että nettipalstojen keskustelut raskaudesta saavat välillä vain stressaamaan entistä enemmän. Toki hyödyllistäkin tietoa ja vertaistukea on, mutta välillä tuntuu että tulee vaan kaikenlaisia kauhukuvia vastaan.

 

Kävin ensimmäisessä ultrassa ja sikiötä ei vielä näkynyt. Lääkäri sanoi, että tule myöhemmin uudelleen kun nyt raskaus on vasta niin alussa. Mutta sitten eksyin lukemaan keskusteluja ja päässä vaan pyörii mikä kaikki voisi olla pielessä, tuulimuna, keskeytynyt km jne. Ehkä nämä hormonit vaikuttavat siihen miten kokee nämä keskustelut.

 

Onkos kellään muulla ollut samanlaisia ajatuksia ja turhaa stressiä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onpa hyvä aihe! :)

 

En tiedä stressistä, ja tämä nimenomainen foorumi on mun mielestä hengeltään tosi hyvä, keskustelut ovat asiallisia jne. enkä siksi koe tätä yhtään sellaisena "pelottelufoorumina" mitä ehkä joku muu voi olla. Mutta kyllähän toki tietoisuus kaikesta siitä, mikä voi mennä pieleen on kasvanut hurjasti, ja toisaalta kaikki ne kauhutarinat saavat myös "kasvot", kun ns. tuttu foorumilainen niitä joutuu kohtaamaan. Ehkä aiemmin sitä on ajatellut tyylillä niitä sattuu joillekin, mutta ei meille, mutta nyt kun ns. tutuillekin on näitä tullut niin kyllähän se pistää miettimään.

 

Mutta ehdottomasti lopulta plussan puolelle jäädään; täältä saa korvaamatonta vertaistukea, tietoa, kaikkea voi kysyä ja yleensä kaikkeen saa vieläpä vastauksenkin :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hyvä aihe minustakin :)

 

Minä olen alkanut vähän huolia vasta nyt kolmannella kerralla, kun olen ehtinyt jo muutenkin kuulla kaikenlaisia tarinoita ihan muualtakin kuin foorumeilta. Esimerkkinä, että eräänä kauniina kesäpäivänä olin lasten kanssa leikkipuistossa kun tuttu vanhempi nainen kertoo, että hänen tyttärensä vauva kuoli kohtuun. Siinä tuntui että aurinko meni pilveen ja linnunlaulu loppui, ja että ikävä asia tuli jotenkin liian lähelle. Eli  se tietoisuus kaikesta siitä, mitä voi tapahtua on nyt paljon selkeämpää minulla. Mutta uskon että on helpompi olla, kun tiedostaa että aina ei kaikki käy hyvin, mutta ei anna sen vallata kaikkea ajatuksia ja tunteita. Vaikeaa se on, varsinkin alkuraskaudessa tai pienen vauvan kanssa mutta kannattaa kuitenkin yrittää olla huolehtimatta liikaa. 

 

Minäkin suosittelen ennemmin lukemaan täältä muiden kokemuksia kuin mistään vauva.fi tai Kaksplus - tyylisiltä anonyymien foorumeilta. Joillain on kova halu pelotella ja joku outo tarve saada tuoda esille elämän nurjat puolet ilman, että niitä edes kysytään. Jos/kun raskautesi jatkuu, opettele suodattamaan tärkeä tieto turhasta pelottelusta :) Esim. synnytyskertomukset on sellaisia, että on ehkä parempi olla lukematta/kuuntelematta niitä ollenkaan. T. eräs joka pelkäsi äärettömän paljon koska luki liikaa, mutta jonka ensimmäinen (ja toinenkin) synnytys meni oikein hyvin sitten kuitenkin. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla eka raskaus, ja oon jo ihan varma et jotain häikkää on, vaikka en oo edes käyny ekassa ultrassa. Viikkoja nyt 6+1. Oon lukenut ihan liikaa keskenmenoista, kohdunulkoisista yms. Lisäks ku mulla on pientä vuotoa, niin oon jo aika kauhuissani :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hyvä aihe totta tosiaan!

Itse olen nettiä ja keskusteluita selatessa koittanut pitää mielessä sen, että keskusteluissa monesti korostuu negatiiviset ja ei niin hyvin menneet -kokemukset. Tämä toisaalta lienee luonnollistakin, koska harvoin sitä tulee mentyä esim. helppoa synnytystä hehkuttamaan ja jakamaan.

Edited by manda

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla eka raskaus, ja oon jo ihan varma et jotain häikkää on, vaikka en oo edes käyny ekassa ultrassa. Viikkoja nyt 6+1. Oon lukenut ihan liikaa keskenmenoista, kohdunulkoisista yms. Lisäks ku mulla on pientä vuotoa, niin oon jo aika kauhuissani :(

Itse olen aika samassa vaiheessa ja tosi samanlaiset ajatukset. Tiedän, ettei pitäisi lukea niin hurjasti netistä kaikkia kauhutarinoita, mutta jotenkin niitä tulee silti luettua. Toivottavasti kaikki kuitenkin menee hyvin. Ehkä kun raskaus tästä etenee, niin varmuus siitä, että kaikki on hyvin, myös kasvaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuo on kyllä ihan totta että helposti nuo negatiiviset kokemukset korostuvat. Täytyisi muistaa, että kyllä kaikki voi mennä ihan hyvinkin. Olen esimerkiksi ollut ihan tyytyväinen ettei pahoinvointia ole pahemmin ollut, sen sijaan että murehtisin oireiden vähyyttä.

 

Olen myös ihan pysytellyt poissa esim keskenmenoa käsittelevistä keskusteluista, kyllä se pian ultrassa selviää onko kaikki edelleen hyvin. Yritän mennä sillä linjalla että onnellinen äiti on onnellinen ja terve vauva.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now