yell

Epämääräinen kipu rinnan ja kyljen alueella?

10 posts in this topic

Aloitin uuden aiheen, kun en löytänyt aiempaa ketjua aiheesta.

 

Vaivanani on siis noin kolme päivää sitten alkanut, pistävä kipu heti vasemman rinnan alla. Kipu on kovaa, muistuttaa rankan liikunnan seurauksena tulevaa kylkipistoskipua. Kipu vaikeuttaa ajoittain hengitystä, ja esim.yskiminen, haukottelu ja hengen vetäminen syvään ei onnistu salpaavan kivun vuoksi. Venyttely ei auta, ja kipu ei lakkaa kokonaan edes hetkeksi, vaikka tietyissä asennoissa helpottuukin.

Soitin terveysasemalle, ja siellä epäiltiin kivun johtuvan kohdun kasvamisesta ja kiinnikkeiden venymisestä. Itselle jäi kuitenkin epävarma olo.

 

Minulla on neuvola-aika viikon päästä, otan asian silloin esille jos muutosta ei tapahdu.

 

Onko kellään kokemusta? Mistä kipu voi olla peräisin ja mikä siihen auttaa? Raskaus on nyt edennyt viikolle 20+6 asti.

 

Olin tiistaina jumpassa, ja teimme paljon kiertoliikkeitä. Voiko esim.vatsalihas revähtää venyttelyn/toistojen seurauksena?

Edited by yell

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kuulostaa ihan samalta kivulta kun mulla oli noihin aikoihin. Se kipu oli jotain aivan kauheeta ja kesti useamman päivän. Soitin kättärillekkin mutta he sanoivat että on vaan kohdun kasvukivuista johtuvaa ja just noi kannakkeet ja kiinnikkeet "kettuilee". Kipulääke toi pienen helpotuksen,ku joka kerta kun kipukohtaus tuli,tuli myös hengitys salpasi ja itku tuli ja teki mieli vääntäytyä kouristuksen omaisesti kaarelle.

 

Voi lohduttaa sillä että ne menee ohi kyllä,eikä niille oikeestaan mitään voi tehdä. Mulla kesti muistaakseni n.4 päivää..

 

Tsemppiä!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla oli myös aikoinaan vastaavaa kylkikipua vasemmalla puolella alkaen n. viikolta 25. Ja valitettavasti riesa kestikin sitten ihan loppuun asti, ja oli tosiaan välillä ihan hirveää. Jossain välissä helpotti pariksi viikoksi, mutta palasi takaisin. Rasitus pahensi, siis jos paljon käveli tai kantoi jotain. Jälkikäteen ajatellen olisi ehkä kannattanyt kokeilla jotain tukivyötä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kuulostaa tutulta ensimmäisestä raskaudesta. Mulla auttoi kontallaan olo selkä kaarella, ns. kissa-asento. Selitykseksi mullekin sanottiin kohdun kasvaminen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mukavaa, vaikka ei kuitenkaan niin mukavaa, että kohtalotovereita löytyy tässä asiassa.

 

Mulla kipu ei oo vielä helpottanut, sen verran oon saanut nyt kyljen ja rinnan aluetta vertymään ettei tarvitse enää esim.yöllisellä vessareissuilla haukkoa henkeä, vaan saan hengitettyä tasaisesti, joskin hyvin pinnallisesti. Rasitus ei tule kysymykseenkään, jumpat jää siis nyt välistä, samoin uinti :(

 

Saa nähdä mihin suuntaan tää tästä etenee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oon täysin väärällä puolella, mutta nyt pitää kyllä vastata tänne. :) Yell, lihaskramppi tai revähdys voi tulla oikeastaan melkein mihin tahansa lihakseen, suoriin vatsalihaksiin, vinoihin vatsoihin, kylkivälilihaksiin tai rintalihakseenkin. Ja kaikki nuo edellä mainitut lihakset kiinnittyvät jossakin määrin myös kylkiluihin. Tämä sopisi hyvin siihen, että kipu pahenee kylkiluiden liikkeessä (syvään hengittäminen, yskäisy, haukottelu). Joskus myös rintarankaperäiset vaivat saattavat aiheuttaa tuntemuksia rintakehän puolelle. Neuvoisin kokeilemaan nyt lämpöhoitoa kipukohtaan, kaurapussia, kuumaa suihkua tms. Sillä voisi saada alueen lihaksistoa hieman rentoutumaan ja kipua lievittymään. Rauhallisia venytyksiä (rintakehän avauksia, kyljen venytystä, ei ääriasentoon) voi tehdä myös. Ja tosiaan taustalla voi olla tietysti kohdun kasvamisen aiheuttamat muutokset elimistön muihin tukikudoksiin sidekudosten löyhtyessä ja lihaksiston mukautuessa kasvavaan vatsaan. Toivottavasti vaiva alkaa vähitellen helpottamaan! Jos helpottaa ja pääset takaisin treenaamaan, niin erityishuomio treenitekniikoihin erityisesti lihasväsymyksen iskiessä. Tsemppiä! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Apollonis, kiitos kattavasta vastauksesta! :)

 

Mulla on rintarangan alueella lievää skolioosia. Tämä yhdistettynä reippaaseen, ylävartaloon kohdistuneeseen jumppaan (jossa todellakin mentiin aivan ääriasentoon, sitä epäilinkin kivun aiheuttajaksi) ja raskauden aikaansaamiin venymisiin sai varmasti aikaan tän pistävän kivun.

 

Mies osti kauppareissultaan itsestäänlämpeneviä liuskoja, joita käytetään lihasjumeihin ja kipuihin selän ja lantion alueella. Harmi vaan, ettei niitä saa käyttää muualla kuin edellämainituilla alueilla, ja raskauden aikana ainoastaan lääkärin määräyksestä. Tuosta kaurapussista voisikin löytyä vastaava apu, kiitos vinkistä!

 

Pelkästä kohdun kiinnikkeiden venymiseen liittyvästä kivusta tuskin on tässä tapauksessa kyse, sillä kipu ei helpotu levossa, ja hengittäminen on samanlaista olinpa kyljelläni tai seisaallaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hengittäminen teki itselläkin tosi kipeää, ja vaivan ollessa pahana vaan kevyt ja pinnallinen hengitys oli mahdollista. Mullekin sanottiin, että johtuisi kohdun kiinnikkeiden venymisestä, mutta luulisi että kipu olisi tuntunut silloin myös oikealla puolella...? Loppuraskaudesta kävin pari kertaa hierojallakin joka käsitteli siis selkää, ja vaikka se käsittely sinänsä ihan mukavaa olikin, niin ei se kyllä tippaakaan auttanut kyseiseen vaivaan. Käsilaukkua kannan vasemmalla olalla, ja se selkeästi myös pahensi kipua. Jos siis oli painava laukku ja joutui kantamaan sitä pitkiä aikoja. Olin sairauslomallakin kivun takia joskus 30. viikon paikkeilla, ja kun tein pieniä kävelylenkkejä ulkona, niin mummotkin painelivat mun ohi kun jouduin köpöttämään niin hitaasti :D  Kovasti mietityttää iskeekö sama vaiva uudessa raskaudessa.

 

Kovasti tsemppiä Yell ja koita levätä mahdollisimman paljon :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli samaa ja aiheutti hermopinteen niin että kipu oli läpi tunkeva. Lavan alle asti siis tuntui tuo kipu. Vasta synnytettyä loppui :(

Helpotusta toi lämpimässä suihkussa varovasti venytellen ja lämpötyynyt. Tsemppiä sinne! Tosi kurja vaiva. :(

Edited by heiffi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on ollut tota samaa vaivaa kaikissa kolmessa aikaisemmassa raskaudessa. Eiköhän se sieltä ilmesty tälläkin kertaa. Kipu on niin sietämätöntä jossain kohtaa että nukkuminen on hankalaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now