Sign in to follow this  
Followers 0
Nasta Pimu

RV 6+0 ja huolta

11 posts in this topic

Pelottaa...

 

Olen raskaana ensimmäistä kertaa, ihan suunnitellusti kylläkin. Tänään pyörähti rv 6+0 käyntiin. Ainakin niin käsittäisin. 

 

Neuvola on 22.4. Tuntuu hirveältä odottaa edes sinne asti, eikä kai sielläkään vielä mikään asia varmistu? Edes se, että kasvaako sisälläni oikeasti joku rakas tyyppi...? Keskenmeno, tuulimunat ym pyörivät koko ajan mielessä.  :(  Minulla on lisäksi todettu jo nuorempana kaksiosainen kohtu, joka lisää huoltani kovasti. 

 

Raskaustestit 3kpl näyttävät vahvaa plussaa.... :lipsrsealed: 

 

Mitenkähän sitä osaisi rauhoittua ja vain olla ja odottaa? Mietin koko ajan, menisikö ennenaikaiseen ultraan..... miten malttaisin odottaa sitä oikeaa ultraa n. vkolla 12...

 

Onko teillä ollut tässä vaiheessa millaisia oireita? Minulla mm. alavatsan juilimista, "viiltelyä", Rinnat ovat arat ja eilen eli 5+6 alkoi pahoinvointi ja oksentaminenkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Riippuu ihan neuvolasta ultrataanko siellä. Omien havaintojen mukaan enenevissä määrin ultrataan, mutta esimerkiksi meidän neuvolassa ei rutiinisti ultrata ketään.

 

Huolet ja pelot kuuluvat raskauteen ja lapsen synnyttyä loppu elämään. :) Mutta kyllä mä silti kannatan ar-ultrasta maksamista jos siitä huolesta ei meinaa päästä yli tai se muuten tuntuu liian "kuormittavalta".

 

Ihan vielä ei kyllä kannata mennä, jos vaan jaksat vielä odottaa vähintään viikon ja mielummin parikin niin ensinnäkin ultrassa varmasti näkyy syke ja toisekseen viikkoja on jo sen verran silloin että sykkeen toteamisen jälkeen km-riski on jo tosi pieni.

 

Onnea raskaudesta ja tsemppiä huolien kanssa. Uskon että jokainen raskaana ollut pystyy samaistumaan sun fiiliksiin :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Riippuu ihan neuvolasta ultrataanko siellä. Omien havaintojen mukaan enenevissä määrin ultrataan, mutta esimerkiksi meidän neuvolassa ei rutiinisti ultrata ketään.

 

Huolet ja pelot kuuluvat raskauteen ja lapsen synnyttyä loppu elämään. :) Mutta kyllä mä silti kannatan ar-ultrasta maksamista jos siitä huolesta ei meinaa päästä yli tai se muuten tuntuu liian "kuormittavalta".

 

Ihan vielä ei kyllä kannata mennä, jos vaan jaksat vielä odottaa vähintään viikon ja mielummin parikin niin ensinnäkin ultrassa varmasti näkyy syke ja toisekseen viikkoja on jo sen verran silloin että sykkeen toteamisen jälkeen km-riski on jo tosi pieni.

 

Onnea raskaudesta ja tsemppiä huolien kanssa. Uskon että jokainen raskaana ollut pystyy samaistumaan sun fiiliksiin :)

 

 

Kiitos duudeli  :lipsrsealed:

 

Uskon etten ole ensimmäinen enkä viimeinen ketä painii näiden "murheiden" kanssa.

 

Itse tosiaan haluaisin sinne ennenaikaiseen ultraan mutta mieheni on sitä mieltä että mitä sitä hätäilemään että kyllä se sitten sieltä ajallaankin tulee silloin viikolla 12. Olen kyllä luonteeltani hetikaikkimullenyt -tyyppinen persoona mutta kyllä huolikin on nyt kova enkä ole varma ymmärtääkö mieheni tätä täysin. Hänen mielestään on hullua maksaa siitä, että muutamaa viikkoa aiempaa pääsisi sinne ultraan...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei ne miehet tajua... ;) mun mies jaksaa edelleen muistuttaa mua "200e heittämisestä kaivoon" kun kakkosesta kävin ultrassa. En mä voi muuta vastata, kun että se tuntui silloin ehdottoman tarpeelliselta. :)

 

Kuuntele siis itteäsi, että kykenetkö odottamaan vai et. Mies saa sitten hyväksyä sen :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei ne miehet tajua... ;) mun mies jaksaa edelleen muistuttaa mua "200e heittämisestä kaivoon" kun kakkosesta kävin ultrassa. En mä voi muuta vastata, kun että se tuntui silloin ehdottoman tarpeelliselta. :)

 

Kuuntele siis itteäsi, että kykenetkö odottamaan vai et. Mies saa sitten hyväksyä sen :)

 

 

Eivät varmasti pystykään samaistumaan asiaan samalla tavalla kun ei ole vielä mitään "konkreettista". Itsellä koko ajan mielessä näiden tuntemusten...pahoinvoinnin jne myötä  :)

 

Omalla lääkärillä näyttäisi netin mukaan olevan vapaa aika ultraan joka osuisi 7+6 kohdille.. oiskohan se ok ajankohta? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Suosittelen myös ihan ehdottomasti ar-ultraa, siitä selviää paljon ja kuulee sykkeet! Me oltiin rv 7+ jotain. Oli ihana saada varmistus raskaudelle vaikka olinkin jo viikon oksentanut ennen sitä, enkä siinä mielessä epäillyt raskautta.

Meidän ultra Turussa maksoi 120€ ettei mun mielestä paha. Etsi halvin paikka.:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Komppailen duudelia. Mulla on neljäs raskaus alussa ja kyllä tämä ihan samalla tavalla huolestuttaa kuin aiemmatkin. En ole hysteerinen ja olen malttanut olla käymättä ar-ultrissa yksityisellä, kun neuvolassa on kuitenkin n. viikolla 10 aina päässyt ultraan, mutta kyllä kaikki poikkeava säikäyttää ja mieleen hiipii monta kertaa, että onko kaikki kunnossa.

 

Siinä vaiheessa usein alkaa helpottaa, kun on nähnyt sikiön ultrassa ja kun lopulta alkaa liikkeitäkin tuntea. Nyt, kun pitää luottaa vain testin viivaan ja omiin oireisiin, meinaa usko välillä loppua. Ja jos vielä netistä lueskelee, miten mikä tahansa oire tai oireettomuus voi viitata keskenmenoon, niin kyllähän se stressaa. Pitäisi kuitenkin pystyä pitämään pää kylmänä ja odottelemaan rauhassa. Keskittymään ihan siihen normaaliin elämään niin hyvin kuin esimerkiksi pahoinvoinniltaan pystyy.

 

Mutta tiedän tunteesi. Harva pystyy raskausaikana tyynesti vain odottelemaan huolestumatta missään välissä. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Suosittelen myös yksityisellä varhaisultraa! Ei ole mielestäni niin kallis etteikö olisi tuossa vaiheessa hintansa väärti. Helpottaa kun tietää olevansa oikeasti raskaana (vaikka testikin sen kertoo mutta sykkeen kuuluminen on jotain konkreettista)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vähän off-topic: mä KUULIN sykkeen ekaa kertaa joskus rv16 tms. neuvolassa (siellä aina Dopplerilla kuunnellaan), sitä ennen laitteista ei kuulunut ääniä ar-iltrassa yksityisellä eikä nt-ultrassa äitiyspolilla. :D Näkyihän se toki noissa (ar-ultrassa toki en niin saanut selvää), mutta itseä ehkä vähän harmitti ettei kuullut jumpsutusta, kun moni oli sitä hehkuttanut. Mies kuuli ekaa kertaa joskus sitten rv20+, kun oli mukana neuvolassa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tilanteesta riippuen ar-ultraan voi saada lähetteenkin :) Minä "jouduin" käymään peräti kaksi kertaa, kun ei ollut varmuutta raskauden kestosta. Ekalla kerralla oltiinkin niin alussa, ettei sykettä näkynyt, joten saatiin uusi aika viikon päähän. 

 

Tsemppiä, jännitys kuuluu asiaan, outoa kai se olisi, jos ei yhtään jänskättäisi :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0