Rhia

Sikiön koko varhaisultrassa?

281 posts in this topic

Käytiin tänään varhaisultrassa ja viikkoja kasassa 6+3. Pitkän etsimisen jälkeen löytyi sikiöpussi ja sikiökin ja jopa sydämen syke näkyi! Mutta huoli painaa silti, kun lääkäri antoi sikiön mitaksi 2,5mm, mikä näyttää monien sivustojen mukaan liian pieneltä. Kai sitä pitäisi olla tyytyväinen, ettei lääkäri sitä kommentoinut, mutta kun siinä meni ensin ylipäänsä sikiön löytämiseen aikaa, että olin jo aika paniikissa. Lääkärin asenne oli muutenkin että kaikki tässä on vielä ihan alussa...Ei jotenkin jättänyt varmaa oloa.

 

Minkäkokoinen sikiö teiltä on löytynyt viikoilla 6-7??? Kuinka paljon siihen voi luottaa näin alkuvaiheessa?

 

Suurkiitokset vastauksista icon_smile.gif Olisin laittanut tämän kysymyksen tuonne odotusklubipuolelle, mutta en pääse sinne vielä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Noilla viikolla on erittäin vaikea mitata sikiön kokoa ja lääkärien käytännöt vaihtelevat mitkä osat otetaan mukaan. Eri taulukkojen arvot ovat siten erillaiset riippuen mistä mitasta puhutaan. Jos lääkäri ei ole kommentoinut niin sitten ei ole varmaan syytä huoleen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Siinä vaiheessa kaikki on vielä hyvin alussa, ja jos ei keinohedelmöityksestä ole kyse tai muuten hedelmöitysajankohta tarkasti tiedossa, laskennalliset viikot voivat heittää sikiön tosiasiallisesta iästä useamman päivän. Malttia vaan! Mitään ei kuitenkaan voi tehdä, paitsi odottaa... Sikiö alkaa kohta kasvaa hurjaa vauhtia, ja parin viikon päästä on jo ihan eri lukemat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toisessa raskaudessa kävin alku-ultrassa rv6+6 ja silloin sikiö oli vain muutaman millin kokoinen. Sykkeenkin gyne sanoi löytäneensä, itse en sitä havainnut. Mittojen mukaan olisi ollut jotain 7 tai 9 päivää pienempi, mitä olis pitänyt olla. Gyne meinasi, että vaan hedelmöittynyt myöhemmin, omien laskujen mukaan ei ois pitänyt olla mahdollista ja mulle tuosta jäi kyllä tosi epävarma olo. Eikä turhaan, sillä 2 päivää myöhemmin alkoi keskenmenovuoto.

 

Nyt sitten taas raskaana ja kävin jälleen ultrassa rv6+6. Nyt oli 5mm pitkä sikiö, jonka sykkeen mäkin näin helposti. Mitat vastas 4 päivää pienempää, mutta siitä ei gyne (kuten en mäkään) ollut huolissani. Toistaiseksi tämä asukki on pysynyt kyydissäkin.

 

Mutta tosiaan, nyt et voi kuin odottaa, niin kurjalta kuin se tuntuukin. Sykkeen löytyminen on kuitenkin hyvä merkki.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei vaan ja kiitos teille! Soittelin lääkärille, kun alko tää niin painamaan ja sain sieltä kolleegansa kiinni. Joka katsoi kuvaa (jossa oli että koko 2,5mm) ja raporttia (jossa li että 3 mm) ja hän oli sitä mieltä, että tilanne on ihan ok. Ja kuulemma koko vastaa myöhäistä viikkoa 5 tai alkuviikkoa 6...Tuo 6+3 oon laskenu oviksen mukaan, jonka tikutin. Tämä lääkäri oli sitä mieltä, että mittaus näin alkuvaiheissa on tosi hankalaa ja että monesti parissa viikossa tilanne on oiennut. Pääasia, että syke näkyi ja se oli kyllä tosi selvä. Joten ei voi kun toivoa vaan parasta. Täytyy sanoa, että on tää kyllä stressaavaa ja ahistavaa tää raskaustoihuilu - koko ajan joku uus ongelma mielessä.... :mellow:

Edited by Rhia

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli pakastetun alkion siirron jälkeen 6+3 päivänä alkion mitta 3mm ja edelleen on mukana matkassa ja menee just normikäyrillä. Joten kaikki on sulla varmasti hyvin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Ajattelin tulla paivittamaan tanne tata ketjua hyvilla uutisilla! Kaytiin tanaan uudelleen ultrassa, vajaa 2 vkoa ekan ultra jalkeen ja alkio oli ottanut varsinaisen kasvuspurtin, se oli nyt 19,5 mm eli melkeen 2 cm! Vastaa taysin viikkoja 8+0 niinkun pitikin. Ja syke voimakas 155. Eli kaikki on kehittynyt ja edistynyt normaalisti. Eli tuo ensimmaisen ultran mitat ei enteilly mitaan huonoa ja oli ymmartaakseni normaalin rajoissa ja voi myos olla ettei mittaa oltu ihan hirvean tarkasti otettu koska tuntui etta fokus silloin oli sykkeen loytyminen.

 

Toivon, etta tama saattaisi rauhoittaa muita samassa tilanteessa olevia!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä kävin alkuraskauden ultrassa 7+3 ja alkio oli vain 6,9mm pitkä. Toisaalta tuo ultra tehtiin mahan päältä, eli mitta ei välttämättä ollu niin tarkka. Tuo 6,9 vastaa vain viikkoja 6+3 ja kerkesin siitä itse huolehtimaan, kun tiesin ettei ovis voinut olla niin myöhään ollut. Tämän tiesin siitä, että olin raskaustestin tehnyt viikolla 4+2 menkkojen mukaan ja jos ovis olis ollut 1 viikon myöhemmin, niin testi olisi näyttänyt selvää plussaa 3+2 viikolla, mitä pidän hyvin epätod.näkösenä kun testi ei ollut edes mikään herkkätesti.

Nyt kuitenkin kävin nt-ultrassa viikolla 11+4 ja sikiö vastasi kokoa 12+0 eli oli suurempi mitä menkkojen mukaan olisi pitänyt olla.

Älkää siis huolestuko pienestä pikkuisesta ar-ultrassa varsinkaan jos sykkeet saadaan näkyviin. :) Nuo pikkusintit kehittyvät vain niin eri tahtiin.

Edited by Diable

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä kävin alkuraskauden ultrassa 7+3 ja alkio oli vain 6,9mm pitkä. Toisaalta tuo ultra tehtiin mahan päältä, eli mitta ei välttämättä ollu niin tarkka.

Saaks kysyä, minkä takia sut ultrattiin mahan päältä? Mä oon käsittänyt asian niin, että noin aikaisessa vaiheessa ultrataan aina alakautta, varsinkin jos siis ultraajana on yksityinen klinikka.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli alakautta ultrattuna alkion koko 6,5mm rv6+4, joka kuulemma vastasi täydellisesti kokoa joka tuolloin pitäisi ollakin. Sydämen syke näkyi myös tuolloin :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

meillä alkuraskauden ultrassa sikiö oli viikkojaan pienempi, n.5 päivää. Mutta olettaen mahdollisen hed.hetken, toi koko ei niin mietityttänyt silloin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän nyytti ultrattiin tänään, mitat vastasivat juuri hedelmöitysaikaa ja mikä tärkeintä, sydän sykkii. lipsrsealed.gif

 

Lääkäri oli kyllä sitä mieltä, että koolla ei tässä vaiheessa niin ole väliä, mittaus voi niin äkkiä heittää millin suuntaan tai toiseen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä oli rv 6+4 ja pituutta 7,1mm. Meille ainakin ultraava lääkäri sanoi, että on luotettavin ultra tämä ensimmäinen. Tokikin ymmärrettävää, sikiön (tai alkio tuossa vaiheessa) koko kun tuplaantuu viikossa. :grin: Meille ainakin totesi, että "pidemmäksi en tätä saa". Myöhempi np-ultra sitten sai päivälleen saman tuloksen kun tämä varhaisultra, ihmeellistä tuo tiede tänä päivänä!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pakko vastata tänne kun itse etsin kovasti hyviä kokemuksia liian pienestä alkiosta varhaisultran jälkeen.

 

Meillä varhaisultrassa alkio oli viikon pienempi kuin piti ja me tiedettiin aika tarkalleen milloin ovulaatio oli ollut, koska meillä oli sitä varten ultra ja tein ovistestit ja raskaustestikin näytti niin aikaisin jo plussaa. Meidän piti odottaa kaksi viikkoa ja sitten oli uusi ultra, jossa alkio oli sitten ihan oikean kokoinen. Tuossa vaiheessa kuulemma mittavirheitä tulee kovin helposti ja millin/puolen millin heitto on jo iso heitto kun lasketaan viikkoja ja päiviä. Ja toisaalta kiinnittyminen on voinut tapahtua myöhemmin, ovulaaatio on vähän myöhemmin, se ottaa kasvuspurttia myöhemmin.

 

Eli jos joku on samassa tilanteessa, toivoa on ja ainakin lukemani perusteella tosi paljon on eri mittoja eri päiville ja monella kaikki on mennyt hyvin vaikka alkuun näyttikin "pahalta".

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Joo, tosiaan mitä itsekin olen aiheesta lueskellut niin pitää ottaa huomioon esimerkiksi, että ovulaatio vasta ampuu munasolun liikkeelle ja on yksilöllistä a] miten nopeasti munasolu kohtaa siittiön ja hedelmöittyy ja b] millaista vauhtia alkio hipsuttelee munatorvea pitkin kohtuun ja c] kuinka kauan sillä kestää löytää täydellinen kiinnittymiskohta kohdusta :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olin tänään ultrassa rv 6+5 (ultran mukaan rv 7+1 +-2 pv) ja alkio oli 10,7 mm. Viime kerralla oli rv 6+3 alkio 7,8 mm, kehitys oli pari päivää myöhässä ja siitä seurasikin keskenmeno. Nyt olen toiveikas, koska alkio on noin iso :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mullahan kävi ekassa raskaudessa niin ettei löydetty kuin ruskuaispussi ekassa ultrassa, ei siis alkioo. No sain parin viikonpäähän uuden ultra-ajan ja silloin alkio löytyi mutta vastasi kaksiviikkoa pienempää kuin raskausviikkoja oli kasassa. No nyt meillä on tossa tollanen taapero..

 

Ja toisessa raskaudessa löytyi alkio, mutta sekin vastasi viikkon verran pienempää ja heinäkuussa on laskettu aika.

 

Joten kummatkin raskaudet on mennyt hyvin alunjälkeen! Mulla vaan ilmeisesti on hedelmöitystapahtunut myöhemmin. Kyllähän ne osaa ultrassa katsoa tarkemmin sen lasketun ajan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä eilisessa ar-ultrassa löytyi 1,08 cm kokoinen sikiö, ikää 7+1 rv. Koko vastasi otaksumaani hedelmöitysaikaa, joten ihan hyvillä mielin aiheen suhteen tällä hetkellä :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla näytti vielä ekassa ultrassa, että kyytiläinen on aavistuksen pienempi, kuin voisi olla. Lääkäri kyllä laskikin koon kuukautisten, eli rv 6+3 mukaan. Mun arvion mukaan oli korkeintaan 6+1. Tän takia en huolestunut heitosta. Lääkäri kyllä mainitsikin, että vaikka laite on tarkka, saattaa mittauskohta jne. vaikuttaa siihen, miltä tulos näyttää. Millilläkin on niin iso merkitys tuossa vaiheessa. Ja tarkkaa hedelmöitysajankohtaa ei tosiaan voi tietää.

 

Kuusi päivää myöhemmin pikkuisen mitat vastasivatkin jo kokoa 7+0 himpun yli sentin mitallaan. Eli mun oma arvio ovulaatiosta ja hedelmöittymisestä piti paikkaansa :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tänään rv 7+0 oviksesta laskettuna ja alkion koko vain 4.3mm. Eli säälittävän pieni. Pitäisi olla vähintään 9 mm. Syke siellä silti oli. Seuraava ultra 10 päivän päästä, jos sitä ennen ei vuoda pois.

 

Tikutin oviksen ja mittasin lämmöt, joten en usko että ovis olisi ollut myöhemmin. Ei ole hirveän toiveikas olo.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kuukautisten mukaan ois ollu 9+6 viikko, mutta tiedettiin varmaksi ettei se pidä paikkaansa. Varhaisultraan siis päästiin kierron pituuden takia ja siellä selvisi että ollaan viikolla 7+6 ja sikiö on 15,9mm. Heitti muutaman päivän omista hedelmöittymisestä alkaen aloitetuista laskuista, mutta eihän sillä niin väliä ole.

Edited by Bim

Share this post


Link to post
Share on other sites

Löysin tällaisen taulukon, josta näkee tasaviikkojen alusta mikä se mitta normaalisti on.

Klikklik

 

Meillä siis hieman vajaa viikko myöhässä, kun viikolla 7+0 oli vain 4,3 mm.

Tuun kertomaan, miten kontrollissa käy.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vastaan nyt itselleni.

Meidän Kuutti oli ottanut spurtin ja on enää muutamaa päivää pienempi kuin menkoista laskien pitäisi olla. Tänään on menkoista 8+5 ja koon puolesta noin 8+2. Muutaman päivän heitto menee mittausvirheen ja normaalijakauman piikkiin, joten tällä hetkellä kaikki on ihan hyvin! :lipsrsealed:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hienoa kuulla Rautalanka, että kasvuspurtti oli tapahtunut. Olin varhaisultrassa rv 7+0. Kaikki oleellinen löytyi ja sydän sykki, mutta alkio koko oli vain 5,7 mm. Oviksesta laskettuna (tikutettu) olisin n. rv 6+5. Lääkäri sanoi, että ihan normaalilta näyttää ja heitto on ok. Sikiöpussi puolestaan oli kuulemma iso ja lääkäri yritti selvittää olisiko siellä kaksi alkiota, mutta yksi alkio siellä vain näkyi. Lääkäri ei kommentoinut muuten sikiöpussin kokoa, enkä tajunnut kysyä siinä tilanteessa lisää asiasta. Lueskelin kotiin päästyäni, että iso sikiöpussi saattaa merkitä kehityshäiriöitä (etenkin kun itse alkio on jäljessä). Onko kellään samanlaisia kokemuksia?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olin varhaisultrassa 7+1 ja alkion koko oli 14,8mm. Sykekin näkyi :girl_smile:

 

Edellinen raskaus päättyi keskenmenoon ja nyt tekisi mieli käydä ultrassa koko ajan, mutten tiedä kehtaanko. Silloin odotin "rauhallisesti" ekaa, vkon 12 ultraa, ja vuoto alkoi 4 päivää ennen. Ei huvittaisi kokea samaa uudelleen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now