Rhia

Sikiön koko varhaisultrassa?

281 posts in this topic

8+6 ar-ultrassa 22,4mm pituinen raajallinen yksilö jolla sykkivä sydän :)

 

t. rv 10+0 :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alkio oli 5,5mm pitkä ja vastasi viikkoa 6+2. Omien laskujen mukaan oli 7+0, mutta loppuun asti pysyi nuo varhaisultran viikot.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olettepa käyneet aikaisn ultrassa! Paikassa, missä mä kävin ottavat vasta aikaisintaan viikolla 8+. No, joka tapauksessa sikiö vastasi 9+0 ja piti täysin laskujen mukaan paikkansa ja mitaksi kätilö sai 23mm.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä kans yksi hermoilija :(

Kävin ultrassa 7.9 ja mitoiksi mahan päältä saatiin 4,5-5mm. viikkoja lääkäri ei osannut laittaa näkymään mutta oma arvio oli oviksen mukaan 6+6. menkkojen mukaan olis ollut 7+2.

20.9 kävin taas ultrassa (mahan päältä) lääkäri sai viikoiksi 7+2, mittaa ei kertonut. Plussaa taas testeihin (värillisiä haamuja) sain jo 16.8.2012. Jos alkio todella olisi 7+2 niin olisi saanut alkunsa joskus 14-15.8. eli eihän tämä voi pitää paikkansa mitenkään. lääkäri ultran päätyttyä sanoi että jso rakossa olisi ollut pissaa näkyvyys olisi ollut parempi, että seuraava ultra on sitten np-ultra 3viikon päästä, heippa. Lääkäri oli siis tavis neuvolalääkäri joka teki ultran.

Voitte nyt kuvitella miten mä pelkään että onko alkio edes elossa enään...onko sillä joku kehityshäiriö? pelottaa niin hirveesti.

menin sitten päivystykseen eilen ja sain kiirreellisen lähetteen gynepolille isompaan sairaalaan, jonne pitäisi tulla kutsu viikon sisään.

en tiiä miten elän tämän tiedon kanssa viikon--kaksi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kävin ar-ultrassa rv 7+3, mittaa löytyi 7.5mm, mikä laitteen mukaan vastasi vain 6+2. Syke näkyi. Tätä ketjua selatessani noi laitteen antamat viikot tuntuu kuitenkin hullun pieniltä... kun jotain 5mm alkiotkin on vastanneet tuota. Ulkomaisten lähteiden mukaan 7.5mm vastaa 6+6, mikä vielä voisikin olla tässä raskaudessa normaalin rajoissa, jos kiinnittyminen on tapahtunut vähän myöhässä. Oon sitten koittanut miettiä, että ehkä laite laski jonkun keskiarvon mittauksista, ja toi 7.5mm on ollut isoin mitta. No, pieni tuo mitta on joka tapauksessa viikkoihin nähden varsinkin, kun tiedän aika varmaksi ovulaation ja mulla on lyhyt kierto. Uusintaultra 2 viikon päästä. Miten voikin 2 viikkoa tuntua pisimmältä ajalta ikinä! Ei ole kovin luottavainen olo, kun ennen esikoista mulla oli keskeytynyt km aika samanlaisella kuviolla.

 

Muoks: tässä löytämäni tutkimusartikkeli, jossa on selkeä taulukko siitä, miten mitat vastaa viikkoja.

Edited by ayashe

Share this post


Link to post
Share on other sites

^tuon taulukon mukaan meidän alkion koko vastasi viikkoja 7+0 joka nt-ultran mukaan olikin tismalleen oikein, raskausviikot kulki 2 päivää sikiön kokoa jäljessä. Ilmeisesti ultralaitteissa ei ole "vakiona" nuo mitat vs. raskausviikot jostain syystä. Ja muutoinkin ar-ultran mitat usein heittävät ja nt-ultrasta saadaan todellinen laskettu aika selville.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän papunen oli 6.6mm rv6+6, vastasi viikkoja 6+4, mutta noin pienessä mittauskohteessa mittavirheet on kuulemma erittäin yleisiä ja millinkin heitto suuntaan tai toiseen vaikuttaa jo paljon.

Tuon ayashen linkkaaman tutkimuksen mukaan olisi noilla mitoilla viikkoja ollut 6+5 - 6+6, joten väkisinkin mietityttää, että miten noi laitteet määrittelee raskausviikot :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vertailin hieman mun edellisen (onnistuneen) raskauden ar-ultrakuvia noihin mun äskettäin saamiin ja tulin siihen tulokseen, että nyt on kyllä ollut tosi vanha laite kyseessä, kun kuva on niin suttuinen, eikä sitä ole saatu zoomattua yhtään. Esikoisen ar-ultrakuva, joka otettiin toisella lääkäriasemalla, on tosi paljon skarpimpi, ja sitä on selvästi myös suurennettu. Päätinkin nyt sitten mennä uusintaultraan sinne toiseen paikkaan, jossa on ilmiselvästi uudemmat laitteet. Eihän se toki asioita muuksi muuta, jos keskenmeno on tapahtunut, mutta jos sieltä vielä löytyisikin alkio elossa niin sitten olisi kiva, jos mitat saadaan tarkemmin otettua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tänään rv 8+3 viimeisten menkkojen mukaan ja ar- ultrassa näkyi alkio kooltaan 2, 22 cm vastaten ultralaitteen mukaan rv 8+6. Vahva syke löytyi myös :) . Taulukon mukaan vastaa n. 8+4.

 

Toivottavasti ayashe teillä on kaikki hyvin!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me saatiin toistaiseksi hyviä uutisia: uusintaultrassa alkion koko 1,76cm joka laitteen mukaan vastasi 8+2 eli juuri sitä mitä pitikin. Tuon mun linkkaaman artikkelin mukaan mitat on kuitenkin hitusen pienemmät (8+0). Lääkärin mukaan alkio näytti kuitenkin oikein elinvoimaiselta, joten koitan olla huolehtimatta liikaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tänään käyty ar-ultrassa. Inseminaatiosta laskettuna viikkoja olisi 7+3, alkion koko 5.8mm vastasi kuitenkin vain viikkoja 6+5. Sydän sykki kuitenkin hienosti :). Kontrolliultraan ollaan reilun viikon päästä menossa. Lääkäri ei sanonut mitään, et onko asiat huonosti vai ei. Netistä tutkin, et viikolla 7 alkio on 4-8mm. Eli tuo 5.8 olisi normaali. En oikein tiedä mitä mieltä pitäisi olla...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä viikolla 7+1 mitattiin 8,8mm, joka kuulemma vastaa 6+6. Lääkäri kyllä sanoi, että mittaaminen on tässä vaiheessa epätarkkaa, kun mitta riippuu siitä, mistä kulmasta sikiötä katsotaan. Samalla kerralla mittaustulokseksi saatiin eri mittauksista myös 6,9mm ja 7,1mm (vastaavat vk 6+4), mutta suurin mitta on kuulemma se "oikein".

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ teillä lääkäri onneksi sanoi jotain. Meidän lääkäri lykkäs uuden ajan ja toivotti tervetulleeksi uudelleen. Huomenna vihdoin päästään ultraan näkemään, onko siellä elämää vai ei. Sykehän viime kerralla löytyi. Enkä tosiaan tiedä, onko vaarallista, että koko ei ihan vastaa viikkoja. Oireet jatkuneet samaan malliin, eli kai sitä raskaana ollaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meille kävi toistaiseksi oikein hyvin: vaikka kahdessa edellisessä ar-ultrassa mitat oli viikon jäljessä, niin nt-ultrassa ne kuitenkin vastasivat tismalleen menkoista laskettua aikaa. Todennäköisesti noissa ar-ultrissa on ollut mittavirhe johtuen mun kohdun ja sikiön asennosta, kun nt-ultrassakin saatiin kääntää ja vääntää ennen kuin saatiin pää-perämitta mitattua kunnolla, vaikka muut mitat näkyivätkin helposti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä menkkojen mukaan olis pitänyt olla 9+6 ja ar-ultran mukaan mitta oli 1,42cm eli sen mukaan on nyt 7+6. Lääkäri sai ensimmäisellä mitalla 1,13cm eli 7+2, mutta otti sitten uuden mitan ja sanoi että se suurempi koko on se oikeampi. Syke näkyi ja toivottavasti ensiviikolla hoitsulla myös kuuluu! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän pikku sintillä pituutta oli huimat 5,4mm tänään ar-ultrassa. Menkkojen mukaan oon nyt 6+4 ja ultran mukaan 6+2 +-2d eli hyvin vastasi koko viikkoja ja syke näkyi myös hienosti! :give_heart:

Share this post


Link to post
Share on other sites

onko kellään käyny niin hassusti, että alkuraskaus-ultrassa vatsan päältä kuvattuna laskennallisesti 7+3 oli noin 8-10mm. ja lääkärin mukaan vastasi viikkoja. ja maksettuun ultraan alakautta 10+1, koko vain 17,1mm ja viikkoja sen mukaan 8+1? jonka teki eri lääkäri. tämän edellisen ultran perusteella onko ekan ultran tehnyt suht kokenut lääkäri voinut tehä niin ison mokan että on laskenut 5+3 viikoilla alkion kooksi sen 8-10mm ja erotti sikiöpussin ja ruskuaispussin..todella hämmentävää. 8+1 viikkoja kyllä vahvistaa se, että siellä oli vielä ruskuaispussi, minun silmille aika pieni. se ruskuaispussi pitäisi hävitä 8 rv aikana. eli näin maallisesti ja itseäni rauhottaen voisi päätellä, että alkio on laskennallisesti viikon pieleen laskettu, oliski 9+1 ja ei ole ottanu kasvupyrähdystä niinku on tainnu aika monille tapahtua, tai sitten se on ehkä tulossa ulos :( no, kahen viikon päästä on seulonta niin eiköhän se siellä selviä onko se 10+1 vai 12+1 vai onko siellä enää mitään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja tuon 2.ultran perusteella olen plussannu digitaalitestiin +3viikkoa jo 4+3 viikoilla. hämmentävää..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse kävin miehen kanssa yhdessä varhaisultrassa ja omien laskujen mukaan piti olla tasan 7 vkoa mutta kun lääkäri katsoi niin sikiön koko 7,2mm ja vastasi vko 6+4, eli muutaman päivän heitto ja kaikki siis erinomaisesti :) Huomenna eka neuvola jota jännätään..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mut ultrattiin 6+0 eikä näkyny ruskuaispussia eikä sikiökaikua, 7+2 näkyi 9mm alkio ja syke.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hieno taulukko, kiitos ayashe! Meidän tyyppi ultrattiin laskennallisesti 7+6 ja koko vastas taulukon mukaan 8+3, lekun mukaan jopa 8+6! Tosin oon aika satavarma ovulaatiostani, eli joko se on vaan iso tai sitten jotenkin mystisesti pistäny elämäks jo ennen ovista! :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä kävin alkuraskauden ultrassa viikolla 7+1, jossa näkyi 11mm pitkä elävä sikiö vastaten viikkoja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now