Vilperiina

Matkustaminen maitoallergisen vauvan/lapsen kanssa

10 posts in this topic

En löytänyt tästä aiheesta keskustelua. 

 

Olemme lähdössä syksyllä reissuun silloin vähän yli vuoden ikäisen maitoallergisen kanssa. Nyt olen alkanut miettimään, mitä kaikkea pitää huomioida. 

 

Tarkoitus on ottaa lapselle omat ruoat mukaan koko viikon ajaksi (purkkiruokia, hedelmäsosetta / smoothieta pusseissa). Kyselinkin lentoyhtiöltä kuljettamisesta ja kaikki ruoat saa ottaa käsimatkatavaroihin, vaikka nestemäisiä olisikin enemmän kuin se yksi litra joka muuten sallittu. Aloin sitten miettimään, onko jotakin rajoituksia minkä verran ruokaa saa viedä maahan ja matkanjärjestäjältä eivät osanneet suoraan vastata. Sain linkin Espanjan tuontiohjeisiin, jossa lukee näin: 

 

Matkailijat eivät saa tuoda matkatavaroittensa mukana Euroopan unioniin eläinpohjaisia elintarvikkeita (lihaa, lihatuotteita, maitoa tai maitotuotteita), vaikka ne olisikin tarkoitettu omaan käyttöön. Ainoana poikkeuksena tästä ovat myyntipakkauksissa tuotavat äidinmaitojauheet ja lääkinnällisiin tarpeisiin tarkoitetut erikoiselintarvikkeet. Färsaarilta, Grönlannista ja Islannista tulevat matkustajat puolestaan voivat tuoda pieniä määriä henkilökohtaiseen käyttöön tarkoitettua lihaa ja maitotuotteita. Muita elintarvikkeita saa tuoda Espanjaan enintään kilon.

 

Kysymys kuuluukin sitten, katsotaanko nuo vauvanruoat jotka on tarkoitettu maitoallergiselle lapselle, noihin lääkinnällisiin tarpeisiin tarkoitettuihin erikoiselintarvikkeisiin? Onko kenellekään tullut ongelmia vauvanruokien kanssa ja onko tarvinut selvittää mistä syystä niitä on niin paljon mukana? Onko teillä ollut mukana englanninkielinen todistus maitoallergiasta? Oletteko löytäneet kohdemaasta maidottomia vauvanruokia? Onko jotakin muuta mitä olisi hyvä huomioida? 

 

Itseäni kiinnostaa etenkin Teneriffaan matkanneiden kokemukset, koska sinne olemme menossa, mutta muutkin kyllä, koska eihän sitä tiedä kuinka tässä innostuu reissaamaan :)  

 

 

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun vastaus on ehkä hyödytön, mutta mä oon lentänyt jonkin verran lasten kanssa ja yhdellekin lapselle mulla on ollut käsimatkatavaroissa mukana tommoinen Siwan muovikassillinen täynnä kaikenlaista ruokaa eikä kukaan oo kysellyt eikä ihmetellyt. Allergisia meidän lapset ei siis ole, mutta mun reissukohteet on olleet epämääräisempiä (Thaimaa, Malesia, Indonesia) ja kun en oo tiennyt mistä ja mitä kohdemaasta saa niin oon varautunut jopa siihen asti että jos ei kohdemaasta löydy sopivia niin teen itse. Meidän reissut kun kestoltaan 2-3viikkoa niin sille ajalle ei kyllä kotoa raahaa ruokia mukaan.

Mä en nyt puhelimella näe onko sulla tickeriä, että minkä ikäinen vauva teillä on, mutta mä oon matkustanut 8kk, 1v, 1,5v, 2v ja 2,5v ikäisten kanssa ja näistä 8kk ollut siis vielä tietenkin äidinmaitoiässä. Tosin en enää imettänyt, mutta metsästin kohdemaasta mahdollisimman ison ruokakaupan ja Indonesiaa lukuunottamatta aina on löytynyt sen kokoiset vauvanruokahyllyt että meidän Prisman osasto kalpenee ihan hetkessä ja korvikettakin löytyy jos jonkin moista. Maidottomista en osaa sanoa, mutta en ihmettelisi vaikka niitäkin ihan hyllystä löytyisi. Mä olin ihan pyörryksissä miten monia erilaisia korvikkeita muualla onkaan tarjolla. Noita isoja super- ja hypermarketteja kantsii googlettaa sieltä kohteesta jo etukäteen niin selviää helpoimmalla ja monilla (esim Tescolla) löytyy tuotevalikoimaa netissäkin pälyiltäväksi.

Allergisiahan on kuitenkin joka maassa, niin jos tommoinen hypermarket kohteesta löytyy niin mä en kauheesti kantaisi ruokaa mukana (sanoo hän jolla tosiaan se muovikassillinen joka kerta mukana). Hätätapauksessa mä oon ostanut ihan tavisruokaa ja vaikka kertakäyttöaterimia joilla pilkkonut ruokaa. Meidän lapset on kyllä sormiruokailleet tosi pienestä, eikä oo olleet sihtikurkkuja, niin oon voinut tarjota vaikka lähikaupan pussinuudelia niille jos ei muuta. Ja hedelmiä on tottakai mennyt aina paljon. Tuommoisen lyhyen ajanjakson lapsi pärjää tosi vähälläkin. Meidän poika 1,5veenä söi 2,5viikkoa pelkästään valkoista riisiä ja mandariineja.... Ja toki jätskiä tmv. Muuta ei vaan kelpuuttanut :P

Tässä vähän aiheesta ja sen vierestä kokemusta, vaikkei täysin teidän tilanteeseen vastaa mutta jospa joku muu saisi jotain ideaa omaan käyttöön. :)

Edited by duudeli

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mutta jos tulee eu:n sisältä niin mun mielestä saisi tuoda? Tietysti tossa on kilon raja, mutta eipä kai niitä punnita. Mä joudun ottamaan Espanjaan varmaan omat kiinteät ruuat 7-kuiselle, kun tuntuu että espanjalaisissa lastenruuissa on niin montaa ainesosaa. Kun en suomestakaan meinaa löytää purkkiruokaa, joka tuolle sopisi, niin en viitsisi viikon matkaa pilata pienen vatsavaivojen vuoksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me ollaan lähdössä kesällä Islantiin silloin 10kk ikäisen kanssa ja ruokailua siellä on tullut tässä mietiskeltyä. Maitoallergian lisäksi muita ruoka-aine allergioita ei ainakaan vielä ole tullut vastaan, joten se kyllä helpottaa kovasti. Voisi kuvitella, että sieltä löytyy ihan hyvät valikoimat valmiita ruokia, joten en ajatellut ottaa mukaan muuta kuin lennolla tarvittavat ruuat. Meillä olisi siellä myös mahdollista tehdä itse ruuat, mutta ehkä mennään kuitenkin valmiilla ruuilla, lomalla kun ollaan :) Omat maidot (nutrilon pepti) pitää tietty raahata mukana. Sitä tässä olen miettinyt, että pitääköhän noista maidoista olla resepti mukana.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meilläkin olisi tässä kesän aikana tarkoitus tehdä muutama reissu eurooppaan nyt 6,5kk ikäisen maitoallergisen vauvan kanssa. Todennäköisesti pakko ottaa varalta purkkiruokia mukaan täältä, vaikka varmaan löytyy kuitenkin jotakin maidotontakin.. Miten olette ajatelleet tehdä maidon ulkomailla? Täytyyköhän sitä ottaa joku matkavedenkeitin mukaan..? Minä siis edelleen teen keitettyyn veteen tuon nutrilon peptin. Uskallatteko te antaa suoraan hanaveteen tehtyä ilman keittämistä? Toki matkallahan sitä joutuu sit pulloveteen sen tekemään, mutta uskaltaako sen tehdä ilman keittämistä? Myös se et miten sitten lentokoneessa tai pitkällä automatkalla tekis ton maidon kanssa..?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alkuperäiselle kirjoittajalle: siis nuo rajoitukset on kun tullaan EU:n ulkopuolelta, ei matkustettaessa EU:n sisällä. Tarkoituksena kaiketi estää eläintautien leviämistä. Me matkustamme paljon Espanjan ja Suomen väliä, ja kuljetellaan mitä milloinkin, kokonaisesta ilmakuivatusta kinkusta graavikalaan :grin:

 

Vauvojen / taaperoiden ruokailusta Espanjassa: ymmärrän, ettei lomalla viitsi kovin kokkailla, mutta hyödyntäisin kyllä ainakin hedelmä- ja vihannestarjontaa, Kanarialla erityisesti banskuja. Meillä ei ole allergioita, ja ruokailut on hoidettu pääasiassa sormiruokailuna alusta alkaen ja vuoden iästä alkaen poika on syönyt samaa ruokaa kuin me muutkin, joten kaupan / apteekin purkkeja ollaan ostettu vain muutama. Valikoima on mielestäni aika paljon huonompi kuin Suomessa, ja isompien lasten purkkeja ei tunnu olevan.

 

Tuo mitä Kilu sanoi on kyllä ihan totta. Joskus kun kiinteitä vasta alettiin maistelemaan ostin koemielessä (ja vieläpä apteekista) purkin jotain vihannessosetta, tyyliin peruna-porkkana ja kun sitten myöhemmin tajusin vilkaista ainesosat niin siellä olikin vaikka mitä vihanneksia mm. tomaattia. Siihen jäi sitten soseiden ostelu ja siirryttiin täysin sormiruokailuun.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No hei, kiitos tiedosta! :D Mä jo vähän mietinkin, että voiko olla noin. Ei ihan täysillä raksuta ;) Hyvä tietää, että esteitä ruokien roudaamiselle ei ole. 

 

Korvikkeen suhteen en osaa sanoa mitään, meillä mennään vielä imetyksellä ja korviketta ei olla edes kokeiltu. Tarkoitus on tässä kyllä alkaa sitä kokeilemaan ja totuttelemaan sen makuun. 

 

Meillä on all inclusive, hedelmiä tulee varmasti lapselle annettua, mutta muuten en uskalla kyllä varmastikaan antaa ruokaa buffasta tai muuten, kun lapsi on todella herkkä, ihan pikkuinenkin määrä riittää aiheuttamaan oireet ja ei suositeltu käyttämään edes "saattaa sisältää maitoa"-merkittyjä tuotteita. Osaatko Mininas sanoa, onko saatavilla maidottomia purkkiruokia, tai onko niihin merkattu allergeenejä mitenkään? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ eilen vilkaisin ihan mielenkiinnosta noita purkkeja kun apteekissa kävin, ja ainakin luomupöperöissä oli merkintä maidoton + gluteeniton. Tuosta buffasta tuli mieleen, että näetkö esim. lisäkeriisin tai -perunan riskialttiina ts. voiko reaktioon riittää se, että ruoka-aine on ollut kosketuksissa maidon kanssa? Koska muutenhan tuollainen buffa on aika kiva kun sieltä luulisi löytyvän pöperöitä ihan koko sakille, paremmin kuin vaikka rafloista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos tiedosta, Mininas! 

 

Täytyy katsoa sitten paikan päällä tuota buffa-asiaa. Siinä on aina se riski, että kaikki eivät ymmärrä käyttää ruokien ottamiseen juuri sille ruoalle tarkoitettua otinta, vaan saattavat ottaa väärällä ja silloin on aina riski allergiselle. Hotellissa ilmeisesti huomioidaan hyvin erityisruokavaliot, joten eihän sitä tiedä vaikka olisi mahdollista saada maidotonta ruokaa erikseen suoraan keittiöstä. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun mielestä kannattaa ottaa mukaan reseptit ja todistus maitoallergiasta. Silloin saa kantaa Suomesta kaiken tarvittavan mukanaan. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now