Girasole

Raskaus ja veren vasta-aineet

10 posts in this topic

Moi!

 

Yritin kurkkia, löytyisikö täältä keskustelua aiheesta, mutta viime vuosilta en keskustelua löytänyt.

 

Onko täällä muita, joilla on labroissa ilmennyt veressä olevia vasta-aineita?

 

Itse odotan kolmatta lasta, nyt menossa rv 31+2. Ensimmäisen synnytyksen jälkeen sain punasoluja, sillä hb oli tosi matala. Ensimmäisessä eikä toisessakaan raskaudessa vasta-aineita ollut. Nyt ensimmäisistä SPR:lle lähetettävistä verikokeista (rv 12) löytyi pieni määrä tunnistamatonta vasta-ainetta, joka seuraavissa kokeissa (rv 16) oli varmistunut anti-e:ksi. Labroja on labravastauksissa olevasta pyynnöstä otettu nyt neljän viikon välein. Vastauksissa on tähän saakka lukenut, että vasta-aineita on pieni, raskaudelle merkityksetön määrä.

 

Nyt menneellä viikolla neuvolakäynnin yhteydessä edellisissä vastauksissa oli pyyntö myös isän verikokeista, vaikka th sanoikin, että edelleenkään arvo ei olisi noussut. Olen koittanut SPR:n sivuilta asiasta ottaa selvää, miksi näin toimitaan, mutta mielellään kuulisin, jos jollakin on omakohtaisia kokemuksia asiasta.

 

Onko jollakin siis kokemuksia vasta-aineista veressä ja miten näitä on seurattu? Mitä vastauksista on paljastunut? Mitä tämä on merkinnyt loppuraskauteen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

SPR:n sivuilla selitetään, että "Kun äidillä todetaan vauvalle vaarallinen vasta-aine, Veripalvelu pyytää neuvolaa lähettämään vauvan isän verinäytteen. Näytteestä tutkitaan ABO- ja Rh-veriryhmä ja se veriryhmätekijä, jota vastaan äidin vasta-aine on muodostunut.  Jos isällä ei ole kyseistä veriryhmätekijää, sitä ei ole vauvallakaan, ja silloin ei ole vaaraa, että vauva sairastuisi vastasyntyneen hemolyyttiseen tautiin."

 

Eli siis isän näyte ei liity vasta-aineen määrään vaan "laatuun". Tai niin minä sen ymmärrän tuon perusteella. :)

 

Itse olen rh-, mutta ei toistaiseksi ole sen enempää kokemusta asiasta. Muistan vaan että tuo SPR:n sivu oli tosi selkeä ja hyvä, lueskelin silloin kun rh- kävi ilmi. Se toinen heidän sivunsa ei ole ihan noin yksityiskohtainen, ajattelin jos ootkin lukenut sitä etkä tuota tarkempaa. :) Muistaakseni tuo löytyi vain googlaamalla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla on tässä raskaudessa ollut anti-D vasta-aineita. Itse olen veriryhmältäni A- ja edellinen lapseni oli veriryhmältään A+. Ensimmäisessä näytteessä tiitteri oli 8 ja sen jälkeen SPR pyysi myös miehen verinäytteet. Niistä määritettiin miehen veriryhmä ja se onko mies homo-vai heterotsygootti rhesustekijän suhteen. Minun mieheni on A+, ja on 50% mahdollisuus saada hänen kanssaan joko -tai + lapsi. Uusia näytteitä on otettu minusta kuukauden välein. Ekasta näytteestä tiitteri tuplaantui, mutta on nyt pysynyt samassa. Myös vauvan veriryhmä määritettiin ja koska tuleva lapsi on rhesustekijältään myös -, ei minun vasta-aineista pitäisi olla hänelle mitään haittaa. Nää vasta-aine asiat on tosi hankalia ja esim. Neuvolassa eivät tiedä niistä mitään. Itsekin googlailin tosi paljon aiheesta. Jos olisin odottanut rhesustekijältään positiivista vauvaa, niin monenlaista ongelmaa olisi voinut olla edessä, esim. Kohdunsisäiset verensiirrot jos vauva olisi anemisoitunut. Rv 37 eteenpäin minun täytyy käydä joka viikon ma antamassa labrassa ns. Paneliveret. Ne siksi, että osaavat varata minulle oikeanlaista verta, jos sattuisin sitä synnytyksessä tarvitsemaan.

Mä suosittelen soittamaan suoraan SPR:lle ja kysymään sieltä omista vasta-aineista jos asia mietityttää!

 

Cathys rv 31+6

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli edellisessä raskaudessa vasta-aineita veressä. Annettiin piikki 34 viikolla ja sitten sektiossa. Muuten ei mitään toimenpiteitä aiheuttanut. Toki lapsi syntyi 37+1 viikolla, joten silloinhan se vasta alkaa olemaan tarkempaa.

 

Muoks. Sen unohdin että piti olla sektiohuoneessa mun veriryhmän verta, jota ekassa sektiossa ei ollut siinä käsillä otettavissa heti. Mut en tiedä johtuiko se tuosta vai mistä?

Edited by Anis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla oli nyt toista odottaessa anti E vasta-aineita veressä. Muistaakseni 4 kertaa kävin labrassa antamassa uuden näytteen. Myös mies testattiin, sillä jos häneltä olisi löytynyt vasta-aineita olisi tilanne ollut käsittääkseni vakavampi. Mieheltä ei kuitenkaan mitää löytynyt joten minulta kontrolloitiin ettei tiitteri nouse.

 

Todella huonosti osasivat neuvolassa kertoa asiasta, joten itse jouduin selvittämään kyllä kaiken.

 

Mutta mihinkään muuhun ei kyllä nuo vasta- aineet vaikuttanut kun siihen, että jouduin muutaman ylimääräisen näytteen käydä antamassa sekä vauvan synnyttyä keltaisuutta tarkkailtiin tiiviimmin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nykyään toimitaan jo ennaltaehkäisevästi veren vasta-aineita kohtaan. Minä sain tänään piikin koska mulla on -veri ja vauvalla +veri. Ja siis nyt on menossa 28+2.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onkohan tähän aiheeseen tullut 5 vuoden aikana muita kokemuksia?

Itsellä vuosi sitten keskenmenoon päättyneessä raskaudessa oli vasta-aineita ja nyt myös tässä uudessa (nyt mennään 12+2).

Olisi kiva päästä vähän kartalle mitä tämä tarkoittaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Ruusukvartsi Onko sulle tuttu tämä Naistalon sivusto? Oletko saanut joskus verensiirtoja?

https://www.terveyskyla.fi/naistalo/raskaus-ja-synnytys/raskausajan-ongelmat/veriryhmäimmunisaatio

Perehdyin joskus opiskeluaikana opinnäytetyön verran lähinnä vaikeisiin Rh-immunisaatioihin, jotain saattaa aivokopassa olla asiasta. Olen itse Rh(neg), joten asia kiinnostaa henk.kohtaisestikin, vaikka raskausaikana en olekaan koskaan immunisoitunut. Rhesonativ-piikkejä olen kuitenkin saanut jo monta tähän ikään saakka. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos linkistä @sarvis! Tän iltapäivän tutkinut tätä asiaa, kun vertailin edellisen raskauden tietoja niin silloin punasoluvasta-aineet anti-D ja -C titteri oli 16, nyt 32 ja anti-D:n kvantitatiivinen määritys, jossa vasta-aineen pitoisuudeksi silloin 5, nyt 6.

Sain 2014 synnytyksen jälkeen pari pussia verta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now