Ines

Missä lapsen ristiäiset / nimiäiset?

190 posts in this topic

Myö suunnitellaan että vauva kastetaan seurakuntatalolla ja siellä pidetään myös kahvittelut. Oma koti saa toimia tilaisuuden "jälkipaikkana" eli vieraat saavat tulla meille vielä tilaisuuden jälkeen jos haluavat, tai lähteä kotiin. Mitään tarjoiluja ei juhlan jälkeen kotona ole.

Kastettiin paikallisen kirkon kryptassa, jonka yhteydessä oli tilaa kahvitarjoiluille. Meille kotiin sai tulla mutta monet lähtivät tilaisuuden jälkeen koteihinsa. Ihana päivä oli, ja kätevintä ettei tarvinnut siivota missään B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kotona on tarkoitus pitää...ja jos vaan sää sallii, niin kokonaan pihalla, kun tuota tilaa siellä riittää. Pihalle van pöytiä ja penkkejä (kahvitarjoilu tulee toki sisälle keittiöön) ja sellainen puutarhakatos, jonka alla voidaan varsinainen kastaminen hoitaa, että on auringonsuojaa. Jos ei ilma ole niin hyvä, niin sitten kastetaan sisällä ja silti ulos tulee edes yksi pöytä ja penkit, tuon ko. katoksen alle, jotta sielläkin voi olla. Varsinkin miehet mielellään pihalla puvuissaan ovat, kun sisällä voi olla turhan lämmintä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä poika kastetaan samalla mein perheen kesämökillä jossa vuosi sitten karkauspäivänä menimme naimisiin. Sään salliessa ulkona, muuten mökissä sisällä. Joku katos pitänee vielä keksiä jos on kovin aurinkoinen keli. :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vissiin pompannut väärälle palstalle...

 

 

Meidän esikoinen kastettiin kirkossa ja kahvittelut oli meillä kotona. Meitä oli vieraiden kera yhteensä 21 henkeä ja erittäin tiivis tunnelma. Meillä on 74 neliön kolmio. JOten, kun joku yllä kyseli 25 hengen mahtumisesta kaksioon, niin kommentoisin, että kyllähän sitä mahtuu, mutta eipä välttämättä kovin mielyttävää ole. Pljon tietty riippuu, kuinka tilavat kodin "yleiset" tilat ovat. makkareissa kun nuo vieraat harvemmin oleilevat.

 

Tulevan kakkosen kohdalla aateltiin,että kaste olis taas kirkossa ja kun kirkon kanssa samassa pihassa on sellanen kirkkotupa, niin vuokrataan se kahvittelua varten. Ei tarvii vieraiden siirtyä erikseen mihkään ja tosiaan, on tilavampaa. Eikä tarvii kotona siivota.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä oli suvussa juuri yhdet nimijuhlat, jotka vietettiin taloyhtiön kerhotilassa. Uusien talojen kerhotilathan ovat nykyään tehty osin juuri siihen tarkoitukseen, että asukkaat voivat varata niitä pitopaikaksi omille juhlilleen. Ei hassumpi paikka mielestäni. Koristelu teki tilasta todella aurinkoisen ja herttaisen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me pidimme ristiäiset kotona. Paikalla olimme vain me miehemme kanssa, meidän vanhempamme, sisaruksemme, isovanhempamme sekä kummit. Tilaisuus oli näin ollen ihanan lämmin ja intiimi ja herkkä :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä kaste tapahtuu kirkossa ja sen jälkeen mennään kahvittelemaan mun vanhempien luokse, jotka asuvat hyvin lähellä kirkkoa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kastetilaisuus sekä kahvittelu olivat appivanhempien luona. Muutoin oltais pidetty ihan kotona, mutta kun vieraita tuli ihan hirveästi niin ei me tänne meille oltais mitenkään mahduttu ilman happivajetta. :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me tullaan pitämään ristiäiset kotona. Meille ei tule vieraita niin paljon, että mahdutaan ihan hyvin ja jotenkin minusta kotona on intiimimpi tunnelma. Toki kirkossakin voi olla mukava tunnelma, mutta meille se ei oikeastaan edes ollut vaihtoehto. Mun äiti ja sisko ovat luvanneet auttaa tarjoilujen tekemisessä ja kakku varmaan tilataan jostakin leipomosta, joten suurta stressiä ei ristiäisistä varmaankaan pääse syntymään :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Kuin suoraan mun näppikseltä. Me pidettiin ristiäiset meillä kotona, kirkko ei ollut missään vaiheessa edes vaihtoehto. Vieraita meillä oli kyllä n. 20, mutta mahduttiin meille silti oikein mukavasti. Äiti ja sisko tekivät leipomukset ja kakku tilattiin leipomosta. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Edelliset pidettiin seurakuntatalolla, seuraavat kenties kotona kun on enemmän tilaa nyt. Toisaalta kirkossakin voisi olla ihan kiva :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kaikkien kolmen ristiäiset on pidetty kotona eikä muita paikkoja ole edes harkittu. Vieraita on ollut 15-25 (molempien vanhemmat, mun isovanhemmat, molempien sisarukset puolisoineen/perheineen ja kummit)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse haluaisin viettää ristiäiset appiukon luona; iso talo, avarat huoneet - kaikinpuolin hyvät puitteet. Mies ei vaan halua mennä sinne. Sanoo että oma kämppä riittää ihan hyvin. Omasta mielestäni oma kämppä on kaikkea muuta paitsi ristiäiskelpoinen (esimerkkinä se että tuossa kesän lopulla rämähti makuuhuoneen katto keskellä yötä niskaan..). Hirveästi tarvii tehdä remonttia että tänne ketään kehtaa päästää (no se katto tarvis kyllä muutenkin korjata ennen kun vauva syntyy..)..

Share this post


Link to post
Share on other sites

meillä oli anoppilassa, kun siellä on enemmän tilaa ja molemmilla isot perheet. asuvat lähellä, 1 km päässä... anoppi oli otettu ajatuksesta ja tykkää järjestää perhejuhlia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me ei olla vielä päätetty, että pidetäänkö nimiäisiä.. Mutta jos pidetään, niin varmaan pidetään ihan kotona. Ollaan muuttamassa uuteen omakotitaloomme ennen lapsen syntymää, joten tilaa tulee olemaan ihan hyvin. Jos asuttaisiin silloin vielä nykyisessä kaksiossa, niin juhlat olisi varmaan mun vanhempien kotona (on iso omakotitalo ja lähellä meidän kotia).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Järjestimme nimiäiset kotona. Vieraita oli parikymmentä, ja tuon kokoisen porukan kanssa mahduttiin ihan hyvin. Isovanhemmat auttoivat tarjoilussa ja järjestelyissä jonkin verran, mutta suurimman osan tein itse.

 

Toinen vaihtoehto olisi ollut pitää juhlat mun vanhempien luona (olisi ollut enemmän tilaa), mutta jotenkin tuntui luontevammalta olla kotona.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^

Mulla taas äiti oli vallan innoissaan, kun kysyin saisimmeko heillä ristiäiset järjestää. Kälyni ja serkkuni lupasivat tulla leipomaan ja siivoamaan, joten eipä taida minullekaan turhaa stressiä tulla. :)

 

Meillä oli sama homma, äiti ilahtui kovasti. Eivät olisi tänne meille asti oikein päässeet tulemaankaan, kun asuvat 300km:n päässä ja mun kuudesta sisaruksesta nuorin on tuolloin juuri ja juuri vuoden ikäinen. Meidän on helpompi ajella sinne vauvan kanssa äidin passattavaksi. Muutenkin mummo ja täti olivat tosi innoissaan, tykkäävät järjestellä kaikenlaisia juhlia, mun tarvii vain määrätä, kuinka asiat menee :lol: Mun vanhemmilla on iso ja kaunis talo, siellä kelpaa kyllä pitää :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä pidetään kastajaiset kotona ja varmaan liitämme siihen kodin siunaamisen koska muutamme kesällä omaan kotiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoisen ristiäiset pidettiin kirkossa ja kahvitilaisuus miehen vanhempien luona. Anoppi halus järjestää :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aiotaan pitää kotona. Jotenkin suvussa kulkee tuo kotona pitäminen, ikinä ei oo kenenkään lähiomaisen ristiäiset olleet muualla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now