Ines

Missä lapsen ristiäiset / nimiäiset?

190 posts in this topic

Onko kenelläkään vinkkejä, kuinka ja missä järjestää kastejuhla, kun vieraat tulevat pitkän matkan takaa? Hermostuttaa jo hyvissä ajoin etukäteen ajatus lukuisista yövieraista. :unsure:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä vietettiin ristiäisiä Helsingissä, vaikka itse asumme Jyväskylässä. Tämä siksi, että ristiäisten aikaan rakensimme taloa ja asuimme väliaikaiskämpässä, jossa olisi ollut vähän hankalaa järkätä kekkereitä. Myös vieraille oli helpompaa, että juhlat olivat Helsingissä, sillä yksikään kutsutuista ei asu Keski-Suomessa päinkään :rolleyes:.

 

Kaste oli kirkossa, juhlat lapsen isovanhempien kotona. Olimme alunperin ajatelleet kastetta kotiin (sinne isovanhempien luokse siis), mutta se ei onnistunutkaan, sillä ulkopaikkakuntalaisia lapsia kastetaan vain kirkossa ainakin kyseisessä seurakunnassa. Mutta eipä tuo haitannut, kirkossa oli oikein juhlavaa ja tuli mukavia muistojakin mieleen: sama kirkko ja pappi olivat meillä myös häissä :).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me tiedetään jo nyt, ettei meidän kotona ainakaan tulla pitämään ristiäisiä, koska ristiäisten aikaan asutaan väliaikaisessa pienehkössä vuokra-asunnossa. Tulevat isovanhemmat asuvat kaikki aika kaukana meistä ja vielä kauempana toisistaan, eikä oikeastaan edes huvita alkaa järjestää ristiäisiä 150 km päähän. Päädyttiinkin sitten ainakin alustavasti meidän seurakunnan kappeliin. Niin joo, ja ristiäisethän lienee ajankohtaiset vasta ensi heinä-elokuussa, joten saa nähdä, mihin ratkaisuun sitten oikeasti päädytään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä onneksi vielä aikaa ristiäisiin, mutta kyllähän niitä(kin) jo tulee mietittyä :rolleyes: Ristiäiskahvit tarjoamme kotona, mutta itse kaste hiukan mietityttää..paikkakunnan kirkko on musta hyvin kaunis ja meidän vihkikirkkomme, joten se olis yks vaihtoehto. Vauvan laskettu aika on kesäkuun lopulla, joten ristiäiset ovat heinä-elokuussa. Silloin (toivottavasti) on hyvin kauniita ilmoja, joten takapihan terassikin voisi olla hyvä vaihtoehto.. :rolleyes:

 

Onneksi on vielä aikaa miettiä :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me vietettii ristiäiset anoppilassa. Ihan hyvä järjestely vaikka oma perheeni joutui matkustamaan, mutta näin meillä :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meilläkin on jo asiaa mietitty, vaikka asia ei ihan ajankohtainen olekaan. Tällä hetkellä koti tuntuu parhaalta vaihtoehdolta. Ahdasta kyllä tulee olemaan, mutta toivottavasti kesäaikaan katettu terassi lisää vähän huonetilaa. Jotenkin seurakuntatalot yms. tuntuvat liian virallisilta, ja intiimin perhejuhlantuntu pysyy paremmin, jos ollaan kotona.

 

Ristiäisissä ahdistaa, kun sukulaiset ovat aloittaneet jo nyt riepottelun siitä missä ne pitäisi pitää. Anoppi haluaa ne heille, mutta koska haluan itse järjestää mieleiseni juhlat joissa tarjotaan muutakin kuin karvasmantelikakkua :rolleyes:, niin olen toistaiseksi hienovaraisesti kieltäytynyt. Voi olla että hienovaraisuus täytyy jossain vaiheessa lopettaa, että asia menee perille. Toisaalta järjestelyvastuun luovuttaminen voi alkaa houkuttelemaankin, jos itse olen synnytyksen jälkeen pitkään heikossa kunnossa, joten ei viitsi olla vielä liian jyrkkä mielipiteissään. Eräs oman puolen lähisukulainen taas haluaisi että ristiäiset järjestettäisiin Levillä. Joo varmaan aletaan kuskaamaan parin kuukauden ikäistä vauvaa 900 km ihan vaan jotta ristiäiset olisivat lähempänä heitä. :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä oli sen verran pienet ristiäiset, että pidettiin ne kotona. Mun mielestä koti on paljon mukavampi paikka kuin esim. seurakuntakeskus. Ne on yleensä vähän ankeita :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä oli tytön ristiäiset kirkossa ja juhla kirkon seurakuntasalissa. Tila oli todella kaunis ja sopiva 40 vieraallemme.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä esikoinen kastettiin kotona. Olisin halunnut niin myös kuopuksen kohdalla, mutta tilan puute tuli vastaan. Niinpä kakkonen kastettiin seurakuntatalon kirkkosalissa (mikä oli vallan kiva paikka) ja sitten kahviteltiin meillä kotosalla. Oikein hyvä vaihtoehto tuokin oli :).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoinen kastettiin tilanpuutteen takia kummitätinsä työpaikalla (vanhusten päiväkeskus). Kuopus kastetaan uudessa kodissamme tulevana viikonloppuna. Hieman vaan hirvittää miten sitä saa kämpän siivottua ja pysymään edes 5 min siistinä kun esikoinen on kotona :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Laskeskeltiin tuossa että juhlijoita on yhteensä 20. Se on liikaa meidän pikkukaksioon. On alustavasti anopin kanssa sovittu että heillä vois järjestää mutta appiukko pistää lujaa hanttiin jostain käsittämättömästä syystä. Jos se vaihtoehto sulkeutuu pois niin sitten varmaan kirkossa ja seurakunnan tiloissa. Mä en vaan yhtään tiedä miltä ne tällä paikkakunnalla näyttää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kaste pidettiin pienessä lähikappelissa ja kotona sitten kahviteltiin. Tosin kaksio meinasi käydä ahtaaksi, vaikka porukka oltiin karsittu niin minimiin kuin vain kehdattiin ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä pidettiin seurakunnan tiloissa (seurakuntakoti), jonne tilattiin viereisestä pitopalvelusta ruuat ja kaakut. Oli helppoa, kun ei tarvinnut kotia puunailla. B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me pidimme ristiäiset kotona, koska siellä oli vain meidän lähipiiri, jossa ei niin kauhean montaa ihmistä ole, joten hienosti mahduttiin. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä vielä aikaa itse ristiäisiin, jotka ovat syys-lokakuussa. Kuitenkin haluaisimme molemmat järjestää ne kotona, mutta asumme kohtalaisen pienessä kodissa, kaksiossa. Onnistuisi varmasti, mutta yhtään liikaa ei vieraita voi kutsua. Voi olla että mieli vielä muuttuu kun ristiäiset tulevat ajankohtaisiksi. Kiva kuitenkin kuulla, että muitakin on päätynyt samaan ratkaisuun ja tilaisuus on sujunut hienosti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä poika kastettiin kotona. Oli vaan aikamoinen stressi järjestelyiden kanssa kun päästiin muuttamaan raksaprojektin jälkeen viikkoa ennen ristiäisiä :rolleyes: Uusi tulokas kastetaan myös kotona. On paljon intiimimpi ja kotoisampi tunnelma kuin muualla :) Vieraitakaan ei ole kuin noin 20 niin hyvin mahtuu omakotitaloon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Molemmat on kastettu omassa kodissa.Varsinkin toiset ristiäiset ovat jääneet mieleen.N.20 ihmistä kolmiossa ja kesän lämpimin viikonloppu.Ulkona oli yli 30 lämmintä ja sisällä varmaan vielä enemmän.Lisäksi jääkaappi uhkaili sanoa sopimuksen irti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän tyttö kastettiin kotona. Tiivis tunnelma oli, mutta sopu sijaa antoi ja mukavasti meni ristiäiset kotonakin järjestettynä :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me pidetiin pojan nimenantojuhla sukuni kesähuvilalla. Onneksi syntyi kevätvauva, koska talvipakkasilla paikka ei ehkä olisi kovin viihtyisä. Juhlat osui kesäkuun loppuun ihanan aurinkoiseen lauantaihin, jolloin huvilamme oli edukseen. Paikalle mahtui mukavasti kaikki vieraat, eikä tunnelma ollut niin arkinen kuin kotona.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä oli karmea vuokra-asunto, jossa vilisi hiiriä sekä muurahaisia. Vuokrattiin yksi suurempi juhlatila, jossa oli myös saunomismahdollisuus, ristiäisten jälkeen kun vietettiin viela mun synttäreitä B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now