Ines

Missä lapsen ristiäiset / nimiäiset?

190 posts in this topic

Meillä pidettiin kirkossa ja seurakunnan juhlatilassa. Eipä tarvinnut kotia siivota ja laittaa eikä vieraita seisottaa istumapaikkojen puutteessa. Meillä ei mikään erityisen iso koti ole, joten ahtautta olisi tullut isojen sukujen ahtautuessa meille.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aiomme pitää nimiäiset mun vanhempien luona. Meidän molempien vanhemmat sekä vielä elossa olevat isovanhemmat asuvat sielä lähistöllä (ja me 250km:n päässä), joten on helpompaa järjestää juhlat sielä. Ainakaan nuo tulevat isoisovanhemmat eivät pystyisi matkustamaan niin pitkää matkaa meille, ja tärkeää on, että hekin voivat juhlaan osallistua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sen verran sukua löytyy molemmilta että pidettiin ristijäiset kirkossa. Ja itse halusinkin pitää ritijäiset kirkossa kun siinä on enemmän sitä "seurakuntaan liittämisen" tunnetta ja juhlavuutta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä itse kaste oli kappelissa parin sadan metrin päässä ja kahvitus kotona.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kotona kastettiin ja samalla saatiin kodinsiunaus (ostettiin siis talo n. 1 kk ennen Väbän syntymää).

Suvun perinteitä vaalin, sillä omassa suvussani on ollut tapana kastaa kotona jos siellä vaan on riittävästi tilaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kotona pidettiin ja naispappi oli, kumpaakin seikkaa ulkom. tuttavat ihmettelevät. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä oli ristiäiset miehen vanhempien luona. Enemmän tilaa, Asuvat melkein naapurissa ja Anoppi lähinnä järjesti ristiäiset :girl_smile:

Edited by koopee

Share this post


Link to post
Share on other sites

meillä tullaan pitämään kotona. emme ole edes miettineet muualla pitämistä. tilaa on sen verran, että en usko tulevan ahdasta. kutsumme vain lähisuvun (eli molempien perheet) ja kummit, ja meillä on sen verran tilaakin, että kauimmaiset mahtuvat yöpymäänkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoisen ristiäiset pidettiin mun vanhemmilla, asuvat omakotitalossa järven rannalla. Miljöö oli kivempi kuin oma kerrostaloasuntomme, kun kesäristiäisistä oli kyse.

 

Kaksosten ristiäiset pidettiin kirkossa ja kahvit seurakuntasalissa. Meillä on talossa julkisivuremppa meneillään eikä asuntoon saa läpivetoa, joten olisi tullut turkasen kuuma ja happi olisi loppunut kesken. Plussaa oli sekin, ettei tarvinnut siivota kotona vaan pelkästään katettiin pöytä ja siivottiin juhlien jälkeen jäljet pois. Lapsetkin pääsi kirkon pihalle juoksentelemaan ja purkamaan energiaa. Kirkko oli myös mukavan juhlava paikka viettää ristiäisiä ja tavaroiden roudaaminen kirkolle kilometrin päähän kotoa oli helpompaa kuin vanhempieni luokse 30 km:n päähän.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me ollaan harkittu paikkakunnan vanhaa pappilaa. Itse kun olen hulluna vanhoihin rakennuksiin ja tila on remontoitu ajanhenkeä kunnioittaen. Juhlava tila, jossa olisi valmiina kupit yms tarvittava. Täytyy käydä katsomassa tilaa ja tehdä päätös sitten paikan käytännöllisyyden kannalta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä oli nimijuhlat mun vanhempien luona. Syynä yksinkertaisesti se, että siellä oli eniten tilaa ja mun äiti halusi järjestää juhlat. Jos oltaisiin pidetty juhlat täällä (mun vanhemmille on siis sata kilsaa matkaa), niin oltaisiin jouduttu vuokraamaan joku tila eikä kesällä varmaan olisi niin lyhyellä varoitusajalla oikein mitään paikkaa saanut. Tai ainakaan sellaista, joka meille olisi kelvannut :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ristiäiset tulevat olemaan varmasti meidän omassa kodissa, tosin kirkkokin olisi hyvä vaihtoehto, koska lähikirkkomme on todella kaunis.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ristiäiset pidetään minun vanhempieni luona. Koti olis ollut tietysti ehkä helpois vaihtoehto, mutta vieraat ei tänne meille mahdu joten siksi tämä ratkaisu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

me ollaan suunniteltu, että pidettäis siunaustilaisuus anoppilassa, ku "lupasin" anopille että saa järjestää kahvituksen kun se niin kovasti tykkää leipoa ja kestittää. Ongelmana on se, että musta siellä on aika ahdasta, ellei päästä olemaan ulkona. Mun vanhempien talo ois siitä parempi, että siellä on selkeesti semmonen iso pirtti ja muutenkin enemmän tilaa, mutta menin siis anopille jo lupaamaan :rolleyes: kakkosongelma on se, ettei aiota kastaa ku en kuulu kirkkoon vaan oon helluntailainen, mutta appisten mielestä lapsi "kuuluu" kastaa, ihanniinku "kuuluu" mennä kirkossa naimisiin ja näin. yritä siinä nyt selittää omaa kantaasi, kun ei voida olla yhtään avarakatseisia. Eikä kyseessä ole todellakaan edes se, että appikset olis jotenkin tosiluterilaisia. kun "kuuluu", niin sit vaan "kuuluu". :rolleyes: niitä taitaa enemmän huolettaa se, mitä muu suku tuumaa. Etenkin, kun ei haluta miehen kanssa mitään isoja pippaloita, mutta appisten käsitys juhlasta on se, että paikalla on sata henkeä siskonserkunkaimoja myöten. yhyy.

 

en nyt varsinaisesti vastannut kysymykseen, mutta otetaan ehdotuksia vastaan :rolleyes:

 

yksi vaihtoehto olisi toki, että siunaustilaisuus pidettäisiin täällä meidän pienessä 56 neliön kaksiossa 100 km päässä meidän kotikylästä. Kukaan ei osaa tänne ja tilaakin on niin vähän ettei meitä mahtuisi tänne kuin max. 20 ja silloinkin pitäisi varmaan kahvitella kahdessa erässä :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä pidettiin kirkossa ja seurakunnan juhlatilassa. Eipä tarvinnut kotia siivota ja laittaa eikä vieraita seisottaa istumapaikkojen puutteessa. Meillä ei mikään erityisen iso koti ole, joten ahtautta olisi tullut isojen sukujen ahtautuessa meille.

 

Näin mekin varmaan tehdään :) Juuri ahtauden takia seurakunnan tarjoamat tilat on minusta helpompi vaihtoehto, voi oleskella rennommin ja ei tarvii puunata niin paljon kotia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse oon tykännyt aina järjestää ristiäiset kotona, mutta meillä onkin tilaa (vanha maatilan päärakennus)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoisen ristiäiset olivat minun vanhempien luona ja kuopuksen ristiäiset pidimme kotona. Toki tilaakin oli huomattavasti paljon enemmän kuopuksen ristiäisten aikaan verrattuna tuohon aiempaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ristiäiset on kirkossa ja kahvit sen jälkeen sitten kirkon seurakuntasalissa. Meidän kotiimme ei kaikki mukavasti mahtuisi ja tosiaan, ei tarvitse miettiä siivouksia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä oli juhlat kokonaisuudessaan kotona. Osallistujina olivat vain lapsen isovanhemmat ja meidän sisaruksemme puolisoineen ja lapsineen. Kummitkin löytyvät näiden sisarustemme joukosta. Hyvin mahtui meidän kolmioon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me pidettiin kans ristiäiset kotona. Ens kerralla varmaan samoin, jos ens kerta tulee. Jos ei halua seurakunnan tiloja käyttää tai pitää kotona, niin joku tilausravintola tai juhlatila vois toimia? Mä jo katselin tuossa nurkalla olevaa tilausravintolaa sillä silmällä, että pidän siellä varmaan joku kerta jotkut juhlat, ja esim. ristiäiset olis ihan loistava tilaisuus!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoisen ristiäiset pidettiin mun vanhempien luona, kun haluttiin kotoisa tunnelma eikä omassa kodissa ois tila riittänyt. Kun silloin oli vielä kesäaika, niin oli mukava päästä ulos kahvittelemaan. Kakkosen ristiäiset pidetään kuitenkin seurakuntakodissa, kun edelleenkään ei omassa kodissa ole riittävästi tilaa, mutta nyt kahden lapsen kanssa on helpompi pitää tilaisuus mahdollisimman lähellä kotia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Me mietittiin kans anoppilaa tms. paikkana. Meillä on kyllä kotona riittävästi tilaa, mutta anoppilassa tarjoilut ja järjestelyt olis olleet valmiina. :grin: Oltais kuitenkin jouduttu ajamaan toiseen kaupunkiin, mikä taas ei pikkuvauvan kans oo se herkullisin homma.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä nimiäisiä varten vuokrattiin ihan pienet tilat, keittiö ja astiasto. Kun ei oltais millään mahduttu meidän pieneen asuntoon eikä muutenkaan olis kipot riittäneet kestitsemään sellaista määrää porukkaa (n.30 henk). Minulle oli tärkeää että näitä juhlia ei järjestetä taas anoppilassa kun tuntuu kaikki synttärit ja isänpäivät aina kallistuvan sinne. Eikä mitään Anoppikokelas on mitä mainioin ja vieraanvaraisin kestitsijä. Halusin vain kerrankin panostaa ja tehdä juhlista varmasti meidän näköiset. Tuntui enemmänkin velvollisuudelta olla vastuussa esikoisen juhlista. Onhan hän juhlansa ansainnut. Hommaa kyllä riitti mutta vieraat tykkäsi kovasti ja kehui jälkeenpäin että on parhaat nimiäiset/kastajaiset missä ovat olleet vieraana :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now