Mintel

PCOS hoitokertomuksia ja onnistumisia

314 posts in this topic

Toivoisin tänne monirakkulaisilta naisilta kertomuksia siitä, miten oma hoitopolku on kulkenut. Ja jos on jo onnistumisia tullut, niin kauanko hoidot kesti ja millä keinolla plussa tuli.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tässä alkaa vähitellen omat pelot käydä toteen, kun lääkkeet ei auta ovuloimaan ja lääkärikin sanoi, että olen aika hankala tapaus. Toivoisin siis kuulevani tarinoita siitä, mitä kenties on tulevina vuosina edessä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä yksi tapaus! Mun munasarjoihin liittyvät ongelmat on alkaneet jo yläasteella kun toisesta munasarjasta jouduttiin poistamaan veren täyttämä munasarjakysta laparoskopialla. PCOS-diagnoosin sain tammikuussa 2012. Diagnoosi ei tullut itselle yllätyksenä, olin sen tietoa hakemalla jo itse itselleni diagonosoinut ja tuolloin lääkäri vahvisti, että molemmat munasarjat on täynnä rakkuloita. Pari kk kokeiltiin metformiinia painonpudotuksen tueksi, metuista seurasi kuitenkin pahoinvointia.

 

Diagnoosin aikaan mulla oli painoa todella (siis oikeasti todella!) paljon, en ovuloinut ja kierrot oli mitä sattuu. Kroppa ei siis toiminut kuten pitää, eikä raskaus alkanut. Sittemmin olen pudottanut reilusti painoa ja kierrot ovat säännöllistyneet. Tämän muutoksen myötä olen alkanut ovuloimaan luonnollisesti :) Oviksia on bongattu tämän vuoden puolella jo useampi. Toukokuussa kävin ultrassa naistentautien poliklinikalla. Tilanne munasarjoissa oli edelleen rakkulainen, kummallakin puolella oli toistakymmentä rakkulaa. Saimme ohjeen, että yritetään kesä vielä luomusti, mutta tiedot siirretään jo valmiiksi lapsettomuuspolille ja jos kesä ei tuo ihmettä, niin syksyllä  olen suoraan lapsettomuuspolille yhteydessä.

 

Tuo viimeisin käynti toi ristiriitaisia ajatuksia. Toisaalta olin ihan älyttömän pettynyt omaan kroppaani, miksi niitä hiton rakkuloita on edelleen niin paljon :( Toisaalta taas sain vahvistuksen sille, että painonpudotus on kannattanut, koska tilanne oli jo helpompi kuin aiemmin ja nyt rakkulat olivat lisäksi enempi hajallaan, ei niin nauhamaisesti kuin pco:ssa yleensä. Positiivisena ajatuksena jäi tuosta käynnistä myös se, että syksyllä tiedän mihin olla yhteydessä. Toisaalta mielessä kalvaa nyt tieto siitä, että meillä on nykyisen miehen kanssa kahdeksas kierto ilman ehkäisyä, eikä plussaa ole tullut. Yrityksen puutteesta ei ainakaan ole kyse.

 

Tämä ei nyt mikään varsinainen riemutarina ollut, koska minun taipaleeni lapsettomuuden kanssa on vielä kesken. Syksyllä luultavasti edessä aukiolotutkimus, jotta nähdään onko siellä jotain tukkimassa reittejä. Ovulaation induktioon käytettävät lääkkeet Letrozolit, Clomit yms. on minun kohdalla ilmeisesti melkoinen riski, koska ovuloin ilman niitäkin. Lisäksi minulla "sukurasitteena" kaksoisraskauksia molemmin puolin sukua. Haluan omalta osaltani kuitenkin kannustaa painonpudotukseen, mikäli sellaiselle tarvetta on (PCOS diagnoosin saaneille usein on), koska ainakin minun kohdallani se on aikaansaanut luonnolliset ovulaatiot ja näin ollen tuonut lapsen saamisen mahdollisemmaksi :)

Edited by wii

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mäkin tänne voisin omaa tarinaa kirjoittaa. Varsinaisesti pco-diagnoosia en ole saanut, mutta molemmissa munasarjoissa on rakkuloita. Munasarjat on ultrattu viimeksi pari vuotta sitten lapsettomuustutkimusten/hoitojen aikana, joten tämän hetkistä tilannetta en tiedä. Painoa olen mäkin tiputtanut ihan reilusti vimeisen 2,5v aikana. Kierrot mulla on aina ollut epäsäännölliset ja ovuloin tosi harvoin.

 

Esikoinen sai alkunsa neljännestä ovulaation induktiosta reilun kahden vuoden yrityksen jälkeen. Ensimmäiset kolme OI:ta tehtiin Clomifenilla, jossa vaste oli huonohko. Neljänteen kiertoon vaihdettiin lääkkeeksi Femar, vaste paljon parempi ja raskaus sai alkunsa. Hoitojen puolesta päästiin siis tosi helpolla.

 

Meidän tarinan ensimmäisellä osalla oli siis onnellinen loppu. Nyt ollaan toista yrittämässä ja syksyllä lähdetään jatkamaan ovulaation induktioita ja toivotaan tietenkin että OI tälläkin kertaa riittää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on myös PCOS. Diagnoosin sain 2014 kun aloitettiin hoidot, mutta ei ollut yllätys, koska ennen esikoista kierrot saattoi venyä ja venyä yli 100-päiväisiksi kunnes katkaistiin Teroluteilla.

 

Esikoista yritettäessä olin normaalipainoinen, se ei minulla ole asiaan vaikuttanut. Esikoinen sai lopulta alkunsa luomusti reilun vuoden yrittämisen jälkeen. Kp:t oli oviksen aikaan noin 75 ja en bongannut ovista, joten hän oli aikamoinen ihme <3 Seuraavalla viikolla olin soittamassa aikaa tutkimuksiin.

 

Raskaus ainakin mulla korjasi vähän tilannetta, siinä missä omaa kiertoa ei esikoista yrittäessä ollut, niin kierrot oli 10kk synnytyksen jälkeen alettuaan 23-60-päiväisiä, joskin ilmeisesti suurimmalta osin anovulatorisia. Tämä siis, vaikka paino oli ylipainon puolella. Luomusti saatiin aikaan kemiallinen raskaus, jonka jälkeen mentiin hoitoihin.

 

Mulla saatiin joka kerta aikaan ovis femareilla (clomeilla ei), ja taidettiin tehdä 4xOI ja 4xOI+IUI. Näiden hoitojen aikana myös pudotin painoa n. 10kg. Tärppiä ei kuitenkaan tullut, joten tän vuoden tammikuussa tehtiin IVF. Rakkuloita ja soluja tuli paljon todella pienellä lääkemäärällä (ilmeisesti yleistä PCOS:ssa), soluille tehtiin pitkä viljely ja ensimmäisestä siirrosta saatiin plussa, 2 alkiota jäi pakkaseen. Tämä raskaus on nyt viikoilla 25+0. Ilmeisesti ison rakkulamäärän ja alkaneen raskauden vuoksi mulle tuli IVF:n seurauksena hyperstimulaatio melko pahana, mutta se tuntuu "pieneltä hinnalta" siitä että saan olla raskaana.

 

Tässä siis meidän tarina, ensimmäinen oli pieni ihme ja toiseen raskauteen tarvittiin IVF. Sillä kuitenkin raskaus onneksi alkoi heti ekalla kerralla <3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ihanaa kuulla myös onnistumisia! Kiitos näistä kertomuksista. Lisää olisi kiva lukea, toki myös keskeneräisiä tarinoita.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli epämääräisiä vuotoja ja kiertoa ei käytännössä ollut ollenkaan. PCOS-diagnoosin sain 5/12, kun aloitettiin hoidot. Rakkuloita oli molemmin puolin todella runsaasti.

 

Clomeilla saatiin hyvä vaste rakkuloiden suhteen, mutta limakalvo jäi niin ohueksi, ettei raskaus alkanut. Insseihin vaihdettiin lääkkeeksi joku pistettävä lääke (en edes muista nimeä..), mutta sen vaste oli niin huono, ettei inssiä tehty ollenkaan. Vaihdettiin lääke Letrozoleihin, saatiin hyvä vaste ja tehtiin kaksi inssiä, joista ei kuitenkaan tullut toivottua tulosta. Päätettiin siirtyä ivf-jonoon ja kierrottomuuden vuoksi pyysin saada käyttää jonotuksen ajan Letrozoleja ja heti ensimmäisestä tällaisesta kierrosta tärppäsi ja esikoinen syntyi 11/13.

 

Samalla lääkityksellä lähdettiin myös yrittämään toista raskautta ja jo toisesta kierrosta onnistui.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen -84 synt normaalipainoinen PCOS, diagnoosi tehtiin jo 2009 kun kuukautiset loppu kuin seinään e-pillereiden lopettamisen jälkeen. Kuukautiset palailivat säännöllisiksi 2012 (kierrot aika tarkalleen 30 vrk). Ilman ehkäisyä oltiin miehen kanssa n. 1,5v ja sitten otettin clomit käyttöön. Söin yhden kierron clomeja 50mg kp 3-7 keväällä 2013 ja kesä pidettiin taukoa. Syksyllä ennätin syödä kaksi kiertoa clomeja em. annoksella kunnes bongasin oviksen ja raskauduin :) Poika syntyi 6/2014 ja nyt aktiivisesti yritetään neljättä kuukautta pikkukakkosta. Clomit lääkäri on vaihtanut "nykyaikaisempiin" Letrozoleihin (2,5mg 1tbl kp 3-7) ja kertaalleen on näillä lääkkeillä ultrattu kp 11 jolloin endometrium hyvä 8,5mm ja yksi 15-16mm follikkeli oli kehittymässä... mutta tärppiä ei ole tullu :/ (Clomit toimi minulla paremmi kuin Letrot?)

 

Tsemppiä siis vaan yritykseen!! 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja sen verran lisäisin tuohon omaan tarinaani että hoidoissa olen aina ollut julkisella puolen: ensimmäiset hormonimääritykset tehtiin tk.ssa ja varsin nopeasti lähettivät erikoissairaanhoitoon naistentautien puolelle. Ainoa harmi oli se, että vaikka polilla v. 2009 papereihini oli kirjattu "tarvinnee clomifeemiä raskautumiseen, sitä varten voi hakeutua tänne puhelinsoiton perusteella" niin sitten kun 2013 yritin näin tehdä niin homma ei pelkällä puhelinsoitolla onnistunutkaan, vaan jouduin hankkimaan uudelleen tk-lääkärin lähetteen (ja silloin siis ensin jonotin reilun kuukauden tk. lääkärin aikaa ja toiset puolitoista kuukautta poliaikaa). Näin siis OYS.ssa. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moikka kaikille!! 


 


Mä oon 24-vuotias nainen,pco diagnoosin saanut 2009 vuonna. Silloisen miehen kanssa yritettiin lasta useampi vuosi,clomifenillä saatiin ovulaatio aikaiseksi mutta ei tärpännyt. No,meille tuli ero kesällä 2013 ja sitten tapasin uuden miehen. Lapsen saanti ei vielä ole ollut ajankohtaista,mutta ei olla käytetty ehkäisyä koska pco ollut niin pahana etten ajatellut että voin mitenkään raskautua ilman lääkitystä. Ylipainoa on reippaasti. Painoin 113.8 kg kun päätin kokeilla vähähiilihydraattista ruokavaliota. 4 kuukaudessa painoa on tippunut 15 kg ja olen huomannut hormoneissa muutoksia,kuukautiset ovat alkaneet ajallaan ja olen parissa kierrossa bongannut luomuovulaationkin. Nyt havahduin siihen että menkat oli 2 päivää myöhässä ja aattelin huvikseni tehdä testin,ihan varmana siitä että ovulaatiota vaan ei oo olllu ja siks menkat ei ala. sieltä pärähtikin vahva plussa <3


 


Eli hyvät ihmiset,kokeilkaa vhh-ruokavaliota muutama kuukausi ja katsokaa miten se vaikuttaa. Mitään hävittävää ei ole :)


 


Tsemppiä kaikille ja plussatuulia!


 


 


Share this post


Link to post
Share on other sites

Hienoa kuulla, että myös PCOS "potilailla" on tärpännyt ja unelma perheenlisäyksestä on toteutunut. Antaa hieman toivoa itsellekin jatkoon :)

 

Oma tarinani on kovin alussa vielä, mutta ajatuksia on pää täynnä…Lopetin pillerit alkuvuodesta 2015 ja menkat tulivat miten sattuu muutaman kuukauden (kierto keskimäärin 5vkoa) ja loppuajasta eivät enää tulleetkaan kun noin kerran neljäntoista viikon sisällä. Kunnallisen neuvolan puolella ohjasivat omalle lääkärille, koska puoli vuotta pillereiden lopettamisesta oli tullut täyteen ja menkat silti elivät omaa elämää. Kunnalliselle oli valtavat jonot, joten jatkettiin samoin tein yksityisen puolelle ja jo samana päivänä minut ultrattiin ja todettiin hyvinkin runsaasti rakkuloituneet munasarjat. Itkuhan siinä pääsi, miksi juuri minulle kävi näin?

 

Miehen siemenneste tutkittiin ja siellä olikin runsain määrin reippaita nuijapäitä! Helpotuksen tunne siltä osin oli suuri. Otin viimeisen pillerin 10 päivän Terolut-kuurista viikko sitten perjantaina ja menkkoja yli viikkoon ei kuulunut. Männä sunnuntaina alkoi sitten vaalean ruskeaa vuotoa ja siinähän sitten ihmeteltiin jotta mitäs nyt tapahtuu. Missään vaiheessa vuoto ei muuttunut punaiseksi ja ajattelin etteivät ne ole menkat ja Clomifen-kuuri menee tällä kierrolla sivu suun.(piti aloittaa kierron 3.päivä). Clomifen kuurissa mainittiin, että ensimmäisen pillerin otto tulisi laksea ensimmäisestä kunnon vuotopäivästä, jota minulla ei todellakaan ollut…!! Koska kysymyksiä oli mielen päällä runsaasti, varasin gyne-ajan hoitavalle yksityisen puolen gynelleni ja sehän sitten totesi, että kyllä nämä kuukautiset ovat ja eikun saman tien eka Clomifen nappula naamaan! Nyt sitten odotellaan seuraavaan ultraan asti, jolloin tarkistetaan onko munasoluja kypsynyt jotta päästäisiin bongaamaan ovua….

 

On tämä odottelu aikamoista… huhuh! Kuulisin mielelläni vastaavia kokemuksia J

 

Tsemppiä kaikille yrittäjille JJ

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä olin PCO/PCOS:ää epäillyt jo ennen ehkäisyn poisjättöä, sillä kuukautiskiertoni on aina ollut hyvin epäsäännöllinen ja muitakin oireita täsmäsi. Syksyllä 2013 ajateltiin, että esikoinen saisi luvan tulla ja henkisesti varauduin pidempään yritysaikaan. Reilun puolen vuoden jälkeen pääsin ystävällisen työterveyslääkärin lähetteellä julkiselle puolelle gynelle, eli onneksi homma saatiin aluille jo ennen sitä vuoden rajapyykkiä. Hän sitten vahvistikin epäilyni että PCOS:stä on kysymys, eli nimenomaan tästä oireyhtymäversiosta koska ultralöydöksen lisäksi on häiriöitä hormonitoiminnassa (josta johtuen mm. epäsäännölliset kierrot, ovulointiongelmia jne).

 

Alkuun minulle määrättiin terolutit kiertoa säännöllistämään, mutta eivätpä ne muuta tehneet, ovulaatiota ei siis kuitenkaan tapahtunut. Puolen vuoden päästä kontrollikäynnillä saatiin sitten lähete lapsettomuuspolille ja samalla aloitettiin metformiinihoito insuliiniresistenssin hoitoon ja painonpudotuksen tueksi. Minullakin siis oli (onneksi vain hieman) ylipainoa, PCOS:älle tyypillisesti erityisesti keskivartalolle kerääntyneenä. Alkuun tuosta tuli vähän pahoinvointia, mutta onneksi tasoittui ja todentotta auttoikin saamaan painoa vähän alas ja 3kk jälkeen, juuri ennen lapsettomuuspolin aikaa bongasin mielestäni ensimmäisen oviksenkin.

 

Tärppiä siitä kierrosta ei kuitenkaan tullut ja koitti aika lapsettomuuspolille. Onneksi muuta selkeää vikaa ei ilmennyt kuin minun ovulointiongelmat ja näinpä aloitettiin heti OI-hoidot clomifeenilla, johon mulla oli onneksi hyvä vaste. Monessa paikassa suositaan ennemmin tuota letrosolia, koska siinä on pienempi monikkoriski. Onneksi sopiva annostus clomeista kuitenkin löytyi kertayrittämällä (kasvatti vain 1-2 follikkelia kerralla). Kiertoja toki kontrolloitiin ja munasolun irtoaminen varmistettiin pregnyl-pistoksin. Rinnalla tukena kulki yhä metformiini (2000mg/vrk). Oltiin kovin iloisia siitä että ovulaatio saadaan todistettavasti tapahtumaan, aloitettiin tavallaan koko yritys "alusta".

 

Kolme tuloksetonta OI-kiertoa ehdittiin käydä ennen kesätaukoa ja olihan se pettymys, kun hoitojen alkamista oli jo niin kovasti odottanut. Jatkosuunnitelmina oli ottaa syksyksi mukaan inssit (vaikka siemenneste olikin ok) ja sitten jossain vaiheessa mahdollisesti siirtyä IVF-jonoon.

 

Kesä kuitenkin yllätti ja sain tuolla samaisella kesätauolla ensimmäisen plussani ikinä, tunne oli kyllä aika uskomaton. Kun käytiin yksityisellä ar-ultrassa niin siellä lääkäri sanoi, että clomifeeni kertyessään voi vaikuttaa yhden "ekstrakierronkin" (vaikka julkisella puolella tämä mahdollisuus kiellettiinkin), että hänen mielestään taukokiertoja kannattaa nimenomaan pitää (esimerkiksi kolmen stimuloidun kierron jälkeen). Hän oli siis samaa mieltä kanssani siitä että pohjalla olevat stimuloidut kierrot olivat todella auttaneet tätä taukokiertoakin "normaaliin" suuntaan ja täten edesauttaneet raskauden alkamista. Samoin hän vahvisti senkin minkä olin itsekin ainakin kuvitellut huomaavani, että metformiini on todella tasannut hormonitoimintaani. Sanoi että se on tosi hyvä ja halpa lääke PCOS:än hoitoon ja monelle jo yksin se voi olla riittävä apu ovulointiongelmiin. Eli vaikka paperilla tämä raskaus alkoi spontaanisti niin annan kyllä ison arvon noille käytetyille lääkityksillekin :)

 

Aikaa yrityksen aloituksesta ensimmäiseen plussatestiin meni siis vuosi ja 9-10kk, nyt kovasti toivoen että saataisiin tämä ensimmäinen syliin asti. Mikäli jotain ikävää tapahtuu niin pääsemme onneksi jatkamaan siitä mihin kesätauon alkaessa jäimmekin. Nyt on menossa rv12 ja isoin pelko keskenmenosta alkaa hellittämään. Metformiinilääkitystä jatkettiin alkuraskauden ajan (keskenmenoriskiä pienentämään), nyt viikoilla 10-12 olen sen pikkuhiljaa ajanut alas. Kovasti odotan ja jännitän ensi viikon np-ultraa, jos sieltä saa hyviä uutisia niin kenties sen jälkeen tästä raskaudesta uskaltaa iloita jo hieman vapaammin :)

 

Tsemppiä kaikille PCOS:än kanssa kamppaileville! Onneksi todennäköisyydet/"ennusteet" ovat hyvät, olen monesta lähteestä lukenut että PCOS-tapauksissa hoidoilla on useimmiten todella hyvät onnistumisprosentit, eli suurinta osaa pystytään auttamaan ja monille tosiaan on riittävä apu kevyemmistäkin hoidoista. Tilanne ei siis onneksi ole toivoton, vaan toivoa nimenomaan on - Vaikkakin se odotus onkin raskasta ja raastavaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mahtava lukea näitä onnistumistarinoita! :)

 

Haaveissa, me ollaan todella samassa veneessä raskautumisyrityksen kanssa. Mulla ikää ihan juuri 32, mies 31. Pillerit noin 15 vuoden käytön jälkeen jätin pois tammikuussa 2015. Ensimmäinen luomukierto oli kuin oppikirjan mukaan, ovulaatio kp 15 ja kierron pituus 30pv. Tämän jälkeen kierto venyi 40-46 päivän mittaisiksi ja yhden oviksen olen bongannut. Menin elokuussa mun gynelle yksityiselle joka epäili kertomukseni ja ultran perusteella pcos:ää. Minulle ei siis ole sitä virallisesti diagnosoitu verikokeiden avulla, mutta gyne kyllä puhui sen minulla olevan. Itku pääsi mullakin.

 

Gyne laittoi mieheni simppatestiin, jotta tiedetään mitä hoitoja aloitettaisiin. Onneksemme miehen testit oli priimaa. Eli ei huolta sen suhteen. :) Gynen kanssa pitkään keskustelimme kaikesta (on aivan ihana ihminen!) ja hän kirjoitti minulle lopulta terolutit kierron tasoittamiseen ja Letrot ovulaation avittamiseen. Korosti, että toisilla toimii Letrot paremmin ja toisilla Clomit. Vain kokeilemalla selviää. Päädyttiin Letroihin, koska se paksuntavat limakalvoa otollisemmaksi eikä moniraskauden riski ole niin suuri kuin clomeissa.

 

Toissailtana otin viimeisen terolutin, nyt odottelen menkkoja alkavaksi. Sitten ensi kierrossa Letrot käyttöön kp3-7, ja seurantakäynti gynellä kp11-12. Innolla ja jännityksellä odotan miten nuo Letrot toimivat. :) Kunhan nämä menkat nyt alkaisi ekana...

 

Jään tänne seurailemaan myös muiden edistymistä. Ja todella paljon plussatuulentoivotuksia meille kaikille!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moi Tavis,

 

kiitos kun kerroit teidän tarinanne, olisi hienoa, jos saisin kuulla jatkostanne ja millaisia fiiliksiä käytte läpi. Helpottavaa kuulla, että teilläkin miehen uimarit loistokunnossa :) se antaa paljon lisää toivoa. Kaikki pienet onnistumiset antavat aihetta iloon, ainakin itse yritämme iloita kaikista pikku jutuista :) toivon, että myös te saatte potkua lisää näistä pienistä positiivisista hetkistä.

 

Minulla tosiaan loppui menkat vasta pari päivää sitten, eli kun reilun viikon odottamisen jälkeen alkoivat niin sittenhän ne tosissaan alkoivat :D ei ollut epäilystä onko kyseessä menkat vai ei.... Odottele siis rauhassa, kyllä ne sieltä tulevat :) Pienikin poikkeava vuoto voi olla merkki kuukautisten alkamisesta, gyne sanoi minulle, että jos vuoto on niukkaa, se ei tarkoita ettei ne menkat kuitenkaan olisi.

 

Itse otin viimeisen Clomin (söin kp 3-7) sunnuntaina ja huomenna sitten on aamulla heti aika ultraan ja tarkistetaan mikä on munasolujen kypsymisen tilanne. Voin sanoa että jännittää niin etten löydä sanoja....

Clomi-kuurin aikana olin todella väsynyt (en tiedä johtuiko niistä vai muuten vain kun ajatukset pörrää päässä), joten toivon, ettei Letrot ime sinulta voimia. Mutta jos käy niin, muista levätä ja antaa itsellesi aikaa ja lupa olla väsynyt. 

 

Nyt jäädään odottelemaan sinun menkkoja ja minä käyn ultrassa, huhuh, jatketaan. Toivon todella, että kuulen sinusta vielä.:)

 

 

Ja tsemppiä niin maan mahdottomasti!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aloittelijalle suuret onnittelut plussasta ja raskaudesta! Sydäntä lämmittää kuulla, että tilanteemme täällä ei ole mahdoton.

 

Hienoa kuulla, että pitkä odotuksenne on palkittu :)

 

Paljonpaljon hyviä ajatuksia odotusaikaan :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lisäänpä omankin tarinani tänne. PCO diagnosoitiin 18-vuotiaana, 2002. Menin tutkimuksiin satunnaisesti väliin jäävien kuukautisten vuoksi ja utralla nähtiin rakkulat. Minun kohdallani syy oli aika selvästi ylipaino, painoin silloinkin suuruusluokkaa 85kg/172cm ja verenpaine oli koholla. Opiskeluaikoina paino vielä räjähti ja painoin suurimmillani noin 115kg. Kuvioissa olivat muutkin PCOS-oireet (esim. hirsutismi, verenpaine kohisi korvissa, kohonnut paastosokeri). Kuukautiskierto toimi Terolutilla, eikä taukokuukausina tapahtunut mitään.

 

2014 laihdutin 108->76kg. Ilmeisesti monet ovat vhh:ta suositelleet, ja kyllä mullakin hiilareita paljon karsiutui. Olin tietysti ikionnellinen kun laihduin, mutta myös aika yllättynyt. Lääkärit olivat kyllä hokeneet, että laihtuminen olisi hyvä, mutta eivät juuri antaneet toivoa ilman lääkitystä, ilmeisesti metforemia. Pitkittäistutkimusten puuttuessa sitäkään ei haluttu määrätä ennen kuin lastenhankinta on ajankohtaista. Joka tapauksessa, 15kg pudotuksen jälkeen koin ekat luomumenkat aikoihin ja nyt kierto on toiminut yli vuoden säännöllisesti joka kuukausi.

 

Viime vuonna päätettiin, että lapsi olisi meille tervetullut. Pari kuukautta yrityksen alusta olin gynellä kysymässä onkohan mun mielekästä edes yrittää luomuna ja kun ikääkin oli jo 30v. Ilmeisesti nainen todennäköisesti ovuloi, kun on säännöllinen kierto, jonka pituus on alle 35 päivää. Gyne pystyi myös ultralla näkemään verenkierrosta paikan, josta munasolu oli viime kierrossa irronnut, vaikka raejuustoa oli yhä molemmin puolin. Kehotettiin luomuilemaan ainakin se vuosi niin kuin kuka tahansa muu. 10. yrityskierto tuotti vihdoin plussan, ja nyt jännäillään rv7+4. Pelottaa, PCOhan kasvattaa myös keskenmenoriskiä. Toisaalta on toki syytä olla onnellinen jo siitä, että meillä näyttää olevan toivoa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cardille suuret onnittelut plussasta ja raskaudesta! Sydäntä lämmittää kuulla, että tilanteemme täällä ei ole mahdoton.

 

Hienoa kuulla, että pitkä odotuksenne on palkittu :)

 

Paljonpaljon hyviä ajatuksia odotusaikaan :)

 

Moi Littis,

 

kiitos kun kerroit teidän tarinanne, olisi hienoa, jos saisin kuulla jatkostanne ja millaisia fiiliksiä käytte läpi. Helpottavaa kuulla, että teilläkin miehen uimarit loistokunnossa  :) se antaa paljon lisää toivoa. Kaikki pienet onnistumiset antavat aihetta iloon, ainakin itse yritämme iloita kaikista pikku jutuista :) toivon, että myös te saatte potkua lisää näistä pienistä positiivisista hetkistä.

 

Minulla tosiaan loppui menkat vasta pari päivää sitten, eli kun reilun viikon odottamisen jälkeen alkoivat niin sittenhän ne tosissaan alkoivat :D ei ollut epäilystä onko kyseessä menkat vai ei.... Odottele siis rauhassa, kyllä ne sieltä tulevat :) Pienikin poikkeava vuoto voi olla merkki kuukautisten alkamisesta, gyne sanoi minulle, että jos vuoto on niukkaa, se ei tarkoita ettei ne menkat kuitenkaan olisi.

 

Itse otin viimeisen Clomin (söin kp 3-7) sunnuntaina ja huomenna sitten on aamulla heti aika ultraan ja tarkistetaan mikä on munasolujen kypsymisen tilanne. Voin sanoa että jännittää niin etten löydä sanoja....

Clomi-kuurin aikana olin todella väsynyt (en tiedä johtuiko niistä vai muuten vain kun ajatukset pörrää päässä), joten toivon, ettei Letrot ime sinulta voimia. Mutta jos käy niin, muista levätä ja antaa itsellesi aikaa ja lupa olla väsynyt. 

 

Nyt jäädään odottelemaan sinun menkkoja ja minä käyn ultrassa, huhuh, jatketaan. Toivon todella, että kuulen sinusta vielä. :)

 

 

Ja tsemppiä niin maan mahdottomasti!!

Edited by Haaveissa

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja niin tuo onnitteluviesti tietysti oli suunnattu Cardille!! :D voi minua säheltäjää...

 

Littis, tänään kävin ultrassa ja ei ollut munasolua kypsynyt eli tätä johtofollikkelia.. :( harmittaa, mutta oli jotenkin jo osannut varautua pettymykseenkin jollain tapaa. Ovis siis on unohdettu tällä kierrolla.

Uusi kierros Terolutia alkaa sunnuntaina ja sitten odotellaan menkkoja ja tupla-annos Clomifenia... Toivottavasti olisi apua tuplauksesta.

 

Joko Littiksellä on menkat alkaneet?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mä edelleen odottelen menkkoja alkavaksi. Laitoin viestiäkin gynelle toissapäivänä, että milloin niiden menkkojen pitäisi alkaa terojen loputtua. Vastaus oli, että parin päivän sisään. Jep, mulla nyt on viikko siitä kun nappasin viimeisen pillerin. Sain gyneltä lähetteen verikokeisiin johon suositteli menemään tänään, mutta venytän ainakin maanantaihin asti. Turhauttaa niin! Tähän mennessä teroista olen saanut irti läjäpäin finnejä. En yhtään mitään muuta! Eli näin meillä. Mahassa jomottaa ja itku on herkässä. Samat oireet kuin ennen menkkoja siis. Eli jotenkin odottaisin niiden tässä vielä alkavan. Ens viikolla sinne kokeisiin jos niitä menkkoja ei näy. Inhottaa taas vaan maksaa niistä se 100e jos niistä ei ole mitään varsinaista hyötyä. Kun en tiedä edes mitä gyne haluaa niistä katsoa. Josnämä hormonihoidot eivät tuo toivottua tulosta, niin ajateltiin hipsiä julkiselle jonoon. Tulee muuten sen verran kalliiksi.

 

Onneksi ympärillä ei ole vauva-aaltoa, joten ainakin toistaiseksi olen pystynyt pitämään pääni ja itteni hyvin kasassa. Ja onneksi mies kuuntelee ja osaa tukea. <3 Ja ajatuksia saan käännettyä mm. häiden suunnitteluun. Varmasti stressaisin enemmän, jos ei olisi mitään muuta "projektia" meneillään. Mutta en voi kiistää, etteikö tämä tilanne harmita.

 

Mutta wilhelmiina, onnea! Lujasti jarrusukkia pikkuiselle! <3 Tuo tarina luo toivoa meillekin. Omakin gyne sanoi, että pcos ei ole todellakaan este lastensaannille. Usein vain pieni hidaste. :)

Edited by Littis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haaveissa, nyt vasta muistin ettei sullakaan alkanut menkat ihan heti terojen loputtua. Eli mulla on toivoa. :) Kyllä ne siis sieltä vielä tulee. :) Ihanaa kun on paikka täällä, jossa saa vertaistukea! <3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wilhelmiina, hienoa, onnea odotukseen ja hyvää vointia :)

 

Littis, suosittelen kyllä, että odotat vielä muutaman päivän, tosiaan minulla kesti 9 päivää viimeisen pillerin otosta ennen kuin menkat alkoivat ja olin kyllä luopunut toivosta, kunnes ne ihan yllättäen alkoivatkin! Joten pidän todellakin sinulle peukkuja täällä! Käsittääkseni Terolutin annostustakin lisätään tarvittaessa ja kun itse olin huolissani menkkojen alkamisesta, gyne sanoi, että tuplataan Tero-annos, jos ei yhdellä pillerillä vuoto irtoa. Mutta kuule, kyllä minä oon vahvasti siinä uskossa, että ne menkat vielä sinulla alkaa!

 

Kyllä tämä rahulia vie, se on tosi. Kaikkien täytyy tehdä omaan elämäntilanteeseen sopivat ratkaisut, ja jos koette, että lähdette julkiselle puolelle niin varmasti apua tulee sieltäkin käsin :)

Hienoa kuulla, että häät häämöttävät! :) kyllä tässä pitäisi saada toisinaan muuta ajateltavaa, muuten se aika menee miettiessä tilannetta, jolle ei itse voi ajallisesti mitään :/

 

Minulla kokeillaan neljä kierrosta OI:ta ja sen jälkeen katsotaan minne tie jatkuu. Toivotaan, että kaikilla keskusteluketjuun osallistuneilla tärppää ennen klinikalle menoa ja pian kuulemme pienten jalkojen hipsuttelua :)!

Edited by Haaveissa

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Tuo OI mainitaan monessa paikassa, mitä se käytännössä tarkoittaa? Ajattelimme, että näiden Letro- ja Terolut-kuurien ajan olemme yksityisellä. Eli jos noin puolen vuoden sisään ei tärppiä tule, niin sitten julkiselle. Näin myös oma gyneni ehdotti ja lupasi kirjoittaa lähetteen sinne. Toki he voivat hoitaa meitä yksityisellä, mutta taitaa sitten siinä vaiheessa olla liian kallista lystiä meille. No, toivottavasti niin pitkälle ei tarvitse miettiä! :) Mulla on kyllä edelleen luottoa siihen, että tulisin raskaaksi seuraavan puolen vuoden aikana. Eli ei tässä kirvestä ole kaivoon heitetty. :) Kunhan ne menkat vain alkaisi ensin. Harvoin sitä on kuukautisia näin kovaa odotettu :D

 

Mitkä teidän fiilikset on? Ja myös muiden pcos:n kanssa painivien? Mä niin toivon meille kaikille plussatuulia!  :lipsrsealed:

Share this post


Link to post
Share on other sites

OI on ovulaation induktio eli munasolun kypsytyshoito. Lääkkeellisesti (suun kautta tai pistokset) yritetään kypsyttää munasoluja. Letrot on yksi niistä lääkkeistä, joilla OI:ta tehdään.

 

Mulla olisi ensi viikolla käynti polille ja kiinnostaa kyllä tietää mikä noiden munasarjojen tilanne on tällä hetkellä. Mähän en tosiaan mitään virallista PCOS diagnoosia ole saanut, vaikka rakkuloita on molemmissa munasarjoissa, kierrot on aina ollut epäsäännölliset ja ovulaatiot luomuna on hukassa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Kiitos! :) Taas viisastuin. Oonko ihan hakoteillä, mutta muistelen lukeneeni, että jotkut ottavat suun kautta ja pistoksia samaan aikaan? Mulla ei ole myöskään virallista diagnoosia pcos:sta tehty, mutta ei ole otettu kokeitakaan missä se todetaan. En sitten tiedä onko se mua odottava verikoelähete juuri siihen vai johonkin muualle.

 

Sulla Anjusha oli muistaakseni Femareista todella hyvät kokemukset, joten mä luotan että Letroilla päästään samaan lopputulokseen. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now