Mintel

PCOS hoitokertomuksia ja onnistumisia

314 posts in this topic

Moi Kiaxa, ja lämmin kiitos osanotostasi suureen suruumme<3

 

Haluan sinun tietävän, että PCO:lla ei ollut mitään tekemistä ennenaikaisen synnytyksemme kanssa. PCO saattaa vaikuttaa alkuraskauden aikana, eikä enää myöhemmin, joten sen suhteen voit olla rauhallisin mielin :) minulla on nyt synnytyksen jälkeen munasarjat normaalit, eli rakkuloita ei ole enää havaittavissa, minulla oli todella pahoin rakkuloituneet molemmat munasarjat, eli ihmeitä tapahtuu!! En uskalla silti vielä toivoa luomuovulaatiosta elätellä, mutta ainakin luomumenkat ovat tällä hetkellä käynnissä (minulla ei kuukautisia tullut lainkaan PCO;n aikana...)

 

Tsemppiä tjottailuun sinulle!!!! :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en oikein tiedä, miten pitäisi tuon ruokavalion kanssa edetä. En ole ikinä elämässäni ollut millään dieetillä ja tuntuu tosi vaikealta ajatukselta lähteä sellaiseen. Syödään kuitenkin melko terveellisesti ja monipuolisesti. Vaalea pasta on vaihtunut tummaan jo kauan kauan sitten, valkoista höttöleipääkään en syö, karkkia ei tule ylenmäärin syötyä... Paino ei muutenkaan ole mulla ongelmana. Mietityttää vaan, että voisiko hiilareiden pois jättäminen tosiaan auttaa.

 

Oma tilanne on tällä hetkellä se, että lähete on laitettu julkiselle 31.3. ja miehellä on näytteenanto viikon päästä. Eli jossain vaiheessa tässä keväällä on ensikäynti polilla tulossa. Sitä odotellessa... :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haaveissa, kiitos tsemppauksesta! :) Ja pietän täällä sulle peukkuja, että toi ihme poikis myös sen luomuovulaation!

 

Tinhi, vähän samapa tuo on mullakin ollu, ei tule ajatelleeksi et kun syö kohtuullisesti, et se vois olla haitaks.. mut sokereista tietty ny ei ole juuri hyötyäkään..

 

Eilen kävin sitten yksityisellä gynellä, kun täs on hieman huolettanut se viimesin pitkä kierto ja sen jälkeisten outojen menkkojen jälkeen kummasti oireillut vatta, närästys ja iltayökötys.. Gyne oli ensisanoikseen sitä mieltä et kun mulla ei ole "normaalia pcolaisen keskivartalopyöreyttä" mulla tuskin on syytä pelätä etten voisi lapsia saada.. (lue: sain sen vaikutelman et epäili mun sanoja tai mua aiemmin tutkinutta lääkäriä, että mulla ylipäänsä olisi PCOta) toisaalta voi tietty olla et yritti vain mua rauhoitella, mut mulle lähinnä tuli se tunne et mua ny kohdellaan vaan hiukkasen alentuvasti.. mut toki oli ystävällinen koko ajan ja sanoi että tutkitaan ja katsotaan miltä siellä näyttää.. no, kyllähän siellä niitä rakkuloita oli molemmissa munasarjoissa.. muuten kaikki ok, ei endometrioosia kuulemma.. ei antanut vielä lääkettä irroittamiseen, mutta terolutit määräs et saadaan kierto tasaantuun.. eli siitäpä sit vaan näillä suunnitelmin eteenpäin..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiaxa82, hieno homma että asiat lähteneet eteenpäin!! Terot ovat todella iso apu olleet minulle, toivon että myös sinulle <3 ja pyydä ovulaatioapuja myös jos vaan on tarvis!!! Minullakaan ei tosiaan ylipainoa ole ollut tai kokovartalo-pyöreyttä, päin vastoin, alipainoa oli tuolloin kun PCO todettiin syyskuussa 2015. 

 

Kävin tänään omalla gynellä yksityisellä puolella ja mulla yhä oli PCO:ta havaittavissa munasarjoissa (ei ollut helminauhoja mutta jotain muuta siihen viittavaa, jostain rakkuloiden välisestä aineesta se puhui...??!!) eikä luomuovikseen viittaavaa ei ollut mailla halmeilla :/ se siitä luomuhaaveilusta. Joten samassa veneessä mennään, mutta yhdessä eteenpäin hormonihöyryillä, eiks juu? 

 

Aloitan ensi viikolla taas Terot kuukautisvuodon aikaan saamiseksi ja Clomifeneilla sitten ovulaatio avitetaan, toisessa kierrossa ehkä vasta otamme käyttöön. Joten lähtöpisteessä ollaan. 

 

Paljon tsemppiä kaikille, kirjoitelkaahan kuulumisia, olisi kiva tietää missä tilanteessa kukin on. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haaveissa: No tuota ovulaatiota just aloin nyt sitten sen visiitin jälkeen miettiin, et tapahtuukohan sitä mulla aina taikka ollenkaan, et oliskohan mulla syytä koittaa tikuttaa sitä sen varmistamiseksi.. lääkäri ei siitä mitään puhunut kyl.. ja tätä pohdintaa edisti myös se et lueskelin terolut +raskautumisketjun läpi ja monella tuntu olevan tuo ovulaatio myös hukassa ja oireista päätellen, luulen et mulla on se toisinaan kyllä tapahtunut, mutta ei läheskään joka kierrossa..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiaxa82, mulle pätevän oloinen erikoislääkäri sanoi ettei ovulaatiotestit välttämättä toimi PCOn takia, hormonit jotenkin vinksallaan. Tulee vaan turhaa stressiä. Mut ei munkaan ymmärtääkseni Terolutit aikaansaa ovulaatiota.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Kiitos tiedosta Wilhelmiina! Sansa mulle tuolla toisis ketjuis myös tästä varoitteli, et voi tulla vääriä plussia.. no jo on nyt sit turhauttavaa, milläs PCOlaiset sit voi itte tarkistaa saako ovulaatiota vai ei? ei tietty millään jossei testeihin oo luottamista.. nyt täytyy vaan sit sormet ristis kyynärpäitä myöten toivoa et terokuuri ihmeen kaupalla auttais raskautumaan ja ettei tästä tulis oikeesti kovin pitkää projektia..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niin enpä tiedä onnistuuko kotikonstein.. SIllon kun mulla PCO todettiin vuonna nakki, juoksin jonkun kierron labroissa vähän väliä ja seurasivat jotain hormonipitoisuuksia. Nyt vähän ennen kun raskauduin oli tekniikka jo niin hienoa, gynellä oli ultrassa joku verenkiertomoodi, jonka päälle pistämällä se näki mistä rakkula lähiaikoina irronnut. Se oli hurja. Tsemppiä!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiaxa82, kyllä vain  Wilhelmiina puhuu asiaa. Sitä ovua on lähes mahdoton bongata PCO-tyyppisillä munasarjoilla. Itse en saanut kertaakaan plussaa ovistestiin, paitsi kun Clomifeneilla ovulaatio saatiin aluille ja gyne kontrollissa laski milloin ovuloin. Tuolloin pissasin tikkuun ja sain ekan ovu-plussan. Ovulaatiota en siis itse laske ollenkaan vaan se todetaan aina gynellä. Käyn yksityisellä puolella.

 

Tosiaan PCO:n kanssa elävillä se lutenisoivan hormonin taso on jatkuvasti koholla (tai siis minulla ainakin) joten ovu-piikkiä ei tule lainkaan, eikä siis kuukautisiakaan luomuna. En siis käytännössä ovuloi kun sattuman varaisesti, jos silloinkaan. Siksi Clomit otettiin käyttöön, ja kun raskautuminen on toiveissa.

 

Varmasti on kovin tapauskohtaista tuo ovulointi, ja kaikki "oireet" ei päde jokaiseen, mutta minulla näin :) en missään nimessä yleistä omakohtaista tapausta muihin!

 

Voit toki tikuttaa ovista, mutta se voi kylläkin olla turhaa, kun meillä nämä hormonit elää omaa elämäänsä :D toivottavasti pian saat vähän boostia lääkkeillä niin pääsette pikkuista yrittämään todenteolla ;)<3

 

Ja niin, meillä kun Terot + Clomit otettiin käyttöön, niin toisesta kierrosta tärppäs meidän enkelikaksoset <3 joten polku ei välttämättä ole pitkä, vaan tärppi voi tulla yllättävän nopeasti!!! Meilläkin nyt samalla reseptillä jatketaan....

Edited by Haaveissa

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Kiitos tiedosta Wilhelmiina! Sansa mulle tuolla toisis ketjuis myös tästä varoitteli, et voi tulla vääriä plussia.. no jo on nyt sit turhauttavaa, milläs PCOlaiset sit voi itte tarkistaa saako ovulaatiota vai ei? ei tietty millään jossei testeihin oo luottamista.. nyt täytyy vaan sit sormet ristis kyynärpäitä myöten toivoa et terokuuri ihmeen kaupalla auttais raskautumaan ja ettei tästä tulis oikeesti kovin pitkää projektia..

Mä taisin testata joskus tyyliin kp10-24, jotta näin, jääkö se hormonipiikki päälle (kun se hormoni yrittää piiskata kroppaa ovuloimaan). Täten mulle selvisi, että joka toinen kk ovuloin. Eli ovuloimattomassa kierrossa ovisplussa tuli monta päivää putkeen ja ovulointikierrossa plussa tuli ja meni. En siis lopettaisi testaamista siihen ovisplussaan. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitti kaikille vastauksista! Uteliaisuuttani nuo ovistikut hommasinki, en mä niistä stressiä meinaa ottaa, näyttivät sit mitä hyvänsä. odottelen vaan mitä terot saa aikaan ja "opiskelen" mitä mun kroppa ja hormonit tuumii ovistikkuihin. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en ole ovista yrittänyt tikuttaa kertaakaan. Kun ekaa kertaa kävin gynellä ja sain kolmelle kuukaudelle Letrot, kysyin pitäisikö sitä sitten yrittää seurata. Lääkäri totesi suoraan, että ei suotta kannata tuhlata rahaa ja omia hermoja siihen. Seksiä vaan joka toinen päivä, kyllä se sitten kohdalle osuu :D Ja mulla Letrot tosiaan toivat mukanaan ihan kiitettävät oviskivut, joten ei paljon tarvinnut arpoa, missä vaiheessa suunnilleen mennään :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moikka:)

 

Mikäs täällä on tilanne, Kiaxa82, Tinhi ja kaikki muutkin?  :)

 

Itsellä Terolut-avusteiset menkat alkoivat maanantaina eli tänään kp3  ja eka Clomifen napaan. Ens keskiviikkona folli-ultra.

 

Jännittää...

Edited by Haaveissa

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moi Haaveissa! Mitäs täällä, just nappasin toisen teron tänä iltana ja uuden kierron alkua siis ootellaan ja jännityksellä myös miten kroppa muuten reagoi noihin teroihin.. pikkasen pitäis kyllä koittaa vilkastuttaa tätä meidän seksielämää, niin vois sekin ehkä auttaa tähän yrittämiseen.. :D aikalailla vakio ollu kerran viikkoon, eli pitäis kyl ainaki tuplata hommailut.. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jep. Meillä venytettiin clomien aloitusta syyskuulle!!! Hitto vie. Terotkin käskettiin kesäksi lopettaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä odotellaan, odotellaan ja odotellaan... Kp 42 menossa. Nega testattu kp 32 ja 40. Ensikäynti lapsettomuuspolille tulossa 1,5 viikon päästä. Odotan tota käyntiä todella paljon, että sais kierron taas käyntiin ja vähän toivoa tähän touhuun taas...

 

Samalla kun itse painii näissä ajatuksissa, niin mikäs sen mukavampaa, kuin kuulla, että yksi työkaveri on raskaana. Ja yhdestä tutusta on tulossa isä. Ja toisen tutun masuun kuuluu hyvää, kova vauhti on päällä. Minä hymyilen ja pään sisällä hakkaan nyrkkiä seinään. Tottakai olen onnellinen noiden kaikkien puolesta, ihanaa, että saavat lapsen! Mutta täytyy sekin myöntää, että kyllä sitä väkisinkin on vähän kateellinen...

 

On tämä melkosta tunnemyrskyä :D

 

Kaikesta huolimatta toivon tänne kaikille hirvittävästi plussatuulia! Ihan aidon oikeesti toivon :D me ollaan kaikki se plussamme ansaittu :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ainiin, ja miehen simppatestin tulokset tulivat ja sillä puolella ei pitäisi olla mitään ongelmaa! :) Sikäli mikäli, kun tulkittiin tuloksia oikein ;) Se oli ihan huojentava tieto :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nukkelapsi, kesä menee nopeasti onneksi ja syyskuu koittaa nopeammin kuin kuvitteletkaan <3 yritä nauttia vapaasta ns päivämäärien kyttäämisestä, kun Terojen ja Clomien kanssa saa elää kalenteri nenässä...(tiedän että helpommin sanottu kun tehty)  ja hei, sitä ei kuule tiedä vaikka joku pikku "ylläri" tapahtuis kesällä, oon kuullu monilta niitä kertomuksia :) 

 

Kiaxa82, mitäs Terojen kanssa eloon kuuluu? :) niin ja jep, petipuuhia sais täälläkin olla enempi :D vaikkei niistä mitään "hedelmällistä hyötyä" olekaan kun ei mun alapäässä mitään ilman hormoneja tapahdu.... oon vitsaillu ja yrittäny vähän vääntää huumoriakin tästä ikävästä PCO:sta ja kutsun itseäni naispuoliseks eunukiks :D ja naureskellut jälkeenpäin kun e-pillereitä napsinut vaikka kuinka kauan ja ties ehkä turhaan kun kuitenkaan mitään ois saanu luonnollisesti aluilleen kovinkaan suurella todennäköisyydellä... Toivottavasti ei ole teille liian aikaista heittää asiasta tällaista juttua. Itse vaan saan näistä pontta ja kärsivällisyyttä hoitojen aikana :)

 

 

Tinhi, voi hitsi mä niin ymmärrän tuon raskausuutisten ristiriitaisen tunnemyrsyn oman pään sisällä... :/ haluis vilpittömästi olla onnellinen, mutta myös se tuskan ja epäreiluuden pistos tuntuu sydämessä, kun esim. Facebookista luet uuden raskausuutisen.... Minä toivon todella täällä kaikille plussaa ja onnea, sitä tämä ei tarkoita!!!! <3 

 

No pientä avautumista :D 

 

Plussatuulia kaikille taasen <3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Käynpä minäkin päivittämässä kuulumisiani. Painonpudotus etenee hitaasti, mutta muutosta on kuitenkin tapahtunut. Paremminkin olisi voinut mennä, tuntuu että kaikki PCOS-oireeet on triplaantuneet pillereiden jättämisen jälkeen (karvoitus, ihon rasvoittuminen, hiusten rasvaisuus, ahdistus jne.). Kierto ainakin yritti katketa nyt viikonloppuna, mutta kunnon menkoista en päässyt "nauttimaan". Pillereiden lopettamisesta on puoli vuotta, joten pakko tässä on nyt hakeutua gyen puheille terojen aloittamiseksi, koska kunnon vuotoa ei tule. Voisin harkita myös metformiinin aloittamista, jos lääkäri sitä suosittelee. Kaikki ns. kotikonstit taitaa olla nyt kokeiltu.

 

Tsemppiä kaikille kanssasisarille :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sansa, tsemppiä painonpudotukseen!! Hitaasti hyvä tulee :)

 

Käy toki pyytämässä Terot, niin saat kierron kuntoon!!!

Edited by Haaveissa

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä yksi ketä saanut juuri pcos-diagnoosin.. Lapsettomuuspolilla juuri aloitettu, nyt vasta alkututkimuksilla. Terot onneksi sain pyytämällä, kun kierrot venyy mukavasti kp32-70 välillä.. Vhh-ruokavaliota voisi tässä ruveta pikkuhiljaa kokeilemaan, jos se auttaisi :) painoa saanut onneksi sen 5% jo tippumaan, vielä tosin on tiputettavat. Painosta ei juurikaan tullut kommenttia muuten kuin että jatkaa samaan tahtiin :)

 

Tänään alkaa vihdoin terot ja pääsee katsomaan mihin tämä kierto sitten tulee sijoittumaan. :P

 

Kaikki lisävinkit ja tiedot otetaan mielellään vastaan :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tsemppiä kovasti Froz :) toivotaan, että Terot tasoittavat kiertosi! Minulla ainakin tehoavat toivotulla tavalla. Tällä kierrolla menkat alkoivat 3 päivää viimeisen pillerin jälkeen ja ovulaatiotesti-plussan sain kp16 eli ovulaatio varmaan jossain kp17 main mahdollisesti, minulla tosin Clomit avittamassa ovulointia.

 

Tinhi, kävittekö polilla? Miten jatkossa etenette?

 

Kiaxa82, joko on vuoto alkanut Tero-kuurin jälkeen? :)

 

Täällä ovulaatio takana ja huomenna ehkä uskallan aloittaa seuraavan Tero-kuurin. Gyne sanoi, että vaikka nyt tärppäisikin tästä kierrosta, syön joka tapauksessa Teroja 12 pv, ne tukevat sitä ihan alkua kuulemma. ja sitten jos ei tärppi käy, ainakin menkkoja voi odotella :)

 

Tsemppiä kaikille!!! Olisi mielenkiintoista kuulla, missä vaiheessa kukin tällä hetkellä PCO-taipaleella kulkee :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nukkelapsi, miksi teidän piti lopettaa Terot kesäksi? Voiko niistä sitten olla jotain haittaa?

 

Sansa, kannattaa hakea gynelta avustusta, niin saat kierron käyntiin. Mulla ei ainakaan tapahdu yhtään mitään ilman lääkitystä. Nytkin kp 55 menossa. Ennen ensimmäisen Letro-kuurin aloittamista pääsin jonnekin yli sataan, en muista tarkkaa päivää :D Ja tsemppiä painon pudotukseen! :)

 

Froz, tervetuloa mukaan! :)

 

Haaveissa, tsemppiä piinailuun! Toivotaan parasta!

 

 

Toissapäivänä oli vihdoin se kauan odotettu ensikäynti! Ihan harmitti, kun en heti ehtinyt tulla tänne selostamaan uusimpia kuulumisia :D Käynnistä jäi ihan hyvä fiilis, lääkäri ja kätilö olivat molemmat mukavia. Tuntui, että sai henkilökohtaista palvelua. (Etukäteen vähän jännitti, onko siellä sellainen liukuhihnameininki...) Mitään tutkimuksia tai ultrauksia ei tehty, käytiin vain läpi esitietolomakkeet ja pohdittiin seuraavaa askelta. Polin omiin linjauksiin kuuluu, että ensimmäisinä on labrat (en muista, mitä kaikkea niistä tutkitaan, kilpirauhasarvot ja estrogeeni kait ainakin), sitten aukiolotutkimus ja vasta sen jälkeen itse "hoito". Mutta koska kierron starttaamiseksi pitää popsia Terolut-kuuri ja me ollaan kesäkuun eka viikko ulkomailla lomailemassa, aukkaria ei millään ehdi tehdä ennen polin kesäsulkua. (Mä en ole tajunnut, että se kesäsulku on niin pitkä!!) Lääkäri oli onneksi tosi ymmärtäväinen ja lupasi yrittää selvittää, voisinko kuitenkin saada kesäksi Letrot käyttöön. Olen kuitenkin niitä jo kolme kiertoa syönyt ja vaste oli hyvä, niin lääkäri arveli, että poikkeusjärjestely voisi onnistua. Aukkari olisi sitten edessä kesän jälkeen - jos on tarvetta. Labrassa kävin heti ensikäynnin jälkeen. Nyt sitten odottelen kätilön soittoa ja lupaa letroilla läpi kesän. Toivottavasti onnistuu!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haaveissa, tsemppiä piinailuun ja toivottavasti tulee odotettu tulos! Kiva kuulla sitten jos jotain oireita, itse kun olen varma että tämä kierto on hukkaan heitetty, kun ovis ei todennäköisesti vielä ole tullut ja terot jo aloittanut. Mutta eipä juuri ole ollutkaan luottoa että se tässä tulisi :P alkukierron labroihin ja aukkariin on katse, varsinkin kun aukkarin yhteydessä pidetään sitten palaveria että mihin tästä eteenpäin mennään :)

 

tinhi, kiitos :) tässä ketjussa oli/on kaiken selattuani hyvä tunnelma niin helppo tulla uutena :) Toivotaan että letroille lupa tulisi ja kesän jälkeen aukkarin ei sitten enää tarvittaisi ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Anteeksi, kun tungen lapsellisena tänne. Toivottavasti se ei loukkaa ketään. Aloitusviestissä toivottiin myös kokemuksia onnistumisista. 

 

Tulin raskaaksi lähes 3 vuoden yrittämisen jälkeen (ilman hoitoja tosin). Kävimme ensikäynnillä lapsettomuusklinikalla 12/14, jolloin toisella puolella näkyi hieman "pco-tyyppisyyttä". (Edit: tulin siis noin kuukausi ensikäynnin jälkeen raskaaksi) Pari kuukautta ennen toinen gyne ei nähnyt mitään siihen viittaavaa. Viime viikolla gynellä löydös oli selkeät PCO-munasarjat ja rakkulat näin omin silmin. Gyne piti vastaanottoa eri lääkärikeskuksessa, mutta on päivätyöltään lapsettomuuslääkäri ja keskusteltiin myös siitä puolesta. Sain nyt metformiinilääkityksen tukemaan painonpudotusta ja tasaamaan kiertoa. Onko kokemuksia siitä? Ja jos kakkosta ei sit aikanaan kuulu, niin sanoi, että voidaan tehdä ovulaationinduktioita.

 

Jään seurailemaan ketjua. Tsemppiä kovasti kaikille  :lipsrsealed:

Edited by rain

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now