kinuskimansikka

Kansalaisaloite kaikille yhteisestä katsomusaineesta peruskouluun

24 posts in this topic

Oletteko huomanneet että Suomeen ajetaan vihdoinkin kaikille yhteistä katsomusainetta peruskouluun:

 

http://www.katsomusaloite.fi/

 

Aloitteen johtavana ajatuksena on saada lapset kaikista kulttuureista ja uskonnoista saman pöydän ääreen keskustelemaan katsomuksista ja arvoista yhdessä tutussa porukassa, eli oman luokan kesken sen sijaan että luokka jakaantuu eri ryhmiin joissa ei välttämättä tunneta ryhmän muita jäseniä jolloin isoista asioista keskusteleminen voi monesta lapsesta tuntua hankalalta.

 

Nykyinenkään opetus ei saa olla tunnustuksellista, jolloin ainakin minusta tuntuu erikoiselta että lapset eivät voisi opiskella näitä asioita yhdessä kuten historiaa ja maantietoakin - eihän lapsia jaeta (vanhempien) poliittisten kantojenkaan mukaisiin pienryhmiin! Yhteisellä opetuksella lapset oppisivat aidosti erilaisista kulttuureista, uskonnoista, arvoista ja tavoista. He voisivat vertailla eri uskontoja ja uskonnottomuutta keskenänään, huomata ettei toisen erilainen uskonto olekaan este samassa yhteiskunnassa toimimiselle. Koulun tarkoitus on olla yleissivistävä ja mielestäni tämä aloite tähtää nimenomaan lapsen yleissivistyksen parantamiseen. 

 

Omasta mielestäni tämä on erityisen tärkeää nykymaailmassa joka faktisesti on monikulttuurinen. On tärkeää että suomalaislapset oppivat muiden kulttuurien ja uskontojen arvoja ja tapoja neutraalissa ympäristössä, samoin kuin on tärkeää että maahanmuuttajalapset oppivat suomalaisesta (luterilaisesta) kulttuuriperimästä ja arvoista oppiakseen elämään uudessa kotimaassaan.

 

Ajattelin jakaa tämän kanssanne koska aikataulullisesti mikäli tämä aloite menee läpi, kyseessä on nimenomaan näillä näppäimillä syntyvien lasten koulunkäynti :) Mieluusti keskustelen aiheesta mikäli tämä herättää kysymyksiä, mutta erityisesti tietysti toivon että käytte allekirjoittamassa kansalaisaloitteen!

 

https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/1438

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos vinkistä! Joskus kuulin ohimennen että tämmöinen saattaisi tulla... mutta meinasin jo kokonaan unohtaa. Kyllä on sellainen asia jota kannatan  :) Saa nähä miten menee eduskunnassa läpi!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tämä on hyvä asia! Kannatan ehdottomasti! Yhteisen katsomusaineen tunnilla on mahdollisuus keskustella etiikasta yleisestikin, jolle opetuksessa on harvoin liikaa aikaa. Ja nimenomaan on tärkeää, ettei etiikan opetusta ole rajattu eri uskontokuntiin kuuluville erikseen, vaan että asioita käsitellään koko sen ryhmän kanssa, jossa muutenkin opiskellaan. Lisäksi yhteinen katsomusaineen tunti vähentää lukujärjestysteknistä sumplimista ja muutenkin oppilaiden eriarvoisuutta, kun ei ole kiinni koulun koosta tai oppilasmäärästä, saako jokainen oman katsomuksensa mukaista opetusta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei mahtavaa että olette innostuneet tästä! Ja mieluusti saa tuota aloitetta myös jakaa eteenpäin kavereille. Ja jos haluaa tulla mukaan aktiivisemmin niin sieltä katsomusaloite.fi sivujen kautta voi ilmottautua feissaamaan! Kaikenlainen kannatus otetaan mieluusti vastaan :)

 

Ja jos jollain on jotain kysymyksiä niin mieluusti vastaan!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kannatettu! Olen toivonut tätä uudistusta jo pidempään, en osaa ymmärtää mitä haittaa siitä olisi. Hyötyä taas monella tapaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ootko jo myös naimisiin.infoon jakanut tämän :)?

 

Naimisiin.infossakin on keskustelua tästä mutta mietin juuri että ehkä kannattaisi tehdä oma avaus kun siitä jutellaan nyt vain uskonnottomien ketjussa ja eihän tämä nyt mikään uskonnottomien asia ole vaan ihan kaikkien jotka haluavat laaja-alaista keskusteluyhteyttä lapsillensa koulumaailmassa :) Ei aloitteen perustajistakaan todellakaan kaikki ole uskonnottomia (vaikka allekirjoittanut sitä onkin)!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kannattaa aloittaa uusi. Itse olen kirkossa ja kannatan tätä aloitetta, joten ei missään nimessä ole vain uskonnottomien juttu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos kun kerroit tästä! En ollut vielä kuullut tästä aloitteesta. Olen ollut jo vuosia sitä mieltä, että katsomusopetuksen pitäisi olla kaikille yhteistä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Missä paikoissa tätä on jaettu? En käsitä, että miksei allekirjoitusmäärät ole räjähdysmäisesti kasvaneet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Missä paikoissa tätä on jaettu? En käsitä, että miksei allekirjoitusmäärät ole räjähdysmäisesti kasvaneet.

 

Mun täytyy myöntää, että olen huonosti perehtynyt aloitteeseen, mutta en ole vielä allekirjoittanut vaikka periaatteessa kuulostaa hyvältä. Mutta - me ei siis kuuluta kirkkoon, ollaan ateisteja ja lapsi on ET:ssa. Ja yhteisestä katsomusaineesta nousee pikkuisen sellainen ajatus (siis sen paremmin asiaa tuntematta), että jos sen luomisessa tehtäisiin paljon kompromisseja (kuten ehkä olisi pakko tehdä ottaen huomioon uskonnon vahva asema opetuksessa tällä hetkellä), niin olisiko opetus siinä sitten kuitenkin hiukan jotenkin "kevyttunnustuksellista". Jos näin olisi, niin mieluummin pitäisin omani ET:ssa, joka vaikuttaa ainakin esikoisen koulussa hyvältä. Eli sen takia en ole vielä allekirjoittanut, ehkä joillain muillakin on tällaisia ajatuksia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse haluaisin tulevat lapset myös ET-tunneille mieluummin kuin uskontotunneille. Itsellä kaikki uskonnonopettajat ovat olleet kiihkouskovaisia yhtä lukuun ottamatta. Tämä yksi kutsui tunneille wiccanoitia, mormoneja, satanisteja yms. jotta saataisiin laaja kuva uskonnoista. Tämmöistä opetusta lapsilleni haluaisin, mutta pelkään etten saa.

 

EThen ei taida päästä jos on kastettu? Näin olen ainakin kuullut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä haluan uskoa, että katsomusopetuksesta muovattaisiin oikeasti tunnustukseton aine. :girl_sigh: Omat lapset tulevat käymään ET:n jos ei katsomusopetus ehdi ensin, joka on musta sinänsä ihan ok sekin, mutta kuulostaa hölmöltä niin erotella pieniä lapsia porukasta.

 

Mun omat uskonnonopettajat on kaikki olleet isovanhempieni ikäluokkaa ja selvästi luterilaisuuden pohjalta opettaneita. Sellaista en omilleni halua, mutta yleistä uskonto-opetusta vastaan mulla ei mitään ole. ET:hen sekoitettuna, mutta siitä olen vähän jäävi sanomaan, kun en ole ikinä ET-tunnilla ollut. Mikä mua itse asiassa lapsena jo harmitti, jos vaan olisin saanut valita olisin ainakin vuodeksi vaihtanut ET:hen nähdäkseni senkin puolen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tosiasiahan on se, että uskonnon opetuksen pitäisi tälläkin hetkellä olla tunnustuksetonta. Pitäisi. Kun lapsia opetetaan omien uskontojen mukaan niin siitä on helppo lipsua sille puolelle että opetetaan tunnustuksellisesti silti.

 

Katsomusaloitteen idea on pelkistettynä se, että kouluun ei haluta uskonnonopetusta jossa sanotaan että "Jeesus on Jumalan poika". Vaan koulussa opetetaan että "Kristityt uskovat että Jeesus on Jumalan poika". Eli esitetään faktinen tieto uskonnon ytimeen menevästä uskomuksesta ottamatta kantaa ovatko kristityt (tässä esimerkissä, mutta voitte vaihtaa esimerkin valitsemaanne katsomukseen sopivaksi) "oikeassa" vai "väärässä".

 

Ja tuollaista opetusta - siis opetusta jossa kerrotaan että mihin eri uskonnot uskovat, miten eri uskonnot käsittelevät tiettyjä asioita vs. miten (uskonnoton) etiikka ja moraaliopetus käsittelee niitä samoja asioita jne - lapsien pitäisi saada katsomuksesta riippumatta. 

 

Itse olen siis ateisti. Mieheni on luterilainen. Lapsemme kastetaan ja kuten Jellona sanoikin, lapsemme ei pääse ET:n tunneille vaikka me (molemmat) vanhemmat niin haluamme. Eli nykysysteemissä meidän pitää sitten erottaa lapsi kirkosta ennen kuin lapsemme menee kouluun.

Henkilökohtaisesti pidän ET:stä oppiaineena. Mutta olen sitä mieltä että tämä uusi katsomusaine antaa lapselle paremmat valmiudet elämään juurikin sen takia että siellä käsitellään myös eri katomusten (uskontojen) pääpiirteet. Eli lapsi saa laajemmin yleissivistystä. 

 

Itse en usko että aineeseen tulee edes "kevyt-tunnustuksellisuutta" ihan sen takia että sen jälkeen ei ole enää erivapauksia. Siellä tunnilla on luterilaiset ja ateistit ja muslimit jne. yhdessä kaikki. Ei siinä tule menemään läpi se että opetus olisi tunnustuksellista. Tietoa jaetaan niinkuin koulussa pitääkin.

 

Bohemian, toivottavasti saamme sanaa kulkemaan laajemmin eteenpäin, koko ajan pyrimme miettimään miten saamme levitettyä tietoa aloitteesta. Tämä vaan ei ole kovin "mediaseksikäs" aihe koska suurin osa suomalaisista, eli tapaluterilaiset, eivät koe tätä barrikaadeille nousun arvoiseksi ongelmaksi. Suurin osa ei ole edes miettinyt asiaa. Usein kun asiasta alkaa puhumaan niin kuulija on täysin tämän takana - hän ei ole vain koskaan miettinyt asiaa koska ne rakenteelliset ongelmat eivät kosketa häntä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voisin lisätä tähän sellaisenkin argumentin, että mun mielestäni nykyjako ei kohtele lapsia tasa-arvoisesti, eivätkä tässä kärsi pelkästään uskonnontunneilla käyvät, vaan myös ET-oppilaat! Mitä olen ET:stä kuullut, niin ei sekään näytä aina kovin onnistuneelta aineelta: siellä on ainakin minun kouluaikanani esim. katsottu piirrettyjä, opetettu tasan samat asiat kuin lukion filosofiassa (tyyliin Platonin luolavertaus) ja puuhailtu muuta sekalaista, jonka hyödyllisyyden voi kyseenalaistaa. Sen sijaan nämä ihmiset ovat jääneet vaille sellaista yleissivistävää tietoa, joka mielestäni olisi ihan hyödyllistä, esim. kaverini paljasti vähän nolostellen joskus ehkä yläasteiässä, että ei oikeastaan tiedä, mikä tämä mystinen pääsiäinen on, jonka vuoksi koulusta saa lomaa, koska ET:ssä oli vältetty kaikkea uskontoon liittyvää. Mielestäni olisi lasten oman edun mukaista, jos olisi ollut yhteinen katsomustunti, jossa olisi kerrottu "pääsiäistä vietetään koska kristityt uskovat että...". Nykysysteemi luo ihmisille outoja yleissivistyksen aukkoja, joista voi olla haittaa kun elää maailmassa, jossa uskonnot kuitenkin vaikuttavat kaikenlaiseen alkaen nyt juhlapyhistä. Koulun pitäisi antaa kaikille yhteiset pohjatiedot maailmasta ja yhteiskunnasta (johon eri uskonnot kuuluvat) eikä kohdella osaa siten, että opetus on ihan mitä sattuu.

Nykyjako myös luo kuvaa siitä, että on "me" ja "muut", kun lapset jaetaan näitä tunteja varten eri ryhmiin. Tällaista ajattelua ei tarvitsisi yhtään vahvistaa, se kuuluu ihmisluonnon ikäviin puoliin muutenkin.

Muistan omasta peruskoulun uskonnonopetuksestani että siellä käsiteltävät raamatun opettavaiset tarinat (laupiaat samarialaiset ja muut), olivat mielestäni ihan kivoja, ja nyt aikuisena ajattelen, että ne olivat tavallaan ihan hyvä tapa opettaa lapsille eettisiä periaatteita. Mutta luulen, että vielä parempi olisi jos niitä periaatteita voisi käsitellä keskustellen ja kaikille yhteisesti, ilman johonkin tiettyyn yksittäiseen uskontoon liittyvää sisältöä. Enemmän voisi vaikka käsitellä, mitä yhteisiä opetuksia maailman eri uskonnoilla ja elämänkatsomuksilla on, ja pohtia että ovatko ne fiksuja vai eivät. Niitä pitäisi myös voida kyseenalaistaa, ja luulen että aloitteessa ehdotettu yhteinen katsomusaine voisi sisältää tämäntyyppisiä juttuja.

En ole siis millään tavalla sidoksissa aloitteen tekijöihin, kerroin vain omat syyni miksi tuo aloite vaikuttaa kannattamisen arvoiselta.
 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Juuri tuota itse olen kaivannut. Sitä, että asioista kerrotaan neutraalisti "kristilliset uskovat, että" eikä niin, että "Jumala tuomitsee sinut syntiesi vuoksi". En halua lapsen jäävän ilman tietoa uskonnoista, vaan haluan, ettei yhtä tiettyä uskontoa painoteta ainoana oikeana.

 

Eilen törmättiin tosi konkreettisesti aiheeseen. Ollaan ruksittu eskarin lomakkeisiin, että poikamme saa osallistua uskonnollisiin tilaisuuksiin, jos vanhemmilta on ensin varmistettu onko ok (mielestäni esim. joulukirkot ym. on ihan ok). Mies oli sitten viedessään poikaa kuullut pihalle asti kun kaiuttimista pauhaa Jumala sitä ja Jumala tätä ja vissiin synneistäkin jotain. Hei eskari-ikäisille! Koululla on seurakunnan aamunavaus kaksi kertaa kuussa ja ilmeisesti se on edelleen yhtä päällekäyvää meininkiä kuin omassa lapsuudessa. Olin aika järkyttynyt. Nyt sitten on sovittu, että poika menee kaksi kertaa kuussa myöhemmin eskariin tuon vuoksi. Eikä mitään ennakkotietoa ko paasaamisesta ollut tullut :girl_sigh:.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei tein muuten tarvi viedä poikaa myöhemmin eskariin noina päivinä vaan siellä on velvollisuus järkestää uskonnottomalle (tai eriuskoiselle) vastaavaa korvaavaa ohjelmaa. Eli oma aamunavaus.

Toki eri asia on että haluaako sitten erottaa lasta muusta porukasta kun se voi olla tosi leimaavaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Tuota leimaantumista juuri haluaisin välttää. Ja se kaiutinjärjestelmä on koko koulualueella, joten ei sitä oikein karkuunkaan pääse :unsure:. ET käsittääkseni on meidän kaupungissa vain yhdellä koululla (ei meidän omalla) ja sinne sitten oppilaat kuskataan taksikyydillä ympäri kaupunkia <_<.

Edited by bohemian

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Siis ihan järkkyä! :girl_impossible:

 

Miksi sitä uskontoa pitää olla ylipäätään aamunavauksissa? Ei ymmärrä. Suututtaa niin älyttömästi tämmöinen vanhanaikainen systeemi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Tuota leimaantumista juuri haluaisin välttää. Ja se kaiutinjärjestelmä on koko koulualueella, joten ei sitä oikein karkuunkaan pääse :unsure:. ET käsittääkseni on meidän kaupungissa vain yhdellä koululla (ei meidän omalla) ja sinne sitten oppilaat kuskataan taksikyydillä ympäri kaupunkia <_<.

 Tuo, että uskonnollinen aamunavaus kuuluu kaiutinjärjestelmästä on yksinkertaisesti laiton menettely, kannattaa valittaa. http://kantelupukki.fi/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hyvä että tästä on ketju täälläkin, vasta pari päivää sitten itsekin tästä toisaalta kuulin. Nykytilanne luo turhaa jaottelua eri uskontoihin kuuluvien välillä ja tulee käsittääkseni myös yhteiskunnalle aika kalliiksi. Tunnit voisi käyttää hyödyllisemmin uskontojen ja/tai kulttuurien tuntemukseen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now