Possu

Repeäminen synnytyksessä


290 posts in this topic

Ei ole tehty epparia. Ekassa synnytyksessä tuli I/II asteen repeämiä, muutamalla tikillä selvisin. Muuten on laitettu yksittäisiä tikkejä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei tehty epparia. Muutama tikki tuli ku repesi hieman. Alkuun tottakai hieman kipeä, mut ei paha. vassassa käynnit pelotti alkuun ku kirveli jonkin verran ,mut parissa viikossa alkoi kipu hävitä. Ilkeä tunne jäi kuitenkin useaksi viikoksi. Tuntui kun alapää olisi "tippumassa" eli jonkin sortin kiristystä ja painetta tikit aiheutti. Mut todella hyvin parani kaikki. Meilläpäin ei epparia tehdä helposti ku repeämät paranevat paremmin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tehtiin eppari enkä revennyt. Ei se siitä siinä leikatessaan puhunut, mutta mies kertoi jälkeenpäin että oli joutunut useaan otteeseen leikkaamaan vähän lisää, joten oli varmasti ihan aiheellista. Pojalla oli nyrkki rinnan päällä ja kätilö yritti sitä työntää takas sisään että ois mahtunut paremmin. Mitään en tuntenut onneksi. En edes tiennyt että sellasta leikeltiin. Olin tosin melko pöllyissä. Haluan kyllä jatkossakin epparin jos kysytään, koska oon lähisuvusta kuullut kauhutarinan pyllynreikään asti repeämisestä kun siitä oli kieltäydytty.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Miten te ootte parantuneet noista repeämistä ja eppareista? Ja kuinka kovan kivun ne synnytyksessä aiheuttaa...? Nim. paniikki :)

 

 

Mulla kaks synnytystä, joista toinen imukupilla. Kummassakin leikattu epparit, mutta ei ole revennyt niitten lisäksi.

Eppareitten tekeminen ei ole synnytyksessä tuntunut yhtään miltään ja istuminen on sujunut myös niitten puolesta täysin normaalisti synnytyssalista lähtiessä.

 

Mulla ei siis ole pahaa sanottavaa tuosta toimenpiteestä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt on toinenkin synnytys takana ja tehtiin pieni eppari eikä revennyt enempää. Muutoin ei olisi tuotakaan tehty, mutta ekassa synnytyksessä tullut arpi ei antanut periksi ja pelkäsivät, että lähtee repeämään. Ekassa synnytyksessä siis eppari+paha repeämä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Epparia ei tehty, eikä tullut kuin pieni kahden tikin repeämä. Mahdollisesti joitain nirhaumiakin, tiedä häntä. Eipä siinä punnertaessa pahemmin repeilyä havainnut ja tikkien ompelukin tuntui vain pieninä pistoina (ensin kyllä säikähdin, kun kyselin tikkien määrää ja kätilö vaan huomautti reteesti, että meillähän ei tikkien määrää lasketa. Koita siinä sitten arvailla, tuliko niitä nyt sitten kaksi vai kaksisataa :D). Pieni nyytti rinnan päällä vei kivasti huomion pois ompelutöistä.

Istunut en pariin ensimmäiseen päivään ja vessakäynnit oli pirun ikäviä vielä muutaman päivän kotiutumisen jälkeenkin, mutta verrattain nopeastihan tuo paraneminen tapahtui.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Miten te ootte parantuneet noista repeämistä ja eppareista? Ja kuinka kovan kivun ne synnytyksessä aiheuttaa...? Nim. paniikki :)

 

 

Mä en tuntenut yhtään mitään repeämistä. Ja paranin hienosti. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tehtiin eppari kun pojan sydänäänet laski, en revennyt lisäksi. Leikkaus ei tuntunut missään mutta osui johonkin suoneen niin että menetin sen takia 700ml verta. Sairaalassa ei ollut kovin kipeä mutta nyt pari päivää kotiutumisesta om aika inhottava kun ei ole oikein mitenkään päin hyvä olla. Toivottavasti paranee pian.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei tehty epparia ja repesin. Osittain se saattoi johtua siitä, että mun oli pakko alkaa ponnistaa hyvin aikaisessa vaiheessa, kun en pystynyt enää pidättelemään. Synnytys sattui paljon enemmän kuin ikinä olisin voinut kuvitella, ja alapää oli hellänä muutaman viikon sen jälkeenkin ja vielä nytkin (reilut 6 viikkoa synnytyksestä) toki ajoittain tuntuu omituiselta. Sain viisi tai kuusi tikkiä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tehtiin eppari ja lisäksi repesin. Epparia en tuntenut lainkaan, repeäminen oli kivuliain vaihe koko synnytyksessä. Pystyin istumaan heti. Eppari parani nopeasti, mutta repeämäkohdan näkee vielä kaksi ja puoli vuotta synnytyksen jälkeenkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoisen kohdalla tehtiin eppari imukuppia varten (vauvalla oli lakitarjonta eikä muuten tullut yrityksistä huolimatta ulos). Lisäksi sain kolmannen asteen repeämän (eli sulkijalihas repesi osittain) joka korjattiin sitten heti synnytyksen jälkeen nukutuksessa. Mutta johtuiko tuo lisärepeämä sitten tuosta epparista vai vauvan väärästä tarjonnasta vai imukupista vai mistä... Muutamaan viikkoon en istunut ja alkuun kävelykin oli kivuliasta.

 

Kuopuksen kohdalla sitten tehtiin eppari tämän historian takia. Minulle se sopi, sillä toivoin vain, että synnytys menisi muuten paremmin kuin ensimmäinen. Ja sehän meni :) En revennyt lisää ja pystyin epparihaavallakin istumaan jo sairaalassa.

 

Itse eppareiden tekeminen ei ole sattunut

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tehtiin eppari ja pieni repeämä tuli sen lisäksi. Tikkejen määrästä ei mitään hajua. Nyt kolme päivää synnytyksen jälkeen pystyn kyllä istumaan, makaamaan ja jopa kävelemään ihan ok (ainakin kun olen muistanut ottaa särkkäriä), mutta kyllä noi silti kipeät on. Asennon vaihtaminen on hankalaa ja haluaisin jo niin eroon tästä kivusta. Etenkin kun nyt on rinnatkin kipeänä maidonnousun takia. Ei ole helppoa tämä naisena olo.

 

Ai niin itse epparin tekeminen ei tuntunut missään, sen verran oli hyvät puudutukset. Tehtiin koska vauvan sydänäänet laski ja se päätti tulla niin nopeasti ulos.

Edited by eledee

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla tehtiin eppari imukupin vuoksi, mutta repesin silti molempiin suuntiin. Mistään tikkauksista en tiedä, kun ne tehtiin nukutuksessa (ihan muusta syystä kuin repeämisestä johtuen). Mulla repesi myös kohdunkaula, mutta sitä ei edes kerrottu, vaan luin sen jälkeen päin papereistani.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoisen synnytyksessä tehtiin eppari mutta repsin silti, tyttö syntyikin nyrkki poskella...ja oli muuten kipeä ja pitkään! Kakkosen synnytyksessä repesin ihan aavistuksen, selvisin 2 tikillä ja olo esikoisen synnytyksen jälkeiseen olotilaan verratuna loistava.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei tehty epparia. Sain 2 asteen repeämän emättimeen, mistä en ole kipua alkupäivien jälkeen tuntenut. Lisäksi tuli molempiin häpyhuuliin 1 asteen repeämät. Tikkien määrää en tiedä, koska osa ommeltiin jatkuvalla langalla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eppari tehtiin ja tuli muitakin repeämiä. Syynä varmaan vauvan koko (4152 g) ja oli tulossa jotenkin huonossa asennossa ulos. Istumaan pystyi 2 viikon päästä synnytyksestä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei tehty epparia enkä revennyt. Kätilö kyllä mietti äänneen leikkaako vai ei mutta kudos antoi periksi niin hyvin että ei tarvinnu leikata.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vastasin ei epparia, mutta repeämä, vaikken 4 tikin nirhamaa ehkä vielä repeämäksi sanoisi. Jonkinlainen "sauma" tonne alakertaa tuntu jäävän, mutta istuin jo pojan ollessa 12 h vanha ihan tasapyrstöllä ja kotonakin toipuminen kävi tosi äkkiä. Sain kyllä puudutuksen epparia varten, kun yritettiin imukuppia, mutta pikkukupilla ei onnistunut ja isompaa en sitten antanut kokeilla, eli kiukulla selvittiin loppupunnerruksesta. :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tehtiin eppari, joka kätilön mukaan oli aika pieni. En revennyt lisää. Hyvin on parantunut haava, vaikka vasta 1,5 viikkoa synnytyksestä aikaa kulunut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei tehty epparia ja sain 1. asteen repeämät, jotka parani tosi nopeasti. Tikkejä en alkupäivien jälkeen edes huomannut. Hyvä näin.

 

Se pitää vielä lisätä, että vaikka repeäminen synnytyksessä kuulostaa hurjalta, en minä niiden nirhaumien tuloa edes huomannut siinä ponnistaessa.

Edited by Joy

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoisen kanssa tehtiin eppari ja toisen kanssa ei, mutta repesin, tosin selvittiin ihan vaan yhdellä tikillä, onneksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei tehty epparia, mutta tuli ihan pieniä repeämiä välilihaan ja häpyhuuleen, joihin laitettiin yhteensä viisi tikkiä. Nyt on jo melkein kaksi viikkoa synnytyksestä, eikä tikatut alueet juurikaan enää arasta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pienesti leikttiin epparia ja 3.asteen repeämä tuli ja tikkejä laitettiin ainakin 50kpl. Ei gyne tienny tarkkaa määrää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ekassa tehtiin eppari, silloin se oli lähes automaatio eikä sitä liiemmälti kyselty.

Tokassa tehtiin eppari koska ei vaan millään mahtunut ilman sitä tulemaan. Kysyi luvan ja ite olin sitä mieltä että siitä vaan että saadaan muksu ulos, antaa mennä kun se on jo aiemminkin leikattu! Repesi silti vähän muttei välilihan alueelta vaan virtsarakon ja klitoriksen läheltä. Ja voi auts että muuten kirveli joka kerran pissatessa ainakin viikon ajan!! Joutui alussa pissaamaan niin että suihkutti lämmintä vettä koko toimituksen ajan (kätilön antama vinkki). Eli se repeämä olisi tullut epparista riippumatta...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now