Possu

Repeäminen synnytyksessä


290 posts in this topic

Okei jonna_y, tuo on sitten vain käytäntö täällä meidän sairaalassa :) En vaan oo aiemmin keltään kuullut että imukupilla oltaisiin otettu ilman epparia. Voinee johtua siitäkin kuinka voimalla pitää kupilla repiä. Mä en edes halua ajatella paljonko damagea olisi tullut ilman epparia kun näin missä asennossa lapsi ulos kiskaistiin :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Toisen asteen repeämät tuli, mutta epparia ei edes harkittu. Kätilö sanoi, että TYKSissä epparia ei leikata kuin todella erityistapauksissa. Nykyään kuulema mieluummin annetaan revetä, koska repeämät ohjautuu luonnollisempaan suuntaan (tms.) ja paranee nopeammin.

Aika pitkään mua tikattiin, kävely oli alkuun aivan tuskaa enkä istunut moneen päivään, mutta yllättävän nopeasti paranin ja noin kuukauden päästä kaikki oli jo täysin kunnossa.

 

Vähän sama tilanne kättärillä, tosin kätilö mulle sanoi, että kyllä väliliha joustaa..ei hätää. Toisen asteen repeämät tuli, välilihaan ja korkealle emättimeen. Leikkurissa hartaasti mut sitte kursittiin ja kasaan hirveen verenhukan kanssa, kun eivät meinanneet saada sitä tyrehtymään.

Itse jälkikäteen kuitenkin mietin, että jos eppari olisi kuitenkin leikattu..olisko repeämät olleet pienempiä. Mulla kanssa meni kuukauden verran että kunnolla pystyi istumaan ja liikkumaan.

:blink:

Edited by Nalah

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eipä tehty ei, ei ois kuulema ehtiny, mutta ei siitä ois kuulema ollu apuakaan, niin nopsasti vauva päätti sitten syntyä.

Seurauksena toisen asteen repeämät, jotka osittain yltää emättimeen, siis joo, sisälle asti... <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei tehty epparia (siinä vaiheessa kun sanoi, että puuduttaa varmuuden vuoksi niin pukkasin muksun nopeasti ulos :lol: ) Mies sanoi, että silmät vaan pullistui päästä :D

Repeämiä tuli muutama toisen asteen ja sitten vaan ihan skidejä häppäreihin. Kohtutulehduksen takia olin tosi huonona, muuten oisin varmasti pystynyt istumaan ja olemaan paremmin. Eli eivät siis johtuneetkaan noista repeämistä, kuten luulin (tulehdus huomattiin vasta kaksi viikkoa synnytyksestä).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miten te ootte parantuneet noista repeämistä ja eppareista? Ja kuinka kovan kivun ne synnytyksessä aiheuttaa...? Nim. paniikki :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei epparia (SKS ei tee kuin tositarpeessa), repesin sisältä toisen asteen verran. Lääkäri tikkasi moneen kerrokseen ja yli tunti siihen meni. Yhtään tikkiä ei tullut ulkopuolelle, tai edes lähelle ulkoreunaa ja siitä olen tosi iloinen.

 

Repäminen taisi johtua siitä kun pojan pää oli jo ulkona mutta minun piti olla pitkä hetki ponnistamatta kun napanuora oli löysästi kaulan ympäri.. Se oli vaikea hetki. :¦

 

Istuminen oli vaikeaa ekan viikon järjettömän peräpukaman (kuin suuri viinirypäle :P) takia, ei repeämän takia..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei tehty epparia, mutten revennyt myöskään. Pari nirhaumaa tuli, muttei sille alueelle, johon eppari olis auttanut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eppari tehtiin ponnistusvaiheen heti alussa, en tietääkseni revennyt enempää. Ei ainakaan kätilö sanonut mitään (totesi tikatessaan, että normaalit, pienet vauriot) eikä missään paperissa, jonka olen itse nähnyt lue mitään asiasta.

 

Eppari ei ollut oikeastaan kipeä. Kyllä tikit vähän kiristi jonkin aikaa, muttei se ollut mitenkään ongelma. Sen sijaan hanuri oli tosi kipeä ponnistusvaiheessa saatujen pukamien vuoksi :rolleyes: en tajunnut, mistä on kyse ennen kuin kotiuduttiin ja sitten jossain vaiheessa tajusin, mistä on kyse ja panin miehen hakemaan mulle apteekista lääkettä. Jos olisin älynnyt pukamat jo sairaalassa, olisin kyllä istunut jo synnytyksen jälkeen oikein hyvin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Epparin sain ja samalla repesin. Imukuppisynnytys. Itse synnytyksessä en tuntenut mitään, kun

he leikkasivat epparin tai tikkasivat, mutta nyt kun synnytyksestä on viikko, niin kipu on aivan TAJUTON!!

Vedän buranaa ja Panadolia pitkin päivää, mutta ei ne vie kipua täysin pois. En pysty istumaan, makaamaan

tai seisomaan. Eli kaikissa asennoissa sattuu!! Vihaan tätä oloa!! :( Mutta kaipa tämä sitten ajan kanssa

paranee. Pinna on vaan koko ajan kireä, kun kipu on koko ajan läsnä... :unsure:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miumiu, tsemppiä! Mulla kivut oli kanssa ihan järjettömiä, mutta ne helpottivat sitten ihan yllättäen. Vielä maanantaina soitin neuvolaan kysyäkseni apua, ja terkka lupasi katsoa niitä seuraavan päivän neuvolakäynnillä, mutta jo maanantai-iltana kipu hellitti eikä seuraavana päivänä sattunut enää lainkaan. Minulla kipu kesti kaikkiaan kuusi päivää.

 

Siihen asti kaikissa asennoissa sattui. Makuullaollessakin tuntui, että tikkeihin tuli hetken kuluttua kova paine.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Lia: juu tuo makuuasento on kyllä pahin! <_< Vaikka sairaalassa neuvoivat juuri makailemaan..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voi ei miumiu, toivottavasti helpottaa pian! Mulla kesti noin kolme viikkoa kivut, ärsytti kun ei voinut istua, kävellä, maata tai seisoa pitkään... pinna oli aika kireällä, eli nyt vasta äskettäin oikeastaan on helpottanut. Paikallaa seisominen oli kyllä pahinta kahden-kolmen viikon jälkeen, melkein joka päivä napsin panadolia...

 

Eli repesin aika kunnolla, epparia kätilö ei edes ehtinyt ajattelemaan... ja sitä tikkausta kesti yli tunti, ensin lääkäri tikkasi syvimmällä olevat ja kätilö loput :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eppari sain ja vältyin repeämiltä. Ei tehnyt kipeää ollenkaan synnytyksessä eikä sen jälkeen. Istuin jo samana päivänä kiikkustuolissa imettämässä tytärtä. Ainut, mikä tuossa oli ikävää, oli se paranemisprosessin aiheuttama kutina haavassa, jota sai olla koko ajan sitten rasvailemassa. Särkylääkkeitä en epparin takia tarvinnut mutta ensimmäistä vessakertaa jännitin. Sitäkin aivan suotta

 

Seuraavassa synnytyksessä ei sitten tarttenut tehdä epparia ollenkaan, eikä siinä tullut tikattavia haavaumiakaan. Siis aikaisempi eppariarpikin kesti hyvin "venytyksen"

 

muoks: Lisäsin toisen synnytyksen kokemukset

Edited by Silkkis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ensimmäisessä synnytyksessä tehtiin eppari. Vauva oli virhetarjonnassa ja avuksi otettiin imukuppi. Repeämiä ei tullut lisäksi. Eppari ei ollut kipeä, vain hieman "ikävän" tuntuinen. Omin jaloin kuitenkin pystyin siirtymään salista osastolle ja istuminenkin onnistui saman päivän aikana.

 

Toisella kertaa ei tehty epparia eikä myöskään tullut repeämiä vaikka tälläkin kertaa vauva virhetarjonnassa. Ilman tikkejä siis selvisin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leikattiin eppari, jotta poika saatiin nopeasti ulos, kun sydänaanet laski. Mä en tuntenut minkäänlaista kipua muuta kuin ihan satunnaisissa asennoissa. Eppari ei ole tikkien sulamisen jälkeen muistuttanut olemassaolostaan. En revennyt lisäksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eppari tehtiin kun poika ei meinannut millään syntyä ja sydänäänet laskivat välillä. Epparin jälkeen poika syntyi parilla ponnistuksella. Muuten en saanut nirhaumaakaan. Synnytyksen jälkeisenä päivänä en ollut kovin kipeä, paljon pahempi olo oli sitten kun tikit alkoivat sulaa. Onneksi tuttava varoitteli tästä ja tiesin varata reilusta särkylääkettä kaappiin. Kahteen viikkoon en kyennyt istumaan eikä pitkään seisominenkaan tehnyt hyvää. Kyljellään makaaminen oli paras asento!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tehtiin eppari ja sen lisäksi repesin pahasti. En nyt jaksa muistaa, minkä asteen repeämistä oli kyse, mutta useamman ihmisen voimin tikattiin tasan tunti ja tikkejä tuli useampaan kerrokseen. Kivuttomaan kävelyyn ja istumiseen oli synnytyksestä pitkä aika. Josko toinen synnytys sitten olisi helpompi.

 

Eipä näytä olevan pitkää aikaa siitä kun vielä olin varsin rauhallinen. Nyt oikeasti jännittää, miten toinen synnytys menee kun aikaa siihen on reilu kuukausi. Josko selvittäisiin ilman emättimen repeämiä eikä peräaukkokan olisi uhattuna niin kovin tyytyväinen olisin. Elämä kahden lapsen kanssa olisi varmasti helpompaa jos paraneminen vie vaikka vain pari viikkoa. Eihän se vauva kovin aktiivista äitiä alkuun tarvi, mutta esikoinen voi olla hiukan näreissään ja hämillään jos äiti vaan makaa ja kieltäytyy liikkumasta ellei ole vessahätä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eppari tehtiin imukupin takia. En tiedä, repesikö lisää. En tuntenut epparin tekoa. Ennen tikkausta lääkäri laittoi useita puudutuspiikkejä.

 

Kävelin kyllä salista osastolle mutta alaosasto oli järkyttävän kipeä seuraavat suunnilleen 3 viikkoa. Söin pitkään vahvoja kipulääkkeitä paljon, varmaan pari viikkoa synnytyksen jälkeenkin. Alussa olo oli epätoivoinen, tuntui että se ei ikinä parane. Sitten se parani niin, että pystyi kävelemään hitaasti. Seisominen teki huonoa pitkään, esim. kotona meikkailin istuen kun normaalisti seison peilin edessä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei tehty epparia ja repesin tosi vähän ja vähän nirhaumaa tuli. Jotain 3-4 tikkiä sain. Olin kyllä hieman yllättynyt, että niinkuin vähällä säästyin. Tiedä sitten kuinka paljon auttoi, että olin etukäteen rasvaillut ja venytellyt välilihaa. Jos toinen lapsi tulee niin tuon rasvailun ja venyttämisen aion kyllä toteuttaa silloinkin!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tehtiin eppari imukuppiulosvedon takia; tietääkseni en revennyt lisää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei tehty epparia, välilihaan tuli pieni (ensimmäisen asteen) repeämä, jonka kätilöopiskelija kursi kahdella tikillä kiinni. Lisäksi tuli joitain pieniä nirhaumia, joille ei tehty mitään. Näin 3 päivää synnytyksen jälkeen alakerta on kyllä melkoisen kipeä eikä istuminen oikein onnistu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now