Possu

Repeäminen synnytyksessä


290 posts in this topic

Vastasin että tehtiin eppari ja ei repeämiä, koska repeämät tuli eri paikkaan. :grin:

 

Niin joo, minäkin kyllä kävelin itse salista suihkun kautta osastolle. Tikkejä tuli eppariin vain yksi, mutta sisäpuolelle 6 cm:n matkalta ja kahteen kerrokseen...

Edited by Sue Ellen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle tehtiin eppari, mut ilmeisesti eivät hirveästi joutuneet leikkaan, sen lisäksi tuli pari pientä nirhaumaa, jotka tikattiin. Kävelin ite pois salista ja pystyin istumaan ihan normaalisti samantien. Nyt 2 viikkoa synnytyksestä ja tosi hyvin on parantunut. Mua huolestutti etukäteen tosi paljon eppari, mutta täytyy kyllä sanoa, et huoli oli mun kohdalla ihan turhaa. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla synnytys jouduttiin viimeistelemään imukupilla, joten eppari leikattiin ja repeämiäkin tuli. Tikkien määrää en tiedä, niitä tiedustellessani kätilö vastasi, että "niitä on riittävästi" :girl_smile:

 

Ihan hyvin on kuitenkin parantunut, nyt kolme viikkoa synnytyksestä tikit rupeavat irtoamaan ja sulamaan ja istuakin voi jo ihan hyvin.

 

Kipua en ponnistusvaiheessa kuitenkaan tuntenut eikä repeämien ompelu sattunut, sillä sain spinaalipuudutuksen juuri ennen H-hetkeä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tämä oli niitä eniten pelkäämiäni juttuja synnytyksessä.

 

Ei tehty epparia enkä myöskään revennyt. Yksi pieni nirhauma tuli ulompaan häpyhuuleen, ja kätilö sanoi että tämä on ihan kosmeettista, mutta hän laittaa kaksi tikkiä että tulee nätimpi. Istuin ihan samantien sairaalan sängyillä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

:girl_smile:

1135262157830.gif

 

ja asiaan. Ekassa synnytyksessä vähän nirhaumaa, 3 tikkiä. Toisessa selvisin "asfaltti-ihottumalla" niinkuin kätilö sanoi. Eikä siis epparia tehty kummassakaan.

Edited by Louisa

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei tehty epparia vaikka oli imukuppisynnytys, ei ollut mikään kamala kiire joten paikat ehtivät venyä ihan tarpeeksi eikä mitään pahempia repeämiäkään tullut, joku ihan pintanaarmu jota ei meinattu ensin tikatakaan mutta laitettiin sitten parit kuitenkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sain toisen asteen repeämät emättimeen ja noin kymmenen tikkiä.

 

Muoks. poika syntyi siis käsi poskella, siitä johtui repeäminen.

Edited by Serene

Share this post


Link to post
Share on other sites

ei leikattu ja repesin hieman. 2. asteen repeämät välilihassa ja emättimessä, 7 tai 8 ommelta. istuminen oli hieman hankalaa alkuun, nyt vähän yli pari viikkoa synnytyksestä ei oikeastaan tunnu enää mitään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leikattiin eppari, koska poika oli iso ja lopulta olkapääkin jumissa. Tuli siis tarpeeseen. Olin etukäteen puhunut lääkärin kanssa, ettei tee minään rutiinina, joten tiesin että oli pakko. Kymmenkunta tikkiä ja samana iltana oli jalkeilla ja pystyin istumaan. Nyt muutaman päivän jälkeen välillä vähän kiristää, mutta uskon, että tästä toivutaan hyvin.

 

Lääkäri oli varautunut myös isompiin vaurioihin, mutta sanoi mulla olevan ilmeisen joustava kudostyyppi. No, hyvä mulle ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei leikattu epparia ja sain 3.asteen repeämän. Tikkien määrästä ei ole tietoa. Tämä on asia josta haluan ehkä vielä keskustella synnytyksessä olleen kätilön kanssa. Sanoin synnytyksen alussa että epparin leikkaaminen on pahin pelkoni synnytyksessä, joten haluaisin tietää olisiko se leikattu herkemmin jos en olisi sanonut tuota.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ensimmäinen syntyi sektiolla, ja toinen alakautta. Ponnistamisen tarve oli niin kova että kaksi viimeistä senttiä autettiin avautumaan sormin supistusten yhteydessä (tai jotain vastaavaa), uskon että tuosta avautumisesta johtuen en repeytynyt ollenkaan eikä tarvinnut leikata epparia. Sain kolme tikkiä limakalvojen nirhaumien takia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leikattiin, ei revennyt enempää. Imukupilla autettiin lapsi ulos. En tiedä montako tikkiä tuli, mutta kauan se niitä ompeli (tai siltä se ainakin tuntui).

 

Ei ollut kipeä juuri lainkaan, heti pystyin liikkumaan ja istumaan varovasti. Parani nopeasti. Mm. jälkisupistukset aiheuttivat paljon suurempia kipuja kuin leikattu väliliha.

 

Kätilö sanoi, että imukuppisynnytyksissä leikataan lähes aina, koska repeämisen riski on suuri ja leikkaamalla pystytään vähän ohjaamaan repeämisen suunta ja välttämään pahimmat vauriot esim. peräsuoleen asti repeäminen tms.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ensimmäisessä synnytyksessä oli raskausmyrkytys päällä ja kovasti turvotusta, myös alapäässä. Jo käynnistystä suunniteltaessa läkäri sanoi että on kova "pehmytkudosvastus" alapäässä että ota epiduraalia.

 

No, ponnistin tunnin tyttöä 3510g/50cm joka tuli ihan normi tarjonnassa ja ilman mitään ylimääräisiä vaikeuksia, mutta ponnistaminen oli TODELLA työlästä. Tehtiin eppari, repesin silti 2 asteen repeämät, joista tosin epäilen itse että on ollut myös 3 asteen repeämää mukana, sillä sulkijalihas ei toimnut synnytyksen jälkeen normaalisti parin kuukauteen. Se kyllä toipui siitä sitten ajan kanssa. Muistan vieläkin että repeämä ja tikit olivat tosi kivuliaat useamman viikon ajan.

 

Seuraavissa synnytyksissä olen selvinnyt huomattavasti helpommalla, isompikin lapsi on tullut ilman suurempia repeämiä, ihan paria tikkiä on laitettu pieniin ripsauksiin. Minullakin oli tuota "asfaltti ihottumaa" kolmoselta, ja ei tikattu ollenkaan, tuli lähelle virtsaputkea ja silloin piti pissiä suihku kädessä, muuten kirveli.

 

Kyllä se naisen keho kummasti paranee synnytyksestä. Nyt toivon tietysti että pääsen "kaikkein helpoimmalla" tämän viimeiseni kanssa :girl_wink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoinen syntyi sektiolla ja tämä toinen alateitse. Ei leikattu epparia enkä revennyt. Pieni nirhauma tuli häpyhuuleen ja sekin niin pieni ettei tikkejä tarvittu. Ponnistusvaiheessa kätilö suihkutti puudutesuihketta ja venytteli hieman samalla kun pää oli tulossa ulos. Olin tyytyväinen, koska mäkin jännitin sitä mahdollisen epparin leikkaamista ja sen paranemista. Toki pelkäsin myös repeämistäkin. :girl_wink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eppari tehtiin, lisäksi pieniä nirhaumia mutta muutaman tunnin kuluttua pystyin istumaan jo aika normaalisti. Muutenkin parani todella nopeasti ja niinkuin joku jo sanoi ei tuo epparin kipuilu ollut mitään verrattuna jälkisupistuksiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tokalla kerralla ei tullut kuin muutama tikki ja istuminen sun muut oli paljon helpompia suorituksia kuin ekan jälkeen (toisen asteen repeämiä).

Share this post


Link to post
Share on other sites

En ole vielä edes rekisteröitynyt tänne foorumille, mutta pakko kommetoida samantien.. Hirveesti eppareita! Enpä arvannut että Suomi kuuluu vielä näihin maihin joissa äitejä leikellään ilmeisesti varmuuden vuoksi ja vanhasta tavasta. Asun ja synnytän itse Iso-Britanniassa, jossa 70-luvulta lähtien ( yli 50% synnyttäjistä leikattiin) tätä toimenpidettä on tietoisesti haluttu vähentää. Nykyään episiotomia määrä on 14%. Kuvaako tämä galluppi tosiaan Suomen tilannetta vai onko vain sattumaa että niin moni on leikattu?

Share this post


Link to post
Share on other sites

No eiköhän tähän ketjuun valikoidu nimenomaan ne joille se eppari on tehty ;) Itselle ei tehty vaikka imukuppia käytettiinkin, tehtiin hissunkissun niin ettei tullut repeämiä muualle kun kohdunsuulle (sinne jäi joku reuna jota ei vaan saatu pois tieltä mitenkään muuten kuin vetämällä pää imukupin kanssa ronskisti siitä ohi) ja ihan pari tikkiä johonkin pintanirhaumaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ Taalla Briteissa minakin ja eppari tehtiin kun synnytin taalla viime kesana (niin kuin jo aiemmin olenkin taalla tilittanyt :girl_to_take_umbrage2: ) eika katilo yrittanyt tukea mitenkaan valilihaa tms niin kuin olen ymmartanyt etta Suomessa aika usein tehdaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tälläkään kerralla ei leikattu. Pieni repeämä tuli välilihaan, ja vissiin 4-5 tikkiä. Istumaan pystyi käytännössä samantien.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mua hirvitti ihan kamalasti se epparin teko, joten ponnistusvaiheen alettua kielsin kätilöä leikkaamasta. Kätilö ei leikannut, joten välilihaan 1 asteen ja emättimeen 2 asteen repeämät, mutta en kadu =) hirvitti pelkästään ajatella, että joku sohii saksien kanssa tuola alakerrassa....  :skilletgirl:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vastasin "ei tehty epparia ja repesin".

 

Mun "repeämät" oli kaksi tikkiä vaatinut nirhauma välilihassa ja yhden tikin tälli häpyhuulessa eli mielestäni tosi pienet vauriot, jotka eivät ole vaivanneet jäljestäpäinkään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei tehty epparia, repesin jonkin verran. Ei mitään hajua, minkä asteen repeämä ja montako tikkiä, mutta välilihaan niitä laitettiin pariin kerrokseen ja sitten tuli joku pieni pintavaurio. Pyrstö oli pari päivää melko hellänä, nyt 1,5 viikkoa synnytyksestä on jo satunnaisia kolotuksia lukuunottamatta suht normaali olo.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now