Possu

Repeäminen synnytyksessä


290 posts in this topic

minulla imukuppi synnytys poika avotarjonnassa tehtiin eppari ja 2. asteen repeämä tuli.. 17 tikkiä muistaakseni..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Epparia ei tehty ja ihan pieni nirhauma tuli häpyhuuleen, vaikka ponnistusvaihe kestikin esikoisesta (vain) 21min.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ekassa leikattiin väliliha ja repesin silti. Toisessa ei leikattu, mutta repesin peräaukon lihaksista, kuitenkin oma olo oli nopeammin parempi..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoisella oli napanuora niin tiukasti kaulan ympärillä, että jouduttiin tekemään eppari ja auttamaan imukupilla, jotta saatiin neiti äkkiä pihalle. Repeämiä ei tullut. Kakkosella ei tehty epparia mutten revennytkään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei tehty epparia ja repesin.. toisen asteen repeämä. Kävelemisessä en huomannut mitään eroa entiseen, ja istuminenkin onnistui Panadolin ja Buranan voimalla. Pari viikkoa synnytyksestä en tarvinnut enää särkylääkkeitä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hui miten paljon noita eppareita leikataan. Se on nimittäin se asia mitä mä synnytyksessä pelkään. Plus tietty repeämistä. :unsure:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ensimmäisessä synnytyksessä tehtiin eppari, toisessa ei tarvinnut enkä muutenkaan yhtään revennyt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ekasta tehtiin eppari, jonka kiukkuinen kätilö saksi todella kivuliaasti päin p*rsettä... En kyennyt puoleen vuoteen istumaan kunnolla, eikä eppariarpi ole vieläkään kunnolla parantunut ja on edelleen vähän kosketusarka (synnytyksestä reilut 7,5 vuotta!)

 

Tokasta ei tehty epparia, sain toisen asteen repeämät, jotka eivät tapahtumahetkellä tuntuneet missään ja tikattuina paranivat viikossa täysin. Omien kokemusteni perusteella siis suosittelen paljon mieluummin tuota repeämistä.:P Hah.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leikattiin. Saatoin lisäksi revetä ihan minimaalisesti vastakkaiselta puolelta, mutta en ole varma eikä siitä ole merkintää missään. Vastakkaisella puolella vain on arpikudoksen tuntuinen kohta, joten siihen saattoi tulla pikkuinen repeämä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei uskallettu leikata, repesin 2-asteen repeämällä. Tämän takia (plus liki olemattoman verenhyytymisen) verta 1550g.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vähän OT, mutta mikä siinä epparin leikkaamisessa niin kovasti pelottaa? Mulla leikattu molemissa synnytyksissä ja siinä hötäkässä ei ole kyllä tuntunut missään. Haava on myös molemmilla kerroilla parantunut hyvin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ mulla ihan sama, kätilö vaan sano et "mä leikkaan" ja se oli sillä sekunnilla ohi, mitään en tajunnu, tuntenu tms :lol: tikkien laittoon joo meni vähän aikaa, mutta ennemmin siisti viilto kuin hallitsematon repeämä. Pari viikkoa meni hellänä mutta tosi nopeastihan nuo paranee, kun vaan hoitaa hyvin. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vähän OT, mutta mikä siinä epparin leikkaamisessa niin kovasti pelottaa? Mulla leikattu molemissa synnytyksissä ja siinä hötäkässä ei ole kyllä tuntunut missään. Haava on myös molemmilla kerroilla parantunut hyvin.

 

Tätä minäkin vähän ihmettelen. Itselläni ei esikoisen synnytyksessä leikattu ja iloisesti sitten repesin persaukkoon asti. Jälkikäteen useampikin lääkäri on sanonut että epparin leikkaaminen olisi todennäköisesti tehnyt paljon siistimpää jälkeä kuin tuo räjähdys kun ne retaleetkin sitten ommeltiinkin vähän miten sattuu..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tehtiin eppari ja sen lisäksi tuli pieni toisen asteen repeämä. Muuten oli kaikki hyvin ei tehnyt edes kauaa vaikeeta istua mutta tikit on laitettu liian kireelle ja arpi kiristelee ja menee tiukaks joissakin asennoissa ja se sattuu :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei tehty epparia ja sain repeämän. Mutta en tiedä oliko paha, ainakaan ei vaivannut kauaa eikä ollut kovin kipeä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

:mellow: En ihan ymmärrä tässä ketjussa esitettyjä yleistyksiä. Ihmisillä on erilaisia kudostyyppejä, kätilöillä erilaisia leikkaus- ja ompelutaitoja, ja niin edelleen. Kaikille episiotomialeikkaukseen joutuminen ei valitettavasti ole kivutonta (mulla tuo napsaisu oli ainoa todella inhottava kipukokemus koko synnytykessä, vaikka alue tuoksi aikaa puudutettiinkin!), lisäksi haava ilmeisesti sekä leikattiin että ommeltiin ihan päin prinkkalaa, kuten tuolla aiemmin jo kerroin omaa kokemustani tästä, eikä ole koskaan parantunut 8 vuodenkaan kuluttua synnytyksestä, vaikka todella tunnollisesti ja kunnolla haavaa hoidinkin... Terkkarit ja kätilöt on vaan tyytyneet kommentoimaan tosta vanhasta epparihaavasta, että "Se voi sitten seuraavassa synnytyksessä revetä, ja sitä voidaan siinä yhteydessä vähän yrittää parannella." Että jippii... Repeämien tikattuja haavoja hoidin ihan samalla lailla kuin eppariakin, ja ne pari repeämää tosiaan paranivat viikossa täyteen istumakuntoon, parissa viikossa täysin (vrt. esikoisesta epparin jälkeen en istunut puoleen vuoteen, vaan kävin kylkimakuulle kaikkialla). Näitten omien kokemusteni pohjalta todellakin kammoan välilihan leikkauksen mahdollisuutta ihan hirveästi, sitä kipua ja paranemattomuutta, enkä pelkää repeämiä, koska toisen asteen repeämät jo koettu ja ne paranivat kivuttomasti ja loistavasti. Onni niille jotka saaneet "unelmiensa" episiotomian, jos kätilö esim. osannut leikata ja ommella sen oikein + synnyttäjän omalle kudostyypille suora, lihassäikeet katkaiseva leikkaus on sopinut. Joillekin muille käy toisin.

 

Kyllä, oon katkera siitä että mulle aiheutettiin tällainen vamma keinotekoisella leikkauksella, jolla ei mitään tekemistä kudoksen luonnollisen repeämisen (ja paranemisen) kanssa, eikä ees yritetty kokeilla muuta, kun välilihan lämmittämistä ja venyttelemistä. Kyllä, mulle jäi myös ikuinen episiotomiatrauma. Ei, en kuvittele enkä toivo että muille synnyttäjille kävisi samoin kuin minulle, tällaista kokemusta en toivois pahimmalle vihamiehellenikään.

 

Nimim. monta senttimetriä pitkä kroonisesti kipeä alue välilihassa ja persiissä edelleen :mellow:

Edited by poimulehti

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Todella kurjaa, että sinulle kävi noin. Omalla kysymykselläni en halunnut yleistää vaan ihan aidosti kysyä pelon syytä, kun omien kokemusteni perusteella en sitä ymmärtänyt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla leikattiin eppari ja lisäksi repesin. (Ja se repeämä oli kyllä paljon kipeämpi parantuessaan kuin epparikohta...)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei leikattu epparia, vaan kätilö puudutti välilihan ja annettiin revetä luonnollisesti. Toisen asteen repeämä, joka tikattiin ja parani ennakkoluuloista huolimatta tosi nopsaan. Enemmän on jälkikäteen vaivannut emättimen seinämään tullut pieni repeämä (joka sekin tikattiin).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eppari tehtiin ja lisäksi tuli pitkä, toisen asteen repeämä. Tikkien määrästä en tiedä, mutta melkeen tunti niitä laitettiin. En tuntenut leikkausta muuten kuin pienenä nipistyksenä, olin luullut sen olevan paljon kamalampaa. Epparihaava lakkasi vaivaamasta 2 viikkoa synnytyksestä ja 4 viikon päästä olo oli kaikinpuolin normaali.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tosi ikävä lukea poimulehden kokemuksesta :(

 

Mulla ei leikattu eikä liha revennyt, mutta nirhauma tuli sisempään häpyhuuleen ja se oli kipeä aika pitkään. Laitettiin yksi tarpeellinen tikki ja toista "kosmeettista" tikkiä ei kätilö ruvennut ompelemaan, joten huuli jäänee ikuisesti repaleiseksi. Eipä sillä väliä. En ollut ennen synnytystä tajunnut, että sitä voisi revetä sieltä ylhäältäkin eikä vain välilihasta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now