Calluna

Vauvan kokoarvio vs. todellisuus

680 posts in this topic

Miten hyvin vauvasta ultran perusteella tai käsin kokeilemalla tehty kokoarvio vastasi todellisuutta? Oliko vauva isompi, pienempi vai juuri sellainen kuin povattiin? Ryhdyttiinkö kokoarvion perusteella joihinkin toimenpiteisiin (esim. käynnistys ennen LA:ta jos kyseessä oli suuri vauva)? Aiheuttiko yllätys vauvan koon suhteen ongelmia tms. synnytyksessä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä oli poika perätilassa, jonka vuoksi ultrattiin lopussa monesti, jotta osattiin päättää synnytystapa. 34.viikolla arvioitiin pojan olevan la:n tietämillä n. 3.9kg. Äippäpolilla rv.36 arvio oli la:n tietämillä max 3,6kg ja päätettiin erinomaisten lantiomittojen vuoksi lähteä kokeilemaan alatiesynnytystä. Synnytys käynnistyi itsestään 38+1. Avautuminen oli erittäin hidasta ja kun olin kärsinyt suppareiden kanssa 17h synnytysvastaanotolla minut vihdoin tuli ultraamaan lääkäri, joka totesi että kokoarvio olisi ainakin 3,9kg mutta veikkasi ettei ole alle neljän kilon. tehtiin sektio päätös vauvan koon vuoksi ja sitten tulikin kiire kun multa meni siinä samalla vedet. Leikkauspäätös tehiin klo. 14 ja poika syntyi kiireellisellä sektiolla klo. 16.24. Siinä välissä mulle pistettiin supistuksia ehkäisevää lääkettä koska leikkurissa oli ruuhkaa ja pelättiin että poika ehtis syntyä ennen sitä. Alunperin mut piti leikata vasta klo. 19 mutta kun supistukset ei kokonaan loppunu ton ruiskeen jälkeen, pääsin leikkuriin jo aiemmin.

 

Mutta siis kokoarviot ei pitäny paikkaansa, oli alakanttiin, vaikkakin ne oli ultralla saatu. Lähin oli tuo mikä tehtiin ennen leikkauspäätöstä, poika painoi 4020g ja syntyi rv 38+2 ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä vauvan kokoarvio meni kyllä jokseenkin metsään... :rolleyes: Hieman ennen laskettua päivää ultra kertoi vauvan olevan 3700 g ja kun raskaus meni vähän yli la:n arvioitiin vauvan olevan 4 kiloinen! Loppuraskaudessa ultria tehtiin siis useita. Neuvolassa terkka arvioi vauvan koon samoin (ehkä juuri siksi kun kuuli ensin ultra-arvion :rolleyes: ) Eräs hyvin kokenut synnytyslääkäri käsin kokeilemalla sairaalan käytävällä oli sitä mieltä ettei vauva niin iso voi olla, korkeintaan 3500g! Sairastin raskausajan diabetestä ja jännitin tätä kokoasiaa kovasti! Synnytyksen käynnistelyä ei koon puolesta vielä mietitty lasketun ajan ylittyessä, mutta luultavasti se olisi ollut edessä jos la olisi ylittynyt reilusti... vedet menivät rv 40+2 ja tyttö syntyi aikaisin aamulla rv 40+4. Niin... kun tytön tyllerö tulla tupsahti maailmaan, painoi hän 3320 g!! Että sellaisia ultra-arvioita... :lol:

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla rv 37 tehdyssä ultrassa painoarvio laskettuna aikana oli n. 4200g ja sitten synnytyspäivänä rv 39+jotain ultralla arvio 3900g. Terkan käsikopeloarvio oli, että "hyvän kokoinen" eli n. nelikiloinen. Poika painoi 3405g, eli metsään meni ja rutkasti, onneksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Metsään meni.

 

Arvio oli meidän neuvolan ultralla 36+6 sillä hetkellä 3,5 kg. Synnärille pääsin (monta päivää jatkuneiden säännöllisten suppareiden takia) ja siellä ultrattiin 37+1 vauvan kooksi 3,4 kg. Mä intin vastaan ja sanoin, etten usko teidän laitteisiinne, mulla on täällä iso vauva mahassa. Lääkäri ja kätilö koittivat sitten mahan päältä ja molemmat sanoivat, etten isoa vauvaa todellakaan saa. Ja mä en uskonut vieläkään.

 

Seuraavana päivänä mä pääsin synnyttämään käynnistyksellä (eikä todellakaan vauvan koko vaikuttanut asiaan kun mulle väitettiin ettei vauva ole iso). Epparia jatkettiin kaksinkertaiseksi kun kätilö huomasikin ettei vauva mahdu ulos. Vauvan solisluu murtui synnytyksessä ja verensokerit olivat hyvin alhaalla ison kokonsa (viikkoihin nähden) takia. Vauva vietti lastenosastolla 4 päivää. Hän oli syntyessään aika tarkkaan 4 kg.

 

Nyt mä vouhkaan jo pari vuotta ennen seuraavaa raskautta, etten mä luota tippaakaan normaaleihin ultriin. Mä ajattelen sitä joka päivä, että seuraavakin on iso vauva ja se ei tuolta alhaalta mahdu ulos. Taitaa tulla käynti sitten joskus pelkopolin kautta :rolleyes: Mutta luottamus on kyllä kadonnut noista kokoarvioista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla arvioitiin käsikopelolla juuri ennen synnytystä että "hyvää keskikokoa" ja "lähempänä neljää kuin kolmea kiloa". No, jälkimmäinen pitikin paikkansa kun tyttö painoi 4,5 kg ja rapiat. Mihinkään etukäteistoimenpiteisiin ei ryhdytty, vaan raskauden annettiin jatkua 2 viikkoa yliaikaa. Lantiota ei myöskään tutkittu että mahtuuko vai ei. Kaikki meni onneksi kuitenkin hyvin, normaali alatiesynnytys ja ilman repeämiä.

Edited by hallon

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla tehtiin kokoarvio ultran kanssa 40+5, jolloin veikkaus oli 3800g. Vauva syntyi 41+1 eli kolmen päivän päästä, ja painoi 3805g. :D Eli aika nappiin meni!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli kokenut terveydenhoitaja-kätilö neuvolassa joka arvio vauvan käsikopelolla olevan 4000g ja poika syntyi viikkoa myöhemmin ja painoi 4190g. Että nappiin meni.

 

No kaverini sai just vauvan. Hän kävi kahta viikkoa ennen LA:ta äippäpolilla extra ultrassa koska neuvolan (nuori) täti pelkäsi että lasi on liian pieni. No, tosin kävi vauva painoi 4600g eli tosi pieni :rolleyes:

 

Toinen kaverini joutui myös ultraan ihan loppu raskaudesta. Hänelle tehtii synnytystapa arivointi edellisen synnytyksen takia. No vauva arvioitiin max. 3800g (vai oliko 3600g) ja ulos tuli 4800g jötikkä B)

 

Eli mä uskon kokeneisiin (lue vanhoihin) tekkoihin ja niiden käsikopeloon. Sorry kaikki nuoret ja kokemattomat :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Synnytystapa-arviossa rv 36 lääkäri ultrasi vauvasta mittoja ja painoarvioksi tuli sillä hetkellä 3,5 kg, syntymähetken painoksi arvioi, että neljäkiloinen tulee. Kokeili mun paikat, ja kuulemma hyvin mahtuu nelikiloinen tulemaan...

 

No syntyi rv 40+2 tyttö, jonka pituus oli 51 cm ja paino 3350 g. Että se siitä painoarviosta. Ilmeisesti tuo tytön pituus antoi synnytystapa-arvion ultrassa jonkun vääristymän.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä vähän sama kuin Pinja Miilla... Taisi olla tasan vko 40 kun terkka käsikopelolla arvioi painoksi n. 3600g, vielä sitten tokassa yliaikaiskontrollissa vkolla 42 ultra sanoi että lapsi on 3800g. Synnytys käynnistettiin 42+2 eli 16 pvää yliaikaisena ja tyttö oli 3220g. Eli metsään meni ja mun mielestä suht. paljon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla ultrat ennakoivat lapsen kooksi la:n aikaan noin 3300-3400g. Vatsani oli aika pieni ja siro, vaikka sf-mitta olikin yläkäyrillä koko raskausajan. Vielä synnytyssalissa kätilö sanoi, että pienen masuni perusteella tulollaan ei ole kovin iso lapsi, luultavasti kokoarviot pitävät paikkaansa. Poika oli kuitenkin 3815g syntyessään viisi päivää lasketun ajan jälkeen. En tiedä, mihin vauva ja muut vatsassani piiloutuivat, kun poika oli noinkin iso ja istukan paino oli noin 700g, eikä vatsani ollut mikään järisyttävän suuri. Olen toki pitkähkö (171cm).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Molemmissa raskauksissa vauva ultrattiin pari päivää ennen syntymää ja hyvin vastasi kokoarviot.

 

Esikoisesta arvioitiin 2760 g ja painoi syntyessään 2670 g.

Toisesta arvioitiin 2800 g ja painoi 2840 g.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kokoarvio ultralla rv 40+0 oli 4080g, tyttö syntyi rv 40+3 ja painoi 4080g. Aika hyvin osasi arvioida!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Molemmat olivat hyvin pitkälti sen kokoisia kuin povattiin, heitot olivat muistaakseni n. 100-200g luokkaa. :)

Edited by Myria

Share this post


Link to post
Share on other sites

mulla ultrattiin rv 36 ja painoarvioksi saatiin 3,3kg. Tyttö syntyi 5 viikon päästä eli rv 41 ja painoa oli 2,9. :)

 

Eli ei ihan osunu oikeaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä kävin omasta pyynnöstäni synnytystapa-arviossa äitipolilla tasan viikkoa ennen synnytystä ja lääkäri arvioi vauvan kooksi laskettuna aikana 3800g. Vauva syntyi tasan laskettuna aikana ja painoa oli 3726g eli aika hyvin arvio piti paikkansa :) Neuvolan viimeisellä lääkärikäynnilla rv 36 (jonka luulin olevan synnytystapa-arvio...) vauvan kokoon ei otettu mitään kantaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mua seurattiin raskausmyrkytyksen takia tarkkaan ja ultrattiin monta kertaa, kokoarvio ennen käynnistystä oli '2,5kg tai ei ainakaan yli kolmea kiloa'. Käynnistettiin 38+4 ja poika painoi 3580g. Ja mä kun olin huolissani että tarviiko sitä vielä käynnistää että sais kasvaa, ettei toinen ole ihan pieni rääpäle.. :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla kaikkien kolmen lapsen kohdalla on kokoarviot olleet alakanttiin, vaikka etenkin viimeisen kohdalla olisi jo luullut vähän edellisten lasten syntymäkokojen vaikuttavan arviointiin. :P

 

Esikoista arvioitiin neuvolassa käsikopelolla noin 4-kiloiseksi. Mies pelkäsi, että musta ei mahdu syntymään iso lapsi, ja stressasi sitä ääneen loppuraskauden neuvolakäynnillä. Sain sitten vielä ylimääräisen neuvolalääkärin lasketuksi ajaksi, ja siellä lääkäri totesi, että kyllä mun lantiosta pitäisi mahtua ihan hyvin syntymään (miestä en enää ottanut mukaan). Synnytyssalissa kätilö yhdessä lääkärin kanssa vähätteli neuvolan painoarviota, ja olivat yhdessä sitä mieltä, että ei missään nimessä ole niin iso (4 kg). Papereihin oli kirjattu arvioksi 3,7 kg. Lapsi oli syntyessään 4,7 kg.

 

Toista ei mielestäni liiemmin arvioitu neuvolassa. Th muistaakseni vain lähinnä kyseli mun tuntemuksia vauvan koosta, mutta ei esittänyt omia arvioita. Yliaikaiskontrollissa päivä ennen synnytystä ultra antoi arvioksi 4,1 kg ja ultrannut lääkäri kysyikin mun omaa arviota koosta. Arvioin itse, että ehkä hivenen pienempi kuin edellinen ja oikeassa olin. Lapsi oli 4,5 kg.

 

Kolmas menikin sitten 2 viikkoa yli lasketun ajan. Neuvolassa viikolla 35+ lääkäri sai ultraamalla kooksi 3,5 kg, mikä taisi olla aika lähellä oikeaa. Neuvolan th:t käsikopelolla arvioivat isoksi/normaaliksi. Yliaikaiskontrollissa 2 vrk ennen syntymää ultra antoi arvioksi 3,8 kg ja lääkärin käsituntuma reilu 4 kg. Synnytyssalissa taas (muistaakseni vielä sama) kätilö sanoi, että ei kyllä ole iso, vaan ihan sopiva 3,9 kg. Kysyi vielä, olenko mä nyt ollut dieetillä, kun on pienempi vauva. Lapsi painoi 4,6 kg.

 

Viimeisessä synnytyksessä mukana ollut kätilö ihmetteli, miksi raskauden annettiin edetä niin pitkälle, kun olen aiemminkin synnyttänyt isoja lapsia. Totesi kyllä itsekin, että ei kai sillä niin väliä olekaan, jos kaikki on hyvin ja mahtuu syntymään.

 

Mulla on kuulemma kapeista ulkomitoista huolimatta hyvin joustava lantio, josta mahtuu hyvin syntymään isokin lapsi. Mua oikeastaan omalla kohdallani vain huvitti nuo alakanttiin menneet arviot, ja kolmannen kohdalla olisinkin jo ollut valmis lyömään isoista rahoista vetoa, että vaaka näyttää yli 4,5 kg. En sitten tiedä, mitä olisi tehty eri tavalla, jos mulla olisi ahdas lantio. Olisiko se huomattu ennen ensimmäistä synnytystä, vai vasta synnytyksessä...?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ultra viikolla 38 3300g ja sen mukaan LA paino 3800g. (joka ona kuulemma vain"millin" käyrien yläpuolella). Mulla ultrattiin sf-mitan nopean pyrähdyksen vuoksi.

Kokenut terkka arvioi käsikopelolla 3600-3700 rv 41.

Vauva painoi syntyessään 40+6 3650g, eli tosi hyvin piti paikkansa.

Ja ei mitään toimia aiheuttanut, ei edes käyntiä äitiyspolilla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän vauvaa arvioitiin sekä ultralla että käsikopelolla, koska poika oli perätilassa. Tehtiin siis ihan synnytystapa-arvio, jonka yhteydessä tuota painoa povattiin. Synnytystapa-arviossa käytiin muistini mukaan noin rv 36, jolloin lääkäri ultralla arveli, että laskettuna aikana koko olisi 3600-3700 grammaa. Neuvolassa terveydenhoitaja puolestaan päätteli tuosta hiukan myöhemmin ihan käsin kokeilemalla, että syntymäpaino olisi ehkä noin 3400 grammaa.

Synnytys käynnistyi rv 38+6 ja seuraavana päivänä eli tasan rv 39 poika syntyi ja painoi 3410 grammaa. Jos oltaisiin menty sillä viikolla eteenpäin, niin kyllä se paino olisi varmaan ollut siellä 3500 gramman hujakoilla. Ihan metsään ei siis mennyt kumpikaan arvio, mutta lähemmäksi mahdollisesti osui tervetdenhoitaja käsin tunnustelemalla :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän neidin syntymäpainoksi arvioitiin ultrassa n. 3,5kg. Raskaus meni kuitenkin yhdeksän päivää yli ja tyttö oli syntyessään 3 kiloinen. Arvio siis heitti puolisen kiloa. Nyt uudesta tulokkaasta onkin arvioitu jo ehkä hieman edelliseen verraten myöskin suht koht pientä kaveria. Katsotaan nyt vielä mitä viimeinen lääkäriultra povaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

meillä ennusteltiin 3,2-3,5 kiloista vauvaa. poika syntyi 2 viikkoa lasketun ajan jälkeen 4,2 kiloisena

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle muuten yksi kokenut lääkäri sanoi, että lapsen koon arvioinnissa pätevyys menee niin, että lähimmäksi pääsee kuulema yleensä odottava äiti itse, toiseksi kokenut lääkäri/kätilö käsin arvioimalla ja vasta kolmantena ultralaite. :rolleyes: On kuulema oikein tutkittu juttu. Että siitä vaan luottamaan omiin vaistoihin, leidit. :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Äitiyspolilla syntymäpainoksi arvioitiin 3200g ja kun poika syntyi viikolla 41+2, niin hän painoi vain 2630g.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now