Calluna

Vauvan kokoarvio vs. todellisuus

680 posts in this topic

Terkkari-kätilö arvioi neuvolassa raskauden viimeisillä viikoilla painoksi 3300-3400 g, osittain käyrien perusteella, osittain oman syntymäpainoni (3380 g). Poika syntyi 40+1 ja painoi 3370 g eli aika tismalleen osui :).

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mulla kaikkien kolmen lapsen kohdalla on kokoarviot olleet alakanttiin, vaikka etenkin viimeisen kohdalla olisi jo luullut vähän edellisten lasten syntymäkokojen vaikuttavan arviointiin. :P

 

Mulla on kuulemma kapeista ulkomitoista huolimatta hyvin joustava lantio, josta mahtuu hyvin syntymään isokin lapsi. Mua oikeastaan omalla kohdallani vain huvitti nuo alakanttiin menneet arviot, ja kolmannen kohdalla olisinkin jo ollut valmis lyömään isoista rahoista vetoa, että vaaka näyttää yli 4,5 kg. En sitten tiedä, mitä olisi tehty eri tavalla, jos mulla olisi ahdas lantio. Olisiko se huomattu ennen ensimmäistä synnytystä, vai vasta synnytyksessä...?

 

Mulla on aika samanlaisia kokemuksia.

 

Mun esikoinen tosin oli ihan "normaalikokoinen" ja syntymäkoko oli 3870g/53cm/py 36 cm. Kakkonen oli syntyessään rv 40+6 4520g/56cm/py 38 cm, vaikka ultralla ja lääkärin käsikopeloarviolla NKL:n äitiyspolilla rv 36+ painoarvio oli 3,2 kg, josta päätellen arvio laskettun aikana 3800-3900 g eli keskikokoinen vauva. Pieleenhän tuo arvio meni, ja aikalaisen reippaasti.

 

Kolmatta ultrattiin viikolla 30+, jolloin sairaalassa lääkäri sai mittailujensa perusteella painoarvioksi 1400 g, ja käsikopelollakin sanoi, että pieneltä vauva tuntuukin, eikä tarvetta enää uusille kontrolleille, joita neuvola oli suositellut. Seuraavana päivänä kävin sit yksityisellä, koska mua alkoi huolestuttaa, mikä on vikana, jos meille yhtäkkiä tuleekin alakäyrällä kasvava vauva. Yksityislääkäri saikin sit painoarvioksi 1800 g, ja veikkasi, että vauva syntyessään olisi esikoisen ja kakkosen välissä lähempänä esikoista. Neuvolan th/kätilö taas arvioi vauvan loppuvaiheessa 4,3-kiloiseksi, ja lopulta kävin vielä äitiyspolillakin ultrassa. Tuloksena oli taas se sama virsi: keskikokoinen vauva, laskettuna aikana alle 4kg. Poika päätti sit vähän odotuttaa itseään, ja syntyi vasta 41+5, jolloin kokoa oli 4520g/54cm/py 37 cm. Ei varmaankaan vauva kasvanut noiden kahden viikon aikana yli puolta kiloa...

 

Mulla on kuulema kunnon synnyttäjän lantio (isopäiset pojat ovat syntyneet kaiken lisäksi avonaisessa tarjonnassa, kolmonen vielä jotenkin otsa edellä), mutta vähän on jälkikäteen mietityttänyt, mitä olisikaan tapahtunut, jos mulla oiskin ahdas tai vaikka just normaalin rajoissa lantio. Tarjontavirhekin selvis molemmissa synnytyksissä vasta, kun vauva syntyi. Kai sopii toivoa, että hoitohenkilökunta joka tapauksessa arvioi, että mun lantiosta mahtuu tulemaan, vaikkei asiaa sen kummemmin käsitelty tai mun tietääkseni mittailtu. :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Päivää ennen synnytystä annettiin ensimmäinen arvio, 3700 g. Poika oli kuitenkin 3380 g, mikä sopi mulle hyvin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä vauva arvioitiin synnytystä edeltävänä päivänä noin 3700 grammaiseksi. Tämä tosin vain käsikopelolla.

Poika painoi 4500g, joten aika pieleen meni.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meille loppuvaiheessa neuvolassa hoitaja ja polilla hoitaja ja lääkäri arvioivat että menee kyllä yli 4 kiloa, siitä mä sitten hieman meinasin tuskastua kun aikaa kului, lapsi lopulta syntyi 2 viikkoa yli lasketun ajan. Kaksi päivää aikaisemmin ultra sanoi että 3.9 kg ja lääkäri sekä sh että varmasti on yli neljän kilon mutta lapsi oli syntyessään 3.8kg, muitten puheiden/tuntemusten perusteella sitten odotin sellasta 4,5kg enkä meinannut uskoa miestä vaikka näytti mulle lapun missä luki että 3,8kg.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Synnytystapa-arviossa 38+0 lääkäri arvoi, että mikäli syntyisi laskettuna päivänä, paino olisi 3600g. Jouduin osastolle 39+4, jolloin toinen lääkäri ultralla arvioi painoksi 3800g. Poika syntyi 40+0 ja painoi 3650g. Eli jos vaikka oli tarkka poikakin, niin oli myös tuo ensimmäisen arvion antanut lääkärikin ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoisesta terkkari arvioi neuvolassa kaksi päivää ennen synnytystä käsikopelolla, että olisi n. 3kg. Kätilön arvio synnärillä synnytyksen käynnistyttyä oli vähän reilu 3kg. Poika painoi 2730g (rv 40+0).

 

Kuopusta seurattiin koko raskauden ajan ultralla, kun isoveli syntyi sen verran pienenä (ja laihtuneen oloisena). Arviot syntymäpainosta laskettuna aikana kulkivat kokoajan 3,5kg tietämillä. Poika oli syntyessään 3510g (40+0). Hyvin siis piti paikkaansa koko raskauden ajan.

Edited by Citronella

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla ed. raskaudessa (2006) vauvan kooksi arvioitiin n. 3 kg, ja lääkäri totesi vielä, että "oon kyllä TOSI ihmeissäni, jos tulet jälkikäteen kertomaan, että olet synnyttänyt yli neljäkiloisen lapsen". Lopputulos oli keisarinleikkauksella (normitietä ensin yritetiin kyllä n. vuorokausi) 4,2 kg vauva. Eli ainakin mun kokemuksella käsikopeloarvio on aika huuhaata. Saa nähdä, miten tällä kertaa käy - nyt kai on tiedossa sellainen synnytystapa-arvio, en sitten tiedä, osaisiko ne siellä arvioida tarkemmin...?

Share this post


Link to post
Share on other sites

40+0 ultra antoi arvioksi 3500g ja synnytyssalissa 40+4 kokenut kätilö veikkaili käsikopelolla pitkää ja hoikkaa, noin 3500g vauvaa. Siinä vaiheessa paljastin että samaa näytti ultrakin. Syntymäpaino oli 3505g ja pituus 52cm eli aika täydellisesti piti molemmat arviot paikkansa!

Share this post


Link to post
Share on other sites

meillä 4d-ultran antama kokoarvio oli 3200g. Ennen synnytystä terkka arveli 3600g ja synnytyksessä muistaakseni kätilöt jotakin 3400g... vauva painoi sit 3275g että olisko tuo 4d sitten osunut lähimmäs! Itse odottelin mielessäni 3300g vauvaa kun isänsä oli painanut sen verran. Eli ei tullut yllätyksiä ja meni ok:sti. En tiedä vaikuttaako tuohon arvioinnin onnistumisen sitten se että olen aika pieni ja vauva kuulemma tuntui tosi hyvin tuosta vatsan päältä/läpi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä kävin raskauden ajan kontrolleissa vauva kasvun takia. Kokoennuste oli lasketulle ajalle rv20 n. 4600g ja myöhemmässä vaiheessa 4200-4400g. Synnytys kuitenkin käynnistyi rv37+6, jolloin ultralla sen hetkinen painoarvio oli 3600g ja käsikopelolla synnytsvastaanotolla "alle neljä kiloa" ja synnytyssalissa 3800g. Poika oli 3730g/51cm. Päänympärys oli 39 cm, joten veikkaanpa, että tuo pään koko on nostanut yläkanttiin noita raskauden aikaisia arvioita.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä kummankin lapsen kohdalla arvio on mennyt puolisen kiloa alakanttiin.

 

Esikoinen oli perätilassa ja vesienmenon jälkeen synnytystapa-arviota tekevä lääkäri veikkasi vauvan olevan korkeintaan kolmikiloinen. Ultramitat antoivat vauvan painoksi 3100g. Neiti oli 3540g.

 

Kakkosen kooksi lasketun ajan tienoilla arvioitiin ultralla n. 4000g. Synnyttämään mennessämme (rv41+1) kätilö totesi käsikopelolla, että ei se niin iso ole, korkeintaan 3700g. Ipana oli todellisuudessa 4340g.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoisesta en muista muutakun että pieleen meni. Veikattiin suurempaa, mitä tuli. Poika painoi 3140g syntyessään rv 41+3.

 

Tyttö ultrattiin yliaikakontrollissa aamulla rv 41+1 4kg painavaksi ja synnytys käynnistettiin samana päivanä. Tyttö syntyi illalla 19.43 painaen 3315g, joten hiukan heitti taas.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuntuu että tässä ketjussa suunnilleen joka toisella tai jopa useammalla arvio on heittänyt hurjasti, siis 500gr-1kg. Mietin että miksi noita arvioita sitten tehdään? Itselläni arvioitiin tuossa kk sitten että vauva on "liian pieni" eli alakäyrän alapuolella viikkoihinsa nähden. kas kummaa ei ollut ollut liian pieni edellisessä ultrassa eikä tarkistusultrassa, vaan molemmissa prikulleen KESKIkäyrällä.

 

Mutta jotenkin tuntuu että luotto on mennyt. Jos tekniikka ei ole luotettava, ts ne mitat joita katsotaan (vyötärö, reisiluu, päänympärys?) eivät korreloikaan kovin hyvin todellisen painon kanssa esim joka toisella tai kolmannella odottavalla äidillä (mikä on aika hurja luku) niin sitten voidaan puhua jo sään ennustamisesta.

 

Meinaan että hyvä juttu että voidaan arvioida, että okei, tosi iso, alatiesynnytys voi olla vaaraksi. Mutta onko se sen arvoista jos noita isoja virheitä joilla voidaan todella pahasti huolestuttaa äiti tai sitten tehdä ns vääriä päätöksiä, tulee niin paljon?

 

Synnytin kaks edell.lastani Englannissa ja siellä oli ihan samannäköiset ultralaitteet kuin täälläkin, mutta he eivät arvioineet syntymäpainoa ollenkaan. Voi olla, että se oli resurssikysymys ja heidän löyhempää äitiysneuvolapoliklinikkatouhuaan. Mutta tuli mieleen että olisiko kyse voinut olla siitä, että siellä tuota ei käytetty tuota arviointia, koska se oli liian epäluotettava. Tunnen vaan useita jotka ovat arvioiden perusteella huolestuneet ja arviot ovat menneet pieleen.

 

Vai onkohan se niin että toi on melko luotettava arvio, mutta ne mistä kuulee on pääasiassa ne pieleen menneet arviot? Sen kun tietäis :).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ultralaitteissa taitaa olla kaikissa automaattinen toiminto, joka laskee noiden tiettyjen mittojen avulla painoarvion. Eiköhän siinä ole taustalla aikamoiset tilastot, mutta virheitä voi silti sattua - ja niistä varmasti kerrotaan helpommin kuin oikeampaan osuneista arvioista. (Ois se aika jännä, jos joku pystyisi munkin painon arvioimaan täsmälleen oikein mittaamalla päänympäryksen, reisiluun ja vartalonympäryksen.)

"'3,5 kg painoarviosta huolimatta poikani painoi 4 kg'

Tämä on taas niitä huvittavampia ilmaisuja, joihin törmää lähes päivittäin. Pitää muistaa, että ultraäänitutkimusta ei saa verrata vaakaan! Ultraäänitutkimuksessa tapahtuva painoarvio perustuu matemaattisiin laskentoihin, joissa käytetään sikiön eri osista saatuja arviomittoja kuten pään ympärys-, laki-, vartalon ympärys- ja reisimitta. Kuten yhtälöstä näkee virhelähteitä on runsaasti. Painoarviossa virhemarginaali lienee 10-15%. Arvio menee pieleen etenkin niillä lapsilla, jotka ovat tavallista suurempia (>4000-4500g). 4 kg:n arvion kohdalla 10% virhemarginaali tarkoittaa sitä, että todellinen paino voi olla 3,6 - 4,4 kg:n välillä. Erittäin pienten lasten kohdalla lienee saman suuntainen ongelma, joskus ilmiö on paljon lievämpi."

- Aydin Tekay, Sikiö potilaana

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä kävin ultrassa säännöllisesti koko ajan raskauden ajan. Vauvan paino oli koko raskauden ajan käyrien alarajalla. Viimeisessä ultrassa arvioitiin vauvan kooksi, jos syntyy laskettuna aikana, noin 3300g. Poika syntyi 38+3 ja painoi 2910g eli aika täydellinen arvio!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Synnytystapa-arviossa rv 36 vauvan painoarvioksi annettin 3700g, ja lääkäri arvioi että vauvan paino laskettuna päivänä olisi reilusti yli 4500g (ei tosin koskaan maininnut tarkemmin että kuinka paljon yli sen 4,5kg..). Poika syntyi rv 38+5 ja painoa oli 4300g, joten eiköhän tuo aika nappiin kuitenkin mennyt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me käytiin ekan kerran kokoarviossa äitiyspolilla viikolla 38, ultralla tehtiin arvio, joka oli ~4200g. Tokan kerran kokoarvio tehtiin edellisenä päivänä, kun neiti syntyi aamulla. Synnytys oli jo käynnissä. Sama arvio eli ~4200g. Neiti painoi sitten 4670g, eli vähän alakanttiin mentiin arvioissa. Ei tuo kait nyt varsinaisesti mitään ongelmia aiheuttanut synnytyksessä, mutta ponnistusvaihe kesti 1½h ja oli melko tuskallinen, etenkin kun takana oli 17h supistuksia ja odottelua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Molemmat pojat on ennustettu laskettuna aikana 3,6-kilosiksi. Arvio on tehty 35-36-viikoilla. Esikoisella arvio meni aika metsään, oli 4180g (syntyi rv 41+0). Toisella sen sijaan piti hyvinkin paikkansa: 3680g (rv 41+3). Kumma, että näin päin, koska tokassa raskaudessa istukka oli edessä, luulis sen vaikeuttavan arviota :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kun perjantaipäivänä olin äitipolilla ultrattiin siellä vauva ja kokoarvioksi saatiin 3100g. Maanantain vastaisena yönä syntyikin sitten 3140 grammaa painava tyttö. Eli aika hyvin. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Synnytystapa-arviossa rv 37 kokoarvio la:na 3800 g ja reilusti olisi yli nelikiloinen vaavi, jos menee 2 vkoa yli. Sama arvio myös 41+5. Poika syntyi 41+6 ja painoi 3280 g eli pieleen meni. Ihan suotta stressasin ison esikoisen synnyttämistä... <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle sanottiin synnytysvastaanotossa että noin 3800 g on painoa mutta oikeasti oli 3160 g. Ja meinasin kyllä itsekin sanoa siihen arvioon että ei varmasti ole mutta ei mulla sitten ollut pokkaa väittää vastaan ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ensimmäinen uä-painoarvio 23+ oli 40 persentiilin käyrällä viitaten 3400-3500 g vauvaan.

Toinen uä-painoarvio 28+ oli 50-käyrällä ja arvio kuului 3600 g.

Kolmas uä-painoarvio 35+ oli jälleen 40-käyrällä ja arvioitiin olevan vähän alle 3500 g.

Neljäs arvio oli 38+ th:n käsikopelolla "alle 3500 g".

Oma fiilikseni lasketun ajan tienoilla oli 3300-3400 g.

Viimeinen arvio oli kolme päivää ennen synnytystä 40+6 ultralla 3500 g, ja käteen tuntui samankokoiselta.

Poika syntyi 41+2 ja painoi 3950 g eli joka ikinen arvio meni alakanttiin :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now