Sign in to follow this  
Followers 0
Brumme

Kuinka monta kertaa päivässä keräät lelut lattialta?

39 posts in this topic

Lelut kerätään joka ilta ennen nukkumaanmenoa ainakin suurinpiirtein ja vähintään lastenhuoneessa olevat lelut :rolleyes: Lelut kerää yleensä isä yhdessä kaksivuotiaan kanssa, joka välillä auttaa enemmän ja välillä vähemmän... Joskus minäkin saatan kerätä, mutta yritän vältellä sitä hommaa ja jos joudun sen tekemään niin teen sen aika suurpiirteisesti verrattuna mieheen, joka tutkii kaikki sängynaluset yms. :ph34r:

 

Lelut säilytetään lastenhuoneessa erilaisissa laatikoissa, arkuissa, koreissa ym. ja hyllyillä ja sänkyjen alla :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä yleensä kerään lelut lattialta pojan mentyä nukkumaan. Poika käyttää leikkitilanaan pääasiassa alakerran kirjastohuonetta (olkkari on vähän ahdas ja siellä on huonekasveja ja muuta mihin ei saa koskea joten pyrimme pitämään muksun poissa sieltä) josta lelut sitten päivän mittaan leviävät eteiseen ja keittiöön. Leluja säilytetään pääosin kahdessa muovilaatikossa, toisessa legot ja toisessa muut. Palikat ja koottavat jutut lajitellaan omiin alkuperäispakkauksiinsa (jos ne ovat ehjiä) ja nostetaan hyllyyn. Omassa huoneessaan poika ei paljon leiki, pari palikkalaatikkoa siellä on joiden sisällön joskus annan lojua lattialla useammankin päivän kun ei siellä huoneessa päiväsaikaan kukaan kuitenkaan käy, siirtelen vain vähän syrjemmälle ettein itse vahingossa astu päälle jos pitää yöllä käydä poikaa hyssyttämässä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

2 kertaa päivässä kerätään. Ennen päiväunia ja yönia. Leluja on sekä olohuoneessa (laatikollinen+taaperokärry ja päälläistuttava auto) ja tytön omassa huoneessa (kirjat, legot). Ja lelujen lisäksi kerätään sekalainen valikoima purnukoita, lehtiä ym. millä tyttö on leikkinyt ja levittänyt (meillä on 1 kaappi per huone mistä saa levittää kamat, esim. keittiössä kaappi, jossa on muovikippoja, pakasterasioita yms). Tyttö heräilee öisin ja siksikin on hyvä ettei ainakaan yöllä ole mitään mihin pimeässä kompastuisi lattialla. Ja päivällä en voi istua rauhassa surffaamassa/lukemassa jos ympärillä on kamala sekamelska..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vuosikkaan leluja pidetään olkkarissa olevassa korissa ja pojan huoneessa koreissa ja joitain useampiosaisia juttuja pojan käsien ulottumattomissa lipaston päällä laatikoissa, josta saa niitä leikkeihinsä valvotummin, jotta ei heti ole kaikki jossain sohvan ala, (Ja eihän se niillä vielä edes leiki. Esim siis palapelit odottaa parempia aikoa hyllyn päällä.)

 

Siivoan ennen päiväunia ja ennen yöunia. kun ne on helppo viskellä sulassa sovussa noihin koreihin. Poika ei vielä siivoamiseen osaa ottaa osaa, mutta innostuu kylläkin kanssa juuri niistä leluista, joita laitetaan pois, vaikka muuten eivät olisi kiinnostaneet koko päivänä :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä keräilen n. puolitoistavuotiaan leluja usein monta kertaa päivässä, eli heittelen ainakin osan niistä ohimennessäni takaisin säilytyspaikkoihinsa. En vaan jaksa katsoa kauheaa tavaramerta lattioilla (erityisesti olohuoneessa/keittiössä), ja vaaralliseksikin se käy kun niihin kompastuu. Lapsi kerää jonkun verran kanssani leluja pois kun pyydän. Esikoisen kanssa toimittiin aika lailla samalla tavoin (eli keräsin paljon leluja itse, mutta vaadin myös häntä tekemään osansa), ja on oppinut ihan hyvin siivoamaan tavaransa nyt isompana (ainakin pyydettäessä).

Share this post


Link to post
Share on other sites

1v3kk lelut kerään ennen päikkäreitä ja nekin vain sen takia koska huushollissa on koira joka saa välillä pienimuotoisia hepuleita milloin mistäkin ja tällä pyrin estämään sen että neiti ei siihen hepuliin herää.Sit illalla kerätään myös eli kaksi kertaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä kerään 1v9kk tytön leluja vähän pitkin päivää. Iltaisin kerätään kaikki kunnolla ja kyllä mä päikkäriaikaankin niitä kerään. Jos lähdetään kauppaan tai kyläilemään niin kerään ennen lähtöä, jos meille tulee joku käymään niin kerään, vaikka tietäisin, että tulee lisää lapsia kylään sotkemaan :grin:

Myönnän olevani aika siivousnatsi tässä asiassa erityisesti, mutta mua ne lojuvat lelut vaan vaivaa. Tällä hetkellä tyttö on mun äitin kanssa yksillä synttäreillä ja keräsin jo muualta asunnosta lelut ja nyt vähän ahdistaa, kun tytön huone on ihan sekaisin, mutta josko sen nyt antais olla vielä :girl_sigh:

Meillä mies on tässä asiassa vielä pahempi eli jos mä en kerää esim. kauppaan lähtiessä leluja niin voi olla varma, että mies kerää. Ja joskus tulee perässä korjaillen mun jälkiäkin jos en siivoa (miehen mielestä) tarpeeksi hyvin.

Edited by pinkdream

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä lelut ovat pääsääntöisesti yläkerrassa leikkihuoneessa, ja siellä on kaikilla lapsilla omat hyllynsä. Alakerrassa on lapsilla pieni alue jossa voivat lueskella tai palapelejä tehdä rauhassa (kun tuo kuopus helposti häiritsee leikkimistä) mutta alakertaan ei leluja tuoda. 4v ja 2v siivoavat omat lelunsa leikkimisen jälkeen. Kovasti yritetään opettaa että jos haluaa siirtyä esim. autoleikeistä palapeleihin, pitää autot laittaa ensin pois. Helpompaa sitten siivoaminen kun kokonaan leikit lopettaa. Me vanhemmat emme niinkään leluja siivoa vaan yleensä vieressä kannustamme ja neuvomme (varsinkin 2v:tä) mihin lelut laitetaan.

Edited by mea3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä niitä aika monta kertaa päivässä tulee keräiltyä, vaikka aika turhaa työtä se on, sillä poika levittää niitä sitä mukaa mitä saan niitä lelulaatikkoon keräiltyä. :rolleyes:

Sohvan alle menneet lelut tulee kaavittua lähinnä ennen imurointia, muuten en kauheasti jaksa välittää, että mitä siellä on. :ph34r:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täytyy tunnustaa, etten todellakaan jaksa keräillä leluja joka päivä. Ne levitellään jokatapauksessa taas takaisin, joten miksi vaivautua... Taaperon omasta huoneesta lelut kerätään aina ennen unia paikoilleen, niin eivät häiritse nukkumaanmenoa. Olohuoneen lattialla lelut saa lojua yleensä yön yli. Legoja keräillään taaperon kanssa yhdessä takaisin laatikkoon, muuten ei kauheasti osallistu siivoamiseen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tarpeen mukaan, pääsääntöisesti muutaman kerran päivässä. Keittiössä ja olohuoneessa on omat Ikean kangaslaatikot leluille ja omassa huoneessaan on leluja varten Ikeasta hankittu lelulaatikko. Jos en kerää leluja päivän mittaan, viimeistään illalla muksun mentyä nukkumaan laitan lelut omille paikoilleen. Muksun kasvaessa yritän opettaa hänet osallistumaan tähän lelujen keräämiseen itsekin, osana iltarutiineja. Isoja leluja, jotka eivät olemassaoleviin lootiin mahdu, ei toistaiseksi ole, eikä niitä meille toivota, kun tilaa on tässä talossa todella vähän muutenkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pyrkimys on se, että en kertaakaan. Tavoitteena on siis, että kaksijapuolivuotias keräisi lelunsa itse aina illalla ennen iltapalaa. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että minä tai isänsä istuu lattialla ja komentaa (siis ystävällisesti kehoittaa :grin: ) sen seitsemäntoista kertaa lasta hommiin. Osan lapsi kyllä kerää hiiiiiiitaaaasti unohtuen leikkimään välillä, mutta osan kyllä joutuu keräämään itse, jos aikoo ehtiä saman illan aikana iltapuuhiin.

 

Päikkäreiden aikaan saatan pahimmat raivata, jos on paljon levitelty, mutta harvemmin. Meillä on suurin osa leluista olkkarissa, jossa niille on varattu arkku. Omassa huoneessaan leikkii vähemmän, kun se on yläkerrassa. Siellä siis ei juuri tarvitsekaan raivata.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä lelut ovat pääosin olohuoneessa omissa laatikoissaan ja lelut kerätään yleensä ennen päiväunille menoa ja sitten iltaisin ennen iltatoimia. Aika pienestä asti on opetettu esikoista keräämään äidin ja isän kanssa leluja. Ensin osasi laittaa yhden tai kaksi lelua laatikkoon vähän kuin leikin varjolla. Nyt, kun ikää on jo reilummin, niin tytön täytyy kerätä suurin osa leluista itse. . Ja useimmiten haluaakin tehdä sen itse

 

Lisäksi meillä on myös sääntö, että kun lopettaa esim. legoilla leikkimisen ja aloittaa jonkun toisen leikin, jossa on paljon leluja mukana, niin legot kerätään ensin pois. Äidiltä ja isältä saa edelleen pyytää apua, mutta tytön pitää aina myös itse osallistua siivoamiseen.

 

Nykyään, kun leikkii toisinaan yläkerrassa omassa huoneessaankin, niin sieltä lelut kerätään myös ennen nukkumaanmenoa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oon niin flegu että en jaksa keräillä leluja läheskään joka päivä lattioilta. Ehkä sitten jos on vieraita tulossa niin tsemppaan :) En ole muutenkaan mikään järjestyksen ihminen niin mua ei pieni kaaos haittaa :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0