mingo

Hampaitten pesu

64 posts in this topic

Mites onnistutte vauvan hampaitten pesussa? Hyviä vinkkejä otetaan vastaan. Meidän neiti 9kk ei ole oikein asian suhteen yhteistyökykyinen. Aina hammasharjan lähestyessä suuta pää kääntyy pois tai suu menee suppuun. Joskus vahongossa saatan ehtiä tuikkaan harjan suuhun ja silloin tungetaan kieli tielle :P. On meinaan hankalaa. Ollaan tehty niinkin, että tytöllä on oma hammasharja kädessä ja minä sohin toisella, mutta ihan yhtä huonolla menestyksellä. Joten hyviä harjausniksejä otetaan vastaan :).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä hampaan pesu ei ihan vielä ole ajankohtaista, mutta vinkkejä otetaan jo etukäteen vastaan B) Olen nähnyt jossain sellaisin "hammasharjan", mikä pujotetaan harjaajan sormeen. Siis ikäänkuin sormustin ommellessa. Tekeekö sellaisella mitään?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me aloitettiin harjaamaan sillon tällön hampaita, vielä kun ekakaaan ei ollut puhjennut. Ja sitten kun eka tuli, niin säännöllisesti aamuin illoin ja tyby on siihen tottunut hyvin. Silloin hommasta ei meinaa tulla mitään, kun hampuja on tulossa ja ikenet on kipeät. Ja harjana on ollut ihan tavis lastenharja.

 

Jotta siis suositus (joka ei mingoa auta) on, että aikasessa vaiheessa aloittaa ja että tekee siitä sellaisen asian, mitä ei kiukutella, eli hampaat pestään joka tapauksessa, siitä tulee itsestäänselvyys.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä hampaiden pesu sujuu hyvin, kun tyttö makaa hoitopöydällä ja katselee esim. rasvatuubia siinä samalla. Hienosti antaa pestä hampaat. Isänsä pesee neidin hampaat peilin edessä eli neiti katselee peiliin ja isukki harjaa. Ilmeisesti sujuu hyvin myös niin. Aikaisemmin pesin niin, että tyttö istui mun sylissä, mutta se oli jotenkin hankalaa sieltä tytön selän takaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Olen nähnyt jossain sellaisin "hammasharjan", mikä pujotetaan harjaajan sormeen. Siis ikäänkuin sormustin ommellessa. Tekeekö sellaisella mitään?

 

Se on koirille :lol: Voi tietenkin olla että niitä on myös vauvoille, mutta eläin kaupoissa olen nähnyt vaan myytävänä ;)

 

Meillä on hampaiden pesu aloitettu muutaman kuukauden iässä. Meidän poitsu on syntynyt hammas suussa ja hieno hammas siitä on tullutkin. Kavereita se sai vasta 9kk korvilla ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Entä missä vaiheessa tahna on tullut peliin? Mimmosta mömmöä?

 

 

Meillä alussa peseminen onnistu parhaiten kun mulla (tai miehellä) oli oma harja suussa ja sitten poitsu käytti omaansa. Toki pienellä avustuksella...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oon panostanut alusta asti siihen, että hampaiden pesu olisi mahdollisimman positiivinen kokemus. Eli hymyillen ja hampaita ihastellen ("Onpas hieenot hampaat!"). Väkisin en oo harjannut ja oon antanut tytön harjata itse kun haluaa. Ja tuloksena on, että tyttöhän rrrakastaa hampaiden harjausta, suurimmat itkut tulee, kun ilkeä äiti sanoo "nyt riittää" ja laittaa harjan ja tahnan kaappiin. :rolleyes: Harjaamisen laatu ei kyllä varmasti ole aina niin erinomainen, mutta oon pitänyt tässä vaiheessa tärkeimpänä, että muodostuu positiivinen rutiini tohon pesemiseen. Ja kun oon huomannut ikenien olevan kipeät hampaiden tullessa, oon jättänyt suosiolla väliin, ettei ala kivun takia pelkäämään harjaamista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meilla aloitettiin kanssa harjaus jo ennen ekojen hampaiden puhkeamista (nyt itseasiassa vasta eka pilkottaa, vaikka harjailtu on ehka jo kuukausi). Poika tykkasi katsella kun mina harjasin hampaat, joten samalla sitten harjattiin pojan ikenet myos.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Entä missä vaiheessa tahna on tullut peliin? Mimmosta mömmöä?

Tahnaa laitetaan vasta sitten, kun osaa sylkäistä sen pois. Oltaisko esikoisen kanssa otettu tahna käyttöön joskus 1,5vuoden korvilla, en muista yhtään. Ja annostus on lapsen pikkurillin kynnen kokoinen määrä. Me aloiteltiin iha tavallisella lasten hammastahnalla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kannattaa aloittaa mahdollisimman vähäfluorisella tahnalla. Esim. Oral B:ltä löytyy ainakin sellainen Nalle Puh -kuvioinen. Tahnaa laitetaan vaan pieni hipaisu.

 

4801402i2.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
On niitä vauvoillekin. Monet nettikaupat myyvät ja jotkut apteekitkin. ;)

 

sormihammasharja.jpg

 

Niimpä tietenkin :lol: Mulla vaan tuli vahvasti toi koirien versio mieleen ja hihittelin täällä yksikseni ajatukselle :P

 

Meillä siis onnistuu hampaiden harjaus tosi hyvin. Poika avaa suunsa ja saadaan hyvin harjattua. Meille hammashoitaja sanoi että hammastahnaa voi alkaa käyttämään kun fuoritabletit loppuu. Eli saatiin 300kpl fluoritablettia n.7kk kohdalla ja niitä pitää ottaa yksi päivässä :lol: Joku hyvä matikkapää voi siitä laskea millon tulee tahnat kehiin.

 

Onko kaikissa kunnissa toi 6kk hammashoitaja tarkastus?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Olen nähnyt jossain sellaisin "hammasharjan", mikä pujotetaan harjaajan sormeen. Siis ikäänkuin sormustin ommellessa. Tekeekö sellaisella mitään?

 

Hammaslääkäristä sanottiin, että tuollainen harja on siinävaiheessa ok kun hampaita tulee ja ikeniä kutittaa. Sillä voi rapsuttaa ikeniä ja helpottaa kutinaa. Heti hampaiden puhjettua ainakin meille suositeltiin "oikeaa harjaa".

Hammastahnaa ollaan käytetty muistaakseni aika aikasin, sillä siihenkin annettiin ohjeet hammashoitolasta. Aluksi testailtiin ihan pikkiriikkisillä (n. nuppineulanpään kokoisilla) annoksilla tuota tahnaa...

Hampaiden harjaus ei ole ollut ongelma. Poika on itku kurkussa kun pitäis lopettaa hampaiden harjaus. Toivottavasti harrastaa vielä 10 vuoden kuluttuakin harjausta tuollaisella innolla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä hammasharjaa lähinnä imeskellään ja sillä leikitään aamuisin ja iltaisin. Mä sitten harjailen ja poika nauttii ikenien rapsutuksesta... :) Suht kivuttomasti sujuu homma.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä suosittelen tahnoista Weledan hammasgeeliä lapsille :) Toimii kuin unelma!

Ongelmaan en osaa muuta sanoa, kun että se menee ajan kanssa ohi. En itse ottanut stressiä siitä, että yhdessä vaiheessa harja oli kammotus. Nyt sitä vaaditaan, kun sillä on mukava hangata poskihampaita :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me on aloitettu harjaaminen 6kk vanhana, jolloin ei vielä ollut hampaita, ja hyvin sujui. Mutta sitten 9kk tienoilla (jolloin niitä hampaitakin oli jo ainakin se 2-4kpl) tuli ihan kertakaikkinen stoppi siihen hommaan. Ei vaan niinku millään. Kauhea huuto jos joku muu koittaa sorkkia sillä harjalla hampaita. Harjaa on kiva pitää itse kädessä ja sohia minne sattuun (välillä jopa hampaisiinkin), mutta voi hirviä sitä metakkaa mikä syntyy, jos joku muu koittaa. Toivottavasti tää on joku vaihe vaan ja harjaus alkaa maistumaan tavoin entisten taas jossain vaiheessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Entä missä vaiheessa tahna on tullut peliin? Mimmosta mömmöä?

 

 

Hammastahnaa aletaan käyttämään yleensä sitten, kun maitoposkihampaat puhkeavat.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Onko kaikissa kunnissa toi 6kk hammashoitaja tarkastus?

 

 

Täällä on ensimmäinen käynti vasta 2-vuotiaana...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä poika (täytti just 2v) harjaa kans hampaat joka ilta ihan kiltisti itse. Meillä se lähti siitä kun katseli kun mä harjasin ja halus itse kans. Välillä poika harjaa kans mun hampaita :rolleyes: oon antanu harjata koska se on pitänyt innostuksen yllä.

 

Niin meillä on käytössä myös hammastahna (ihan tavallinen lasten tahna) laitan sitä kylläkin vaan ihan minimaalisen vähän.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Me on aloitettu harjaaminen 6kk vanhana, jolloin ei vielä ollut hampaita, ja hyvin sujui. Mutta sitten 9kk tienoilla (jolloin niitä hampaitakin oli jo ainakin se 2-4kpl) tuli ihan kertakaikkinen stoppi siihen hommaan. Ei vaan niinku millään. Kauhea huuto jos joku muu koittaa sorkkia sillä harjalla hampaita. Harjaa on kiva pitää itse kädessä ja sohia minne sattuun (välillä jopa hampaisiinkin), mutta voi hirviä sitä metakkaa mikä syntyy, jos joku muu koittaa. Toivottavasti tää on joku vaihe vaan ja harjaus alkaa maistumaan tavoin entisten taas jossain vaiheessa.

 

Meilläkin tuli pieniä vaikeuksia kun ylähampaat puhkesi. Ajattelin että se varmaan tuntuu inhotavalta tai ainakin erilaiselta. Vieläkää poika ei anna kunnolla hangata ylähampaita, mutta puree harjaa kun laittaa sen oikeaan kohtaan. Alahampaiden harjaus onnistuuu ongelmitta.

 

Hassua että joka kunnassa ei ole tuota ekaa hammashoitajan tarkastusta. Meillä puhuttiin siellä just harjauksesta ja hammastahnasta. Annettiin fluoritabletit ja tarkastettiin suu. Tuteistakin oli puhetta. Meillä suositeltiin ikäkohtaista tuttia, eli niiden tuttipakettien ohjeiden mukaan. Mutta tiedän että Espoossa taas hammashoitaja oli synnytys valmennuksessa suositellut sitä pienempää mallia 0-7kk koko ajaksi. On kuulemma parempi hampaille??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on tollainen "sormiharja". Aika vähälle käytölle on jäänyt. Silloin kun ikenet selvästi kutiaa, nauttii tyttö kyllä ienten hankaamisesta. Tosin silloinkin yleensä toi harja jää kyllä ottamatta esiin ja käytän pelkkää sormea.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Harjausta kandee harjoitella vain silloin kun se lapsesta kivaa. Tällöin siitä muodostuis lapselle kiva iltarutiini, eikä "hammaspeikko". Meilä on harjailtu jo muutama kuukausi, ensin pelkkiä ikeniä nyt mukaan on tullut kaksi pikkuista hammasta :)

Muistaakseni sanoivat 6kk hammaslääkärissä että tahnaa sit kun ekat poskihampaat tulee, ja lapsen oman pikkurillin kynnen kokoinen nokare riittää.

 

Kuopiossa eka käynti 6kk iässä ja seuraava vasta 3-vuotiaana, mikä tuntuu musta melko hurjalta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä tyttö ei ole moksiskaan (ala :D )hampaiden harjaamisesta. Harjaa on tytön mielestä mukava järsiä pesujen jälkeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä sujui alkuun tosi loistavasti hampaiden pesu, Jätkä oli aivan intsinä kun mentiin edes kylppäriin kun tiesi että nyt pestään hampaat. Nyt on tullut täysstoppi hampaiden harjaamiseen. Suu on visusti supussa vaikka äiti miten maanittelee ja kehuu ja kutittelee ja muuta. Joskus kun Jätkä laittaa oman harjansa suuhun saan vähän sipaistua niitä kahta alahammasta jotka meillä tällä hetkellä on.

Eli harjauksen laatu taatusti kärsii tällä hetkellä, mutta mieluummin pidän tilanteen mahdollisimman mukavana ja miellyttävänä kun alan pakkoharjata.

Ehkä se taas alkaa sujua jossain kohtaa. :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä sujuu myös huonosti hampaidenpesu eikä asiaa yhtään auta, että en meinaa millään muistaa koko pesua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now