mingo

Hampaitten pesu

64 posts in this topic

En nyt muista syitä miksi mutta kun tuota hammashoitolan ohjetta luen niin siinä on että hampaiden puhjetessa aloitetaan vauvan totuttelu hampaiden harjaamiseen. Maitoposkihampaiden puhjetessa n. 1-1,5 vuotiaana aloitetaan fluorihammastahnan käyttö.

 

Näissä meidän ohjeissa lukee että n. 2- ja 5-vuotiaina kutsutaan hammashoitolaan. Varmaan kuntakohtaista, kannattaa soittaa ja kysyä, ei siitä varmasti mitään haittakaan ole. Täytyy varmaan itsekin soittaa sitten joskus kun on tuo ohjeistus hävinnyt ja ei muista ;) .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täälläkin aloitettiin hampaiden harjaus, vaikka vasta kaksi pientä etualahammasta on näkyvissä. Laitan typykän hammasharjaan pienen pyyhkäisyn lasten fluorihammastahnaa (Colgate 0-6 vuotiaille) ja sitten yritän sen kanssa "harjata" niitä pikkunysiä. Lähinnä tyttö makustelee tahnaa ja taitaa se harja nykäistä noita hampaitakin kerran pari. Vielä ei siis voi puhua varsinaisesta harjaamisesta, mutta ainakin jo tutustutaan tähänkin hommaan. Kovasti tyttö kyllä tykkää tahnan mausta ja innoissaan hihkuu harjan nähdessään! ;)

 

Hammaslääkärille ei varmaan vielä ole asiaa, mutta kiitos vinkistä teille muille! Pitääpä kysyä asiasta ensi kerralla neuvolassa. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän tytölle tuli ekat alahampaat jo 3 kk:n vanhana ja suuhygienistillä käytiin 5 kk:n iässä, jolloin hampaita oli jo 6 kpl. Meille neuvona oli tahnan käytöstä, että vasta kun ekat poskihampaat puhkeavat.

Suosituksethan voi olla vähän vauvan hampaiden puhkeamisiästä riippuvaisia, kun vauvoille aika eri aikoihin hampaita puhkeaa.

Harjaus sujuu meillä kohtalaisesti. Harjaa on kiva pureskella, kun äiti yrittää harjata. Ensimmäisten hampaiden puhkeamisesta ollaan jo harjailtu ja neiti on nyt 7 kk. Nyt alkaa alaleukaan puhjeta 7. ja 8. hammas. Hampaiden tekeminen on onneksi sujunut kivuttomasti, eikä mitään kummempia vaivoja ole ollut. poskihampaiden kanssa voi olla sitten jotain muuta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on pojalla vasta kaksi alahammasta näkyvillä, mutta meinattiin ottaa iltaisin tavaksi hammasharjan "maistelu". Hammaslääkärille tuli kutsu jo kun poika oli jotain 3,5kk, mutta tuo käynti on vasta ½ vuoden ikäisenä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me totutellaan hampaiden harjaukseen tällasella Jordanilla (äiti harjaa ensin vähän ja poika maistelee sitten harjaa):

Step1.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Espoossa käydään n. 8-12 kk iässä (suunnilleen sitten, kun jotain hammastakin suussa on) suuhygienistillä, itse pitää varata. Tuolla meille neuvottiin, että hammastahna otetaan käyttöön sitten, kun poskihampaat puhkeavat. Silloinkin riittää kerran päivässä, toisella kerralla harjataan ilman tahnaa.

 

Voin myöntää, että en ole vielä pitänyt tuota hampaiden harjaamista harjoittelua kummempana suorituksena. Ei todellakaan joka kerta harjata kaikkia pintoja :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä käytetään fluoritonta hammastahnaa jo 6kk alkaen, kun oli hamaat jo 4,5kk iässä. Se sisältää ksylitolia ja vielä muita hyviä aineita, muttei fluoria. Dentinox-gel, Saksassa tätä siis on. Myös fluoriton Elmex löytyi. En tiedä Suomessa onko vai ei. Meillä tykätään sen mausta, laitan vain hiirenkakan pienemmänkin palan harjan päälle. Tosin hän ei syö sitä tahnaa, vaan antaa vaahdon valua ulos ja sen jälkeen vielä ihan mielellään hörppää vettä ja valuttaa sitä ulos. Todella sikamaisen näköistä, mutta hän näköjään tajus, mikä on homman nimi. Harjataan, purskutetaan, huuhdellaan ja syljetään =) Nyt harjoja pitää olla kaksi, koska pojalla alkoi minä ite-vaihe harjaamisessa ja suu tiukasti kiinni jo kolmen harjauken jälkeen ellei omaa harjaa anneta. Tosin mä vängään sitä toista harjaa vastaan omalla kappaleella. Muuten oman harjan hän pureskelee ja yrittää mukamasti harjata. Kaikkia keinoja kokeiltiin, peiliin katsominen auttaa, kun hän rupee siinä flirttaileen itsensä kanssa ja suu aukee. Muuten kyllä on toooodella pika-harjaus. Tässä vaiheessa mä panostankin enemmän harjauksen voimaan kuin aikaan =))))

Edited by Uusinainen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me on otettu hampaiden pesu aina ilta- ja aamurutiineihin heti kun eka hammas on puhjennut. Hammastahnaa aloitettiin käyttämään kun poskihampaat puhkesivat. Hammashoitaja sanoi meille, että jos hampaiden pesu on hankalaa voi toisen kerran korvata fluoritableteilla. Meillä pesu onnistuu kuitenkin hyvin, joten ei olla tabletteja käyttöön otettu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä aloitettiin hampaiden harjaus 5 kk:n iässä kun ensimmäinen alahammas puhkesi. Homma on sujunut alusta lähtien suht hyvin.

Annan neidille hammasharjan ja alan itse pestä samalla hampaita. Neitokainen saa "harjailla" itse hampaitaan sen aikaa kunnes olen itse valmis.

Sitten harjaan neidin hampaat. Alahampaat on helpommat harjata, sillä suu pysyy paremmin auki. Ylähampaita pestäessä harjaa on kivempi purra :).

 

Ollaan pesty ihan vedellä, hammastahnan otan käyttöön vasta 1,5 vuotiaana.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä täällä lätäkön väärällä puolella, Ruotsissa sanottiin, että heti vaan hammastahna kehiin. Tuskin tuosta mitään pysyvää haittaa on tullut tytölle, vaikka on toimittukin eri tavalla mitä Suomessa. Vai siitäköhän se hidas liikkumaan oppiminen olikin kiinni? :D

Edited by Emuli

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on jostain syystä hampaiden harjaus päivän tuskallisin hetki. :mellow: Poika alkaa kiukkuamaan samantien, kun aloitetaan, vaikka harjataan ihan varovaisesti. Kuitenkin on niin höntti, että aukaisee suun harjausta varten, mutta riuhtoo ja huitoo sitten siinä... :P Sitten kun harjaus lopetetaan kitinä loppuu kun seinään, kun saa itse harjalla leikkiä. :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Espoossa asutaan, ja hampaiden tarkastuksessa käydään noin 1-, 3- ja 5-vuotiaana. Aika pitää varata itse, ja meillä ainakin on esikoisen neuvolakorttiin tyyliin ekalla kerralla kirjoitettu nuo iät, milloin tarkastuksessa pitäs käydä, ja sen jälkeen neuvolassa ei ole asiasta puhuttu. Olen kuitenkin itse kysynyt neuvolassa, vieläkö on nuo samat käynnit, ja th sanoi, että juu, itse vaan sitten varailet aikaa. Ekalla käynnillä oli ainakin suuhygienisti, joka käytännössä antoi ohjeita siitä, missä vaiheessa tutista pitäs päästä eroon, missä vaiheessa ja mitä hammastahnaa (meille ohje oli, että tahnaa, kun poskihampaat tulee ja osaa sylkäistä tahnan ulos), puhuttiin ylipäätään xylitolin ja fluorin käytöstä ja vaikutuksista ja tarkastettiin pikaseen, minkä verran suusta löytyy hampaita. Perhevalmennuksessa oli meillä myös suuhygienisti kertomassa vauvan hampaiden hoitamisesta. Tärkeimpänä asiana oli just tuo karieksen tartuttamisen välttäminen.

 

Hampaiden pesu on meilläkin aika hankalaa kuopuksen kans. Jostain kummallisesta syystä oma harja ei kiinnostais ollenkaan, sen sijaan poika tykkäis pureskella kaikkien muiden harjoja. Osaa tuo heiluttaa hammasharjaa suussa ihan oikeinkin, mutta se pitää saada tehdä itse ja mieluiten tosiaan jonkun toisen harjalla. Tähän ei ole auttanut edes se, että kahdelle nuorimmalle on ostettu samanlaiset harjat... :rolleyes: Hammastahnaa meillä käyttää kuopuskin, koska muutkin. Poika ei siis suostu pistämään harjaa suuhunsa, ennen kuin olen käyttänyt harjaa hammastahnatuubilla. Käytössä on kyllä ihan minimaalinen sipaisu, mutta tämäkin on alkanut olla ongelma. Pojalle ei riitä se pieni sipaisu, vaan tahnaa pitäisi olla näkyvästi, ja sitten jos ei ole, poika on harja ojossa komentamassa lisää tahnaa. Voi vaan toivoa, että jossain vaiheessa helpottaa. :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mikä ihme siinä on ettei ylähampaita saa harjata ollenkaan? <_<:rolleyes:

Poika oli jokin aika sitten pidempään kipeenä, ja silloin jätettiin hampaiden harjaus pois. Sen jälkeen ei oikein olekaan harja enää suuhun kelvannut <_< Tänään keksin, että pestään hampaat veskissä peilin edessä. Toinen oikein nauroi ja hymyili isosti. Mutta kun ylähampaita koitin harjata, niin toinen väänsi ittensä kaarelle sylissä ja vaan puisti päätään. Alahampaita saan kyllä harjata. Alas on yks hammas tulossa, ylös ei.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä 11-kuinen jannu ei oikein päästä harjaa suuhunsa. Toivottavasti on ohimenevää ja johtuu hampaiden tulosta tai jostain. Sillä vaikeaa se on harjailla, kun se harja ei suuhun millään pääse. Ei äidin ohjaamana eikä omassa kädessä. Ei, vaikka "pesen" aina omia hampaitani samalla kun opetan pojalle hammaspesua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now