Sign in to follow this  
Followers 0
Blixen

Migreeni synnytyksen jälkeen

10 posts in this topic

Viimeksi toisen lapsen synnytyksen jälkeisenä yönä sairaalassa heräsin ja vessaan mennessä huomasin, että näkökentästä puuttui melkein puolet. Migreeni siis, ja kävin hoitajilta hakemassa gramman Panadolia. Tuntui pelottavalta, kun vauvastakin näkyi vain puolet. Migreeni puhkes mulla esikoisen ollessa puolivuotias joten en ehkä ole aivan vielä tottunut kohtauksiin. Onneksi kovalta kivulta ja oksentamiselta säästyin tuolloin sairaalassa.

 

Nyt kuitenkin synnytys taas ajankohtainen, ja mua vähän pelottaa, jos taas on iso migreenikohtaus edessä. Oon kuullut että muillakin tätä vaivaa on, varmaan sekä väsymys että hormonivyöryt herkästi laukaisevat, samoin kuin kenties verenpaineen heittelyt... Lääkäriltä kysyin, voiko kohtausta mitenkään estää, mutta ei kuulemma.

 

Oiskohan täällä kohtalotovereita? Sattuuko olemaan mitään vinkkejä tai neuvoja?

Edited by Blixen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on äidillä ollut molempien synnytysten jälkeen aivan järkyttävät kohtaukset ja varoitteli mua jo siitä. Mä kärsin muutenkin ennen raskautta pahasta migreenistä ja lääkettä meni aina maksimiannoksia. Kohtauksen iskiessähän tärkeintä on mahd pian, mieluiten ennen kohtausta  :grin: , saada tarpeeksi tehokas lääke. Mitä pahemmaksi ehtii päästä niin sitä vaikeampi taltuttaa. 

Pohdin tätä omassa päikyssäni ja vähän yllätyin kuin esim Jorvissa ei ollut tarjottu kuin Panadolia.  :girl_sigh: Omille doulille asiasta puhuin ja he olivat ihan, että joo onneksi synnytyksen jälkeen lääkevalikoima on laajempi ja sairaalasta on mahdollista saada tujumpia juttuja. Toivon todella, että jotain muuta olisi tarjota kun Panadolia, koska ainakin itselle se on sama kun vetäisin vaikka d-vitamiinipilsun siihen kohtaukseen. 

Ei musta nyt apua ollut, mutta taatusti kohtalontoveri ja jopa synnytystä enemmän pelkään juurikin sitä jos jälkeenpäin se migreeni iskee.  :girl_mad:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko sulla olemassa mitään migreenilääkettä reseptillä? Miranaxia ainakin saa käyttää jos imettää. Omat lääkkeet mukaan, jos on.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En tiiä kummaltaki kysyit, mutta mulla on reseptilääke migreenin estoon ja kolmiolääkkeitä kohtauksiin. Kumpiakaan ei saa käyttää edes imetyksen aikana :( mutta tuo on hyvä vinkki ottaa edes Miranaxia mukaan, sitä pitäs löytyä!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos kohtalotoveruudesta ja lääkevinkistä! Muistui mieleen, että onhan mulla ollu Miranaxit määrättynä, mutta en oo niitä koskaan kokeillu ja olivat näköjään menneet vanhaksi. Nyt 1,5 vrk synnytyksestä, en oo juuri nukkunu mutta oon vetäny Panadolia ja Buranaa vuorotellen (periaatteessa jälkisupistuksiin). Vähäsen on näköhäiriöitä ollut mutta onneksi lievinä, ja päätä ei vielä oo särkeny. Oon kyllä varma että jossain kohtaa se kohtaus mulle iskee, mutta eipä sille oikein mitään taida voida. Pitää vain antaa ajan kulua ja kaiken tämän tasoittua. :/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt on viikko synnytyksestä, kotiuduttiin neljän sairaalayön jälkeen, ja so far olen selvinnyt ilman migreeniä. Olen huippukiitollinen! En tiedä, onko jatkuva panadol-burana-kuuri vaikuttanut asiaan, varsinaisesti olen noita syönyt jälkisupistuksiin mutta miettinyt myös migreeniä. Toivon että happpy sää kans säästyt synnärillä migreeniltä!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on nyt 2,5vkoa pojan syntymästä eikä *kopkopkop* migreenin migreeniä oo näkyny!

 

Sairaalassa kivasti huomioivat mun taipumuksen migreeniin; mutta onneks se ei iskenyt! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jee happpy!! Onpa kiva kuulla. Ja onnea vauvasta :) Koitetaanpa edelleen pysyä migreenittöminä, vaikka kevään valo alkaakin porottaa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on ollut pari kertaa migreenikohtaus, mikä on suoranainen helpotus kun koko raskauden kärsin niistä sumatriptaanista huolimatta ja päädyin osastolle useamman kerran. Oon yrittänyt vetää 1200mg buranaa ja 1000mg panadolia heti kun tunnen oireet. Se on suunnilleen auttanut.. Mitään täsmälääkkeitä ei saa käyttää imetyksen aikana enkä jaksa pumpata migreenikoomassa 24h aikaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yhh no nyt on takana eka migreeni johon ei ees ajoissa otettu burana panadol auttanut. Ja vauva halus vaan syödä ja syödä tauotta. Hirveää. Oikeasti kamalaa. 18 tunnin syömättämyys-juomattamuus-imetyscombon jälkeen jalat tutisi jo aikalailla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0