Blixen

Sahara synnytyksen jälkeen

15 posts in this topic

Eli, onko kohtalotovereita & neuvoja, miten toimia, kun pian synnytyksen jälkeen tapahtuu armoton kuivahtaminen ja kriittiset paikat muuttuu saharan autiomaaksi?

 

Neuvolalääkäri ekalla kerralla selitti, että estrogeenitaso romahtaa synnytyksen jälkeen (?) ja että kuivuus johtuu siitä. Nyt komannesta synnytyksestä viikko ja meininki just sama.

 

Mulla kuivuutta vielä on joka kerta provosoinut se, että tikkejä käskettiin huuhdella jokaisen vessakäynnin yhteydessä. Eli minusta vesi entisestään kuivattaa muutenkin saharaksi käyneitä paikkoja :(

 

Ekan synnytyksen jälkeen kun en ollut osannut yhtään varautua kärsin aivan _järkyttävästä_ kutinasta. Marssin epätoivoisena yksityiselle gynelle ja luulin itse sitä hiivaksi, sainkin hiivakuurin mutta ei se vienyt oiretta pois. Jälkitarkastuksessakin edelleen oire jatkui, mutta sen jälkeen alkoi helpottaa.

 

Toka kerralla ja nyt olen yrittänyt ennakoida käyttämällä Ceridal-öljyä jokaisen suihkutyelun jälkeen, mikä minusta auttaa ratkaisevan paljon mutta ei täysin. Tänään alkoi inhottava kutina. Kyselin kyllä kätilöiltä asiasta ja tikkien öljyäminen tietty mietityttää, mutta toisaalta kun niitä tikkejäkin alkaa kurjasti tuo kuivuus kiristää?? Niin öljy auttaa vähön siihenkin.

 

Kovin moni ei tällaisesta ole mun korviin kuulunut puhuvan, mutta kai joku muukin on maailmassa? Tällaisetko me vaihdevuodet sitte on...? :( Yllättävän inha vaiva!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aika yleinen vaiva ilmeisesti. Tuttu juttu. Neuvolalääkäri suositteli jälkitarkastuksessa, että jos alkaa vaivata enemmän niin silloin voisi kokeilla paikallista estrogeenihoitoa kuurina just jollain vaihdevuosiongelmiin tarkoitetulla voiteella. Kärvistelin ilman, kun ei ollut mitenkään mahdottoman pahana.

 

Mielipide noista vaihtelee lääkäreillä, koska kysyin tuosta eri neuvolalääkäriltä jossain vauvan lääkärikäynnillä ja hän taas suositteli pysyttelemään ceridalissa. Syy oli jotain että imetyksen kanssa ei ehkä ees toimi ja sotkee kroppaa tms.

 

Tikeistä yhdistettynä ongelmaan ei ole kokemusta.

Edited by Tassukka

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuttu vaiva, valitettavasti. Paikallisen estrogeenin pitäisi olla ookoo myös imetyksen kanssa. Estrogeenivoidetta saa ilman reseptiä apteekista. Ehkä odottaisin sen 6 vkoa, kunnes imetys on lähtenyt hyvin käyntiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos kommenteista!! Toivon tosiaankin, että mua ois varoitettu aikoinaan tästä vaivasta etukäteen. Se pääsi vähän niin kuin hiipien iskemään päälle, ja se kutina oli jotain aivan järkyttävää samaan aikaan ku esikoinen huusi koliikkia öitten läpi. Huh, mikä muisto.

 

Taidan itse epäröidä tuon estrogeenivoiteen kans, kun mulla ei oo mitkään super-imettäjän rinnat, maitoa tulee just sen mitä kovalla työllä saa vauva tilattua. Eli vissiin pitää yrittää olla sinnikäs tuon Ceridalin kans. Oon pahimmillaan lisännyt myös Canestenia kutinaan, ja se kyllä vähän rauhoittaa.

 

Jos vaihdevuodet tuntuu tältä, niin mun sympatiat niistä kärsiviä kohtaan on kyllä moninkertaiset tästä eteenpäin :/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoisesta iski kunnon sahara, joka kesti yli puolisen vuotta. Limakalvot oli täysin riekaleina aktiivisimman imetyksen ajan.

Samaa fiilistä nytkin ilmassa..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tyhmä kysymys, mutta mulle jäi epäselväksi, miksi Blixen arastelet estrogeenivoidetta. Jos se ei imeydy verenkiertoon niin voiko se silti vaikuttaa imetykseen jotain muuta kautta?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Catherine, mää olen vähän hysteerinen tuon maidontulon varmistamisen suhteen ku mulla se ei tuu niin helposti, niin en uskalla ottaa mitään riskiä. Jossain imetyksen tuen sivuilla mun mielestä luki, että voi vaikuttaa imetykseen se estrogeenivoide, ja varmastihan sitä vähän joka tapauksessa erittyy verenkiertoon? Miten vois täysin olla erittymättä? Mulla pienetkin asiat vaikuttaa maidon määrään ja herumiseen, niin en vaan uskalla. Nyt on vähäsen parempi tilanne jo, selvästi se jatkuva vedellä pesu tosi paljon pahentaa kuivumista, ja nyt ku en enää niin tiheään pese niin ei oo ihan niin saharaa, vaikka tosi kuivaa edelleen. Jälkitarkastukseen kuukausi vielä...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Blixen, kiitos kysymästä. Sujuu suunilleen yhtä aurinkoisesti. Hiphei.. pitänee kysellä jälkitarkastuksessa lääkäriltä.
Ikävin on tällä kertaa häpyhuulten kuivuminen, vedän bepantenia urakalla sinne ja auttaa hetken. Mut ei tarpeeksi, uskomattoman hirveä kutina-kuivuminen-kirvely.
Ja muu vaihtoehto ku selibaatti ei ees tulis mieleen. Sattuu pelkkä ajatus.

Edited by arvoitus

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kuulostaa tutulta :( Nyt tiedän, mitä "hiekkaa v*tussa" oikeasti meinaa!! Enpä oo ennen kokenut. Enkä todellakaan odota vaihdevuosia, jos ne tuntuu tältä koko ajan :( Mulla on nää tikitkin ollu pitkäkestoiset, viis viikkoa menny ja vielä osa tuntuu. Siispä ei täälläkään kiirettä petipuuhiin :/ Milloin arvoitus sun jälkitarkistus on?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos ehkäisynä on kondomit, kuten monella tuossa vaiheessa on, niin kannattaa muistaa että öljyt, kuten Ceridalkin, usein haurastuttaa kondomia. Eli öljyä ei kannata käyttää liukasteena kondomin kanssa tarkoituksella tai epähuomiossa, koska saattaa saada kondomin hajoamaan. Jos ei ole seksi vielä ajankohtaista (synnytyksestä niin vähän aikaa tai ei vaan pysty) niin jotain öljyä käyttäisin siinä tapauksessa jos vain se muuten onnistuu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Blixen, lääkäri totesi et kuivaa on ja suositteli sitä estrogeenivoidetta. Mut apteekissa taas sanottiin et ei saa mielellään käyttää kun imettää, koska se vaikuttaa maitoon.

Eli jatketaan samalla linjalla..

Mites sun tilanne?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo, täällä vähän samat keskustelut käyty. Tuokin Maria Coronan pointti oli hyödyllinen! Tosin neuvolalääkäri ei sitä allekirjoittanut, mutta meillä on muutenkin kondomien hajoilun historiaa.

 

Eli tää on vissiin vaan saharavuosi! Se kaikkein pahin onneksi on alkanut helpottaa, esim kun kävin jumpassa kerran niin isoin ongelma oli etten pystynyt lantiosta välillä liikkumaan kun paikat oikeasti tuntui hiekkapaperilta jossa on tunto!! Ihan kamala tunne. Samoin lääkärin sisätutkimus oli kivuliain ever, siis ihan rutikuivat limakalvot.

 

Ja sitä kondomintarpeen tilannetta en oo vielä uskaltanu kokeilla, kun jos se tuntuis yhtään samalta kuin tuo sisätutkimus niin mulle jäis trauma :( Mää annoin miehelle joululahjaksi Kaalimadosta tilatun paketin, ja onneksi sekin jaksaa nauraa sille, että ajankohta tais olla p*skin mahdollinen...

 

Ja kyllä mää oon kauhuissani siitäkin, että tuntuuko vaihdevuodet sitte oikesti aina tältä?!?!?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now