Sign in to follow this  
Followers 0
TiiTaa

Huuliherpes

19 posts in this topic

Meidän tytölle, 3v, tuli huuliherpes ja aika hurja oli tämä eka kerta.

Pelkästään alahuulessa hoitaja laski olevan 16 rakkulaa... plus mitä oli ylähuulessa, poskien sisäpinnoilla, ikenissä, kielessä, nielussa.

 

Koska tyttö ei voinut ajatellakkaan syöväsä, juominen oli todella vähäistä, kuume korkea niin sairaalaanhan sitä päädyttiin. Siiss tipallel nesteytykseen 3 päiväksi kunnes neiti hiljalleen alkoi virkistymään ja mannapuuro maistumaan.

 

Jotenkin tästäkin selvittiin ja nyt todella toivon että tulisi piiiitkä tauko ennen kun tauti seuraavan kerran paukahtaa päälle. Tiedän kyllä että vastaisuudessa tulee vain se 1-2 rakkulaa kerrallaan mutta silti... mitähän tyttö ajattelee kun huomaa että "taas se alkaa.."

 

Onko täällä muita joiden lapsella on huuliherpes?

Millainen oli "eka kerta"?

Miten sen rakkulantulon huomaa sitten vastaisuudessa, että voi aloittaa zoviraxin laiton ajoissa?

Poppaskonsteja oireiden lievittämiseen?

 

Sana on vapaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vastaan omasta "kokemuksesta", eli sain ite vuoden ikäsenä tartunnan, joka ilmeni suutulehduksena. Ikenet turpos niin, että kaikki vähäisetkin hampaat katos lähes kokonaan näkyvistä ja syöminen oli sen mukasta. Nyt tuli ensimmäiset rakkulat pojan syntymän jälkeen päälle ja varon viimeseen asti tartuttamasta, on tää niin rasittava tauti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vastaan myös tästä vaivasta itse kärsineenä... Minulle tuli alle vuoden ikäisenä myöskin todella rajuna herpes, suu turposi sisäpuolelta umpeen rakkuloista ja olin sairaalassa letkuruokinnassa. Sen jälkeen on valitettavasti tuo harmi seurannut ihan aikuisikään asti ja aina niitä tulee siis vieläkin ihan rykelmänä ja ovat todella kipeitä. Zovirax auttaa oikeastaan pelkästään silloin, kun rakkulaa ei vielä ole. Ainakaan minun tapauksessani ei siitä ole enää myöhemmin ollut apua. Tosi tärkeää on että katsot ettei tyttösi sohi samalla kädellä silmien lähelle jos on koskenut rakkulaa. Ystävälläni levisi herpes poskeen ja silmän lähelle, onneksi ei silmään. Minä en oikeasti keksi poppaskonsteja, mutta herpeksen ollessa huulessa hyvä käsihygienia on ehdoton. Harmi, jos tuo tulee teilläkin yleiseksi vaivaksi. Toivotaan, että tulisi harvemmin... Minulla oli kouluaikana n. 5-6krt/vuodessa, aikuisiällä on ollut ehkä 1krt/vuosi ja synnytyksen jälkeen ei kertaakaan(kop kop).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Samaten kokemus on omakohtainen. Mulla ei oo ollut itseasiassa herpes huulessa kun vaan ihan muutaman kerran. Herpes tulee aina silmään. Ekaa kertaa kun olin ihan vauva, vissiin pari-kolme kuukautta. Se on ihan perseestä. Hiton monta kertaa juostiin silmäpolilla tarkistaan, että ei oo näölle vaaraks. Vasta kun olin 14 sain lääkäriltä asikloviiria pillereinä ja se onkin ainoo, mikä on auttanut. Tää kyseinen lääkäri ihmetteli, ettei olla aikasemmin annettu, kun se oli tosi paha joka kerta, kun se tuli.

 

Eli ei mullakaan sinänsä mitään kauheen hyviä ohjeita oo, muuta kun se, että pitää tosiaan hyvää huolta käsihygieniasta, kun rakkulat ilmestyy. En tiedä, miten pienelle tota asikloviiria voi antaa sisäisesti, mutta sitähän voi käyttää myös estolääkkeenä, jos herpes on paha. Ja sisäisesti se auttaa tosi nopeesti niihin rakkuloihin. Asikloviirivoiteista ei oo mulle ollu oikeen mitään hyötyä, lähinnä haittaa vaan, kun ne on enemmän levittänyt sitä rakkulaa vaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tosiaan, silmiin ei sais sormia päästää jos on käyneet suussa ja toinen paikka on sitten toi vaippaosasto... Vaikka ylä- ja alapääherpekset onkin eri lajit, niin kyllä se yläkertavirus alakerrassakin viihtyy jos sen sinne oikein hyvin sattuu sohaisemaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En tiedä, soveltuvatko noin pienelle, mutta itse olen tykännyt huuliherpeslaastareista (muistaakseni compeed tms.). Ne lievittävät oireita ja nopeuttavat paranemista. Ja erityisesti auttavat siihen, ettei virusta vahingossa siirry silmiin tai muihin epätoivottaviin paikkoihin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän tytöllä tuli kanssa ensimmäisellä kertaa herpes juuri suutulehduksena, mutta jo yksi vuotiaana. Oli tosi kipeä kun suu sisältä oli myös rakkuloita täynnä. Vaikka suutulehdusta ei pitäisi kuulemma tulla enää toista kertaa niin tuli vaan, vaikka ei onneksi enää niin rajuna.

 

Nyt tyttö on kuusi vuotias ja niitä herpeksiä on ollut tasaisin väliajoin. Viimeisimmän vuoden aikana niitä on tullut välillä niin että ei vanhat ehtineet parantua kun jo uusi tuli huuleen. Välillä on ollut niin paljon herpestä huulessa että ei ole tervettä huulta juuri näkynyt. Ennen ne eivät ole tyttöä häirinneet, välillä saattoi sanoa että huuli tuntuu oudolta, mutta ei muuta. Ollaan käytetty hoitona niitä herpeslaastareita, vaikka niillä on sitten sanut teippailla koko huulet täyteen. Rasvaa on jotenkin hankala käyttää, ei vaan pysy kovinkaan kauan.

 

Nyt kun on eskarissa niin kaverit välillä ihmettelee että mitä sinulla on huulessa ja on enemmän alkanut tuo vaivaavaan häntä. Viimeksi kun käytiin lääkärissä niin pyysin zovirax mikstuuraa hoidoksi kun tuntuu että välillä hänellä on oikein herpes kierre. Nyt heti kun ensimmäinen rakkula tulee niin annan tujauksen lääkettä niin ei pääse pahaksi leviämään.

 

Ihmeen vähän nuo rakkulat ovat koskaan lasta itseään häirineet...minä melkein ne huomaan aina ensimmäisenä. Luulen että ajan myötä alkavat enemmän hairitsemään juuri sen takia että huuli näyttää rumalle tai että muut kyselee tuo on...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Silloin kun mä olin lukioiässä niin mun herpes oli pahimmillaan... Mä pyysin monta kertaa lääkäriltä tuota suun kautta nautittavaa kuuria mutta kieltäytyivät antamasta. Kuulemma oli vaan tosi pahoille tapauksille tarkoitettu. Tiedä sitten mikä on paha mutta kyllä musta 1krt/ 2kk on suht. harmillinen...

 

Luultavasti meidän tytölle periytyy kanssa vaikka miehellä ei sitä olekaan. Meillä periytyi isältäni mulle ja siskolle molemmille.

 

Lapset varmaan parhaiten osaakin tuollaseen suhtautua. Teini-iässä se ilkein onkin kun ulkonäkö on niin tärkeä asia. Mulle töissä asiakkaat kuittailee herpeksestä mikä on kyllä todella ärsyttävää ja jopa asiatonta.

Edited by Neiti.Aurinko

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei välttämättä periydy, mulla on neljä sisarusta, joilla ei kellään oo ikinä ollu herpestä. Mulla on sitten ollut niitten edestäkin kyllä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ ja ^^, sehän on siis virus joka tarttuu - yleensä vanhemmilta - ja jää hermoihin ekan tartunnan jälkeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Siis nimenomaan. (hyvin kulki taas ajatus) Mutta eikös sitä virusta voi kantaa myös ilman, että tulee niitä oireita?

Share this post


Link to post
Share on other sites
En tiedä, miten pienelle tota asikloviiria voi antaa sisäisesti, mutta sitähän voi käyttää myös estolääkkeenä, jos herpes on paha.

 

Yli 3 kk vanhalle voi antaa nestemäisenä. Tabletit käyvät yli 2-vuotiaille. Estohoitoa voi harkita sitten, jos oireet uusiutuvat ainakin kerran-pari kuukaudessa. Jos oireet ovat rajut tai voivat aiheuttaa esimerkiksi silmävaurioita, estolääkityksen saa varmaan helpommin. Kaikkien mikrobilääkkeiden käyttöön liittyy vastustuskykyisten kantojen syntymisen riski. Siksi estolääkitystä ei määrätä kovin heppoisin perustein.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mutta eikös sitä virusta voi kantaa myös ilman, että tulee niitä oireita?

 

Melkein kaikki ovat herpeksen kantajia. Toisilla oireet vain uusiutuvat usein ja toisilla eivät koskaan. Yleensä rakkuloita tulee, kun elimistön puolustuskyky on heikko vaikka flunssan takia. Oireiden rajuus riippuu esimerkiksi siitä, kuinka rajuoireinen ensimmäinen tulehdus on ollut. Jos tulehduksen saa ensimmäisen kerran vanhana, oireet ovat rajummat. Samoin jos on muutenkin herkkä iho (vaikka atooppinen iho), voi tulehdus olla pahempi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

anteeksi että puhun itsestäni, mutta zoviraxia siis pystyn käyttämään itseeni rakkulavaiheessa vaikka olen raskaana? mulle ilkeää tulemaan kerran vuodessa suurin piirtein näihin aikoihin rakkuloita, ja viimeset 4v on tullu sieraimeen mikä on kiva kun ei näy mutta hankaloittaa niistämistä mikä yleensä on päällä samaan aikaan...ja kyl on perhanan kipeet tällä kertaa.

 

eli tarttuu siis ilmeisesti helposti vauvaan? täytyy varoa tuota jos ja kun vuoden päästä taas kukkii...

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Joo, voidetta voi käyttää ihan hyvin, ite jouduin muistaakseni jomman kumman odotusaikana syömään tablettikuurinkin. (jostain kumman syystä esikoisen syntymän jälkeen on ollut paaljon vähemmän=ihan pari herpestapausta meikäläisellä :huh:)

 

Ja kun on rakkulavaihe päällä, niin pitää tosiaan varoo tartuttamasta vauvaan. Mutta hyvä käsihygieniahan siinä on se tärkein suojakeino ja sitä tulee harrastettua lasten kanssa muutenkin. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä vastaan ketjun aloittajan kysymykseen :)

 

Mun lapsilla ei ole herperstä (ainakaan toistaiseksi) mut mulla itselläni se on. Tässä mun ehdoton sääntö nro 1;

 

Pidä huulet ehdottoman hyvin rasvattuina! Mulla itselläni tulee herpes heti jos huulet pääsee vähänkin rohtumaan. Lisäksi kun ne on hyvin rasvatut, niin näkee helpommin sen pienenpienen punaisemman läiskän, mikä ehkä pikkusen jo kutisee ja ennakoi herpestä.

 

Vinkki nro 2. Jos herpestä tulee usein ja joudut käyttämään niitä voiteita usein, niin osta eri valmistajien tuotteita. Mä huomasin, että zovirax toimii hyvin rakkuloihin, jotka oli vielä alkuvaiheessa, ei siis oikeastaan rakkuloita vielä. Mut sitten toisen valmistajan voide toimikin huomattavasti paremmin jo rakkulavaiheeseen ehtineeseen molluskaan. (valitan, että en nyt tähän hätään muista valmistajan tai rasvan nimeä... ehkä joku muu tietää sen?)

 

Mut oikeastaan mun kultainen ohjenuora on se, että rasvaa, rasvaa ja rasvaa. Se on mun kohdalla ainakin ollut paras ennaltaehkäisijä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^oisko herpolips? itekin sekotin tuon nimen zoviraxiin josta kyselin :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Myös sinkkivoide auttaa, ja on paljon edullisempaakin kuin herpes-voiteet. Kuivattaa rakkulat nopeasti ja edistää paranemista, kutinaa... Rauhoittaa ihoa. Kannattaa ainakin kokeilla :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

ÄH, pelkään esikoisella herpes-tartuntaa.

Oltiin siskon luona heinäkuun lopussa, sanoivat että heidän esikoinen oli kaatunut ja lyonyt nenänsä. Ja nyt viime viikonlopuksi vietiin lapset sinne hoitoon, niin ihan ruvessa koko nenä, sierametkin ummessa!

Siskolla oli herpeslaastareita, joilla pyysin suojaaman nenän, koska oli sovittu meno eikä sitä voinut perua (näin jälkikäteen olisi vain pitänyt!)

Mutta nyt huomasin illalla pojalla punaisen, tarkkarajaisen läntin nenässä. Peitin nyt normilaastarilla kun muuta ei ollut.

Omat ruokavälineet ja pyyhkeet on mutta kun tuo nuorin on siinä iässä, että laittaa kaiken suuhun.

Saanko mitenkään suojattua tuota kuopusta?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0